Sebring Open Test - maanantai - yhteistulokset
Silk Cut Jaguar sanoi:
Kiinnostaa miksi CCWS testaa Sebringissä? Kun ei se kalenteriin kuulu. Ja rata on kuitenkin kohtuullisen erikoislaatuinen. Luulisi maavaran kohta loppuvan.
Sebring on tähän aikaan lähes ainoa iso moottorirata, joka on auki ja soveltuu Floridan sään takia hyvin testaamiseen. Tämä siitäkin huolimatta, että eilen rataa häiritsi sumu. Kun oikein tarkkoja taas kerran ollaan, niin Sebring oikeastaan kuuluu Champ Car – kalenteriin, sillä se oli sarjan järjestämä testi. Yhteisestä vauhtiviikosta ALMSin kanssa on ollut puhetta jo muutaman vuoden ajan, mutta radan pitempi lenkki on paljon huonommassa kunnossa, kuten asiaan viittasit. Champ Car käyttää testeissä lyhyempää 1.669 mailin rataa eli vain osa 12 tunnin kilpailun radasta on käytössä. Ja testaavathan F1-tallitkin Jerezissä.
Sebringin avoimet testit on nyt sitten ajettu. Toisen päivän nopein oli jälleen Franck Montagny, joka hio lauantain ajasta pois viisikymmenystä. Newman/Haas/Lanigan-kuljettajat nousivat odotetusti tulosluettelossa Wilsonin oltua toinen ja Rahal kolmas.
Testien viimeisenä päivänä Franck oli jälleen nopein, mutta sukunimi oli nyt vaihtunut. Kaikkien yllätykseksi – tai ei – Atlantic-sarjasta noussut Franck Perera tuli ja ajoi koko testin nopeimman ajan 49.806 kilpailukyvyttömällä Conquest-tallin autolla, joka esimerkiksi ei kelvannut maailman parhaimmalle kuljettajalle viime vuonna. Conquest-talli oli Sebringissä kuin uudesti syntynyt. Tallin omistuspohja on talven aikana muuttunut ja viime vuonna manalan rajamailla ollut talli esiintyi Sebringissä kahden uuden yhteistyökumppanin voimin. Perera kiitti tästä ja osoitti Conquest-tallin olevan erittäin kilpailukykyinen kahden uuden, Atlantic-sarjasta nousseen, kuljettajan kanssa.
Champ Car Atlantic – sarjan asemaa pönkitti testit toiseksi nopeimmalla ajalla päättänyt Graham Rahal, joka aloittaa toisen kokonaisen kautensa Champ Car – sarjassa. Rahal, kuten Perera on Atlantic-hopeamitalisti, joten taitoa sarjassa näyttää olevan riittämiin. Kaksikko oli myös ainoita, jotka pääsivät alle 50-sekunnin rajan.
Veteraanit Alex Tagliani ja Oriol Servia olivat tyytyväisiä PKV-autojen löytyessä sijoilta kolme ja neljä. Kuudentena aikalistoilta löytyvä Franck Montagny oli ainoa, joka ei kyennyt parantamaan viimeisenä päivänä aikaansa. Montagnyn tuleva tallikaveri Paul Tracy oli vaikeuksissa koko testin ajan. Ainakin lauantaina Forsythe kokeili miehen autossa reaaliaikaista renkaan lämpötilan mittausta, joka vaikeutti ajamista. Vauhtia ei löytynyt koko testin aikana, joten mahtoikohan sensorit olla jokaisena päivänä kiinni autossa?
Suhteellinen käsite tuo vauhti. Sebringissä testanneista neljästätoista kuljettajasta 13 mahtui sekunnin sisään. Mikäli oletetaan, että kärjessä olevat nimet ovat hyviä kuljettajia, niin tulosluettelon loppupäässäkään ei ole turhia ratinkääntäjiä.
Seuraavan kerran Champ Car – tallit kokoontuvat yhteistestiin Laguna Secan moottoriradalle kevät testien merkeissä. Kauden toinen yhteistesti ajetaan maaliskuun 13 ja 14 päivä.
Sebring Open Test– Maanantai 4.2.2008
Yhteisajat ja kierrokset
1.
Franck Perera - Conquest Racing,
49.806 seconds, 120.636 mph, 205 laps
2.
Graham Rahal - Newman/Haas/Lanigan Racing, 49.950 - 238 laps
3.
Alex Tagliani - PKV Racing, 50.173 seconds - 281 laps
4.
Oriol Servia - PKV Racing, 50.178 seconds - 288 laps
5.
Justin Wilson - Newman/Haas/Lanigan Racing, 50.207 seconds - 269 laps
6.
Franck Montagny - Forsythe/Pettit Racing, 50.209 - 207 laps
7.
Bruno Junqueira - Dale Coyne Racing, 50.507 - 247 laps
8.
Alex Figge - Pacific Coast Motorsports, 50.521 - 247 laps
9.
Simon Pagenaud - Conquest Racing, 50.702 - 186 laps
10.
Enrique Bernoldi - Rocketsports Racing, 50.714 - 255 laps
11.
Paul Tracy - Forsythe/Pettit Racing, 50.732 - 179 laps
12.
David Martinez - Pacific Coast Motorsports, 50.736 - 255 laps
13.
Ernesto Viso - Minardi Team USA, 50.800 - 164 laps
14.
Mario Moraes - Dale Coyne Racing, 50.930 - 241 laps