Berger ajoi Sennan Lotuksella Imolassa

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Tässä kuvia:













Ja sitten itse mestarista pari kuvaa:





Maikkarin juttu aiheesta:

Berger ajoi Sennan Lotuksella
25.04.2004 15:27


Entinen F1-kuljettaja Gerhard Berger palasi sunnuntaina hetkeksi F1-rattiin ajettuaan Imolan radalla San Marinon GP:n alla kunniakierroksen Ayrton Sennan vanhalla Lotus 97T -autolla.

Vuonna 1997 uransa formula ykkösissä lopettanut itävaltalainen kunnioitti ajollaan ystäväänsä, formulalegenda Ayrton Sennaa sekä maanmiestään Roland Ratzenbergeriä, jotka kuolivat Imolan radalla kymmenen vuotta sitten. Itävaltalaiskuljettaja toimi Sennan tallikaverina McLarenilla kausina 1990-92.

Senna voitti Lotus 97T -autolla uransa ensimmäisen Grand Prix -kisan Estorilissa 1985. Berger ajoi kierrokset autolla, jolla kolme kertaa maailmanmestaruuden voittanut brasilialainen ajoi paalupaikalle San Marinon GP:ssä Imolassa vuonna 1985. Bergerillä oli mukanaan Sennan kuvalla koristeltu Brasilian lippu, ja lisäksi hänellä oli haalareissaan merkki, jossa oli kuvattu Ratzenbergerin kypärä.

- Tämä oli hyvin tunteisiin käyvää, eri syistä. Ensinnäkin, muistaa Ayrtonia ja Rolandia, ajajakollegoita. Oli myös tunteikasta tulla Tamburelloon ja nähdä ratavalvojia, jotka pelastivat henkeni vuonna 1989 ja jotka yrittivät pelastaa Ayrtonin hengen. Ja tottakai oli tunteikasta muistella tällaisten autojen aikaa, Berger mietti.

(MTV3-STT-AFP)

---

Hieno ele Gerhardilta. Mies muuten mahtuu mainiosti edelleenkin F1:sen ohjaamoon. Miten olisi comeback? :D Kyllä nuo kuvat saivan melkoisen nostalgiatunnekuohun ainakin meikäläisessä. Auto on ajalta, jolloin miehet olivat rautaa ja autot puuta. Nykyäänhän se on toisin päin. Miltähän mahtoi tuntua Lotus 98T:n turbo Bergerin persuksissa pitkän taon jälkeen? :D No, taisi ajella aika hissukseen...
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Karpow sanoi:
Hieno ele Gerhardilta. Mies muuten mahtuu mainiosti edelleenkin F1:sen ohjaamoon. Miten olisi comeback? :D Kyllä nuo kuvat saivan melkoisen nostalgiatunnekuohun ainakin meikäläisessä. Auto on ajalta, jolloin miehet olivat rautaa ja autot puuta. Nykyäänhän se on toisin päin. Miltähän mahtoi tuntua Lotus 98T:n turbo Bergerin persuksissa pitkän taon jälkeen? :D No, taisi ajella aika hissukseen...
Joo hieno ele ja varmasti myös kunnia Bergerille.

Varsinkin tuo ensimmäinen kuva, jossa Sennan nimi näkyy selvästi, saa tunteet valloilleen. Paikalliset katsojat ovat saaneet nostalgiaa. Harmi ettei näitä voida näyttää Suomen TV-lähetyksissä.
 

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
Minkähän maan lähetystä sitä tuli sunnuntaina katsottua, kun kyllä minun mielestä tuosta tapahtumasta näytettiin pätkää ennen kisan alkua, ja vieläpä ihan analogisella puolella.

Lähetyksessä mainittiin muistaakseni Bergerin ajaneen kolme kierrosta lipun kanssa, ja haalareissa oli Ratzenbergerin kypärä kuvana.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
RK-62 sanoi:
Minkähän maan lähetystä sitä tuli sunnuntaina katsottua, kun kyllä minun mielestä tuosta tapahtumasta näytettiin pätkää ennen kisan alkua, ja vieläpä ihan analogisella puolella.

Lähetyksessä mainittiin muistaakseni Bergerin ajaneen kolme kierrosta lipun kanssa, ja haalareissa oli Ratzenbergerin kypärä kuvana.
Sorry, olen ollut huolimaton. Pyrin välttämään ennen kilpailua mainokset ja kaikki muut MTV3:n turhat höpinät. Tämän takia siirryn kanavalle vasta juuri ennen lähtöä. Tällöin voi siis näemmä menettää jotain katsomisenkin arvoista. :doubtful:
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Upeita kuvia!! Tuli ikävä noita mustia Lotuksia heti ja tubomoottoreita samaten! Se Sennan keltainen kypärä erottui niin hyvin tuosta mustankultaisesta silloin aikanaan!

On se kumma, ettei Lotusta saada takaisin kehiin:thumbup:
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
No eipä se Berger järin hyvin tuonne Lotariin mahdu...

Ihan hieno elehän tuo oli Bergeriltä ja tuon Lotuksen nykyiseltä omistajalta. Vaikka kyllähän näitä vanhoja formuloita käytetään muutenkin verrattaen paljon kisaviikonloppujen yhtydessä. Niistä vain harvoin puhutaan mitään. Sinänsä näitä turbokauden autoja näkyy vähemmän, koska niitten käyttäminen on mielettömän kallista.

Yksi mielenkiintoinen tarina näistä turbokauden autoista on Patrick Tambayn omistama vuoden 1983 Ferrari. Hän sai auton tiimiltä kauden päätteeksi. Ferrari oli pyytänyt Tambayta auttamaan tallitoveria Rene Arnouxia mestaruuskamppailussa, mutta Patrick ei tähän suostunut vastikkeettomasti. Tambay oli ajamassa Ferrarille viimeistä kisaa eikä hänellä ollut sopimuksessa mitään velvoitetta auttaa toista kuskia. Patrick lupautui sitten auttamaan Arnouxia mikäli sai pitää kisassa käyttämänsä auton. Tätä yksilöä Tambay on ajanut ainakin Unkarissa 1992, mikä oli Ferrarin 500 GP. Auto kuulemma toimi täydellisesti 3.5 barin ahtopaineellakin, mikä oli varsin kohtuullinen suoritus 10 vuotta vanhalta kisalaitteelta.
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
pmv sanoi:

Yksi mielenkiintoinen tarina näistä turbokauden autoista on Patrick Tambayn omistama vuoden 1983 Ferrari. Hän sai auton tiimiltä kauden päätteeksi. Ferrari oli pyytänyt Tambayta auttamaan tallitoveria Rene Arnouxia mestaruuskamppailussa, mutta Patrick ei tähän suostunut vastikkeettomasti. Tambay oli ajamassa Ferrarille viimeistä kisaa eikä hänellä ollut sopimuksessa mitään velvoitetta auttaa toista kuskia. Patrick lupautui sitten auttamaan Arnouxia mikäli sai pitää kisassa käyttämänsä auton. Tätä yksilöä Tambay on ajanut ainakin Unkarissa 1992, mikä oli Ferrarin 500 GP. Auto kuulemma toimi täydellisesti 3.5 barin ahtopaineellakin, mikä oli varsin kohtuullinen suoritus 10 vuotta vanhalta kisalaitteelta.

Mielenkiintoista! Löytyisiköhän siitä kuvia mistään???

Paljonko on muuten ahtopaine normaaleissa turbo henkilöautoissa? Oisko 1-2 väliltä?
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
pmv sanoi:
No eipä se Berger järin hyvin tuonne Lotariin mahdu...
Miten niin? Kyllä se McLarenin kabiinikin näyttää ahtaalta, jopa Kimille, mutta ihan ongelmitta se sillä kuitenkin ajelee. ;)
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Lotusin ilmestymistä takaisin ykkösiin saa varmaan odottaa aika kauan, ei kannata pidättää hengitystä. Lotuksen kilpatallin "oikeudet" omistaa David Hunt, edesmenneen maailmanmestarin James Huntin veli. Hunt sai(tai oikeammin osti) oikeudet vuonna 1994, kun Lotus meni nurin. Käytännössä Hunt osti siinä pelkästään oikeudet nimeen ja logoon, vaikka väittikin yrittävänsä saada kasattua tiimiä kasaan kaudeksi 1995. Sinänsä Lotuksen hohto on kadonnut jo aikoja sitten. Viimeiset säälliset rypistykset sijoittuvat kauden 1993 ajalle, jolloin Johnny Herbert näytti pariin kertaan vauhtia joka antoi jotain toivoa. Kausi 1994 oli täysin pateettinen lukuunottamatta Herbertin Monzan aika-ajoa.

Ylipäätänsä Lotus on automerkkinä jo menneen talven lumia. Vaikka merkillä onkin mahtava maine, ei tuollaisten harvinaisten urheiluautojen markkinat riitä elättämään merkkiä vaikka isomman autotehtaan suojissa. Jaguar, Ferrari, Aston Martin, Porsche, Lamborghini, Maserati, MB, BMW jne. ovat itsessään niin kovia merkkejä ettei pelkästään kunniakkaalla kilpailuhistorialla pötkitä pitkälle.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Tuohon puu-juttuun on pakko tokaista, että taitaa näissä nykyautoissa olla enemmän puuta... :D Vanhaan hyvään aikaan kun auton pohjatessa nousi kipinäsuihku, nykyään vaan puupölyä.

Vähän korkeellahan tuo Berger istuu kaareen verrattuna, mutta niin istui Ayrtonkin aikoinaan...
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
pmv sanoi:
Lotusin ilmestymistä takaisin ykkösiin saa varmaan odottaa aika kauan, ei kannata pidättää hengitystä. Lotuksen kilpatallin "oikeudet" omistaa David Hunt, edesmenneen maailmanmestarin James Huntin veli. Hunt sai(tai oikeammin osti) oikeudet vuonna 1994, kun Lotus meni nurin. Käytännössä Hunt osti siinä pelkästään oikeudet nimeen ja logoon, vaikka väittikin yrittävänsä saada kasattua tiimiä kasaan kaudeksi 1995. Sinänsä Lotuksen hohto on kadonnut jo aikoja sitten. Viimeiset säälliset rypistykset sijoittuvat kauden 1993 ajalle, jolloin Johnny Herbert näytti pariin kertaan vauhtia joka antoi jotain toivoa. Kausi 1994 oli täysin pateettinen lukuunottamatta Herbertin Monzan aika-ajoa.

Ylipäätänsä Lotus on automerkkinä jo menneen talven lumia. Vaikka merkillä onkin mahtava maine, ei tuollaisten harvinaisten urheiluautojen markkinat riitä elättämään merkkiä vaikka isomman autotehtaan suojissa. Jaguar, Ferrari, Aston Martin, Porsche, Lamborghini, Maserati, MB, BMW jne. ovat itsessään niin kovia merkkejä ettei pelkästään kunniakkaalla kilpailuhistorialla pötkitä pitkälle.
:thumbup:

No, toivossa on hyvä elää:thumbup:
 

Siankarlo

Well-known member
Liittynyt
10.3.2002
Viestit
314
Sijainti
Finland
Bergerille voisi antaa pystin kaikkien aikojen höpöhöpö-miehenä.Ukon puheet ovat aina olleet tekoja suuremmat,muutenkin todella ärsyttävä ukko.Posket varmaan vieläkin ruskeina Senna ajoilta.:thumbdown
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Hieno kunnianosoitus Bergeriltä vanhaa ystävää kohtaan. Varmaan nautti itsekin tuosta.

Noin tyylikkäitä autoja muuten näkisi mielellään enemmänkin mutta nykyään taitaa sponsoreille mennä sen verran tilaa auton katteista että tekstit peittävät suuren osan värityksestä ja tulos näyttää vähän sekavalta.
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4611
Sijainti
Kokkola
Oli se kamala kisa. Minulla muuten on yksi ajotilannetta esittävä valokuva Ayrtonista Imolasta 1994, kun auto on vielä ehjä... Tuli sellaisessa ihailijakuvasarjassa.
 
Ylös