Citroen ja Kronos räjäyttää

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Citroen on kuuleman mukaan tekemässä Kronoksesta satelliittitalliaan:

"Citroen Sport has appointed Kronos Racing from Belgium as their stalite team for 2005 (just as Bozian is for Peugeot). Kronos will run 2 Xsara's next year for privat sponsors. The specifications will almost be uptodate. The great but short performance from Juuso Pykalisto in Finland and Italia (best Xsrara driver for two stages) has convinced Citroen Sport of their profesianality."

Jos juttu pitää paikkaansa, niin asia on rallin kannalta todella hieno - ja luultavasti myös Pykälistön. Toisin kuin Bozianin romut, Citroenin antamat autot eivät ole aliviritteisiä ja niillä pääsee lähes kärjen vauhtia. Citroenin ajattelutapa on raikas tuulahdus.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Kyllähän tehdastiimin ulkopuolisilla Pösöilläkin menestyi ennen kuin alkoi tulla kehitysversioita enemmälti. Garde ajoi erittäin mahtavasti Monten ja Ruotsin 206:lla yksi vuosi -olikos Bozian ajattajana? Jostain syystä niitä suorituksia ei haluta muistaa...
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Zep sanoi:
Kyllähän tehdastiimin ulkopuolisilla Pösöilläkin menestyi ennen kuin alkoi tulla kehitysversioita enemmälti. Garde ajoi erittäin mahtavasti Monten ja Ruotsin 206:lla yksi vuosi -olikos Bozian ajattajana? Jostain syystä niitä suorituksia ei haluta muistaa...
Otin kantaa Peugeotin nykytoimintaan, en hamaan menneisyyteen. Nyt ainakin on väitetty, että autot on tarkoituksellisesti aliviritetty. Kun vertaa nykyisiä Bozianeja Kronoksen Xsaraan, niin eroa on kuin yöllä ja päivällä.
 

ttkorhon

Well-known member
Liittynyt
13.4.2003
Viestit
274
Valde sanoi:
Otin kantaa Peugeotin nykytoimintaan, en hamaan menneisyyteen. Nyt ainakin on väitetty, että autot on tarkoituksellisesti aliviritetty. Kun vertaa nykyisiä Bozianeja Kronoksen Xsaraan, niin eroa on kuin yöllä ja päivällä.
Aliviritetty, koska ei haluta yksityistallin auton voittavan tehtaan autoja ja näkevän kuinka hidas 307 on verrattuna 206:teen.
 
Viimeksi muokattu:

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
ttkorhon sanoi:
Aliviritetty, koska ei haluta yksityistallin auton voittavan tehtaan autoja ja näkevän kuinka hidas 307 on verrattuna 206:teen.
Tällainen ajatus pyöri mielessä, kun edellistä viestiä kirjoitin. No, eipähän Cralsson ja H. Solberg olisi Marcusta lyöneet, vaikka alla olisikin ollut nopeampi auto.

Neste-rallin aikoja, jos katsoo, niin jopa 2002 Peugeotilla ajetut ajat ovat vertailukelpoisia nykyaikoihin.

Moksi-Leustu:

2002 Grönholm 40.85km 20.31

2003 Märtin (löysäillen) 40.95km 20.39

2004 Grönholm 40.95km 20.30.

Ouninpohja:

2002 Rovanperä 34.13km 15:58

2003 Grönholm 33.24km 15:31

2004 Grönholm 33.24km 15.31 (Solberg sekunnin nopeampi)

Käytännöllisesti katsoen Peugeotit eivät ole parantaneet juurikaan kahdessa vuodessa. Ilmankos olivatkin niin ylivoimaisia 2002. Roviksen pohja Ouninpohjalle 2002 vastaa suunnilleen noita seuraavia, koska 2002 pätkä ajettiin 900 metriä pidempänä, mikä tarkoittaa keskinopeutta silmälläpietäen n. 25 sekunnin lisäystä aikaan. Voi tietenkin olla mahdollista, että isoilla sateilla oli vaikutusta tien pinnan purevuuteen; näin ainakin jotkut ovat esittäneet. Itse kuvittelin ennen rallia, että kehitys olisi mennyt niin vauhdilla eteenpäin, että Ounin mittaisella pätkällä vanhat ajat olisi lyöty ainakin kymmenellä sekunnilla.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Tämä olisi unelma:

Ralliautoilun N-ryhmän maailmanmestaruudesta ajava mäntyharjulainen Jani Paasonen on noussut varteenotettavaksi ehdokkaaksi jaettaessa ensi kauden WRC-tallipaikkoja.

- Paasonen veti Jyväskylässä mahtavan kisan Skodalla, mikä toi hänelle mahdollisuuden ajaa saman tallin tehdasautoa myös Walesin MM-rallissa. Skoda on merkittävä vaihtoehto ensi kaudeksi, mutta ei ainoa, painottaa Turusta lähtöisin oleva ja Luxemburgista käsin nykyään vaikuttava taustavaikuttaja Ari Koivula.

- Citroenilla vapautui maailmanmestari Sebastian Loebin rinnalla toinen paikka, kun Carlos Sainz päätti vetäytyä eläkkeelle. Olen käynyt keskusteluja Citroenin tallipäällikön Guy Frequelinin kanssa siitä mahdollisuudesta, että Paasonen ajaisi ensi kaudella ranskalaistallissa. Ajatus ei ole lainkaan mahdoton, vaikka Citroenille onkin tunkua. Toisaalta ainakin Fordilta vapautuva Francois Duval on hinnoitellut itsensä ulos tästä kuviosta, kertoo Koivula.

Koivula on pitänyt tilannetta yllä myös Kanaalin vastarannalle Englantiin.

- Jos ja kun Ford päättää jatkaa MM-sarjassa, niin voi olla, että Malcolm Wilsonin johtaman tallin toista autoa ajaa suomalaiskuski.
 

106

Well-known member
Liittynyt
21.5.2001
Viestit
313
Valde sanoi:
Otin kantaa Peugeotin nykytoimintaan, en hamaan menneisyyteen. Nyt ainakin on väitetty, että autot on tarkoituksellisesti aliviritetty. Kun vertaa nykyisiä Bozianeja Kronoksen Xsaraan, niin eroa on kuin yöllä ja päivällä.
Kun olet nyt vertaillut nykyisiä Bozianin Pösöjä ja Kronoksen Citikoita, niin missä kohtaa tulee mielestäsi merkittävimmät erot? Moottori? Voimansiirto? Alusta? Mistä tulee ero selkeimmin näkyviin?
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
106 sanoi:
Kun olet nyt vertaillut nykyisiä Bozianin Pösöjä ja Kronoksen Citikoita, niin missä kohtaa tulee mielestäsi merkittävimmät erot? Moottori? Voimansiirto? Alusta? Mistä tulee ero selkeimmin näkyviin?
Nojatuolin pohjalta vertailu voi olla lähinnä vauhdillista, joten muut huomiot ovat ikään kuin "toisen käden huomioita". Ainakin kansainvälisellä rallikeskustelufoorumilla puhutaan, että moottori ja voimansiirto olisivat aliviritettyjä. Vauhdillisesti Pykälistön Citikka on jostain ihan eri planeetalta verrattuna Bozianin Pösöön.
 
Ylös