ARGO -tuo kilpaveneiden kuningas

Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Liittynyt
4.5.1999
Viestit
288
Sijainti
ilomanzi
kuinka suuren moottorin voi asentaa 17 jalkaiseen yksirunkoiseen Argoon? Lähinnä rajottava tekijä lienee se,millaisia tehoja runko kestää..onko jollain tietoa asian tiimoilta?
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Laita siihen Yamahan lyhytrikinen kone ja teräspotkuri. Se on upea kokemus, jos uskallat painaa kaasun edes puoleenväliin.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Porskuttelet itse siellä veneen perässä niin luontokin pelastuu!
 
Liittynyt
4.5.1999
Viestit
288
Sijainti
ilomanzi
luonto pelastuu kyllä.sitäpaitsi,onhan öljy puhtaasti luonnon oma tuote.

charlie; siinä on nyt Yamahan lyhytrikinen kone+teräspotkuri= ongelmana vaan on se,että meikäläinen kyllä uskaltaa laittaa kaasun pohjaan(mikäli on tyyntä).siis,toistan kysmyksen; mikä lienee suurin teho/koneen paino minkä ko.vene kestää???
 
Liittynyt
4.5.1999
Viestit
288
Sijainti
ilomanzi
niin,no nyt on 60hv-takalistossa.sitä oon funtsaillu,jotta mistä ihmeestä löytäisi lyhytrikisen +-100 hv.koneen? nykypäivänä ne taulapäät ei keskolla tuo lyhytrikisenä maahan muuta kun soutuveneenmoottoreita...ilmeisesti ainoa vaihtoehto on pitkärikinen kone,mutta miten ihmeessä sellasen saa asennettua veneen peräpeiliin.onko jollain tietoa? entä onko aivan levotonta puhua 130-150 hepan tehoista kyseisessä 150 kiloisessa veneessä? tietysti vahvistaisin ensin vähän lasikuidulla=)
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
90 hepolaista kestää helpostikkin. Kannattaa miettiä konetta etsiessä kuitenkin sen, mihin tarkoitukseen aikoo venettä käyttää, sillä yksirunko Argot, varsinkin ton kokoluokan, alkavat olemaan varsin levottomia ajaa +50 solmun vauhdeissa. Riskitkin kasvat, jos esim. potkuri on huono ja tehoja on paljon, sekä kuski kokematon. Saattaa alkaa jo käymään vaaralliseksi.

Fabritiusten tekeleet ovat yleisesti ottaen olleet rakennustekniikaltaan todella onnistuneita, joten välttämättä vahvistuksia ei tarvita, mutta ainahan niitä kannattaa tehdä.

Pitkärikisen koneen saa asennettuea Argon peräpeiliin aivan kuten muutkin koneet: Nostaa koneen paikalleen, laittaa käsiruuvit kiinni ja vieläpä varmuuden vuoksi poraa perälautaan reiät ja laittaa koneen vielä pulteilla kiinni :)
 
Liittynyt
4.5.1999
Viestit
288
Sijainti
ilomanzi
juhis: ongelmaksi muodostunee pitkärikisen kanssa se,että konetta täytyisi nostaa tolkuttoman korkeelle(vaatisi ilmeisesti jo moottorihissin?) jotta kavitaatiolevy olisi about veneen pohjan tasolla=ballistic-teräspotkuri toimii kulema ideaalisti sillä korkeudella. itseasiassa toi vene saattaa olla jopa 16 jalkainen(pituutta alle 5 metriä). liekö peräpeili yhtä korkea kuin isommissa argoissa..?
tarkoitus on ajaa mukavasti jäämättä jalkoihin matka-ajossa(onnistuu nytkin),mutta kun tarvittaessa pitäisi olla sitä reserviäkin. niin,kokemuksesta tiedän että fabritiuksen tuotteet on alansa parhaimmistoa, siksi taitaa ensin tulla vastaan sellanen realiteetti,että välillä meinaa lyödä perästä vettä sisään nykyiselläkin 96 kiloisella moottorilla jos on porukkaa takapenkillä.no,uretaanivaahtoahan saa kaupasta.mitä tohon kokemukseen tulee,niin jalkakaasun nyt ainakin taidan sen pohjalta hommata mikäli tulee yli 100hv mylly..kyseinen kokemus muuten hankittiin pari kesää sitten silja serenaden peräaalloista.
 
Liittynyt
4.5.1999
Viestit
288
Sijainti
ilomanzi
on aika nostaa tämä loistava topicci taas framelle. toisinsanoen kaipaan vastauksia esittämiini tiedusteluihin.odotan..
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Pitkästä aikaa pääsin koneelle...

Kyllä siihen Argoon voi ainakin 115 heppaisen koneen (mieluiten Yamahan) asentaa. Paitsi jos se vene on 14 tai 16-jalkainen, sitten se alkaa olla hieman ylitehoinen. 4,7-metriseen menee ihan hyvin, kunhan vahvistaa ensin veneen perää. 150-kiloinen vene ei ehkä kestä hyvin yli 70-kiloista konetta.

Tärkeintä on, ettei ota liian painavia ihmisiä mukaan veneeseen, kiihdyttää rauhallisesti, eikä päästä peräaaltoja sisään. Kulkua voi tehostaa asentamalla koneeseen 3-lapaisen ballistic-teräspotkurin. Sopivasta noususta en kyllä osaa sanoa, mutta lyhyellä rikillä kulkee hienosti jopa vesibussien peräaalloissa.
 

bernie

Guest
mulla on vahva käsitys että se 16-jalkainen(4,7 metrinen) painaa sen 150 kg(takapenkki+lattia+uretaanit perässä). 115 hv Jammu? öö..siis,mitähän meinasit,tuskin ainakaan nelitahtista,jaeikös se 115 2-t Jammu ole v4?=ei mahdu millään pikku-argon moottorikuoppaan..Anyway,sain veneen suunnittelijalta, legendaariselta kilpa-ajaja H.Fabritiukselta sellasta infoa,että 90 2-tahti Jammu alkaa olemaan maksimi, siis peräaallot tulevat muuten sisään. No 3-lapainen ballisticcihan veneessä jo onkin.onkos kellään infoa,että mikä lienee ideaali asennuskorkeus sellaselle Yamahalle,että pitääkö torpedon todella olla lähes veneen pohjan korkeudella,että teräspotkuri toimisi ideaalisti??? kuten olen kuullut..itseppä ihmettelen vaan,jotta miten hitossa se moottori saa tarpeeksi jäähdytysvettä noin korkealla
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Ai se Argo on teillä yhteisomistuksessa? No mikäs siinä. Niin, tuo 4,7 metriä on vähän yli 15,5 jalkaa, eli varmaan sitten voisi sanoa veneen olevan 16-jalkainen. Tai sitten 14- tai 17-jalkainen, vähän päivästä ja vuodenajasta riippuen.

Sitä vaan meinasin, että sillä 115 hv:n Yamahalla se vene voisi kulkea aika mukavasti. Kyseinen kone voi olla kyllä liian painava tuohon veneeseen. Ehkä 90 hv on sittenkin parempi. Keskolla eivät varmaan tiedä asiasta mitään.

Tietysti yksi radikaali ratkaisu voisi olla kokeilla laittaa veneen perään 330 hv:n V8 Mercruiser. Paino voi olla ongelma, mutta mitä sitten. Peräaallot saattavat kyllä tulla sisään jo trailerin kyydissä.

Jos sulla on se ballistic-potkuri, niin et voi nostaa konetta kovin ylös, koska se ei auta nopeuteen yhtään. Kannattasikohan muuten duunata siihen koneen yhteyteen joku sähkötrimmi, ettei tarvitsisi aina käsin sitä mötikkää nostella. Voit sitten paremmin kokeilla eri kulmia koneelle.

Helpointa olisi ehkä ostaa kokonaan uusi ja isompi Argo. Siihen voisi sitten huoletta laittaa ison V8:n ja nauttia kulutuksesta ja äänistä.
 

bernie

Guest
kyllä kyllä.kahtoppas meillä on diili,jotta turbon kanssa ajetaan fifti/fifti ni bensakulut/huoltokulut yms.puokkiin.niinno se 90 hv oli sen veneen suunnittelijan ja moninkertasen off-shore 1.3 litrasten maailmanmestarin suositus,joten eiköhän se ole oikea tuohon paattiin.ja sähkötrimmi tullee sen ysikymppisen mukana(auttaisi paljon kieltämäti).jahas..poikkeaa toi sun näkemys ballisticin ideaali syvyydestä keskon jannujen käsityksestä=heidän mukaansa teräspotkurin lavoissa on kuppauksetkin sen takia,että sen on osittain pyörittävä ilmassa=tarkottaa että kone saa enempi kierroksia=potkurikin saa enemmän kierroksia=nopeutta lisää...tiedä häntä sitten
 

bernie

Guest
ja tuo argo 16 on rakas.ei sitä myyvä(kun markkinat ei edes tajua sen veneen oikeaa arvoa,joka on vallan muuta ku 1500e!) mercruiseri vie paljon bensaa..muuten kliffa mylly,tosin liian radikaali edes 21 zeuksen perään..luulenpa niin
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
bernie:
Anyway,sain veneen suunnittelijalta, legendaariselta kilpa-ajaja H.Fabritiukselta sellasta infoa,että 90 2-tahti Jammu alkaa olemaan maksimi, siis peräaallot tulevat muuten sisään. No 3-lapainen ballisticcihan veneessä jo onkin.onkos kellään infoa,että mikä lienee ideaali asennuskorkeus sellaselle Yamahalle,että pitääkö torpedon todella olla lähes veneen pohjan korkeudella,että teräspotkuri toimisi ideaalisti??? kuten olen kuullut..itseppä ihmettelen vaan,jotta miten hitossa se moottori saa tarpeeksi jäähdytysvettä noin korkealla
Sellanen juttu, että Harry Fabritius ei tainnut koskaan itse olla kuskina, ajohommat hoisi yleensä Pentti Fabritius Harryn ollessa kartanlikijana.

Riippuu paljolti teräspotkurista (lapojen muotoilusta), mutta monesti kun kone on ylempänä-->kone kiertää enemmän-->vene kulkee kovempaa. Esim. Cleaver tyyppiset potkurit on suunniteltu toimimaan mahdollisimman pinnassa, jopa sillein että melkien koko potkuri on poissa vedestä. Ballisticista mulla ei ole kokemuksia, mutta uskoisin kyseistä potkurityyppiä joksus käsissäni pitäneenä sen toimivan paremmin lähempänä pintää, ja uskoisin keskon ukkojen olleen oikeassa korkeuden suhteen. Mutta kannattaako nostaa on toinen juttu, sillä siinä saattaa kärsiä ajoominaisuudet. Veden saanti vielä torpedo pohjankorkeudella ei pitäisi vielä olla ongelma, itse ehkä laittaisin koneen hieman silti alemmas.
 

Mad-Mike

Well-known member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
349
bernie:
mulla on vahva käsitys että se 16-jalkainen(4,7 metrinen) painaa sen 150 kg(takapenkki+lattia+uretaanit perässä). 115 hv Jammu? öö..siis,mitähän meinasit,tuskin ainakaan nelitahtista,jaeikös se 115 2-t Jammu ole v4?=ei mahdu millään pikku-argon moottorikuoppaan..Anyway,sain veneen suunnittelijalta, legendaariselta kilpa-ajaja H.Fabritiukselta sellasta infoa,että 90 2-tahti Jammu alkaa olemaan maksimi, siis peräaallot tulevat muuten sisään. No 3-lapainen ballisticcihan veneessä jo onkin.onkos kellään infoa,että mikä lienee ideaali asennuskorkeus sellaselle Yamahalle,että pitääkö torpedon todella olla lähes veneen pohjan korkeudella,että teräspotkuri toimisi ideaalisti??? kuten olen kuullut..itseppä ihmettelen vaan,jotta miten hitossa se moottori saa tarpeeksi jäähdytysvettä noin korkealla
VARMUUDEN vuoksi laittiaisin itse uudet vedenottoputket koneelle jotta ei käy kalpaten....ainakin siinä 21sessa jota joskus meinasin harkita näin oli tehty ja silti kone kajahtanut mutta ei ihme olihan kysessä omc V8..
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Oiskohan kone ollut silloin mahollisesti huomattavan korkeammalla tossa catissa kuin bernien yksirunkoisen tulevassa asennuksessa?
 

Mad-Mike

Well-known member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
349
Juhis:
Oiskohan kone ollut silloin mahollisesti huomattavan korkeammalla tossa catissa kuin bernien yksirunkoisen tulevassa asennuksessa?
Todennäköiesti ja erittäin paljon mutta kuitenkin ei siitä yksirunkoisessakaan haittaa ole jos jäähdytysvettä on tarpeeksi...ihan kuten turbon öljynkierto...rajoitetaan sitäkin koska se on helpompaa kuin tyhjästä nyhjäsy.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Toivottavasti löytyy joku uusi hahmo, joka jatkaa perinnettä ja perustaa tätä vastaavan topikin myös vuonna 2005...
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös