Australian ralli 17.-19.11.2017

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16065
Sijainti
Tampereen lenkki
https://rallyaustralia.com.au/wp-content/uploads/2017/10/Rally-Australia-2017-WRC-Entry-List-002.pdf

Lähtölista. Tosiaan Hänninen puuttuu, Østberg puuttuu, Hyundailla Sordo pois, Citroenilla Lefebvre, Breen ja Meeke kehissä. WRC2-pisteistä ajaa ainoastaan Rovanperä ja Trophy-pisteistä ainoastaan Serderidis. Nythän on mahdollista että Serderidis, sarjan selvästi hitain kuski, voittaa koko Trophyn jos vaan ajelee maaliin asti Walesissa ja Australiassa.

Reitti: https://www.rally-maps.com/Rally-Australia-2017 yleisöpätkät ajetaan pe- ja la-iltoina, ja mielenkiintoisesti sunnuntaina ajetaan yksi perjantain pätkä toiseen suuntaan.
 
Viimeksi muokattu:

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5622
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Kyllä on todella laimea kattaus kauden finaalissa. Päätöskisan tulisi aivan ehdottomasti olla Euroopassa, jotta viivalle saataisiin edes jotenkuten säädyllinen määrä kalustoa, oli mestaruudet sitten ratkenneet tai ei.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5105
Sijainti
Parc Fermé
Kyllä on todella laimea kattaus kauden finaalissa. Päätöskisan tulisi aivan ehdottomasti olla Euroopassa, jotta viivalle saataisiin edes jotenkuten säädyllinen määrä kalustoa, oli mestaruudet sitten ratkenneet tai ei.
Tästä oon kieltämättä samaa mieltä.

Aussit sopii justiinsa parhaiten kalenteriin Suomen/Saksan mm-rallin jälkeen.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16065
Sijainti
Tampereen lenkki
Jännästi WRC:n viralliset äänestykset parhaasta kuskista/tiimistä/kuvasta jne on jo meneillään vaikka yksi kisa ajamatta. Kyllähän se Wales oli osuva paikka mestaruuden ratkomiseen, mutta vaikea toki ennustaa missä kohtaa mestaruus ratkaistaan. Aiempina vuosina vissiin on ollut jo aiemmassakin vaiheessa kautta mestaruus selvä...

Australiassa varmaan taas tulee ensimmäisenä ajavalle tappiota tien putsauksesta. Täten joku ekana päivänä kauempaa lähtevä kuten Paddon, Mikkelsen tai Lappi voisi olla vahvoilla. Vaikea myös nähdä että Ogier yrittäisi enää ajaa voitosta. Neuville ja Tänak taistelee MM-hopeasta, mutta Tänakin onnistuminen vaatii kaveriksi myös Neuvillen epäonnen, piste-eroa on niin paljon. Osaisiko Neuville ottaa varman pistesijan? Tänakilla se taas on nyt kaikki tai ei mitään. Jotenkin en odota että Citroenit menevät täällä mihinkään, Toyota on vähän kysymysmerkki, samoin DMack ja Evans.

Reitillä on jotain samankaltaisuuksia kuin Meksikossa, että samoja pätkiä ajetaan kahteen kertaan vähän eri pituisina, esim 48-kilometrinen Nambucca 17 ajetaan seuraavalla lenkillä kahdessa osassa pätkinä Welshs Creek ja Argents Hill. Sen sijaan aika harvinaista on ajaa pätkä kahteen eri suuntaan, kuten rallin avauspätkä Pilbara ajetaan vikana päivänä takaperin. Eli samalla tiellä rallia ajetaan yhteensä neljä kertaa. Sama tehdään osittain myös pätkillä Eastbank ja Bucca 16. Myös shakedown on osittain sama kuin Wedding Bells 16, mutta osittain eri suuntaan.
 
Viimeksi muokattu:

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1367
Aussit sopii justiinsa parhaiten kalenteriin Suomen/Saksan mm-rallin jälkeen.
Logistisesti vain muuttuu heti haastavammaksi. Nyt kun on kauden viimeinen kisa, on roudaaminen takaisin halvempaa kun ei ole samanlaista kiirettä saada kamoja takaisin Eurooppaan. Tietty jos sinne ottaisi samoille suunnille toisen kisan, niin muuttuisi heti järkevämmäksi.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16065
Sijainti
Tampereen lenkki
Logistisesti vain muuttuu heti haastavammaksi. Nyt kun on kauden viimeinen kisa, on roudaaminen takaisin halvempaa kun ei ole samanlaista kiirettä saada kamoja takaisin Eurooppaan. Tietty jos sinne ottaisi samoille suunnille toisen kisan, niin muuttuisi heti järkevämmäksi.
Paitsi että ilmeisesti huoltokaluston yms. roudaaminen on niin hidasta että esim Australiaa ja Uutta-seelantia ei voitaisi ajaa peräkkäisinä kisoina, vaan sopivin olisi juuri niin että välissä olisi yksi Euroopan kisa, tehdastalleillahan on kahdet kalustot.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1367
Paitsi että ilmeisesti huoltokaluston yms. roudaaminen on niin hidasta että esim Australiaa ja Uutta-seelantia ei voitaisi ajaa peräkkäisinä kisoina, vaan sopivin olisi juuri niin että välissä olisi yksi Euroopan kisa, tehdastalleillahan on kahdet kalustot.
Aina oppii uutta. Minä olin siinä luulossa että näppärintä olisi peräkkäiset kisat niin ei olisi edestakaista suhaamista.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16065
Sijainti
Tampereen lenkki
http://www.crash.net/wrc/feature/195290/1/wrc-logistics-by-air-land-and-sea

Tuossa esimerkiksi juttua logistiikasta. Huoltorekat, motorhomet yms matkaa meriteitse ja se on aika hidasta puuhaa. Lisäksi huoltoparkit pistetään pystyyn jo viikkoa ennen rallin alkua, joten kahden rallin väliin jäävä matka-aika on yllättävän lyhyt.

Voihan se olla, että Australiasta ehtisi naapurimaahan Uuteen-Seelantiin? On ne joskus ajettu peräkkäin, mutta yleensä ei.
 
Viimeksi muokattu:

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Voihan se olla, että Australiasta ehtisi naapurimaahan Uuteen-Seelantiin? On ne joskus ajettu peräkkäin, mutta yleensä ei.
Loppujen lopuksi tuokaan välimatka ei ihan pieni ole, vaikka ovatkin "ihan vierekkäin". Brisbanesta Aucklandiin on melkeinpä sama matka kuin Lontoosta Kiovaan Ukrainaan, joten jokunen tunti siinäkin pitää lautalla puksutella ennen kuin ollaan perillä Uudessa Seelannissa. Että voi hyvinkin pitää paikkansa tuo että Australian ja Uuden Seelannin kisojen välillä olisi pakko pitää vähän pidempi tauko että ehdittäisiin saada kaikki valmiiksi.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16065
Sijainti
Tampereen lenkki
Loppujen lopuksi tuokaan välimatka ei ihan pieni ole, vaikka ovatkin "ihan vierekkäin". Brisbanesta Aucklandiin on melkeinpä sama matka kuin Lontoosta Kiovaan Ukrainaan, joten jokunen tunti siinäkin pitää lautalla puksutella ennen kuin ollaan perillä Uudessa Seelannissa. Että voi hyvinkin pitää paikkansa tuo että Australian ja Uuden Seelannin kisojen välillä olisi pakko pitää vähän pidempi tauko että ehdittäisiin saada kaikki valmiiksi.
Joo, ja autot pitäisi kuitenkin lennättää päämajaan välihuoltoon
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3610
Sijainti
JKL
Niin ei sinne voi lähettää tehdastiimit toista autoa vaan lennätellä edes sun takaisin samaa autoa OK!!!
Moottori pitää olla sama peräkkäisissä kisoissa ainakin. En osaa sanoa että millaisen huollon tekevät mutta Tojotan koneet tulee ainakin joka kisan jälkeen Puuppolaan...
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16065
Sijainti
Tampereen lenkki
Autojen käyttöä voi muuten seurata aika näppärästi ewrc:stä. https://www.ewrc-results.com/cars/wrc/

Evans on ajanut koko kauden samalla autolla, paitsi Sardinian kolaroinnin jälkeen ajoi Puolan Tänakin vanhalla autolla. Tänak puolestaan sai Puolaan uuden auton, Ogierille taas on tullut uudet autot Portugaliin ja Saksaan, tosin Portugalin auto otettiin käyttöön taas Walesiin.

Toyotalla Lappi ajanut koko kauden samaa autoa, Hännisellä ja Latvalalla kaksi autoa kauden mittaan.

Citroenilla hommaa on vaikeampi seurata koska kuskikokoonpano vaihtuu niin usein ja Meeke on laittanut monta aihiota lunastukseen, mutta periaatteessa kukaan ei aja kahta kisaa peräkkäin samalla autolla, ja kuskeilla ei ole niin dedikoituja omia autoja. Citroenilla on ollut 9 eri autoa käytössä tällä kaudella + 2 testiautoa.

Hyundailla taas suurin osa kaudesta ajettu samalla autolla, mutta esim Neuville ajoi keskellä kautta neljä kisaa eri autolla, Paddon pari kisaa välissä eri autolla, Sordo Neste Rallista eteenpäin eri autolla.
 
Viimeksi muokattu:

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2217
Latvalan paras aika näytti syntyneen ilman nuotteja. Oli joku toimittajatyttö kyydityksessä. Varmaan selvästi alipainoinen auto. :alppu:
 
Ylös