matalapaineturbo
Banned
kuinka suuren moottorin voi asentaa 17 jalkaiseen yksirunkoiseen Argoon? Lähinnä rajottava tekijä lienee se,millaisia tehoja runko kestää..onko jollain tietoa asian tiimoilta?
Sellanen juttu, että Harry Fabritius ei tainnut koskaan itse olla kuskina, ajohommat hoisi yleensä Pentti Fabritius Harryn ollessa kartanlikijana.bernie:
Anyway,sain veneen suunnittelijalta, legendaariselta kilpa-ajaja H.Fabritiukselta sellasta infoa,että 90 2-tahti Jammu alkaa olemaan maksimi, siis peräaallot tulevat muuten sisään. No 3-lapainen ballisticcihan veneessä jo onkin.onkos kellään infoa,että mikä lienee ideaali asennuskorkeus sellaselle Yamahalle,että pitääkö torpedon todella olla lähes veneen pohjan korkeudella,että teräspotkuri toimisi ideaalisti??? kuten olen kuullut..itseppä ihmettelen vaan,jotta miten hitossa se moottori saa tarpeeksi jäähdytysvettä noin korkealla
VARMUUDEN vuoksi laittiaisin itse uudet vedenottoputket koneelle jotta ei käy kalpaten....ainakin siinä 21sessa jota joskus meinasin harkita näin oli tehty ja silti kone kajahtanut mutta ei ihme olihan kysessä omc V8..bernie:
mulla on vahva käsitys että se 16-jalkainen(4,7 metrinen) painaa sen 150 kg(takapenkki+lattia+uretaanit perässä). 115 hv Jammu? öö..siis,mitähän meinasit,tuskin ainakaan nelitahtista,jaeikös se 115 2-t Jammu ole v4?=ei mahdu millään pikku-argon moottorikuoppaan..Anyway,sain veneen suunnittelijalta, legendaariselta kilpa-ajaja H.Fabritiukselta sellasta infoa,että 90 2-tahti Jammu alkaa olemaan maksimi, siis peräaallot tulevat muuten sisään. No 3-lapainen ballisticcihan veneessä jo onkin.onkos kellään infoa,että mikä lienee ideaali asennuskorkeus sellaselle Yamahalle,että pitääkö torpedon todella olla lähes veneen pohjan korkeudella,että teräspotkuri toimisi ideaalisti??? kuten olen kuullut..itseppä ihmettelen vaan,jotta miten hitossa se moottori saa tarpeeksi jäähdytysvettä noin korkealla
Todennäköiesti ja erittäin paljon mutta kuitenkin ei siitä yksirunkoisessakaan haittaa ole jos jäähdytysvettä on tarpeeksi...ihan kuten turbon öljynkierto...rajoitetaan sitäkin koska se on helpompaa kuin tyhjästä nyhjäsy.Juhis:
Oiskohan kone ollut silloin mahollisesti huomattavan korkeammalla tossa catissa kuin bernien yksirunkoisen tulevassa asennuksessa?