Miguel
beagle
F1 historiassa on vaikuttanut eniten kolme herraa, Enzo Ferrari, Colin Chapman ja Bernie Ecclestone. Colin Chapmanin innovatiivisuus on ollut todella merkittävää, minulle tämä suuruus on jäänyt täysin tuntemattomaksi, kunnes tutustuin tämän kaverin keksintöihin.
Colin Chapman ja Lotus
Lotus oli Chapmanin luomus, jonka jotkut innovatiiviset ratkaisut vaikuttavat vieläkin formuloissa! Chapmania on kuvattu vallankumousten tekijäksi, jonka autoja muut matkivat. Enzo Ferrari luonnehti Chapmania ”innovaattoriksi, jolla oli suuri lahja kehittää aikaansa edellä olevia ideoita”. Chapman esitteli ensimmäisenä Lotus 25 autossa kevyen ja jäykän monokokki-rungon, joka on vieläkin käytössä rakenteellisena ratkaisuna. Materiaalit ovat tietysti vaihtuneen vuosien saatossa.
Seuraava merkittävä Chapmanin oivallus oli, että vaikka moottori olikin auton jäykin ja raskain osa, niin se voisi olla myös auton kantava osa! Moottorista tuli rungon jatke, johon kiinnitettiin takaripustukset ja vaihdelaatikko kiinni. Tälle ratkaisulle ei ole vieläkään löydetty parempaa mallia. Lotus sai kunnian tuoda ensimmäisenä F1 autoihin Fordin Cosworth moottorin, jolla tuli heti ensimmäisessä kilpailussa voitto.
Kaudella 1969 Lotus kehitteli nelivetoa, mutta siitä ei tullut menestystä. Nelivedon tehohävikit olivat liian suuret ja käyttöön otetut siivekkeet toivat kaivattua lisäpitoa renkaisiin. Lotus oli tietysti edelläkävijä siivekkeissä.
Vuonna 1970 Lotus 72 oli taas selvästi poikkeava muihin autoihin nähden, jäähdyttimet olivat kiilamaisesti auton sivuilla, jousitus ja jarrut olivat myös kokeneet muutoksia. Lotus 72 mallilla ajettiin vielä kaudella 1975!
Seuraava suurempi mullistus koettiin Lotus 77 mallissa, joka toteutettiin lopullisesti Lotus 79:ssä. Lotus-talli kiinnostui auton alla kulkevista ilmavirtauksista, ja muiden tallien oli pakko seurata perässä. Lotus kehitti ns. siipiauton, jonka pohja oli kuin väärinpäin käännetty lentokoneen siipi. Auton alle muodostunut imu mahdollisti kaarrenopeuksien kasvamisen vaaralliselle tasolle.
Chapman kehitti kaksoisrunkoauton, jolla pyrittiin kiertämään sääntöjä jotka pyrkivät hillitsemään maaefektin käyttöä. Lotus 88 läpäisi katsastuksen kahdesti, mutta auton osallistuminen kilpailuihin kiellettiin. Lopulta Chapman riitautui FISAn kanssa, vaikka säännöissä ei suoraan kiellettykään Lotuksen teknisiä ratkaisuja. Lotus 88:ssa oli myös toinen mullistava keksintö, hiilikuituinen runko, jonka myös McLaren esitteli samalla kaudella.
Juuri ennen kuolemaansa Chapman kehitteli aktiivijousitusta, jota ei saatu hänen eläessään toimimaan. Aktiivijousitukseen palattiin F1:ssä vasta vuonna 1987. Colin Chapman kuoli vuonna 1982, ja Lotuksen alamäki alkoi pikku hiljaa, vaikka voittoja tuli vielä useita mm. Sennan toimesta. Sennan lähtö Lotukselta aloitti lopullisen Lotuksen alamäen. Lotuksen viimeiseksi kaudeksi jäi 1994.
Lotus saavutti 7 tallimestaruutta ja 6 kuljettajien maailmanmestaruutta. Tallissa ajoi mm. Jim Clark, Graham Hill, Jochen Rindt, Emerson Fittipaldi, Mario Andretti, Ronnie Peterson, Jacky Ickx, Elio de Angelis, Ayrton Senna, Nelson Piquet, Mika Häkkinen, Johnny Herbert, Alessandro Zanardi ja Mika Salo.
Lähde: Formula 1 tallit, Juha Kärkkäinen
Colin Chapman ja Lotus
Lotus oli Chapmanin luomus, jonka jotkut innovatiiviset ratkaisut vaikuttavat vieläkin formuloissa! Chapmania on kuvattu vallankumousten tekijäksi, jonka autoja muut matkivat. Enzo Ferrari luonnehti Chapmania ”innovaattoriksi, jolla oli suuri lahja kehittää aikaansa edellä olevia ideoita”. Chapman esitteli ensimmäisenä Lotus 25 autossa kevyen ja jäykän monokokki-rungon, joka on vieläkin käytössä rakenteellisena ratkaisuna. Materiaalit ovat tietysti vaihtuneen vuosien saatossa.
Seuraava merkittävä Chapmanin oivallus oli, että vaikka moottori olikin auton jäykin ja raskain osa, niin se voisi olla myös auton kantava osa! Moottorista tuli rungon jatke, johon kiinnitettiin takaripustukset ja vaihdelaatikko kiinni. Tälle ratkaisulle ei ole vieläkään löydetty parempaa mallia. Lotus sai kunnian tuoda ensimmäisenä F1 autoihin Fordin Cosworth moottorin, jolla tuli heti ensimmäisessä kilpailussa voitto.
Kaudella 1969 Lotus kehitteli nelivetoa, mutta siitä ei tullut menestystä. Nelivedon tehohävikit olivat liian suuret ja käyttöön otetut siivekkeet toivat kaivattua lisäpitoa renkaisiin. Lotus oli tietysti edelläkävijä siivekkeissä.
Vuonna 1970 Lotus 72 oli taas selvästi poikkeava muihin autoihin nähden, jäähdyttimet olivat kiilamaisesti auton sivuilla, jousitus ja jarrut olivat myös kokeneet muutoksia. Lotus 72 mallilla ajettiin vielä kaudella 1975!
Seuraava suurempi mullistus koettiin Lotus 77 mallissa, joka toteutettiin lopullisesti Lotus 79:ssä. Lotus-talli kiinnostui auton alla kulkevista ilmavirtauksista, ja muiden tallien oli pakko seurata perässä. Lotus kehitti ns. siipiauton, jonka pohja oli kuin väärinpäin käännetty lentokoneen siipi. Auton alle muodostunut imu mahdollisti kaarrenopeuksien kasvamisen vaaralliselle tasolle.
Chapman kehitti kaksoisrunkoauton, jolla pyrittiin kiertämään sääntöjä jotka pyrkivät hillitsemään maaefektin käyttöä. Lotus 88 läpäisi katsastuksen kahdesti, mutta auton osallistuminen kilpailuihin kiellettiin. Lopulta Chapman riitautui FISAn kanssa, vaikka säännöissä ei suoraan kiellettykään Lotuksen teknisiä ratkaisuja. Lotus 88:ssa oli myös toinen mullistava keksintö, hiilikuituinen runko, jonka myös McLaren esitteli samalla kaudella.
Juuri ennen kuolemaansa Chapman kehitteli aktiivijousitusta, jota ei saatu hänen eläessään toimimaan. Aktiivijousitukseen palattiin F1:ssä vasta vuonna 1987. Colin Chapman kuoli vuonna 1982, ja Lotuksen alamäki alkoi pikku hiljaa, vaikka voittoja tuli vielä useita mm. Sennan toimesta. Sennan lähtö Lotukselta aloitti lopullisen Lotuksen alamäen. Lotuksen viimeiseksi kaudeksi jäi 1994.
Lotus saavutti 7 tallimestaruutta ja 6 kuljettajien maailmanmestaruutta. Tallissa ajoi mm. Jim Clark, Graham Hill, Jochen Rindt, Emerson Fittipaldi, Mario Andretti, Ronnie Peterson, Jacky Ickx, Elio de Angelis, Ayrton Senna, Nelson Piquet, Mika Häkkinen, Johnny Herbert, Alessandro Zanardi ja Mika Salo.
Lähde: Formula 1 tallit, Juha Kärkkäinen