Australia

Jippo

www.jippo.fi
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
609
hippopotamus sanoi:
Mielenkiintoinen huhu liikkui Australiassa tuosta Skodan keskeyttämisestä. Olisi ollut Colinin auto evompi kuin luokituksissa, eli laitteet oli laitettu kulkemaan niin, että ei olisi ollut asiaa loppukatsastukseen.
Ilmankos Colin otti homman niin iisisti. Se oli Colinilta kuitenkin hyvä työnäyte ja saattaa poikia ensi kaudeksi yllätyksen.(Subaru?)
Noloa tietysti, että homma laitettiin mekaanikkojen taitamattomuuden syyksi.

--no nää nyt on ehkä niitä kengurumiesten juttuja;-)
Taitaapa olla niin että tuo viisilovisen laatikon rakenne on sellainen jotta tuo kytkimenvaihto on hiukan vaikeampi kuin kuusiloviselle ja tästä johtui että venähti pitkäksi tälläkertaa.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Jippo sanoi:
Taitaapa olla niin että tuo viisilovisen laatikon rakenne on sellainen jotta tuo kytkimenvaihto on hiukan vaikeampi kuin kuusiloviselle ja tästä johtui että venähti pitkäksi tälläkertaa.
Pitää nyt vähän nipottaa suomenkielestä sen verran kiinnostava ilmiö on kyseessä. Ralli.netissä ja täällä olen nähnyt n. neljän kirjoittajan käyttävän "jotta" -sanaa sellaisessa yhteyksissä, joissa kielikorvani mukaan pitäisi käyttää sanaa "että". Onko tämä joku rallisankarien alakulttuurin ominaispiirre? :dunno:
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
Valde sanoi:
Pitää nyt vähän nipottaa suomenkielestä sen verran kiinnostava ilmiö on kyseessä. Ralli.netissä ja täällä olen nähnyt n. neljän kirjoittajan käyttävän "jotta" -sanaa sellaisessa yhteyksissä, joissa kielikorvani mukaan pitäisi käyttää sanaa "että". Onko tämä joku rallisankarien alakulttuurin ominaispiirre? :dunno:
Jippo taisi käyttää jotta -sanaa siksi ettei toistaisi "että tuo" -jutskaa kahta kertaa. Järkevää olisi ollut ehkä jättää "taitaapa olla niin" -osio pois.
Jotta -sana on voinut myös tarttua rallikansaan AKK:n Mahoselta tjsp kuka se nyt olikaan. :D
Jotta voisi olla jotain murretta mutta ei se ihan kirjakieltä taida olla.
 

Jippo

www.jippo.fi
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
609
Valde sanoi:
Pitää nyt vähän nipottaa suomenkielestä sen verran kiinnostava ilmiö on kyseessä. Ralli.netissä ja täällä olen nähnyt n. neljän kirjoittajan käyttävän "jotta" -sanaa sellaisessa yhteyksissä, joissa kielikorvani mukaan pitäisi käyttää sanaa "että". Onko tämä joku rallisankarien alakulttuurin ominaispiirre? :dunno:
Se oon jotta sillalailla että jos ei suomenkielen eri murteet ole vielä tullut tutuksi niin kannattaa välillä siitä näyttöpäätteen takaa lähteä tutustumaan tähän Suomenmaahan suloiseen.... :tongue:

Jotta näin on tosi :thumbup:
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
hannu^ sanoi:
J
Jotta voisi olla jotain murretta mutta ei se ihan kirjakieltä taida olla.
Siis eihän tuo sana vieras ole. Ymmärrän esimerkiksi, jos sanotaan: "hyppääs nyt siitä sivuun, jotta saan ikkunan kiinni". Sen sijaan seuraava särähtää: "Lehdessä sanottiin, jotta Harri olisi tekemässä sopimusta Mitsun kanssa". Taitaa muuten muutama Rovanperä symppaaja käyttää poikkeuksellisen usein tuota erikoisesti käytettyä Jottaa...
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Jippo sanoi:
Se oon jotta sillalailla että jos ei suomenkielen eri murteet ole vielä tullut tutuksi niin kannattaa välillä siitä näyttöpäätteen takaa lähteä tutustumaan tähän Suomenmaahan suloiseen.... :tongue:
On sitä kuule Salon läpi tullut muutamat kerrat ajettua...
 

Jippo

www.jippo.fi
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
609
Valde sanoi:
On sitä kuule Salon läpi tullut muutamat kerrat ajettua...
Kannattaisi ehkä myös joskus pysähtyä niin tietäisit jotta ei sitä siellä käytetä ... :p
 

hippopotamus

Guest
jotta asia selviäisi

kysymys kannattaisi laittaa "Kielikorvaan" se on lehti.
nii jotta ehkäpä jossain murteissa jotta sanaa käytettäneen enempi kuin muualla. jotkut meistä on idempää kotoisin kuin toiset - Mahonenkin on Joensuusta.
että jotta koska kun jos vaikka kuin;-)
eihän täällä liikaa tätä kirjoitusta ole ja luulen, että jos alamme kielipoliiseiksi, niin tuskin kirjoittajien määrä lisääntyy.
ja ihan varmaan oma tutkimusalueensa se, että tunnistaa jonkun kuskin kannattajat kieliasusta.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
hippopotamus sanoi:
kysymys kannattaisi laittaa "Kielikorvaan" se on lehti.
nii jotta ehkäpä jossain murteissa jotta sanaa käytettäneen enempi kuin muualla. jotkut meistä on idempää kotoisin kuin toiset - Mahonenkin on Joensuusta.
että jotta koska kun jos vaikka kuin;-)
eihän täällä liikaa tätä kirjoitusta ole ja luulen, että jos alamme kielipoliiseiksi, niin tuskin kirjoittajien määrä lisääntyy.
ja ihan varmaan oma tutkimusalueensa se, että tunnistaa jonkun kuskin kannattajat kieliasusta.
Niin noh, ei täällä kenenkään kieli taida ihan oikeaoppista olla. :wink:

Otin tuon asian esille ihan mielenkiintoisena ilmiönä, en missään nimessä kielipollarin ominaisuudessa.
 
Ylös