Barcelonassa hyvä - kaikkialla hyvä?

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Niin, tuohon lauseeseenhan törmää ehkä noin miljoona kertaa aina ennen barcelonan kisaa tai vaikka testisessiota.

Minusta vähän tuntuu, että kun kaikki hokee samaa mantraa, niin asiaa ei enää tarvitse sen kummemmin miettiä tai perustella. Mutta mitä perusteita tälle asialle on? Miksei muista mid-downforceradoista - kuten vaikka Turkista tai Spasta - voisi sanoa samaa. Radatkin muuttuvat ja erilaistuvat - mutta Barcelona se vaan porskuttaa ajan hermolla vuodesta toiseen. Mitkä faktat puhuvat sen puolesta, että juuri Barcelona kertoo parhaiten voimasuhteet. Eihän esim. kauden 2006 Mclarenin vauhti riittänyt silloin Barcelonassa mihinkään, mutta silti Kimi taisteli tuolla kaudella hyvin monilla radoilla palkintosijoituksista. Minusta tuntuu, että jokaikinen kuljettaja, toimittaja ja fani on tuonut tämän barcelona-"faktan" esille täysin kritiikittömästi. Ikään kuin ei olisi mitään muuta rataa, joka voisi aivan yhtä hyvin osoittaa keskimääräiset voimasuhteet.

Mielestäni nämä miljoona kertaa hoetut totuudet ovat vaarallisia, koska niitä ei koskaan kyseenalaisteta. Kuten nyt vaikka se, että meillä on pölypunkkeja(pakko puistella lakanoita), vaikkei niitä todistettavasti enää ole, siis niitä punkkeja. Tai että hämärässä lukeminen heikentää näköä(ei heikennä) jne.

edit. typoja
 
Viimeksi muokattu:

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Hyvä kun otit asian esille.

Itse ajattelisin hieman rajata asiaa. Eli ilmeisesti ihmiset jotka sanoo Barcelonassa hyvä kaikkialla hyvä, että Barcelona on testiradoista parhain kuvaamaan voimasuhteita. Asia saattaa tästäkin huolimatta olla hieman vanhentunut, sillä asiaahan on muutaman kerran perusteltu sillä, että auto pitää olla nopeissa mutkissa tasapainossa jne, mutta tämän päivän Barcelonassa on pilattu tämä ominaisuus ainakin puoleksi lisäämällä shikaani radan loppuun.

Eli näistä kahdesta syystä voi ajatella, että Barcelona on testiradoista paras kuvaamaan tuota ajattelua, mutta silti se voi olla vanhentunut.

Se, että jokin muu kuin testirata (kuten Turkki) saattaa tarkoittaa sitä, että kun siellä ei testata, niin joillakin talleilla voi mennä aikaa saada auto kuntoon ja kaikki ei välttämättä saa edes säädettyä autoa täydelliseksi. Näin ollen kisakohtaiset erot ovat suuremmat siellä, missä ei testata. Näin ollen voimasuhteitten vertaileminen jollain yksittäisellä radalla jossa ajetaan pelkkä kisa, on hieman hataraa. Barcelonassa ajetaan paljon testejä, jolloin voimasuhteitten pitäisi olla tiedossa, sillä luultavasti kaikki tallit saavat autostaan parhaan potentiaalin irti juuri Barcelonassa.

Nämä ovat syyt, miksi luulen asian olevan oikein. Luultavasti rata ei ole kuitenkaan muuttanut uuden shikaanin myötä pahemmin persoonaansa, joten ilmeisesti asia on joko jätetty miettimättä tai se on edelleen voimassa.

Tää on mun valistunutta paskanjauhamista. :tongue:
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Ja vielä kommentti liittyen tuohon Kimin/McLarenin kauden 2006 autoon.

Autohan saattoi (spekulaatio/jossittelu) olla helppo säätää, mutta hidas. Tämä taas saattoi tarkoittaa sitä, että yksittäisissä kisoissa (joilla ei testata) McLaren ja Kimi sai autostaan aina parhaan irti. Kun ajettiin Barcelonassa, muutkin tallit olivat saanet (kenties vaikeasti säädettävän auton) autostaan parhaan irti, jolloin helpposäätöinen McLaren jäi jalkoihin.

Tämä taasen voi tarkoittaa sitä, ettei tuo "Barcelonassa hyvä, kaikkialla hyvä" pidä välttämättä paikkaansa, sillä se Barcelona kertoo auton potentiaalin, ei suoritustason joikaisessa kilpailussa. Näin ollen voisi sanoa, että sanonta ikäänkuin on väärä.

Selvää on se, että parhaat autot ovat parhaita Barcelonassa, mutta eriasia on se, että onko se paras auto saatu säädettyä parhaaksi jossain muualla. Tämä spekulointi siis kumoaa tuon väittämän.

Eli ihan hyvin oivalsit, kun otit asian esille. Näyttää olevan aika monihaarainen juttu.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Nii-in, sepä se, että jos muilla radoilla vallitsee barcelonasta poikkeavat lainalaisuudet, niin miksi juuri barcelonaa pitäisi miettiä "keskiverto"-ratana. Tämä on hieman muna-vai-kana-kysymys näköjään.

Minäpä väitän Silverstonen tuovan keskimääräisen autojen tason paremmin esille kuin nykybarcelonan. Perusteena heitetään vaikka se, että kyseisellä radalla ei juuri testata, niin kuin ei suurimmilta osin muillakaan kisa-areenoilla, mutkia on joka lähtöön ja asfalttikin lienee sellainen perushyvä, eikä mikään erikoisuus ala Malesia. Barcelona sitä vastoin on helpommin ennakoitava kilpailu, koska siellä testataan niin paljon, että kaikki tallit tietävät suurin piirtein, kuinka lujaa kanssakilpailijat menevät JUURI BARCELONASSA. :ahem:
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Toki Spa ja Silverstone kertovat yhtä paljon auton potenttiaalista kuin Barcelonakin, niillä radoilla ei vaan juuri testata. Silverstonessa joskus mutta ei juurikaan viime aikoina.

Homman nimi on kait osittain siinä, että autohan täytyy saada toimimaan sekä hitaissa, että nopeissa mutkissa. Barcelonassa niitä on sopivassa suhteessa, ja siellä auto täytyy juuri saada hyvään balanssiin niiden mutkien suhteen. Jos sen onnistuu tekemään siellä, niin aika usein säädöt saa myös muilla vastaavilla radoilla aikaiseks. Lisäksi tietty vauhtia pitää riittää myös suoralle.

Toki on sitten näitä tapauksia kuten Monaco, missä viime kauden Ferrari ei vaan mahdu kääntymään niin hyvin kuin McLaren mahtui, joten siinä ei Barcen hitaiden mutkien hallitseminen paljon avita.

Ja eräs guru kommentoi TS:n sivuilla seuraavaa:

Tulikoe vasta Monacossa

Ferrari ei kiirehtynyt uutuuden tuomista autoon.

- Ehdimme hyvin vanhalla keulallakin ja lisäksi meidän oli selvitettävä törmäystestit ennen kuin uutuus voitiin ottaa käyttöön, Tombazis muistutti.

Kreikkalaisinsinööri vakuuttaa, että lisää päivityksiä autoon tulee koko ajan.

- Me vasta ajattelemme parantaneemme autoamme viime vuodesta, mutta emme vielä ole ajaneet Monacossa, Kanadassa tai Unkarissa. Vasta ne radat ovat todellinen tulikoe meille, Tombazis toteaa.
 

Metanolman

Well-known member
Liittynyt
12.10.2005
Viestit
548
Sijainti
Lappeenranta
Tuo Tombazisin kommentti tulikoeradoista kai liittyy siihen, kun radat on hitaita ja Ferrari pyrki täksi kaudeksi parantamaan nopeuttaan hitailla radoilla lyhentämällä akseliväliä.

Barcelonan rata on vaativa aerodynamiikan suhteen ja laskettavissa kai mikkihiiri-radaksi koska ohituksia ei paljoa nähdä...
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Barcelona on kai perinteisesti ollut se rata, jossa aeron toimivuudesta saa parhaan kuvan.

Kyllä se mielestäni ihan hyvä benchmark rata on muutenkin. Ja siellä on tahkottu niin paljon jotta säädöt ovat varmasti kohdallaan.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Catalunya on myös kauden ehdottomasti tylsin ja mielikuvituksettomin rata, kilpailutkin tapaavat olla melko mauttomia. Ikävä kyllä -.-
 

Mikkonen

Well-known member
Liittynyt
29.12.2006
Viestit
658
formulastara sanoi:
Miksei muista mid-downforceradoista - kuten vaikka Turkista tai Spasta - voisi sanoa samaa. Radatkin muuttuvat ja erilaistuvat - mutta Barcelona se vaan porskuttaa ajan hermolla vuodesta toiseen.
Johtuu siitä, että Barcelona on viimeiset 15 vuotta ollut kilpailukalenterin alkupäässä ja juuri tässä vaiheessa on olennaista saada tietää tallien väliset todelliset voimasuhteet. Vaikka jotkut muut radat olisivat tässä suhteessa ihan samanlaisia tai jopa parempiakin, ei se enää ketään kiinnosta kauden viimeisellä kolmanneksella, kun nämä voimasuhteet ovat jo kaikilla täydellisesti tiedossa. Miksi Turkista puhuttaisiin ratana, joka kertoo mitkä tallit tulevat pärjäämään kaikissa loppukauden kisoissa, kun Barcelona on sen jo kertonut kuukausia aiemmin? ;)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mikkonen sanoi:
Johtuu siitä, että Barcelona on viimeiset 15 vuotta ollut kilpailukalenterin alkupäässä ja juuri tässä vaiheessa on olennaista saada tietää tallien väliset todelliset voimasuhteet.
Se on myös sääolojen vuoksi vakiintunut testiradaksi, joten siitä on tullut puolivirallinen benchmark. Spassa ei taida tammikkuussa olla kiva testata.
Miksi Turkista puhuttaisiin ratana, joka kertoo mitkä tallit tulevat pärjäämään kaikissa loppukauden kisoissa, kun Barcelona on sen jo kertonut kuukausia aiemmin? ;)
Kaksi viikkoa aiemmin. Turkkihan siirrettiin Espanjasta seuraavaksi kisaksi. Vai viittasitko testikauteen?
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
WebSlave sanoi:
Kaksi viikkoa aiemmin. Turkkihan siirrettiin Espanjasta seuraavaksi kisaksi. Vai viittasitko testikauteen?
Viime ja toissa kausien muistoissa varmasti...
 

simo7

vapaaherra x
Liittynyt
30.4.2007
Viestit
4
tylsä rata,ei katsoja ystävällinen.

Barcelonan moottorirata soveltuukin ehkä parhaiten juuri testeihin. Kisat on hemmetin tylsiä (ei juuri ohituksia) vaik ois paikan päällä,ni pääsee pitkästyy. Kämppärilla on kyl hyvä meininki aina iltasin,et siitä plussat,mut en taida mennä enää toista kertaa Barcan radalle kattoo kisaa. Oisko jollain kokemuksia Belgian span kisasta? esim mikä meininki kämppärillä jne? ku ois tarkotus lähtee sinne,sit ku kisa joskus syksymmällä on.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Itävaltalaisen Salzburger Nachtrichter -lehden Gerhard Kuntschik sanoi hauskasti Turun Sanomien blogissa:

"– Siitä tulee varmasti kaikkein tylsin kilpailu koko kaudessa, kuten tavallista. On älytöntä, että kaikki testaavat siellä ensin pitkin talvea ja sitten vielä neljä päivää ennen kisaa. Sitten yhdeksän tallia 11:sta valittaa, etteivät saaneet säätöjä kohdalleen kisaan ja pito oli kateissa." :D
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Ajattelin lähinnä semmoista että Barcelona ei liene teknisesti vaikein ajaa joten se ehkä mittaa auton vauhtia kuin kuskin taitoja. Pitkässä U-käännösmutkassa ei hyvällä ajorytmillä tai mutkan ottamistapaa hiomalla ole niin paljon voitettavissa (vrt Eau rouge tai Suzukan S-mutkat). Barcelonassa noita pitkiä U-mutkia pistää silmään kolme (3, 4 , 12). Niissä jurputetaan tasan sitä vauhtia mitä pito antaa myöden.
..tai jotain
 
Viimeksi muokattu:

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
petrolhead sanoi:
Ajattelin lähinnä semmoista että Barcelona ei liene teknisesti vaikein ajaa joten se ehkä mittaa auton vauhtia kuin kuskin taitoja. Pitkässä U-käännösmutkassa ei hyvällä ajorytmillä tai mutkan ottamistapaa hiomalla ole niin paljon voitettavissa (vrt Eau rouge tai Suzukan S-mutkat).
..tai jotain
Tätä ihan samaa olen yrittänyt kirjoittaa tähän ketjuun jo pari kertaa, mutten ole saanut sitä päästäni ulos ymmärrettävään muotoon. Kiitos tästä.

Barcelona on mielestäni rata jossa on vain yksi kunnollinen ajolinja. Toki muillakaan radoilla ei yleensä ajeta kuin sitä parasta ajolinjaa, mutta Barcelonassa se on mutkien profiilien takia korostuneessa asemassa. Tästä syystä kilpailuissa nähdään hyvin vähän ohituksia, koska linjan ulkopuolelle ei vaan kannata mennä.

Mutta toisaalta Barcelonassa on hyvä testata, koska sillä yhdellä ainoalla linjalla on todella jouheva ajaa. Ja jouheva rata on kuskeille aina suhteellisen helppo. Tasaisia kierrosaikoja ja virheettömiä kierroksia voi ajaa kymmenittäin näennäisesti 100% nopeudella omien ja auton rajojen suhteen. Radalla ei ole ainuttakaan erikoista jarrutuspaikkaa jota täytyisi miettiä erikseen, eikä erikoisia mutkia tai mutkayhdistelmiä joiden kanssa täytyisi olla erityisen tarkkana.

Samoin Barcelonasta löytyy myös ns. stereotyyppimutkia, joista saadaan dataa siitä miten auto käyttäytyy esimerkiksi pitkässä nopeassa mutkassa (Renault), keskipitkässä nopeassa mutkassa (Campsa, New Holland) tai hitaassa hiusneulamutkassa (Seat, La Caixa).

Petrolheadin listaa jatkaakseni:
Silverstone - Maggots / Becketts
Turkki - Mutka nro 8
Nürnburgring - Mutkat nro 1 ja 2
 
Viimeksi muokattu:

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Kuljettajan näkemys:
- Tänne on aina mukava tulla, sillä pidän tästä radasta. Se on erittäin haastava, ja kun ajat täällä hyvän kierroksen, se on todella palkitsevaa. Samalla tämä rata paljastaa auton aerodynaamiset heikkoudet, ja se on yksi syy siihen, että niin monet tallit haluavat testata täällä, Rosberg kertoi.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Hankala on kyllä sanoo tuon kisan jälkeen, että onko järjestys nyt Bemarin ja McLarenin osalta minkälainen.

Ferrari nyt menee menojaan ja miten suuri se kaula oikeasti on?

Näyttää siltä, että Bemari ja McLaren ovat aikalailla samalla viivalla. Renault teki ehkä pienen nousun ja on nyt sitten, ehkä hieman edellä Williamsia ja Toyotaa.

Jos tästä radasta nyt siis voi jotain päätellä?
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Ei kärkiautoista mikään ainakaan flopannut!:thumbup:

Bensataktikoinnilla ainakin 6 kuskilla on mahdollisuus paaluun jopa 10:lläkin.
 
Ylös