Colin Chapman ja Lotus

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
F1 historiassa on vaikuttanut eniten kolme herraa, Enzo Ferrari, Colin Chapman ja Bernie Ecclestone. Colin Chapmanin innovatiivisuus on ollut todella merkittävää, minulle tämä suuruus on jäänyt täysin tuntemattomaksi, kunnes tutustuin tämän kaverin keksintöihin.

Colin Chapman ja Lotus

Lotus oli Chapmanin luomus, jonka jotkut innovatiiviset ratkaisut vaikuttavat vieläkin formuloissa! Chapmania on kuvattu vallankumousten tekijäksi, jonka autoja muut matkivat. Enzo Ferrari luonnehti Chapmania ”innovaattoriksi, jolla oli suuri lahja kehittää aikaansa edellä olevia ideoita”. Chapman esitteli ensimmäisenä Lotus 25 autossa kevyen ja jäykän monokokki-rungon, joka on vieläkin käytössä rakenteellisena ratkaisuna. Materiaalit ovat tietysti vaihtuneen vuosien saatossa.

Seuraava merkittävä Chapmanin oivallus oli, että vaikka moottori olikin auton jäykin ja raskain osa, niin se voisi olla myös auton kantava osa! Moottorista tuli rungon jatke, johon kiinnitettiin takaripustukset ja vaihdelaatikko kiinni. Tälle ratkaisulle ei ole vieläkään löydetty parempaa mallia. Lotus sai kunnian tuoda ensimmäisenä F1 autoihin Fordin Cosworth moottorin, jolla tuli heti ensimmäisessä kilpailussa voitto.

Kaudella 1969 Lotus kehitteli nelivetoa, mutta siitä ei tullut menestystä. Nelivedon tehohävikit olivat liian suuret ja käyttöön otetut siivekkeet toivat kaivattua lisäpitoa renkaisiin. Lotus oli tietysti edelläkävijä siivekkeissä.

Vuonna 1970 Lotus 72 oli taas selvästi poikkeava muihin autoihin nähden, jäähdyttimet olivat kiilamaisesti auton sivuilla, jousitus ja jarrut olivat myös kokeneet muutoksia. Lotus 72 mallilla ajettiin vielä kaudella 1975!

Seuraava suurempi mullistus koettiin Lotus 77 mallissa, joka toteutettiin lopullisesti Lotus 79:ssä. Lotus-talli kiinnostui auton alla kulkevista ilmavirtauksista, ja muiden tallien oli pakko seurata perässä. Lotus kehitti ns. siipiauton, jonka pohja oli kuin väärinpäin käännetty lentokoneen siipi. Auton alle muodostunut imu mahdollisti kaarrenopeuksien kasvamisen vaaralliselle tasolle.

Chapman kehitti kaksoisrunkoauton, jolla pyrittiin kiertämään sääntöjä jotka pyrkivät hillitsemään maaefektin käyttöä. Lotus 88 läpäisi katsastuksen kahdesti, mutta auton osallistuminen kilpailuihin kiellettiin. Lopulta Chapman riitautui FISAn kanssa, vaikka säännöissä ei suoraan kiellettykään Lotuksen teknisiä ratkaisuja. Lotus 88:ssa oli myös toinen mullistava keksintö, hiilikuituinen runko, jonka myös McLaren esitteli samalla kaudella.

Juuri ennen kuolemaansa Chapman kehitteli aktiivijousitusta, jota ei saatu hänen eläessään toimimaan. Aktiivijousitukseen palattiin F1:ssä vasta vuonna 1987. Colin Chapman kuoli vuonna 1982, ja Lotuksen alamäki alkoi pikku hiljaa, vaikka voittoja tuli vielä useita mm. Sennan toimesta. Sennan lähtö Lotukselta aloitti lopullisen Lotuksen alamäen. Lotuksen viimeiseksi kaudeksi jäi 1994.

Lotus saavutti 7 tallimestaruutta ja 6 kuljettajien maailmanmestaruutta. Tallissa ajoi mm. Jim Clark, Graham Hill, Jochen Rindt, Emerson Fittipaldi, Mario Andretti, Ronnie Peterson, Jacky Ickx, Elio de Angelis, Ayrton Senna, Nelson Piquet, Mika Häkkinen, Johnny Herbert, Alessandro Zanardi ja Mika Salo.

Lähde: Formula 1 tallit, Juha Kärkkäinen
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
No johan on Colin Chapman saanut osakseen runsaasti keskustelua.

Omasta mielestä Colin on hieman yliarvostettu kaveri varsinkin suunnittelijana. Vaikka Chapman toi ykkösiin monta oivallusta niin monesti Colin otti niitä muista sarjoista. Erityisesti USA:ssa vaikuttanut Jim Hall on minun mielestä paljon innovattiivisempi suunnittelija. Chapmanin heikkouksiin on myös laskettava se, ettei hän ollut kovin hyvä perusinsinööri. Monesti Lotukset eivät tahtoneet kestää rasituksia.

Hyvä esimerkki oli idea, jossa siivet kiinnitettiin pyörän ripustuksiin kiinni. Tämä tehtiin siksi, että kun downforcen määrä lisääntyi jouduttiin menemään liian jäykkiin jousiin jotka sitten tuhosi ajo-ominaisuuksia. Jim Hall keksi kiinnittää siivet sitten korin sijasta tukivarteen. Näppärä idea siirtyi sitten ykkösiin. Siellä tällaiset rakenteet eivät kestäneet ja silloinen autourheilun kattojärjestö kielsikin ratkaisun kaikissa autourheiluluokissa. Tämä kielto on vieläkin voimassa ja ainoa syy miksi se tuli voimaan, johtui huonoista f1-suunnittelijoista.

Chapmanin maine on kasvanut siksi, että f1:n ympärillä pyörii sellainen mylly joka ei halua nähdä eikä hyväksyä muiden tekemisiä. Erityisesti Chapmanin hypetykseen on syyllistynyt brittimedia. Lotus oli toki legendaarinen merkki, mutta täytyy muistaa että monien voittojen ohella tuli myös paljon nöyryyttäviä tappioita. Lotus osallistui myös CanAmiin kahdella mallilla. Ensimmäinen oli heikossa maineessa ollut "25" joka myöhemmin korvattiin mallilla "35". CanAmin irvileuat keksivät lopulta mallien eron: "35 is 25 with ten more faults".

Chapmanin parhaita voittoja oli Indy500:n valloittaminen. Lotus lähti USA:aan isojen voittorahojen toivossa ja mielessä myös vanhojen Roadster-autojen nöyryyttäminen keskimoottorisella modernilla monopostolla. Isojen palkintorahojen ohella Chapman mieltyi roadstereiden viimeisteltyyn ja huoliteltuun rakennustapaan. Ne olivat kirkkaasti laadukkaamin tehty kuin vastaavan ajan f1-autot. Kuitenkin, kun tekniikka oli vanhaa ja perinteistä, niin nopeamman auton rakentaminen ei ollut temppu eikä mikään.

Lotusin ongelmaksi muodostuikin lähinnä osaavan "race-teamin" rakentaminen. Indy500:ssä oli paljon muutakin kuin pelkkä nopeus. Tiimi palkkasi NASCAR:n huipputiimin, Wood Brothersin, mekaanikot hoitamaan autoa ja kun koneeksi saatiin kunnon isolohko, ei Offenhauser moottoroitujen kankeiden roadstereiden kepittäminen ollut temppu eikä mikään.

Mutta Chapmanin elämään mahtuu traagisia epäonnistumisia. Mies kuoli vuonna 1982, mikä oli ilmeisesti vain hyvä asia. Colin oli nimittäin joutunu pahoihin talousvaikeuksiin yhteistyössään de Lorean autojen valmistajan kanssa. Juttua tutkinut tuomari totesi, että Chapman olisi joutunut talousrötöksistään vankilaan vähintään vuosiksi.
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Onko sitten niin, että jos Enzo on italialaisille puolijumala, niin Colin on briteille vähintään yhtä paljon?
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Enzo Ferrarin ja Colin Chapmanin ero taitaa olla siinä, että Ferrarin kädenjälki näkyy vieläkin autoilevassa maailmassa. Aina silloin tällöin tulee joku, joka haluaa imitoida Ferraria, epäonnistuen siinä karkeasti. Kuka haluaa imitoida Lotusta? Ei kukaan.

Ferrarit olivat ja ovat edelleenkin hyvin suunnitteltuja tuotteita, joiden rikkoutumista ei kuljettajien tarvinut pelätä. Lotuksella tilanne oli täysin päinvastainen. Eikö Jochen Rindtillekin sanottu, että jos haluat voittaa mestaruuden, mene Lotukselle, mutta jos haluat säilyä hengissä, niin mene Tyrrelille.

Lotus oli yhtä kuin Colin Chapman ja viimeiset 10 vuotta oli nähtävissä, että tiimistä puuttui todellinen johtaja. Sekä siviilipuolella, että kilpa-autopuolella merkki ei enää lähtenyt nousoon.

Ferrarin ja Lotusin filosofiatkin lähtivät aivan eri asioista liikkeelle. Siinä missä Ferrareissa oli aina isot ja tehokkaat moottorit, niin Chapman vannoi pieniin ja keveisiin autoihin, joissa oli pienehkö moottori. Lotus Super 7 taitaa olla Chapmanin suurin legenda siviiliautojen puolella. Ferrarilla niitä on runsaasti enemmän.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
pmv:
Mutta Chapmanin elämään mahtuu traagisia epäonnistumisia. Mies kuoli vuonna 1982, mikä oli ilmeisesti vain hyvä asia. Colin oli nimittäin joutunu pahoihin talousvaikeuksiin yhteistyössään de Lorean autojen valmistajan kanssa. Juttua tutkinut tuomari totesi, että Chapman olisi joutunut talousrötöksistään vankilaan vähintään vuosiksi.
Pelkkää harhaa vain, vai olenko lukenut jostain, että tuohon Chapmanin kuolemaan liittyy paljon epäselvyyksiä, juuri noiden taloussotkujen vuoksi murha/itsemurha/luonnollinen kuolema.

Osaisko joku valaista!
Ett silleen!!!!!!1
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Ilmeisesti Chapman sai ihan tavallisen sydärin, mutta kun olosuhteet olivat mitkä olivat, niin nämä huhut lähtivät leviämään kulovalkean tavoin. Hyvänen aika sentään, kyseessä oli kuitenkin f1-tallipäällikkö.
Onko juorujen ja huhujen levittely f1-piireissä yleistä?
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
pmv:
Enzo Ferrarin ja Colin Chapmanin ero taitaa olla siinä, että Ferrarin kädenjälki näkyy vieläkin autoilevassa maailmassa.
Olen samaa mieltä kanssasi autojen tekniikasta. Ferraria ei mikään voita wink . Ajattelin Colinia ja Enzoa enemmän F1 persoonina kuin autojen rakentajina. Itse mainitsit, että englantilaiset hypettävät Lotusta ja Colinia. Ajoihan 007:kin jossain vaiheessa Lotuksella (ellen muistä väärin). Nyt 007:n auto on tylysti BMW.

Britit kun taitavat elää vieläkin "viktoriaanisen nousukauden odotushuumassa". En ole milloinkaan mieltänyt Englantia huipputeknologiayhteiskuntana. Kuulin huvittavan jutun tuttavaltani Englannista, jossa hänen tuttavansa osallistui Etelä-Korealaisena maahanmuuttajana englannin kielen kurssille. Opettaja oli sanonut kuulemma vakavalla äänellä, "enää muutamia vuosia, niin kohta meillä kaikilla Briteillä on oma henkilökohtainen kännykkä". Etelä-Korealainen oppilas oli hieman naurahtanut ja sanonut, "opettaja, meidän maassa on jo kaikilla kännykät".
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
pmv:
No johan on Colin Chapman saanut osakseen runsaasti keskustelua.

Omasta mielestä Colin on hieman yliarvostettu kaveri varsinkin suunnittelijana. Vaikka Chapman toi ykkösiin monta oivallusta niin monesti Colin otti niitä muista sarjoista. Erityisesti USA:ssa vaikuttanut Jim Hall on minun mielestä paljon innovattiivisempi suunnittelija. Chapmanin heikkouksiin on myös laskettava se, ettei hän ollut kovin hyvä perusinsinööri. Monesti Lotukset eivät tahtoneet kestää rasituksia.
Njaa, olen ymmärtänyt asian kyllä vallan toisin. Chapmanilla oli päähänpinttymä, jonka mukaan auto oli onnistunut silloin, kun se juuri pääsi maaliin ehjänä ja sitten hajosi. Usein vain kävi niin, että auto kulahti hieman liian aikaisin...

Tuosta De Lorean -yhteistyöstäkin kuulisin mielelläni lisää kun oma käsitykseni on tähän asti ollut se, että Chapmanin todistuksella nimenomaan De Lorean olisi joutunut telkien taa, mikä taas olisi ollut syynä siihen, että Chapman murhattiin... Tässä asiassa saa valaista vapaasti nyt kyllä wink
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
ml:
Ajoihan 007:kin jossain vaiheessa Lotuksella (ellen muistä väärin). Nyt 007:n auto on tylysti BMW.
Ajeli Lotuksella tovin aikaa joo.
Ei ole enää BMW, vaan Bond on taas juurillaan ja ajelee Aston Martinilla vai mikä se onkaan. 90-luvun tais ajella Baijerilaisilla.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Kiistatta Chapmanilla tuollainen pinttymä oli, mutta aika monesti Lotukset oli suunniteltu täysin päin seiniä. Tuo siipien kiinnitys tukivarsiin oli hyvä esimerkki 60-luvun f1-suunnittelijoiden osaamisesta. Ei siellä tiedetty juurikaan voimista ja materiaalien lujuuksista mitään.
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
pmv:
Kiistatta Chapmanilla tuollainen pinttymä oli, mutta aika monesti Lotukset oli suunniteltu täysin päin seiniä. Tuo siipien kiinnitys tukivarsiin oli hyvä esimerkki 60-luvun f1-suunnittelijoiden osaamisesta. Ei siellä tiedetty juurikaan voimista ja materiaalien lujuuksista mitään.
Aiemmin moitit Chapmanin insinööritaitoja ja tuossa ilmeisesti koko 60-luvun suunnittelun tasoa. Eikö yksittäisen ihmisen kykyjä tulisi kuitenkin verrata aina kyseisen aikakauden vastaaviin. Oliko siis Chapman mielestäsi siis insinöörinä huonoimmasta päästä tuolloin?

Kun tuolloin ei vielä lujuuslaskelmat ja muu f1-auton suunnittelussa tarpeellinen tietämys olleet sillä tasolla kuin mitä nyt, niin ei kai siitä pelkästään Chapmania voi syyttää vaan sitä, että koko ala oli heikommissa kantimissa nykypäivään nähden..
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Tasoa onkin syytä verrata muihin sarjoihin ja niissä tehtyihin ja toteutteuhin ratkaisuihin. Chapmanilla kiistatta oli hyviä ideoita, mutta jo aikailaisetkin(esim. Mario Andretti) sanoivat, että Chapman kyllästyi ideaan, eikä välttämättä jaksanut kehitellä sitä loppuun saakka.

Muissa sarjoissa suunnittelun ja rakentamisen taso oli kiistatta f1:tä edellä varsinkin 1960-luvulla. Voi huoletta kysyä, että mitä teknisiä innovaatioita ja muutoksia f1:ssä tapahtui Cosworthin V8 moottorin kehittelyn ja turbokoneiden käyttöönoton välisenä aikana vuosina 1968-1978? Käykääpä ensin katsomassa tuota Ronnie Petersson otsikkoa, ennen kuin vastaatte?

Mikään f1 tiimi ei nauttinut ennen Renaultin mukaantuloa Ferraria lukuunottamatta minkään autotehtaan aktiivista tukea. Samaan aikaan GM, Porsche, Ford, BMW ja moni muu panosti merkittävillä tavoilla muihin autourheilusarjoihin(Urheiluautot, Vakioautojen EM-sarja, IMSA, NASCAR) uskomattomilla resursseilla. Ei kai ole sattuma, että f1:ssä termi "blacksmith engineering" oli varsin käytetty nimitys tallien tuotekehittelystä.

Näkemykseni mukaan vain Ferrari kykeni rakentamaan autoja, joissa kaikki yksityskohdat oli suunniteltu ennakolta ja vieläpä jonkun pätevän insinöörin toimesta. Itsellä on vähän vaikea nimittää f1-luokkaa 60-luvun kuninkuusluokaksi.
 
Ylös