Audi ja F1

Jeep CJ-5

Member
Liittynyt
17.9.2023
Viestit
7
Tänään Reuters llmoitti, että Audi vähentää 2.000 henkilöä ulkoisesta tuotekehityksestä (Cariad?) ja tarkoitus olisi vähentää keskipitkällä aikavälillä 4.500 henkilöä. Vähennykset johtuvat sähköautojen kysynnän puutteesta, Kiinan myynnin romahduksesta ja tulevasta Brysselin tehtaan sulkemiskuluista. Kiinassa Audi valmistaa pääosin polttomoottori -malleja, jotka eivät käy kaupaksi. Reutersin mukaan Audi harkitsee tuotannon siirtämistä Meksikoon, miltä osin on vielä auki (tuleva Q8?). Huhujen mukaan Audi olisi etsimässä myös arabirahaa F1 -projektilleen... VW -konserniin kuuluvan Audin päätös siirtyä F1:iin tehtiin eri tulevaisuuden odotuksin.

Myös F1 mukana oleva Aston Martin julkisti rumat luvut ja antoi tulosvaroituksen. 2024/Q3 aikana Aston Martin teki 2,3 mllj. euroa tappiota, joka päivä. Aston Martinin pääomistaja on Lawrence Stroll, joka omistaa Yew Trees Overseas sijoitusyhtiö mukaan lukien 30%, toiseksi suurin omistaja on Saudi-Arabian valtion sijoitusrahasto PIF (17,7%), kolmanneksi suurin on kiinalainen Geely 16,7%, sveitsiläismiljardööri Ernesto Bertarelli (11,7%), Mercedes-Benz (9,2%).... joten eiköhän jonkinlainen pääomaruiske taas löydy,
Myös Mercedes-Benz antoi jo toisen tulosvaroituksen 2kk sisään.

Onkohan F1:stä tulossa arabien oma temmellyskenttä? McLarenin nousu tuskin olisi toteutunut llman Bahrainin öljymilardeja.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4376
Tänään Reuters llmoitti, että Audi vähentää 2.000 henkilöä ulkoisesta tuotekehityksestä (Cariad?) ja tarkoitus olisi vähentää keskipitkällä aikavälillä 4.500 henkilöä. Vähennykset johtuvat sähköautojen kysynnän puutteesta, Kiinan myynnin romahduksesta ja tulevasta Brysselin tehtaan sulkemiskuluista. Kiinassa Audi valmistaa pääosin polttomoottori -malleja, jotka eivät käy kaupaksi. Reutersin mukaan Audi harkitsee tuotannon siirtämistä Meksikoon, miltä osin on vielä auki (tuleva Q8?). Huhujen mukaan Audi olisi etsimässä myös arabirahaa F1 -projektilleen... VW -konserniin kuuluvan Audin päätös siirtyä F1:iin tehtiin eri tulevaisuuden odotuksin.

Myös F1 mukana oleva Aston Martin julkisti rumat luvut ja antoi tulosvaroituksen. 2024/Q3 aikana Aston Martin teki 2,3 mllj. euroa tappiota, joka päivä. Aston Martinin pääomistaja on Lawrence Stroll, joka omistaa Yew Trees Overseas sijoitusyhtiö mukaan lukien 30%, toiseksi suurin omistaja on Saudi-Arabian valtion sijoitusrahasto PIF (17,7%), kolmanneksi suurin on kiinalainen Geely 16,7%, sveitsiläismiljardööri Ernesto Bertarelli (11,7%), Mercedes-Benz (9,2%).... joten eiköhän jonkinlainen pääomaruiske taas löydy,
Myös Mercedes-Benz antoi jo toisen tulosvaroituksen 2kk sisään.

Onkohan F1:stä tulossa arabien oma temmellyskenttä? McLarenin nousu tuskin olisi toteutunut llman Bahrainin öljymilardeja.
Ehkä otsikon voisi vaihtaa enemmän sopivammaksi. Vaikka sitten F1 ja sheikkien hiekkalaatikko,,?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15042
Ikävämpi juttu mikäli näin. Ja mikäli näin tapahtuu niin tulee olemaan jännä juttu oikein nähdä Audia tällä menolla sinänsä oikein edes saksalaisena tallina mikäli omistajapuoli menee ennen pitkää myös mahdollisten arabiherrojen rahoista riippuvaiseksi. Saa nähdä, että mitä tästä oikein tuleekaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15042
Audin puolesta puhuen onkin viime aikoina ollut melkoisesti juttua milloin mitenkin.

Sen VAG-yritysryhmittymä ei ehkä juuri nyt vielä kovin täydellistä suurelämää, mutta voi kuitenkin yllättävän moneen muuhun perinteiseen autonvalmistajaan melko hyvin.

Tälläkin voi olla tai ei ole ehkä vaikutusta mahdolliseen F1-puoleen.

Toki huonoimmassa tapauksessa Audin mahdollinen tuleminen F1:siin tapahtuu vain merkin itsensä, mutta ei käytännössä mitenkään muulla tapaa ja muu tapa lienee lähempänä sitten ehkä Aston Martinin mallia tai Mercedeksen vähän synkempää tilannekuvan mallia.

Ei kuitenkaan mahdotonta ole nähdä näin asioita.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15042
Kun tuota VAG-yritysryhmittymän puolta miettii niin siellä ehkä huonosti menee enemmän vaikkapa Volkswagenilla kuin miten Audilla itsessään menisi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15042
Toisaalta kun noita mahdollisia arvosteluja tai ongelmia miettisi niin Volkswagen saa toki edelleen tiettyjen ehtojen puitteissa tehdä omille tiloilleen ja yritysasioilleen tehdä sinänsä mitä haluaa eikä sen tarvitsisi välttämättä koskea Audia mitenkään jos eivät itse halua.

Enemmän ehkä huolestuttavampaa on mikäli alettaisiin puhua enemmän yrityksen omista muista vaikeuksista, työntekijöiden, työnantajien tai vaikkapa työnantajien omien pomojen paikoista ylemmäs sinne keskijohtoon asti heijastuvista vaikutuksista.

Kuten myös esimerkiksi Saksan autoalan suurimmista lakien kumoamisten tai vaikutusten kumoamisten yrityksistä sitten vuoden 1994 tai vuosien 1991-1994 aikojen jälleenyhdistymistä määrittäneiden lakivuosien jälkeen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15042
Toki onhan joillakin autoaloilla Saksassa ollut näin vieläkin aiheen vierestä mennen osin järkeäkin siinä, että eivät he ole ainakaan vielä päättäneet lähteä sotkemaan omaa tai omien omistamiensa maayhtiövalmistajien pesää vain saadakseen joillekin ahnehtijoille entistä enemmän taskuntäytettä heille itselleen tai yrityskassakaappiin jatkon suhteen.

Ei ainakaan vielä esimerkiksi Skoda, Seat tai oikein itse Audikaan ole lähdössä sille linjalle.

Audin suhteen voisi olla todella paljon F1-puolenkin suhteen asioita mutkistava juttu lähteä sellaiselle linjalle.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15042
Vaikka onhan Audin omalle puolellekin välillä kuraa satanut paljon siitä kun tilanne käsityksineen ja ulostuloineen on ollut välillä perin hämärää F1-hankkeiltaan tai sitten henkilöautopuolella.

Muutamia Belgian yrityshankkeita tai tukijahankkeita mahdollisesti ihan sponsoripuolellakin kaatui siihen kun Belgiassa päätettiin lähteä leikkimään Opelin linjoja mitä voitontavoitteluun tai edes yrityksen sovittavuuteen tuli.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15042
Audilla itsellään sitten tietysti vaikka F1-puoli jotenkin lähtisi etenemään suunnitellusti (Tai tilanteen mukaan pienin lykkäyksin ehkä mieluummin vuosiin 2027-2028 ihan vain ahneen paskaisen lopun välttämiseksi.) niin yleisellä yrityspuolella on ollut kiistoja siitä, että miten mahdolliset yrityspuolen irtisanomiset toteutetaan jos huonosti käy?

Audilla on kai paineen alla vaihdettu irtisanomispuolen muotokin enemmän pitkästä aikaa suunnittelupuolelle kuin itse työntekijäpuolelle juuri tästä syystä kun mahdollisten irtisanomisten yhteydessä on pelätty suhteessa pahimpia levottomuuksia pitkiin, pitkiin aikoihin tavallaan kai ihan Saksassakin jos ei sitten itse muissa Audin tuotantoalusmaissa niinkään olisi pelätty.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15042
Välillä joskus tuntuu ja ehkä tämä viesti muutenkin olisi sopinut Indycar-puolelle paremmin kuin tänne, että olisiko Audin ollut parempi ja halvempi sinänsä siirtyä Indycarin pariin kun yrittää yleensäkin kovin väkisin jatkuvasti ahdasmieliseen, harvainvaltaiseen ja yleisestikin ottaen yhä enemmän ja enemmän rahaeduistaan kiinni pitävään F1:siin isolla riskillä ainakaan nykyisellä lainsäädännöllä mitä FIA ja Liberty pyörittävät toki vielä mutkan kautta edelleen FOM:n, FOG:n ja FOA:n voimin Bernien kautta?

Indycarissa ainakin jollain tapaa niin paljon, paljon vähäisemmällä talouspuolen osuudella voisi luoda menestyvän puolen.

Toisaalta taas ei Yhdysvallat työntekijäpuolellakaan mikään autuus ole kun sielläkin olisi yhtiöpuolella tullut siipeen myyntivähennyspuolen linjan takia ja kun joskus on Audin pomoilta tullut sanomista niin sinne kuin Kiinan suuntaan milloin mitenkin ongelmallisista tavoista.

Mahdollisesti mikäli vielä Yhdysvalloissa tosiaan ehkä sitten palaavan vielä ainakin vähän aikaa varmasti entisenä presidenttinä olevan Donald Trumpin toimesta todella tulisi vielä tariffit niin se olisi todella, todella ikävä isku sitten monelle muullekin autonvalmistajalle kenties toisin kuin vain ehkä Audille.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15042
Mikäli tuo nk. Tariffilinja toteutuisi niin aina voisi yrittää vielä Euroopan-lähikauppaa parantaa tai sitten suunnata katseet Japaniin, mutta toki Japanissakin homma välillä on kovin kuumentunutta osin Kiinan pyöriessä taustalla ja Etelä-Koreakin varmasti yrittää ongelmistaan huolimatta päästä osingoille.

Tämäkin kaikki on Audille kovin rankkaa juttua.

Audille itsessään F1-tallina jos toteutuu viimeinkin niin toivoisi menestystä debyyttikauden suhteen, mutta rankalta näyttää ja kuljettajapuolellekin tulee varmaankin veteraaniedustusta Nico Hülkenbergin muodossa, mutta olisihan tuolla testimiehiä otettavaksi vaikka mille mitalle asti.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15042
Voisihan tosiaan kun ja mikäli ikinä näin kävisi, että Qatariin tulisi F1:n edustusta Audin ehkä tyhjäksi jättämällä paikalla niin nimi olla yksinkertaisesti sitten näin huvittuneesti todeten vaikka Qatar F1.

Voi nimi olla muukin ja onhan toki edelleen puhetta siitäkin paljon tutumpana ikään kuin Concorde-sopimuksen mukaisissa TV-rahojen kunnioittamisen siirtymäkaudessa, että Audi voisi hyvinkin tulla F1:siin ja olla vielä nimeltään vaikka Audi F1.

Ainakin toimintasiirtymäajan verran vaikka taustalla olisikin jo Qatarin valtio tai muu vaihtoehtoinen maan ostajataho yrityksenä pääasiallisesti jo haluamassa F1:siin.

Tapa on lukemattoman tuttu sellaisenaan historian varrelta esimerkiksi Alfa Romeon ja Tolemanin tapauksessa suhteessa Benettoniin ja Tyrrellin suhteessa BAR-talliin kerran.

Eli niiden sallittiin olla olemassa vain siihen asti kunnes muu Concorde-sopimuksen TV-rahakausi sääntöjen ja muiden puitteissa oli toteutettu tai kun tietenkin mahdollisuuksien mukaan muut kilpatalliin liittyvät asiapuolet olivat saatu järjestykseen.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5669
Luulisin että monikin talli miettii pienen siivun myymistä, sillä F1-tallien arvotus on kohonnut taivaisiin uuden Concorde-sopimuksen, reilumman tulonjaon ja F1-sarjan arvon nousun myötä. Vajaa vuosi sittenhän Alpine myi 24 % tallista peräti 200 miljoonalla eurolla. En tunne lakipykäliä yhtään, mutta arvelisin ettei vähemmistöosuuden myymisellä ole mitään käytännön vaikutusta, jos loput omistaa yksi taho, tai jos ainakin yli 50 % kuuluu yhdelle taholle. Kerran myytyään ei toki voi enää myydä uudestaan, ja eripuraiset osakkaat voivat haitata tallin myyntiä kokonaisuudessaan.

Mutta siis ilmaista rahaahaan se on.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5669
Myös F1 mukana oleva Aston Martin julkisti rumat luvut ja antoi tulosvaroituksen. 2024/Q3 aikana Aston Martin teki 2,3 mllj. euroa tappiota, joka päivä. Aston Martinin pääomistaja on Lawrence Stroll, joka omistaa Yew Trees Overseas sijoitusyhtiö mukaan lukien 30%, toiseksi suurin omistaja on Saudi-Arabian valtion sijoitusrahasto PIF (17,7%), kolmanneksi suurin on kiinalainen Geely 16,7%, sveitsiläismiljardööri Ernesto Bertarelli (11,7%), Mercedes-Benz (9,2%).... joten eiköhän jonkinlainen pääomaruiske taas löydy,
Aston Martin ei ole varsinaisesti mukana F1:ssä. Strollin perheen omistamalla F1-tallilla on oikeus käyttää automerkin brändiä mutta Aston Martin tuskin on mukana edes maksavana nimisponsorina, vaan kulut kattanee Stroll taustatukijoineen. Strollhan osti ensin F1-tallin ja sen jälkeen siivun Aston Martinista, jotta voisi siirtää F1-tallinsa heidän brändinsä alle.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5669
Motörsport.comin tuore artikkeli kertoo myös Audin aikeista myydä osuuden tallista Qatarin valtiolle.

Syiksi listataan odottamaton talouskriisi sekä muutokset Audin johtoportaassa, kun innokkaimmat F1-lobbarit on potkittu pihalle parin edellisen vuoden aikana.

Qatarin valtio on varautunut maksamaan jopa miljardi euroa mittavasta osuudesta, mikä voisi tarkoittaa myös sitä, että "Audiksi" kaavaillun tallin nimeen tuleekin lisäksi jonkin arabifirman nimi. Villeimmissä skenaariossa qatarilaiset ottaisivat omistukseensa myös Audin moottoripajan Neuburgissa (Nyyperi???).

https://www.motorsport.com/f1/news/qatar-poised-for-buy-in-of-audis-f1-team/10671936/
 

Jeep CJ-5

Member
Liittynyt
17.9.2023
Viestit
7
Tänään se julkstettiin eli Qatarin investointirahasto ostaa 30% Audin F1 -tallista. Helpottaneen ainakin osaksi VW Groupin talousmurheita, säästää ja leikata pitäisi mutta työnantajan ja ay-liikkeen näkemykset ovat kaukana toisistaan.
 
Ylös