Bensamääristä

Mie-

Well-known member
Liittynyt
16.7.2002
Viestit
652
Sijainti
Highland
Jos F1-auto tankataan täyteen bensaa, niin kuinka pitkälle sillä pääsisi noin normaalisti? Paljonko F1-auton tankkiin yleensä mahtuu bensaa? Entä kuinka täynnä F1-auton tankki noin prosentuaalisesti on jos ajetaan yhden, kahden tai kolmen pysähdyksen taktiikalla? Kuinka paljon painavampi auto on suunnilleen jos verrataan perjantain aika-ajoja joissa ajetaan "tyhjillä tankeilla" ja lauantain aika-ajoja joissa on nuo normaalit kisabensat?

Jos joku viitsisi tehdä selkoa näistä bensamääristä sun muista niin olisi kiva, kun rupes askarruttamaan nää jutut.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
rWest osannee kertoa paremmin, mutta ehkä jo hieman vanhentunut käsitykseni on, että alun kolmattasataa litraa vie kisamatka. Tankit ovat kooltaan käsittääkseni jotain 140 l max, jotta haluttaessa voidaan ajaa yli puolenvälin samalla tankilla. Tiimit toki mittaavat bensamäärää kiloissa, eivät litroissa. Ja mikäli aiempi käsitykseni siitä, kuinka paljon auto kuluttaa bensaa kisamatkalla, on oikea, olisi tuo lauantain auto jotain luokkaa 50-80 kiloa painavampi käsittääkseni.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9343
Eiköhän bensatankit ole noin 150 litraa. Reilut 200 litraa taitaa mennä kisamitan aikana, ja viime vuosina nähtiin, että parhaimmillaan pystyttiin ajamaan noin 3/4 kisamatkasta ennen pysähdystä.

Tämän kauden sääntöselvitys (= ei tankkausta aika-ajojen jälkeen) tuli sen verran myöhään, että ehkä bensatankit ovat edelleen samankokoisia, ensi kauden autoissa ne voivat hyvinkin olla pienempiä, koska siten säästetään taas jonkin verran ylimääräistä painoa ja tilaa.

Voittajien pysähdykset tällä kaudella:
AUS: Coulthard 2
MAL: Räikkönen 2
BRA: Fisichella 1
RSM: M Schumacher 3
ESP: M Schumacher 3
AUT: M Schumacher 2
MON: Montoya 2
CAN: M Schumacher 2
EUR: R Schumacher 2
FRA: R Schumacher 3
GBR: Barrichello 2

Viime vuonna meni muistaakseni näin:
AUS: M Schumacher 1
MAL: R Schumacher 1
BRA: M Schumacher 1
RSM: M Schumacher 2
ESP: M Schumacher 2
AUT: M Schumacher 2
MON: Coulthard 1
CAN: M Schumacher 1
EUR: Barrichello 2
GBR: M Schumacher 3
FRA: M Schumacher 3*

Yleisimmin siis tänä vuonna on tehty yksi pysähdys enemmän kuin viime vuonna. Poikkeamat johtuvat lähinnä joko poikkeuksellisista olosuhteista (Brasilia 2003&Englanti 2002)
tai sitten siitä, että viime vuonna tehtiin yksi pysähdys enemmän kuin normaalisti ko. radalla (A1-Ring)

*= Viime vuoden Ranskan GP:n yhteydessä M.Schumacher kärsi drive-through-rangaistuksen, ja se on laskettu mukaan pysähdyksiin. Tankkauksia hän teki kaksi kappaletta.

Itse kysymykseen vastaisin arviolta 200-225 kilometriä normaalilla radalla. Monacossa jopa enemmän.
 

Mie-

Well-known member
Liittynyt
16.7.2002
Viestit
652
Sijainti
Highland
Kuinkas paljon vähemmän sitten tuo F1-auto kuluttaa bensaa kun turva-auto ajelee edellä? Jos kuvitellaan että jollakin kuskilla olisi tankki täynnä ja tulevassa Hockenheimin kisassa tulisi turva-auto radalle niin kuinka monta kierrosta sen pitäisi rataa suunnilleen kiertää että maaliin pääsisi ilman tankkaamista? (Hockessa kisakierroksia 67 kpl)
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
Ilman minkäänlaista faktaa mistään asiasta veikkaisin, että safety carin perässä ajaminen ei kuluta "juuri ollenkaan" suhteessa siihen, mitä kuluu kun ajetaan täysiä
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Näin minäkin arvelisin, turva-auto kulkee niin paljon hitaammin radalla, keskinopeus siinä reilun sadan kilometrin luokkaa, noin näppituntumalta. Kun ykköset ajavat tätä vauhtia ja seokset säädetään tosi laihalle, niin aika hajulla varmaan mennään. Muutenhan tankkien koot ja bensankulutukset ovat salaisuuksia luokkaa topsecret, mutta aika paljon pystyy ulkopuolinenkin laskemaan. Yhden pysähdyksen taktiikalla bensaa valutetaan tankkiin yleensä noin 7-10 sekunnin ajan ja olikos se bensan virtausnopeus 8 vai 10 litraa sekunnissa.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9343
Arvioisin, että turva-auton takana polttoaineen kulutus olisi noin puolet normaalista.

Pitkistä turva-autoista tulee mieleen joka tapauksessa Monza 2000 ja Melbourne 2001.

Nopeasti katsoen 1 pysähdysten miesten varikkokäynti-ikkunat alla.
Vuonna 2000:
Melbourne 30-39 (toki muutama kierros SC:n perässä)
Monza 29-43 (pitkä SC)

Vuonna 2001:
Melbourne 34-41 (pitkä SC)
Monza 22-36 (en muista, oliko Räikkösellä jotain ongelmia, teki aikaisen pysähdyksen, mutta ajoi sen jälkeen maaliin pysähtymättä)

Eroa on aika monta kierrosta, molempien SC-jaksot olivat kymmenkunta kierrosta. Melbournesta on vaikeampi löytää vertailukohtaa, kun viimeksi ilmat SC:tä on ajettu vuonna 1998...
 

mälaareni

Well-known member
Liittynyt
21.2.2001
Viestit
87
Sijainti
Miami,USA
Bleu:
Eiköhän bensatankit ole noin 150 litraa. Reilut 200 litraa taitaa mennä kisamitan aikana, ja viime vuosina nähtiin, että parhaimmillaan pystyttiin ajamaan noin 3/4 kisamatkasta ennen pysähdystä.

Tämän kauden sääntöselvitys (= ei tankkausta aika-ajojen jälkeen) tuli sen verran myöhään, että ehkä bensatankit ovat edelleen samankokoisia, ensi kauden autoissa ne voivat hyvinkin olla pienempiä, koska siten säästetään taas jonkin verran ylimääräistä painoa ja tilaa.

Voittajien pysähdykset tällä kaudella:
AUS: Coulthard 2
MAL: Räikkönen 2
BRA: Fisichella 1
RSM: M Schumacher 3
ESP: M Schumacher 3
AUT: M Schumacher 2
MON: Montoya 2
CAN: M Schumacher 2
EUR: R Schumacher 2
FRA: R Schumacher 3
GBR: Barrichello 2

Viime vuonna meni muistaakseni näin:
AUS: M Schumacher 1
MAL: R Schumacher 1
BRA: M Schumacher 1
RSM: M Schumacher 2
ESP: M Schumacher 2
AUT: M Schumacher 2
MON: Coulthard 1
CAN: M Schumacher 1
EUR: Barrichello 2
GBR: M Schumacher 3
FRA: M Schumacher 3*

Yleisimmin siis tänä vuonna on tehty yksi pysähdys enemmän kuin viime vuonna. Poikkeamat johtuvat lähinnä joko poikkeuksellisista olosuhteista (Brasilia 2003&Englanti 2002)
tai sitten siitä, että viime vuonna tehtiin yksi pysähdys enemmän kuin normaalisti ko. radalla (A1-Ring)

*= Viime vuoden Ranskan GP:n yhteydessä M.Schumacher kärsi drive-through-rangaistuksen, ja se on laskettu mukaan pysähdyksiin. Tankkauksia hän teki kaksi kappaletta.

Itse kysymykseen vastaisin arviolta 200-225 kilometriä normaalilla radalla. Monacossa jopa enemmän.
tankin koko vaihtelee, mutta tässä taannoin keväämmällä olu tuolla formula-one netissä jotta laarenilla tankin koko olisi n.125 kiloa, mitähän tuo nyt sitten litroissa tekee.
 

Mie-

Well-known member
Liittynyt
16.7.2002
Viestit
652
Sijainti
Highland
Tänä vuonnahan ei ole taidettu juuri yhden pysähdyksen taktiikoita kisoissa nähdä. Syy taitaa olla tankkauskielloissa aika-ajojen ja kisojen välillä? Viime vuonnahan vielä kolmen pysähdyksen taktiikka oli melko harvinaista ja nykyään yhden pysähdyksen taktiikka on vielä harvinaisempaa. Onko yhden pysähdyksen taktiikka yleensäkään nykyään järkevää?
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
FIA:n säännöthän eivät määrittele tankin tarkkaa tilavuutta. Erittäin tarkasti kerrotaan kuitenkin millä korin alueella tankin on sijaittava. Kun auton mitat on säännöissä tarkasti määrätty, löytyvät tankin maksimimitat tästä yhtälöstä.

Yksi litra polttoainetta painaa osapuilleen 850 g.
 

Tomppa

Well-known member
Liittynyt
25.6.2001
Viestit
241
Mie-:
Tänä vuonnahan ei ole taidettu juuri yhden pysähdyksen taktiikoita kisoissa nähdä.
Luitko ketjua lainkaan?

Syy taitaa olla tankkauskielloissa aika-ajojen ja kisojen välillä?
Tietysti. Aika-ajoon ei ole mitään järkeä lähteä niin täydellä autolla, kuin mitä lähdettiin kisaan viime kaudella, vaikka aika-ajokierros nykyisellään onkin periaatteessa kisan ensimmäinen kierros.

Onko yhden pysähdyksen taktiikka yleensäkään nykyään järkevää?
Normaalitilanteessa ei.
 

rWest

Slow Member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
125
Säännöissä on tankin maksimileveys ja etupään muoto määritelty, mutta säiliön kokoa ne eivät mihinkään rajaa. Säiliön koko on varmaan 150 litraa plus tai miinus kymmenen (120 kg)? Bensan painolle on säännöissä määritelty 720 - 775 g/dm³

Löpöä tulee tankkiin 12 litraa sekunnissa (säännöt) eli ~9 kiloa per sekunti. Varikkokäynnit tarkkaan mittaamalla voi siis saada selville kulutuksen. 12 sekuntia ainetta tankkiin tekee ~140 litraa ja jos tankissa on jo valmiiksi 150 niin 290 litralla 300 kilometrin kilpailun kulutukseksi tulee karvan alle 100 litraa / 100 km. Luvut tempasin hatusta. Virhemarginaali kammottava.

Täyden ja tyhjän tankin ero siis on ~110 kiloa. Ajallisesti? Ei hajua. Joku voi etsiä kisan kierrosajat ja verrata aikoja ennen tankkausta ja sen jälkeen.

Jos 100 km/h (turva-auton takana) kulutus on n litraa tunnissa, niin 200 km/h (kisan keskinopeus) se on n² litraa tunnissa. 100 kilometriä syö kisavauhdilla 100 litraa, turva-auton takana se syö 20 litraa sadalle. Tietysti moottori on sitten pihillä tuulella jne, mutta virhemarginaali +/- 50%.

Arvailua kaikki oikeastaan on, mutta aiemminkin olen törmännyt 85 - 105 litraa sadalla arvioihin. Kisan aikana menee siis noin 260-320 litraa polttoainetta. Haarukka on laaja. Vois vaikka osua :)

-West
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
rWest:
Täyden ja tyhjän tankin ero siis on ~110 kiloa. Ajallisesti? Ei hajua. Joku voi etsiä kisan kierrosajat ja verrata aikoja ennen tankkausta ja sen jälkeen.
Ja tuota vertailua vaikeuttaa vielä se, että usein samalla vaihdetaan renkaita. Onhan noita kavereita jotka ovat tehneet kisan nopeinpansa juuri varikolta tultuaan vaikka siis tankeissa on painoa.

Tässä topicissahan on asiaa enemmän kuin Maikkarin F1-lähetyksissä koko kautena :cool:
 

Mie-

Well-known member
Liittynyt
16.7.2002
Viestit
652
Sijainti
Highland
Mutku:
Tässä topicissahan on asiaa enemmän kuin Maikkarin F1-lähetyksissä koko kautena :cool:
No se nyt ei paljoa vaadi wink No ei, monessa asiassa ollaan kyllä viisastuttu tässä, minäkin. :D
 

rWest

Slow Member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
125
Arvaukset olivat arvauksia. Tieto kertoo kisassa kuluvan noin 210-240 litraa polttoainetta eli 70-80 litraa sadalle. Tietysti luvut riippuvat radasta ja olosuhteista. Ilmeisesti kehitys menee eteenpäin :)

Lisäpainon hidastavasta vaikutuksesta on vaikea saada arvioita. Monzan kaltaisella nopealla radalla arvio oli noin 0,20 sekuntia per kymmenen lisäkiloa per kierros. Hitaammalla radalla jossa kiihdytetään ja jarrutetaan paljon, vaikutus olisi jopa 0,60 sekuntia per kymmenen lisäkiloa. Normaali tapaus olisi siis noin 0,40 sekuntia per kymmenen kiloa per kierros.

110 kiloa olisi siis 2,2 - 6,6 sekuntia kierrosajassa radasta ja autosta riippuen. Luvut tietysti vain suuntaa antavia.

-West
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Itsekkin olisin taipuvainen tuohon 210-240 litraa peri kisa kulutukseen. Monacossa voi mennä reilusti vähemmän. Mika Salon jo legendaksi muodostuneessa 97 vuoden kisassa ajettiin sadekelissä n. 250 km ilman tankkausta. Löpöä tankissa oli kisan alussa varmaan joku 120-130 litraa, sillä Fordin kone oli aika nuuka. Eli sadekelin kaupunkipyörityksen keskikulutukseksi f1:llä tulee sellainen 48 l/100 km. Se ei ole aivan vähää. Virhemarginaalit toki taas valtaisia.

Tuossa rWestin postauksssa hiukan hämää se, että tokikaan varikkopysähdyksen kesto ei aina kerro sitä kauanko autoa tankataan. Kevyesti kaksi sekuntia voi ottaa varikkokellosta pois, keskenäänhän ne on tietysti vertailukelpoisia. Olisiko ideaa laittaa kello sihen "fuel nozleen", jolloin saata todella tarkasti tankkaus aika. Turha tietenkin toivoakaan.

Mitä tuohon turva-auton takana köröttelyyn tulee, niin vapaastihengittävässä koneessa kulutus ei varmaan aivan tuossa suhteessa pienene. Seosta ei voida laihentaa kovin alas, päinvastoin koneen jäähdytystä varten turva-auton takana voidaan jopa ajella rikkaammalla seoksella. Lisäksi se keskinopeus ei kerro kaikkea, renkaita ja jarruja lämmittellään ja se vie polttoainetta.

<small>[ 07-08-2003, 15:11: Message edited by: pmv ]</small>
 

rWest

Slow Member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
125
En todellakaan painottanut sitä että tarkoitin aikaa jonka letkut ovat kiinni autossa. Televisiolähetyksessä näkyvä kello pysähtyy joskus ihan miten sattuu joten voisi olettaa sen olevan mekanismiltaan inhimillinen eli epäluotettava. Pitäisi ottaa kisa nauhalle ja katsoa ruutu ruudulta tilanne.

Arvioni turva-auton takana ajamisesta oli vaan tuommoinen heitto. 20-30 litraa voisi hyvinkin olla kulutus sadalle tuossa tilanteessa, mutta tuo nyt on epämääräinen arvio. 10-50 l/100km kun pistetään arvioksi niin varmasti osuu haarukkaan wink

-West
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
No varmasti osuu haarukkaan, vaikka tokkopa tuommonen 800 hv:n f1-kone menee kympillä missään olosuhteissa!

Silti on hyvä muistaa, että tuotettuihin tehomääriin f1-kone on mielestäni todella taloudellinen ottomoottoriksi. Hyötysuhde on hyvä.
 

Tolerantti

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
4704
Mitenkäs se tankin koko? Voisiko kuvitella, että eri kisoissa käytettäisiin tilavuudeltaan isompia/pienempiä tankkeja. Jos esim. renkaiden kulumisen takia on pakko käydä kolme kertaa varikolla, ei ole rationaalista kuljettaa isoa, vajaasti täytettyä tankkia mukanaan. Taasen, jos käydään vain kerran varikolla, tankki olisi tilavuudeltaan isompi?
 

rWest

Slow Member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
125
Tankki on oleellinen osa runkoa ja sen koon muuttamiseksi monokki pitäisi suunnitella ja rakentaa uusiksi. Tietysti voihan tallit tehdä erilaisia monokkeja eri radoille, mutta epäilen sitä vahvasti. Eiköhän tuo ole läpi mallisarjan samankokoinen.

-West
 
Ylös