McLarenille ja Michelin leirille uusin takaisku osui Malesiaan heidän huomatessaan, ettei ns kuumien kisojen etua enää ole. Itseasiassa Michelinin ainoaksi valtiksi jää ne muutamat kisat ja niiden muutamat kierrokset joissa rata on kostunut, mutta autojen alla on kuivan kelin renkaat.
Kun Ferrari löysi uuden balanssin eturenkaiden levennyksellä ja kun uudistunut rengaskin puree Micheliniä paremmin myös kuumassa kelissä siinä sortumatta on Bridgestone asettunut rengassodan kukkulan laelle. Tilannetta ei lainkaan paranna Bridgestonen vielä suurempi paremmuus muutamalla renkaan ensikierroksella joilla Ferrari saa autonsa ( toki muun paketin myötävaikutuksella ) lähdön eturiviin. Tästä asetelmasta voidaan saavuttaa jopa autoa ja renkaita säästäviä taktisia etuja ja kuskeillekin vähemmän paineita itse kilpailutilanteisiin.
Kun Michelinin piti omata etu suuremman testimäärän myötä on tämä lopulta ylivoimainen urakka kaatumassa tallin rasitteeksi. Barin saadessa ns alemman rodun palvelua Bridgestonelta on muutos huomattava Michelinin kuullessa hieman senkin toiveita, etenkin tärkeässä talvitestaamisessa. Varmasti kehityskulkuun on muitakin tekijöitä vain vaikkapa renkaiden soveltuvuudessa. Lopputulos on yksittäisenä esimerkkinä kuitenkin vakuuttava. Ja Michelinille uuvuttava.
Kun Michelin taituroi usean tallinsa toiveiden sumassa ehti Bridgestone keskittymään entistä intensiivisemmin Ferrarinsa palvelemiseen ilman mitään vastaväitteitä tai poikkeavia ”toiveita”. Ainakaan sen ei tarvitse niistä välittää enää senkään vertaa. Ferrarin kanssa se imee ne markkinavoimat mitä Ferrarin kanssa on vielä saatavissa ja poistuu sen jälkeen muihin mainosmedioihin. Strategia on varsin luonnollinen - miksi alistua selätettäväksi muutaman pikkutallin mainosarvon tähden kun palvelemalla Ferraria voi poistua areenalta hieman tuonnempana voittajana.
Miksi sitten Michelin ei saanut etua suuremmasta testimäärästä - niin kuin piti? Tai miksi Bridgestone onnistui vähemmälläkin testillä parempaan. Onko Michelininkin ruvettava jyvittämään tallejaan joiden yhteistyö ei vie aina samaan suuntaan. Tätä Ranskassa varmasti kuumeisesti pohditaan mutta tasavahvan joukon äänenpainojen paremmuusjärjestykseen tarvitaan jo kristallipalloa.
Asetelma suosii tätä laskelmallisuutta muutenkin. Michelinin tasavahvat tallit syövät toistensa pisteitä, tallikaverien tapaan. Ja Ferrarilla toisaalta kaikki plussapallot plopsahtavat Michaelin koriin. Johan jo toisessa kisassa Barrichello hetken pidätteli Montoyaa kärkikuskinsa eduksi.
Michelin tuskin seoksia tutkimalla saavuttaa nopeaa asemansa kohentumista vaan on pakotettu renkaan rakenteellisiin pohdintoihin. Harmi vain - Micheliinien viime kauden leveämpien renkaiden käyttö torpedoitiin ja Bridgestone toteutti saman renkaan olkarakenteen nyt fiksummin uuden mittaustavan mukaisesti. Ei ihme, että kaupallisuudesta ( en sano urheilullisuudesta ) huolta kantava Bernie on jo hänkin väsynyt Maxin FIAn johtajuuteen. Muutama Maxin ylimääräinen tutustumismatka Maranellon tehtaille rupeaa jo tuntumaan - nyt sarjan näivettyessä yhden tallin hallitsemaksi. Olkoonkin että talli on myös Bernien lempitalli.
No - pelkästään kabineteissä Ferrari ei voittoaan ole saavuttanut vaan kilpailijat ovat myös asiat tehneet turhan helpoksi. Ainakin McLaren. Mutta eittämättä osavoittoja on Ferrarin toimesta saavutettu pöydänkin ääressä. Ja tämä osanen rengassotaa niistä yhtenä viimeisimmistä. Koskahan esiin tulevat taas eri rengasseokset auton eri kulmissa. Siis ns samantyyppisissä renkaissa. Ajatelkaa - vasta puoli vuotta sitten Ferrarilta uhattiin lopettaa koko formulatoiminta jos he eivät voita mestaruutta. Nyt jokunen katsoja uhkaa tehdä saman jos he voittavat ja siitä Berniekin huolestui.
Sen sijaan, että McLarenilla puhallettaisiin yhteen hiileen, hajoittaa valtataistelu hiilikasan hengettömäksi harmaaksi tuhkaksi Paragonin lattialle. Kun Ron on antanut narua uusille johtajille on tämä valtatyhjiö täytetty ilmeisen hallitsemattomasti. Kun vielä Mersun sanotaan havittelevan jopa koko tallia haltuunsa - saati Mersun nimeä kantavaa moottorivalmistusta - niin hierarkiakriisi on valmis.
Laurentzin palkkaaminen ja pois potkiminen nyt on hyvä esimerkki asiasta. Hän ei ole ollut tallissa niin kauan että kantaisi vastuuta moottorien hengettömyydestä. Hän ei myöskään jatka tallissa jotta voisi vikoja tai kehityskulkua parantaa. Hänen pois saaminen Bemarilta tuskin tuotti sekään suurta tyydytystä. Joko hänelle ei annettu mahdollisuutta vanhojen Ilienin joukkojen kaivautuessa suojahautoihinsa tai sitten hänen metodinsa ja asemansa ei ollut riittävä uudistusten esittämiseen. Miten päin vain - McLarenin moottori on silti jäänyt jälkeen kilpailijoistaan ja vika on ensisijaisesti korkeimman johdon joka nappeja haluamiinsa kauluksiin jakaa.
Toinen hyvä esimerkki tästä on Newey. Vaikka hänen tehtävänkuvaansa on viisaasti vähennetty on aiemman maineen lisäksi kauluksessa edelleen liikaa tähtiä. Komenna siinä sitten uutena johtajana joukkoja kaulus kevyempänä.
Nopea rynhdistäytyminen tapahtuu vain jos Ron ärähtää rivinsä suoriksi ja sulkeisissa tekee tavoitteet selviksi. Vain jos porukka unohtaa komentosuhteet ja huomaa omaavansa vastuun josta joutuu tilille. Pitemmän tähtäyksen kehityskulun ja hyvin merkittävän esimerkiksi Kimin kannalta - turvaa vain johtajien aseman selkeytys ja valtataistelun lopullinen sinetti. Epäilemättä Kimin kannalta pitkät sopimukset eivät nyt ole helppoja tehdä - toisaalta väitetyn Mersun toimittaman nurkanvaltauksen pitkittyminen saattaa sammuttaa lupaavatkin tähdet vuosiksi radan varteen.
McLarenin Delfiini kiertää nyt kehää - ilman suuntaa ja valitettavan hitaasti. Uuvuttavaan uintireissuun ei ole tarjolla edes pelastavaa rengasta.
Kun Ferrari löysi uuden balanssin eturenkaiden levennyksellä ja kun uudistunut rengaskin puree Micheliniä paremmin myös kuumassa kelissä siinä sortumatta on Bridgestone asettunut rengassodan kukkulan laelle. Tilannetta ei lainkaan paranna Bridgestonen vielä suurempi paremmuus muutamalla renkaan ensikierroksella joilla Ferrari saa autonsa ( toki muun paketin myötävaikutuksella ) lähdön eturiviin. Tästä asetelmasta voidaan saavuttaa jopa autoa ja renkaita säästäviä taktisia etuja ja kuskeillekin vähemmän paineita itse kilpailutilanteisiin.
Kun Michelinin piti omata etu suuremman testimäärän myötä on tämä lopulta ylivoimainen urakka kaatumassa tallin rasitteeksi. Barin saadessa ns alemman rodun palvelua Bridgestonelta on muutos huomattava Michelinin kuullessa hieman senkin toiveita, etenkin tärkeässä talvitestaamisessa. Varmasti kehityskulkuun on muitakin tekijöitä vain vaikkapa renkaiden soveltuvuudessa. Lopputulos on yksittäisenä esimerkkinä kuitenkin vakuuttava. Ja Michelinille uuvuttava.
Kun Michelin taituroi usean tallinsa toiveiden sumassa ehti Bridgestone keskittymään entistä intensiivisemmin Ferrarinsa palvelemiseen ilman mitään vastaväitteitä tai poikkeavia ”toiveita”. Ainakaan sen ei tarvitse niistä välittää enää senkään vertaa. Ferrarin kanssa se imee ne markkinavoimat mitä Ferrarin kanssa on vielä saatavissa ja poistuu sen jälkeen muihin mainosmedioihin. Strategia on varsin luonnollinen - miksi alistua selätettäväksi muutaman pikkutallin mainosarvon tähden kun palvelemalla Ferraria voi poistua areenalta hieman tuonnempana voittajana.
Miksi sitten Michelin ei saanut etua suuremmasta testimäärästä - niin kuin piti? Tai miksi Bridgestone onnistui vähemmälläkin testillä parempaan. Onko Michelininkin ruvettava jyvittämään tallejaan joiden yhteistyö ei vie aina samaan suuntaan. Tätä Ranskassa varmasti kuumeisesti pohditaan mutta tasavahvan joukon äänenpainojen paremmuusjärjestykseen tarvitaan jo kristallipalloa.
Asetelma suosii tätä laskelmallisuutta muutenkin. Michelinin tasavahvat tallit syövät toistensa pisteitä, tallikaverien tapaan. Ja Ferrarilla toisaalta kaikki plussapallot plopsahtavat Michaelin koriin. Johan jo toisessa kisassa Barrichello hetken pidätteli Montoyaa kärkikuskinsa eduksi.
Michelin tuskin seoksia tutkimalla saavuttaa nopeaa asemansa kohentumista vaan on pakotettu renkaan rakenteellisiin pohdintoihin. Harmi vain - Micheliinien viime kauden leveämpien renkaiden käyttö torpedoitiin ja Bridgestone toteutti saman renkaan olkarakenteen nyt fiksummin uuden mittaustavan mukaisesti. Ei ihme, että kaupallisuudesta ( en sano urheilullisuudesta ) huolta kantava Bernie on jo hänkin väsynyt Maxin FIAn johtajuuteen. Muutama Maxin ylimääräinen tutustumismatka Maranellon tehtaille rupeaa jo tuntumaan - nyt sarjan näivettyessä yhden tallin hallitsemaksi. Olkoonkin että talli on myös Bernien lempitalli.
No - pelkästään kabineteissä Ferrari ei voittoaan ole saavuttanut vaan kilpailijat ovat myös asiat tehneet turhan helpoksi. Ainakin McLaren. Mutta eittämättä osavoittoja on Ferrarin toimesta saavutettu pöydänkin ääressä. Ja tämä osanen rengassotaa niistä yhtenä viimeisimmistä. Koskahan esiin tulevat taas eri rengasseokset auton eri kulmissa. Siis ns samantyyppisissä renkaissa. Ajatelkaa - vasta puoli vuotta sitten Ferrarilta uhattiin lopettaa koko formulatoiminta jos he eivät voita mestaruutta. Nyt jokunen katsoja uhkaa tehdä saman jos he voittavat ja siitä Berniekin huolestui.
Sen sijaan, että McLarenilla puhallettaisiin yhteen hiileen, hajoittaa valtataistelu hiilikasan hengettömäksi harmaaksi tuhkaksi Paragonin lattialle. Kun Ron on antanut narua uusille johtajille on tämä valtatyhjiö täytetty ilmeisen hallitsemattomasti. Kun vielä Mersun sanotaan havittelevan jopa koko tallia haltuunsa - saati Mersun nimeä kantavaa moottorivalmistusta - niin hierarkiakriisi on valmis.
Laurentzin palkkaaminen ja pois potkiminen nyt on hyvä esimerkki asiasta. Hän ei ole ollut tallissa niin kauan että kantaisi vastuuta moottorien hengettömyydestä. Hän ei myöskään jatka tallissa jotta voisi vikoja tai kehityskulkua parantaa. Hänen pois saaminen Bemarilta tuskin tuotti sekään suurta tyydytystä. Joko hänelle ei annettu mahdollisuutta vanhojen Ilienin joukkojen kaivautuessa suojahautoihinsa tai sitten hänen metodinsa ja asemansa ei ollut riittävä uudistusten esittämiseen. Miten päin vain - McLarenin moottori on silti jäänyt jälkeen kilpailijoistaan ja vika on ensisijaisesti korkeimman johdon joka nappeja haluamiinsa kauluksiin jakaa.
Toinen hyvä esimerkki tästä on Newey. Vaikka hänen tehtävänkuvaansa on viisaasti vähennetty on aiemman maineen lisäksi kauluksessa edelleen liikaa tähtiä. Komenna siinä sitten uutena johtajana joukkoja kaulus kevyempänä.
Nopea rynhdistäytyminen tapahtuu vain jos Ron ärähtää rivinsä suoriksi ja sulkeisissa tekee tavoitteet selviksi. Vain jos porukka unohtaa komentosuhteet ja huomaa omaavansa vastuun josta joutuu tilille. Pitemmän tähtäyksen kehityskulun ja hyvin merkittävän esimerkiksi Kimin kannalta - turvaa vain johtajien aseman selkeytys ja valtataistelun lopullinen sinetti. Epäilemättä Kimin kannalta pitkät sopimukset eivät nyt ole helppoja tehdä - toisaalta väitetyn Mersun toimittaman nurkanvaltauksen pitkittyminen saattaa sammuttaa lupaavatkin tähdet vuosiksi radan varteen.
McLarenin Delfiini kiertää nyt kehää - ilman suuntaa ja valitettavan hitaasti. Uuvuttavaan uintireissuun ei ole tarjolla edes pelastavaa rengasta.
Viimeksi muokattu: