Champ Car Atlantic 2008

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Cooper Tires presents Atlantic Championship powered by Mazda​
Atlantic – kausi 2008 tulee olemaan suomalaisittain viime vuosia paljon jännittävämpi. Mukana on näillä näkymin kaksi suomalaista, mutta myös monta muuta nuorta kuljettajaa ympäri maailmaan on hakemassa nostetta uralleen Yhdysvalloista. Atlantic on tunnetusti yksi maailman hienoimmista koulutusluokista ja arvokas luokka on tehnyt vahvan uuden tulemisen Kevin Kalkhovenin ja Jerry Forsythen valvonnassa.

Atlantic – sarjan historia ulottuu vuoteen 1974, jolloin mestaruuden voitti kanadalainen Bill Brack. Kaksi vuotta myöhemmin hänen maanmiehensä Gilles Villeneuve voitti molemmat sekä IMSA:n että CASC:n Atlantic-mestaruudet. Tunnetuista F1-nimistä mm. James Hunt, Jean-Pierre Jarier, Riccardo Patrese, Patrick Depailler, Jacques Laffite, Didier Pironi ja Vittorio Brambilla ovat kaikki ajaneet kilpaa Atlantic-autoilla. Sarja on siivittänyt Amerikan radoilta tuttujen Patrick Carpentierin, Alex Barronin, Buddy Ricen ja Simon Pagenaud’n uria. Pagenaud voitti Champ Car Atlantic – mestaruuden vuonna 2006 ja ajoi viime vuonna ensimmäisen täyden kautensa Pohjois-Amerikan nopeimmassa rataluokassa, Champ Car World Seriesissä.

Ketkä? - Tallit ja Kuljettajat

Tänäkin vuonna sarjassa on mukana nälkäisten kuljettajien lisäksi kovatasoisia talleja. Paluun sarjaan tekee vuonna 2003 Atlantic-mestaruuden voittanut Pasific Coast Motorsports, joka on ottanut omistukseensa entisen US Race Tronicsin. Jimmy Vasserin Atlantic-tasolle nostanut Genoa Racing nauttii entisen kuljettajansa huomiosta ja myös näyttelijälegenda Paul Newmanin oma Newman/Wachs Racing on jälleen mukana.

Tässä kuljettajat, joilla on jo sopimus kaudesta 2008 tai osallistuvat sarjan avaustesteihin Sebringin moottoriradalla kyseisen tallin kalustolla. Päivitän listaa sitä mukaan kun jotain uutta ilmenee.

Forsythe Championship Racing
3. James Hinchcliffe – Kanada
7. David Garza – Meksiko

Walker Racing
5. Greg Mansell – Iso-Britannia
15. Leo Mansell – Iso-Britannia
25. Kevin Lacroix - Kanada

Condor Motorsports
6 - Junior Strous – Hollanti
9 - Dominick Muermans – Hollanti
11 - Douglas Soares - Brasilia

Brooks Associates Racing
8 - Markus Niemelä – Suomi
88 - Andreas Wirth – Saksa

Pasific Coast Motorsport
14. Carl Skerlong – Yhdysvallat
41. Frankie Muniz – Yhdysvallat

Genoa Racing
17 - Alan Sciuto - Yhdysvallat
19 - Dane Cameron - Yhdysvallat

Mathiasen Motorsport
26 - Jonathan Bomarito - Yhdysvallat

Newman/Wachs Racing
34 - Simona De Silvestro - Sveitsi
36 - Jonathan Summerton - Yhdysvallat

EuroInternational
46 - Luis Schiavo - Venezuela
70 - Daniel Morad - Kanada

Jensen Motorsport
2 - Henri Karjalainen - Suomi

Paladin Motorsports
46 - Greg Minium - Yhdysvallat

PR1 Motorpsort
32 - Mike Forest - Kanada (Long Beach & Edmonton)

Missä? - Kilpailut

Kaudella 2008 Atlantic - sarjaan kuuluu 11 osakilpailua. Sarja alkaa Long Beachin katuradalta ja päättyy ensimmäistä kertaa yhdessä American Le Mans - sarjan kanssa upealla Road Atlantan moottoriradalla. Sarja vierailee Kanadassa kahdesti ja Edmontonin lentokenttäradalla ajetaan kaksi lähtöä. Atlantic-kuljettajat kisaavat myös myöhemmin elokuussa kahdesti Elkhart Laken moottoriradalla.

20.4. Toyota Grand Prix of Long Beach, Long Beach, California
18.5. Monterey Festival of Speed Atlantic Championship [4, Laguna Seca, California
29.6. Grand Prix Mont-Tremblant, Circuit Mont-Tremblant, Kanada
25.7. Rexall Grand Prix of Edmonton Twin Races - Race 1, City Centre Airport, Kanada
26.7. Rexall Grand Prix of Edmonton Twin Races - Race 2, City Centre Airport, Kanada
9.8. Generac Atlantic Twin Races - Race 1 , Elkhart Lake, Wisconsin
10.8. Generac Atlantic Twin Races - Race 2, Elkhart Lake, Wisconsin
17.8. Grand Prix de Trois Rivieres, Trois Rivieres, Kanada
14.9. MAZDASPEED Atlantic Grand Prix, New Jersey Motorsports Park, New Jersey
21.9. Sunchaser Atlantic Challenge, Miller Motorsports Park, Utah
4.10. Atlanta Atlantic Challenge, Road Atlanta, Braselton, Georgia


Mistä? - Internet
Atlantic - kilpailusta lähetetään koosteet ESPN2 -kanavalla. Viime vuosina Atlantic-kilpailuja on myös ollut mahdollista seurata suorana sarjan virallisilta kotisivuilta tai ESPN360-ohjelman kautta.

Lisätietoa tästä ja monesta muusta sarjaan liittyvästä asiasta varmasti ilmestyy kauden alun lähestyessä, joten niistä asioista tietoa tihkuu varmasti filttereiden läpi myös tänne. Suomalaisten Amerikan valloitus ei tule jäämään huomiotta.

Atlantic Championship 2008 - Sinivalkoinen vuosi?
Atlantic-kotisivut: Atlantic Championship
 
Viimeksi muokattu:

Rednef

Well-known member
Liittynyt
10.9.2007
Viestit
103
Tamä sarja on vähän kuin GP2 Formula ykkösille?
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Sarjan yhteistestit alkoivat eilen ja paaikalla oli sekä Annala että Niemelä. Kaksikon välinen järjestys näyttää olevan sama kuin Formula Fordeissa muutama vuosi sitten.

Combined times from Day 1 of the Sebring open test (pos., driver name, team, best lap time, mph, total laps):

1. James Hinchcliffe, #3 Forsythe Championship Racing, 57.449 sec., 104.587 mph, 111 laps.
2. Jonathan Bomarito, #6 Sierra Sierra Enterprises, 57.542 sec., 104.418 mph, 113 laps.
3. David Garza, #7 Forsythe Championship Racing, 57.860 sec., 103.844 mph, 134 laps.
4. J.R. Hildebrand, #17 Genoa Racing, 57.981 sec., 103.627 mph, 103 laps.
5. Markus Niemela (R), #8 Brooks Associates Racing, 57.997 sec., 103.598 mph, 112 laps.
6. Kevin Lacroix, #25 Walker Racing, 58.004 sec., 103.586 mph, 125 laps.
7. Carl Skerlong, #28 Pacific Coast Motorsports, 58.116 sec., 103.386 mph, 95 laps.
8. Daniel Morad (R), #70 Eurointernational, 58.121 sec., 103.377 mph, 116 laps.
9. Alan Sciuto, #26 Mathiasen Motorsports, 58.246 sec., 103.156 mph, 114 laps.
10. Dane Cameron (R), #9 Sierra Sierra Enterprises, 58.350 sec., 102.972 mph, 119 laps.
11. Greg Mansell (R), #5 Walker Racing, 58.429 sec., 102.832 mph, 110 laps.
12. Juho Annala (R), #21 Conquest Racing, 58,472 sec., 102.757 mph, 105 laps.
13. Mike Forest, #32 PR1 Motorsports, 58.540 sec., 102.638 mph, 134 laps.
14. Sebastien Chardonnet (R), #18 Conquest Racing, 58.583 sec., 102.562 mph, 91 laps.
15. Adrien Herberts, #45 Paladin Motorsports, 58.594 sec., 102.543 mph, 135 laps.
16. Frankie Muniz, #29 Pacific Coast Motorsports, 58.711 sec., 102.339 mph, 120 laps.
17. Filip Salaquarda (R), #10 Brooks Associates Racing, 58.732 sec., 102.302 mph, 103 laps.
18. John Edwards, #36 Newman Wachs Racing, 58.787 sec., 102.206 mph, 107 laps.
19. Simona De Silvestro, #34 Newman Wachs Racing, 58.833 sec., 102.126 mph, 113 laps.
20. Leo Mansell (R), #15 Walker Racing, 58.881 sec., 102.043 mph, 109 laps.
21. Brett Van Blinkers (R), #2 Jensen MotorSport, 59.147 sec., 101.584 mph, 98 laps.
22. Dillon Battistini (R), #13 Jensen MotorSport, 59.252 sec., 101.404 mph, 103 laps.
23. Larry Connor (R), #27 Genoa Racing, 59.317 sec., 101.293 mph, 86 laps.
24. Imran Husain, #37 Genoa Racing, 1:00.820, 98.790 mph, 104 laps.

http://champcaratlantic.com/News/Article.asp?ID=3293
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Otto Hokkanen sanoi:
Sarjan yhteistestit alkoivat eilen ja paaikalla oli sekä Annala että Niemelä.
Näköjään 22. muutakin kuljettajaa oli paikalla ;)
Condorin pojat Strous ja Muermans testasivat jo aiemmin Buttonwillowssa, joten heidän vauhtinsa muihin mitataan vasta Laguna Secassa.

Tässä kuitenkin muutamia poimintoja ja huomioita niistä ketkä olivat paikalla. Ensiksikin päivän tulokset näyttävät hyvältä. Hinch oli sarjan kokeneimpana kuljettajana Forsythen autolla heti nopea. Se on hyvä merkki, sillä nyt tulosta täytyy viimein tulla. Samoin sarjan kannalta on hienoa, että kärkikolmikossa olivat kaikki Pohjois-Amerikan maat edustettuna Bomariton oltua Sierra Sierralla toinen ja Meksikon seuraava suuri tähti David Garza, Hinchin uusi tallikaveri kolmas. Genoa testaa jälleen Hildenbrandia, jonka huhutaan jo varmistaneen paikan tallista. Hyvä testivauhti osoittaa, että Amerikassa on todella taitavia kuljettajia nousemassa ylöspäin.

Suomalaisittain on myös hienoa nähdä Niemelä heti tuloslistojen alkupäässä. Toisaalta on hyvä, ettei hän ollut heti kaikkein nopein, sillä silloin formula postiluukusta oli voinut tipahtaa sarjan ja pohjoisamerikkalaisten nuorten kuljettajien tasoa arvostelevaa postia lisää. Sitä eivät Pohjois-Amerikan formulasarjat tarvitse. Tulokkaiden nopein aika kuitenkin osoittaa, että ehkä ennakkoarvioni BAR:n kilpailukyvystä oli Niemelän kohdalla turhaa. Toisaalta
Filip Salaquardan aika antaa toisellaisen kuvan. Selvää lienee kuitenkin jo tässä vaiheessa kumpi BAR:n kahdesta tulokkaasta on nopeampi.

EuroInternationalin mukana Formula BMW:stä nousee Champ Car Atlantic-sarjaan kanadalainen Daniel Morad, jonka debyytti oli myös hyvä. Sarjan uusin talli ja uusin kuljettaja löysivät itsensä päivän päätteeksi mieltäylentävältä kahdeksannelta sijalta. Dane Cameron oli ehkä pienoinen pettymys, mutta eihän ensimmäisen testipäivän jälkeen ole aikaisemminkaan mestaruuksia tai palkintoja jaettu, joten Star Mazda – mestarilla on vielä aikaa sopeutua uuteen luokkaan.

Annala oli tallikaveri Chardonnet’nta hieman nopeampi, mikä tietää aina hyvää. Varsinkin kun Conquest on ilmeisesti muuttumassa Champ Car – varikon Team Franceksi eli Chardonnet’n paikka lienee tallissa aika vankka.

Sarjaan palannut Pasific Coast Motorsport onnistui loihtimaan TV-tähti Frankie Munizillekin iloisesti vauhtia, joten ehkä nuoren miljonäärin unelma tulla oikeaksi kilpa-autoilijaksi ei olekaan niin mahdoton asia. Taakse jäivät esimerkiksi molemmat Newman Wachs Racingillä testanneet Edwards ja Simona De Silvestro. Edwardsin tulevaisuuden kannalta toivon, että 16-vuotias saisi NWR:ltä tallipaikan, sillä hän on vielä hiomaton lahjakkuus, jonka kaltaista Champ Car tulevaisuudessa tarvitsee. Kuten päivän nopeintakin miestä.

Aivan kuten Champ Car – testeissä, myös Atlantic-kuljettajien kierrosajat olivat erittäin tasaväkisiä. 11 kuljettajaa mahtui sekunnin ja lähes kaikki kahden sekunnin sisään.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
CARTerin postissa vilahtelee outoja nimiä niin, että hirvittää, mutta löytyy listalta onneksi myös yksi meille suomalaisille tuttu nimi. Nimestään huolimatta brittein saarilta lähtöisin oleva Battistini löytyy joukon hänniltä. Kyseinen heppuhan voitti Aasian-Tyynenmeren F3-sarjan täpärästi ennen Henkka Karjalaista. Champcariakin testannut britti osoittanee kaukoidän F3:n tason.
 

lara

Namupala
Liittynyt
12.5.2007
Viestit
6165
Sijainti
Onnela
Juholla ollut kuumeessa eilen. :thumbfh:
Tiimi kuitenkin ollut tyytyvainen.
Olis kylla huippua nahda taas Niemela/Annala pari samalla radalla. Niilla kaveruksilla kun on aina tarkeinta voittaa toisensa. :D
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Otto Hokkanen sanoi:
CARTerin postissa vilahtelee outoja nimiä niin, että hirvittää
Höh. Tarkoitus oli kertoa nimekkäimmistä kuljettajista, jotka jo tietenkin oletin tulleen tutuiksi muista yhteyksistä. Kai nämä kuljettajat tulevat sitten kauden myötä tutummiksi, kunhan ensin päästään todenteolla vauhtiin.

Hinchcliffe oli sitten myös keskiviikkona nopein, mutta kanadalaisnuorukainen ehti nyt myös kolistella Sebringin kaiteita. Siitäkin huolimatta Hinch pysyi tulosluettelon kärjessä. Forsythellä on nyt todella vahva kuljettajakokoonpano, ja se näkyy David Garzan oltua päivän toinen. Forsythen kumpikaan auto ei enää iltapäivällä ajanut, koska sääolosuhteet muuttuivat. Molemmat kuljettajat keskittyvät jo seuraavaan testiin joka ajetaan Laguna Secassa.

Newman Wachs oli saanut vahvistusta, sillä aivan Niemelän kintereillä tulokkaiden sarjassa oli A1GP-tähti Jonathan Summerton. Summerton olisi erittäin upea lisä Champ Car Atlantic-sarjaan, jos hän ei Euroopasta löydä ajopaikkaa. Niemelän ja Summertonin väliin mahtui toinen Newman Wachs – auto, jota ajoi sveitsiläisneito Simona De Silvestro. De Silvestro oli koko viime kauden melko näkymätön, mutta niin kyllä oli koko Walker Racing – tallikin.

Ikävää, että Annalan testit menivät osittain piloille kuumeen takia, mutta eipä tässä tarvitse synkällä mielellä olla. Kilometrejä tuli Atlantic-autosta mittariin yhtä paljon kuin muillekin. Iltapäivällä Annala ei ehtinyt ajamaan uusilla renkailla punaisen lipun takia. Uusilla renkailla aika olisi varmasti ollut parempi. Chardonnet'lla oli lopussa sama ongelma, mutta hän oli ehtinyt aiemmin puristaa itsensä kymmeneneksi.

John Edwards ei valitettavasti pystynyt parantamaan toisenakaan päivänä. Summertonin kurvailtua puolet päivästä samalla autolla ja oltua heti nopea, voi presidenttiehdokkuudesta aiemmin luopunut nuorukainen joutua luopumaan myös uran jatkosta Atlantic-sarjassa. Toivottavasti näin ei kuitenkaan käy vaan viime kauden paikoittaiset näytöt takaavat Edwardsille ajopaikan.

Selkeän nousun tallien arvojärjestyksessä on tehnyt J.R. Hildebrandin uusi talli Genoa. Jimmy Vasserin aikanaan Atlantic-sarjaan nostanut talli opetteli vielä, mutta nyt paluun tehnyt talli näyttää panostavan yhteen varmaan kärkikuljettajaan ja testaavan myös sarjatulokkaita kahdella autolla.
Hinchcliffen lisäksi muutkin kanadalaiset mahtuivat kymmenen kärkeen. Kevin Lacroix tutustuu uuteen tiimiin ja tulokas Daniel Morad näyttää samanlaista varmuutta EuroInternationalin Atlantic-autolla kuin viime vuonna Formula BMW:llä.

Testaaminen jatkuu ensi kuun alussa Laguna Secassa.
Loppuun hieman spekulointia: Champ Car Atlantic - sarjan osakilpailuja saatetaan nähdä Eurosport 2:lla, sillä Frankie Muniz lentää sunnuntaina Eurooppaan kuvaamaan Eurosportille alkavaa kautta varten promootiomateriaalia. "Frankie at the Back" oli keskiviikkona kahdeksanneksitoista nopein ja puolitoista sekuntia Hinchcliffen hitaampi.
 

Astraali

Well-known member
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
1874
Sijainti
Elefanttien hautausmaa
Joko missasin läpän tms. mutta eivätkös nuo John Edwardsit ole kaksi eri henkilöä, siis ex-presidenttikandidaatti/kuljettaja?
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Ovat. Ehdokkuudestaan luopunut senaattori Johnny Reid "John" Edwards on vuonna 53 syntynyt nuorukainen ja John Michael Edwards taas on vuonna 91 syntynyt kilpa-autoilija.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Astraali sanoi:
Joko missasin läpän tms. mutta eivätkös nuo John Edwardsit ole kaksi eri henkilöä, siis ex-presidenttikandidaatti/kuljettaja?
Kyseessä kuitenkin on kaksi eri henkilöä. Vitsi juontaa perunsa tästä viestistä. Näin kilpakuljettaja Edwards itse kirjoitti samana päivänä kun se toinen, vähemmän tunnetumpi Edwards, vetäytyi presidenttikilvasta:
John Edwards sanoi:
Hi everyone. Hope everyone's going to the voting booths to vote for me. I pledge to install a Champ Car worthy track outside the White House if and when I am elected as President. I figured the best way to get sponsorship for Atlantics was to use the taxpayers' dollars, so that's just what I'm trying to do!

Just remember, vote for me and you're not only putting me in the White House, you're putting me in a racecar!

John Edwards
Ja mikäli se nyt yhtään enää merkitsee niin kyllä minä olisin tuollaisen poliittisen ohjelman esittäjää äänestänyt :ahem:
Mainitsinko jo että Champ Car tarvitsee tämänkaltaisia kuljettajia lisää? :D
 

m-ger

Member
Liittynyt
10.2.2008
Viestit
18
lara sanoi:
Juholla ollut kuumeessa eilen. :thumbfh:
Tiimi kuitenkin ollut tyytyvainen.
Olis kylla huippua nahda taas Niemela/Annala pari samalla radalla. Niilla kaveruksilla kun on aina tarkeinta voittaa toisensa. :D
Olin itse mukana testeissä Juhon mukana ja Juho oli tosiaan tosi kovassa flunssassa.. Suurin ongelma oli kuitenkin vaihdelaatikko jonka välityksiä jouduttiin vaihtamaan pariin otteeseen.. Vähän huono tuuri oli myös siinä että yhtään nopeaa kierrosta uusilla renkailla ei saatu tehtyä toisena päivänä kun molemmilla yrityksillä tuli punainen lippu..

Markus ajoi myös erinomaisesti. Oli saanut auton erinomaisiin säätöihin testattuaan Sebringissä aiemmin.

Hauska kuriositeetti oli Markuksen tallikaveri Philip Salguda joka oli auttamattoman hidas. Hänen isänsä valitti että Markukselle annetaan parempi auto. Kun autoa ei saatu nopeammaksi Philip parkkeerasi autonsa pilttuuseen, purki sopimuksen ja lähti takaisin tsekkeihin.. nyt on Brooksilla yksi auto vapaana.. John Brooks halusi varmistua että Philipin autossa ei ole mitään vikaa joten Markuksen penkki asennettiin Philipin autoon.. Markus ajoi Philipin autolla sadasosalleen saman ajan kuin omalla autollaan.. Taisi olla kuskista kiinni..

m-ger
 
Viimeksi muokattu:

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Onko Niemelän tilanne muuttunut jotenkin? Markuksellahan kerrottiin olevan sopimus taskussa ja oletin rahoituksenkin olevan kunnossa.
 

Astraali

Well-known member
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
1874
Sijainti
Elefanttien hautausmaa
Äsken tuossa Markuksen managerintapaisen kanssa juttelin mesessä ja ainakin hän oli sitä mieltä, ettei mikään ole muuttunut/rahoitus kunnossa.

Annalasta taas ei tiedä.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Tämä farssi alkaa saada tragedian piirteitä, ellei se jo ole sitä. Viime vuonna Champ Car Atlantic – mestaruuden voittanut Sierra Sierra Enterprise vetäytyy sarjasta. Syyksi nevadalaistalli kertoo kahden suuremman formulasarjan ”yhdistymisen” ja sen jälkeisen ”uuden maailman järjestyksen.”
Sierra Sierra Enterprises sanoi:
SIERRA SIERRA ENTERPRISES WILL NOT RACE WITH ATLANTIC CHAMPIONSHIP SERIES IN 2008

Minden, NV (March 4, 2008) – The 2007 Atlantic Champion Sierra Sierra Enterprises team will not return to the 2008 Atlantic Championship line-up to defend its championship title. The split of Atlantic from the Champ Car World Series was one impact of the unification between Champ Car and the Indy Racing League. For the Atlantics, this split created a climate of uncertainty as well as a declining business model – both of which were major factors in the team’s decision.

“We regret that this was a decision we were forced to make. We examined all of our options very carefully and could not find a workable business model. We do support the merge and see it as the only path to preserving open wheel racing in the U.S.,” said Diane Kottke, Team Owner.

The Atlantic Series that remains is no longer attractive to sponsors. It will be difficult to secure funding in this and future seasons.

“We no longer see the Atlantic Championship as being the premiere ladder series. Our goal has always been to race with uncompromising quality – to our team, our drivers and our fans. In the current scenario we cannot meet that goal,” commented Richard Raeder, Team Manager.

Sierra Sierra Enterprises has a strong history of developing talent in Open Wheel Racing. Drivers such as Marc DeVellis, Ryan Dalziel (2003, 2004 2nd place Atlantic Championship), Kyle Krisiloff, Andrew Ranger (2004 Atlantic Rookie of the Year), James Hinchcliffe and Raphael Matos (2007 Atlantic Series Champion) have all gone on to further expand their careers in racing after strong seasons with Sierra Sierra.

Sierra Sierra Enterprises will continue to explore opportunities to participate in developing talent in Open Wheel Racing. Ongoing updates on the team can be found at www.sierrasierra.com.
Kovinkaan huono veikkaus ei liene se, että Sierra Sierran kuljettajat Bomarito ja Cameron löytyvät IPS-kisoista vielä tällä kaudella. Tallin mukaan Atlantic ei enää kiinnosta sponsoreita, mikä on sinällään huvittavaa, koska Sierra Sierran ainoa sponsori on ollut tallin omistavan Kottken perheen yritys Proworks.

Atlantic-sarjan alamäki alkoi nopeammin kuin osasin kuvitellakaan. Perhanan Tony! :mad_old:
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Spring Training at Mazda Raceway Laguna Seca


Laguna Secassa on ajettu Atlantic-testejä suunnitelman mukaisesti. Sierra Sierran vetäytymisen takia vaille ajopaikkaa jäänyt Dane Cameron testasi Genoa Racingille ja oli molempina päivinä nopein. Mikäli mitään erikoista ei tapahdu Cameron ajaa tallissa tänä vuonna. Cameronin lisäksi toinen tulokaskuljettaja eli Daniel Morad oli hyvässä vauhdissa. Iloinen kanadalainen oli testien kolmanneksi nopein. Forsythe-kaksikko Hinchcliffe ja Garza mahtuivat molemmat kuuden kärkeen. Suomen Markus Niemelä oli yhdeksäs.

Paikalla oli kaksikymmentä kuljettajaa, hieman vähemmän autoja, mutta esimerkiksi Eric Jensenin talli aikoo ajaa koko sarjan, mutta ei nähnyt testaamista tarpeelliseksi. Newman/Wachs hakee edelleen kuljettajia ja Kaliforniassa talli testasi Simona De Silvestron, Jonathan Summertonin sekä A1GP-kuljettaja Jonny Reidin voimin.

Spring Training at Mazda Raceway Laguna Seca

1. Dane Cameron (R) - Genoa Racing, 1:15.447, 106.788 mph.
2. Carl Skerlong - PCM/USRT, 1:15.812, 106.273 mph.
3. Daniel Morad (R) - Eurointernational, 1:15.906, 106.142 mph.
4. Junior Strous - Condor Motorsports/Team Holland, 1:16.026, 105.974 mph.
5. James Hinchcliffe - Forsythe Racing Inc., 1:16.084, 105.893 mph.
6. David Garza - Forsythe Racing Inc., 1:16.309, 105.581 mph.
7. Greg Mansell (R) - Walker Racing, 1:16.366, 105.502 mph.
8. Kevin Lacroix - Walker Racing, 1:16.386, 105.475 mph.
9. Markus Niemela (R) - Brooks Associates Racing, 1:16.403, 105.451 mph.
10. Edoardo Piscopo (R) - Eurointernational, 1:16.600, 105.180 mph.

Muista Atlantic-uutisista mielenkiintoisin lienee, että entinen Champ Car – presidentti Dick Eidswick on siirtynyt sarjan palvelukseen. Eidswick vetäytyi Champ Car – presidentin paikalta kesällä 2005, vaimonsa sairastuttua, mutta hänellä oli mm. iso rooli helmikuun puolivälissä julkistetussa uutisessa.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Atlantic-sarjassa saattaa sittenkin olla kaksi suomalaista mukana. Henri Karjalainen testasi viime vuonna kaikessa hiljaisuudessa Jensen Motorsportin autoa. Karjalainen ajoi Savannahssa kaksi päivää viime marraskuussa ja nyt hän osallistuu sarjan viimeistelytestiin Jensen-tallin kuljettajana. Testi ajetaan Houstonissa 25. ja 26. päivä tätä kuuta. Karjalainen testaa yhdessä kanadalaisen Brett Van Blankersin kanssa.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315

Atlantic-sarjan viimeistelytestejä on ajettu Houstonin MSR-radalla ja nopein oli Sierra Sierran lopettamisen jälkeen työttömäksi jäänyt Jonathan Bomarito. Bomarito ajoi Mathiasen Racingin autolla ensimmäistä kertaa sitten tammikuun Sebringin testien ja kellotti keskiviikko aamuna ajan 1.19.007. Toinen kalifornialainen Carl Skerlong oli Pasific Coast Motorsportin juniortallin autolla toiseksi nopein. PCM ei tule siirtymään IRL-sarjaan ja ilmoitti viikolla tallin supistamisesta, joka ei kuitenkaan vaikuta Atlantic-ohjelmaan. Hinch oli testien kolmas.

Bomariton vietyä Mathiasen Racingin ainoaa autoa, testasi aiemmin tallissa testejä ajanut Alan Scioto Genoa Racingin toista autoa. Genoalla saattaa olla erittäin mielenkiintoinen kokoonpano Long Beachissä, sillä Star Mazda – mestari Dan Cameronin odotetaan kilpailevan tallin toisella autolla. Houstonissa Cameron oli kahdeksanneksi nopein.

Suomalaisista Henri Karjalainen ajoi nyt ensimmäistä kertaa virallisessa Atlantic-testissä Jensen Motorsportin autoa. Henri oli samassa tallissa testannutta Brett Van Blankersia puolisekuntia hitaampi.
Brooks Associates Racingillä ajava Markus Niemelä puolestaan oli loukannut aiemmin viikolla jalkansa, minkä takia ajot jäivät melko vähiin. Niemelä jäi testien kärjestä miltein kymmenen sekuntia. Talli tulee ajattamaan kaudella kahta autoa ja testeissä toista autoa vei Atlantic-sarjaa seuranneille tuttu mies muutaman vuoden takaa. Saksan Andreas Wirth palasi vanhaan talliinsa shakedown-testin merkeissä. Wirth kärsi kuitenkin flunssasta, eikä saanut karisteltua kunnolla ruosteita ranteistaan. Brooks tulee ilmoittamaan Niemelän tallitoverin nimen lähiaikoina.

Top Combined Times From MSR Houston Testing

1. Jonathan Bomarito - Mathiasen Motorsports, 1:19.007, 109.357 mph.
2. Carl Skerlong - PCM/USRT, 1:19.577, 108.574 mph.
3. James Hinchcliffe - Forsythe Racing Inc., 1:19.695, 108.413 mph.
4. David Garza - Forsythe Racing Inc., 1:19.704, 108.401 mph.
5. Alan Sciuto - Genoa Racing, 1:19.714, 108.387 mph.
6. Kevin Lacroix - Walker Racing, 1:19.767, 108.315 mph.
7. Junior Strous - Condor Motorsports/Team Holland, 1:19.838, 108.219 mph.
8. Dane Cameron - Genoa Racing, 1:19.871, 108.174 mph.
9. Greg Mansell - Walker Racing, 1:20.062, 107.916 mph.
10. Dominick Muermans - Condor Motorsports/Team Holland, 1:20.416, 107.441 mph.
11. Simona De Silvestro - Newman Wachs Racing, 1:20.480, 107.356 mph.
12. Douglas Soares - Condor Motorsport, 1:20.808, 106.920 mph.
13. Frankie Muniz - PCM/USRT, 1:20.837, 106.882 mph.
14. Leo Mansell - Walker Racing, 1:21.009, 106.655 mph.
15. Brett Van Blankers - Jensen MotorSport, 1:21.248, 106.341 mph.
16. Henri Karjalainen - Jensen MotorSport, 1:21.723, 105.723 mph.
17. Andreas Wirth - Brooks Associates Racing, 1:22.109, 105.226 mph.
18. Simona De Silvestro (backup) - Newman Wachs Racing, 1:24.589, 102.141 mph.
19. Markus Niemelä - Brooks Associates Racing, 1:28.527, 97.597 mph.
 
Ylös