Ei Ranskassa sen enempää Renaulteja ole kuin Peugeotia, Citroenia, ja Opelia.
Jopa Volvoa ja Mersua on erittäin paljon, pari kuukatta sitten pariisissa käytyäni, näin siellä jopa yhden Toyotan ja kaksi Hondaa, olin kyyläkin vain viikon pariisissa (tosin poliisilla oli hinausautoina Toyotan isoja avolava maastureita).
Mutta silti Renault on euroopan eniten myyty automerkki....
Ranskassa niitä myydään kovasti ja siksi on pitkälti euroopan ostetuin auto.
Eipä ole kaksista ollut Rellun myynti tänä vuonna suomessa.
Edelleen maailmanlaajuisesti Hondaa myydään Rellua enemmän.
Ei Renaultissa sen pehmeämpää kyytiä ole kuin nyky japanilaisissakaan, joustus on vain muuten eri planeetalta, ei ole niinsanottu pintakova.
Jopa työkaverini uusi C5 sitikka on jämäkkä kuin normaalit euroautot, eron tekee vain tuo paremmin toimiva jousitus.
Hyvä kun olet tyytyväinen mukavaan jousitukseen ja moni muukin joka omistaa Ranskalaisen .
Ajat muuttuu, ajat muuttuu....
Saksalaisen ACAD tilaston mukaan 2005 mallisissa autoissa tuhatta autoa kohden vikoja oli (Promilleina siis)....
Poistin listan.
Hyvä kun joskus jossain menestyy.
Mulla oli tuohon heittää vaikka kymmen listaa jossa löytyy vastaavia merkkikohtaisia luotettavuus tilastoja.
En jaksa, kaikki tietävät kuten yleisesti asiat ovat luotetavuuden suhteeen.
Tuossa viimeviikolla poikkesin Veho koivuhaassa, siellä oli 7 Citroeeniä joista 6 oli tulossa uusi moottori.
Eivät olleet samaa sarjaa kaikki autot.
Veholta kun kysäiset mitä merkkiä korjaillaa vähiten/ eniten vastaukset on tiedossa :wink:
Huomionarvoista tuossa on että eurooppalaiset auton valmistajat ovat todellakin tehneet laadullisen parannuksen (Lukuunottamatta Fordia), ennen liki hännänhuippuna ollut Opel on lupaustensa mukaan parantanutkin tuntuvasti laatuaan.
Totuuden nimissä, nuo määrät koska ovat tuhatta autoa kohden ovat jo melkein pilkun nus**mista.
Olet oikeassa, näin on parantavat mutta eikö ole jo aikakin..
Et ole ilmeisesti ajanut yhtään Renaultin Sport mallia kun noin sanot.
Käyppä ajamassa esim vanha 2.0L 182HP Clio (Uutta 197HP Clioa ei taida vielä suomesta montaa löytyä), tai uusi 225HP Megane, puhumattakaan 3.0L V6 Cliosta (Niitäkin on virallisesti useampikin Suomeen tuotu).
Haloo, oikeasti? Et kai sä nyt sekoita/vertaa etuvetoista Meganea, Clioa tai jopa vanhanmallin katastroofi V6 Clioa, autoihin joita mm. tarkoitin ?
Puhun nyt aivan toisen luokas ajettavuudesta & FUN to Drive fiiliksestä.
TypeR Civic & Clio 182hp ovat samanmoisia menijöitä. Niitä voi verrata keskenään.
Clio on lähinnä hirveä ajettava n. 150km/h jälkeen "kirppumaisuutensa" vuoksi.
Auto tuntuu minun mielestä sen jälkeen "pelottavalta".
Clio V6 on pidetty huonompana ajaa& käsitellä kuin normaali Clio Sport 182hp.
Olen tätäkin laitetta ajanut itse ja voin todeta asian paikkansa pitävyyden.
(Tutulla kaverilla on ym. autot. (Ranaultit)).
Meganea en ole ajanut, joten en kommentoi, jotta en valehtele.
S2000 & NSX ovat ihan eritapauksia mainitsemiesi autojen kanssa.
S2000 on kenties autoista eniten FUN to drive, ja omasta mielestänikin hauskempi kuin jopa NSX/ muut oikeasti hienot/erkoiset urheiluautot yms. sportit mm. (360 Fefe/ M5 V10 / E46 M3 BMW)
NSX omaa A.Sennan kehittämänä toisenlaisen fiiliksen.
Kyllä BMW on kaukana perusautosta, ainakin hinnaltaan.
Kaikista karvalakeimman bemarin saa juuri ja juuri kolmellakympillä (Tuhannella), vastaavan kokoluokan ja tehoisen rellun saa parillakympillä!
Eli BMW logo ja paremmat ajo-ominaisuudet tuo autoon kolmanneksen (kymppitonnin) hintaa lisää.
Kaikilla ei ole varaa bemariin.....
On varaa tai ei, Bemari on silti jotain ihan muuta kun Ranskalaset/ Japsi autot.
Hintaa siinä voi olla enemmän, mutta en siksi itsekkään aja BMW:llä arkiajoa, vaan perus Civiceillä -03 1.6vtec & 1.8Sport -06.
Se että onko vakio auton jousitus & ajettavuudessa eroa = makuasia.
On aivan sama koska ne ovat tehty että niillä liikutaan useinmiten paikasta toiseen ja kukin voi onneksi valita haluamansa
Niin kuin sanoin edellä, se pehmeä kyyti on menneisyyttä, niin Ranskalaisissa kuin nykyisissä Jenkkiautoissakin.
Totuuden nimessä, teknisiä vikoja on vanhemmissa "ranskiksissa" enemmän kuin samanikäisissä Japanilaisissa, ja osassa Saksalaisia (Ehkä Opelia lukuunottamatta).
Meidän perheessä on ollut relluja yhteenlaskettuna yli 12 vuotta, ainoa kerta milloin tienpäälle on jääty, oli bensiinipumpun pettäminen (280 tuhatta ajettu).
Ikävää asiassa oli se, että ko pumppu oli Bosh Made in Germany (Samaa pumppua löytyy osanumerolla myös kaikista Saksalaisista automerkeistä), se siitä Saksalaisesta laadusta (Renaultissa on ikävä kyllä Saksalaisia osia enemmän kuin monessa Mercedeksessä).....
Mutta vaikka itselläni on vain hyviä kokemuksia ranskiksista, johtunee se siitä että on ollut vain relluja.
Tutuillani on pösöjä ja citikoita joissa tuntuu pikkuvikoja olevan nuoremmasta (Auton) iästä huolimatta enemmän, rellussa (Clio 1.8RSI ja Megane 2.0 Classic Vm 97) kun kiitos ei ole eksoottista teknikkaa lainkaan.
Joo jos itselleni ostaisin Ranskalaisen, olisi se varmasti Renault.
Pösö oli "vuoden" auto aikanaan perheessä, ja oli eka ja vika mitä Ranskalaisia autoja on ollut.
Saksalaisiakin on ollut, mutta pitkälti on Hondilla menty, joskin myös Toyoa on Mazan kanssa ollut. Perus 626 1.6 Masalla mentiin vakiona 500tkm perus öljyjen vaihdoilla. Mainitsemasi käkkärin ongelma oli vanhoissa Japseissa yleinen ja se oli mitä joutui katsastukseen säätelemän kuntoon.
Ym. auton on ollut kenties paras / kestävin peli .
Niinpä, toista oli meilläkin ennen kun etuveto Corollassa oli veivattavat ikkunat, moottorissa kaasuttaja, lämmityslaitteessa kolme nopeutta ja ovetkin osittain peltiä.
Tuuli suhisi jos 100Km/h vauhdissa ikkunoiden karmeista, istuimet oli mukavuudeltaan puutarhatuolin tasoa ja ajo-omiaisuudet (Mitä ne oli).
Silti kytkin meni 220 tuhannen kohdalla, pyörän laakeri ja vetonivel vähän sen jälkeen, jarruja sai laitella joka toinen vuosi leimalle (Kuskin puolen käsijarru oli joka vuosi jumissa kun pakoputki aiheutti kondenssivettä vaijeriin).
Ja lopuksi auto mätäni niin että iskari tuli peräkontista läpi.
Tuon jälkeen ostettiin rellun 19, jossa 200 tuhannen kohdalla etupyörän laakeri vaihdettiin, 280 tuhannen kohdalla kytkin, ja samoihin aikoihin petti tuo Bosh merkkinen bensapumppu (Samalla laitettiin uusi lambda anturi).
Kumpikin auto oli meillä viisi vuotta (Kumpaankin vaihdettiin sinä aikana kylläkin kaikki iskarit), mitä jäi käteen, Corollan remontteihin meni jopa enemmän rahaa, mutta rellussa ajo ja matkustus mukavuus oli toiselta planeetalta, ja rellun sai vielä myytyä hyvään hintaan 5v jälkeen (50% ostohinnasta).
Toyoa en tiedä onko se ollut teillä 75 vai 90 vai mikä eikä kiinnosta.
Hyvä kun olet tyytyväinen Relluusi ja se toimiii .
Minulla syyt olivat mitä sain vuosi takaperin 7000€ hinnalla, auton piti olla liki nykyaikainen ja turvallinen (Vm95 tai uudempi, Airbag ym) vaihtoehtona oli liki loppuun ajettuja Saksalaisia tai ruosteisia ns Japanilaisia, tai täysin ruosteeton 100 tonnia ajettu Megane.
Muita autoja meillä on kuitenkin ollut mersuja (2), mitsubishi, opel, lada (usempia), toyota (4), ford (5), dodge (3), yksi nissan ja fiat.
Joten en kirjoita vain mutu tuntumalta, kokemusta on muistakin ollut (Relluja vain kolme).
Ainut syy, miksi ei esim Hondaa (Ja montaa muuta) minulla ole ollut, on se että käytettynä hinta / kuntosuhde ei ole ollut kohdillaan.
Käyttäjästäähän on myös paljon kiinni miten autot kestävät.
Ruosteisuus ei tuskin ole ongelma kun pidät autosta huolta.
Itse ostin toissa vuoden syksyllä -90 accordin, joka oli kuin pakasta vedetty.
Ruostesuojaukset olen useasti autoihini tehnyt, joten sitä ongelmaa ei ole koskaan autoissani olllut.
Itse ajelen n. 50tkm vuodessa, joten minä päädyn vähäkulutuksiseen peliin siinä kohtaa jonka toivon ja oletan että pitää minut myös liikkeessä :thumbup: .
Ps tämä on jo lipsunut pahasti aiheesta eikä kuuluisi edes tänne, ylläpito voisi siirtää jos näkee tarvetta oikeeseen topiciin......