Delfiini kiertää kehää

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
McLarenille ja Michelin leirille uusin takaisku osui Malesiaan heidän huomatessaan, ettei ns kuumien kisojen etua enää ole. Itseasiassa Michelinin ainoaksi valtiksi jää ne muutamat kisat ja niiden muutamat kierrokset joissa rata on kostunut, mutta autojen alla on kuivan kelin renkaat.

Kun Ferrari löysi uuden balanssin eturenkaiden levennyksellä ja kun uudistunut rengaskin puree Micheliniä paremmin myös kuumassa kelissä siinä sortumatta on Bridgestone asettunut rengassodan kukkulan laelle. Tilannetta ei lainkaan paranna Bridgestonen vielä suurempi paremmuus muutamalla renkaan ensikierroksella joilla Ferrari saa autonsa ( toki muun paketin myötävaikutuksella ) lähdön eturiviin. Tästä asetelmasta voidaan saavuttaa jopa autoa ja renkaita säästäviä taktisia etuja ja kuskeillekin vähemmän paineita itse kilpailutilanteisiin.

Kun Michelinin piti omata etu suuremman testimäärän myötä on tämä lopulta ylivoimainen urakka kaatumassa tallin rasitteeksi. Barin saadessa ns alemman rodun palvelua Bridgestonelta on muutos huomattava Michelinin kuullessa hieman senkin toiveita, etenkin tärkeässä talvitestaamisessa. Varmasti kehityskulkuun on muitakin tekijöitä vain vaikkapa renkaiden soveltuvuudessa. Lopputulos on yksittäisenä esimerkkinä kuitenkin vakuuttava. Ja Michelinille uuvuttava.

Kun Michelin taituroi usean tallinsa toiveiden sumassa ehti Bridgestone keskittymään entistä intensiivisemmin Ferrarinsa palvelemiseen ilman mitään vastaväitteitä tai poikkeavia ”toiveita”. Ainakaan sen ei tarvitse niistä välittää enää senkään vertaa. Ferrarin kanssa se imee ne markkinavoimat mitä Ferrarin kanssa on vielä saatavissa ja poistuu sen jälkeen muihin mainosmedioihin. Strategia on varsin luonnollinen - miksi alistua selätettäväksi muutaman pikkutallin mainosarvon tähden kun palvelemalla Ferraria voi poistua areenalta hieman tuonnempana voittajana.

Miksi sitten Michelin ei saanut etua suuremmasta testimäärästä - niin kuin piti? Tai miksi Bridgestone onnistui vähemmälläkin testillä parempaan. Onko Michelininkin ruvettava jyvittämään tallejaan joiden yhteistyö ei vie aina samaan suuntaan. Tätä Ranskassa varmasti kuumeisesti pohditaan mutta tasavahvan joukon äänenpainojen paremmuusjärjestykseen tarvitaan jo kristallipalloa.

Asetelma suosii tätä laskelmallisuutta muutenkin. Michelinin tasavahvat tallit syövät toistensa pisteitä, tallikaverien tapaan. Ja Ferrarilla toisaalta kaikki plussapallot plopsahtavat Michaelin koriin. Johan jo toisessa kisassa Barrichello hetken pidätteli Montoyaa kärkikuskinsa eduksi.
Michelin tuskin seoksia tutkimalla saavuttaa nopeaa asemansa kohentumista vaan on pakotettu renkaan rakenteellisiin pohdintoihin. Harmi vain - Micheliinien viime kauden leveämpien renkaiden käyttö torpedoitiin ja Bridgestone toteutti saman renkaan olkarakenteen nyt fiksummin uuden mittaustavan mukaisesti. Ei ihme, että kaupallisuudesta ( en sano urheilullisuudesta ) huolta kantava Bernie on jo hänkin väsynyt Maxin FIAn johtajuuteen. Muutama Maxin ylimääräinen tutustumismatka Maranellon tehtaille rupeaa jo tuntumaan - nyt sarjan näivettyessä yhden tallin hallitsemaksi. Olkoonkin että talli on myös Bernien lempitalli.

No - pelkästään kabineteissä Ferrari ei voittoaan ole saavuttanut vaan kilpailijat ovat myös asiat tehneet turhan helpoksi. Ainakin McLaren. Mutta eittämättä osavoittoja on Ferrarin toimesta saavutettu pöydänkin ääressä. Ja tämä osanen rengassotaa niistä yhtenä viimeisimmistä. Koskahan esiin tulevat taas eri rengasseokset auton eri kulmissa. Siis ns samantyyppisissä renkaissa. Ajatelkaa - vasta puoli vuotta sitten Ferrarilta uhattiin lopettaa koko formulatoiminta jos he eivät voita mestaruutta. Nyt jokunen katsoja uhkaa tehdä saman jos he voittavat ja siitä Berniekin huolestui.

Sen sijaan, että McLarenilla puhallettaisiin yhteen hiileen, hajoittaa valtataistelu hiilikasan hengettömäksi harmaaksi tuhkaksi Paragonin lattialle. Kun Ron on antanut narua uusille johtajille on tämä valtatyhjiö täytetty ilmeisen hallitsemattomasti. Kun vielä Mersun sanotaan havittelevan jopa koko tallia haltuunsa - saati Mersun nimeä kantavaa moottorivalmistusta - niin hierarkiakriisi on valmis.

Laurentzin palkkaaminen ja pois potkiminen nyt on hyvä esimerkki asiasta. Hän ei ole ollut tallissa niin kauan että kantaisi vastuuta moottorien hengettömyydestä. Hän ei myöskään jatka tallissa jotta voisi vikoja tai kehityskulkua parantaa. Hänen pois saaminen Bemarilta tuskin tuotti sekään suurta tyydytystä. Joko hänelle ei annettu mahdollisuutta vanhojen Ilienin joukkojen kaivautuessa suojahautoihinsa tai sitten hänen metodinsa ja asemansa ei ollut riittävä uudistusten esittämiseen. Miten päin vain - McLarenin moottori on silti jäänyt jälkeen kilpailijoistaan ja vika on ensisijaisesti korkeimman johdon joka nappeja haluamiinsa kauluksiin jakaa.

Toinen hyvä esimerkki tästä on Newey. Vaikka hänen tehtävänkuvaansa on viisaasti vähennetty on aiemman maineen lisäksi kauluksessa edelleen liikaa tähtiä. Komenna siinä sitten uutena johtajana joukkoja kaulus kevyempänä.

Nopea rynhdistäytyminen tapahtuu vain jos Ron ärähtää rivinsä suoriksi ja sulkeisissa tekee tavoitteet selviksi. Vain jos porukka unohtaa komentosuhteet ja huomaa omaavansa vastuun josta joutuu tilille. Pitemmän tähtäyksen kehityskulun ja hyvin merkittävän esimerkiksi Kimin kannalta - turvaa vain johtajien aseman selkeytys ja valtataistelun lopullinen sinetti. Epäilemättä Kimin kannalta pitkät sopimukset eivät nyt ole helppoja tehdä - toisaalta väitetyn Mersun toimittaman nurkanvaltauksen pitkittyminen saattaa sammuttaa lupaavatkin tähdet vuosiksi radan varteen.

McLarenin Delfiini kiertää nyt kehää - ilman suuntaa ja valitettavan hitaasti. Uuvuttavaan uintireissuun ei ole tarjolla edes pelastavaa rengasta.
 
Viimeksi muokattu:

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Tähän on hyvä muistuttaa, että rengassääntöjä muutettiin kauden 2002 jälkeen Michelin-talleja puoltavaksi. Tuohon astihan rengastehtaat saivat tehdä vain kahden tyyppistä rengasta, joista sitten tiimien oli valittava. Tämä järjestelmä oli omiaan suosimaan rengasvalmistajan parasta tiimiä. 2003 järjestelmä muuttui siten, että rengastehtaat saivat sitten tehdä jokaiselle tallille kaksi eri rengastyyppiä. Näin jokaiselle tiimille piti taata optimaaliset renkaat. Tämän piti tasoittaa kilpailua.
 

Toni

Puusilmä
Liittynyt
23.9.2003
Viestit
206
Sijainti
Kajaani
Ainut etu minkä misukka on saavuttanut satsaamalla reilusti useampaan talliin on rengassarjassa, joka, ainakin vielä, menee heille pistein 44-34. Hyöty on minimaalinen, sillä vain kuljettaja- ja tallipisteillä on väliä. Vain voittajathan muistetaan, ehkä siksi, että he kuulemma kirjoittavat historian.

Tulisiko Michelinin sitten tehdä kuten Bridgestone? Eli keskittyä hiomaan renkaitaan yhden tallin kanssa jotta Ferrari-Bridgestone paketin voittokulku saataisiin katkaistua. Jos Michelin kaipaa kipeästi voittoja, niin mielestäni pitäisi, vaikka sitten reilun pelin kustannuksella.

Siitä seuraa kysymys, että minkä tallin kanssa yhteistyöhön aletaan? Vastaus on helppo; Renaultin. Renault on ensinnäkin Ranskalainen, he ovat lähteneet kehittämään alustageometriaansa michelinin toivomaan suuntaan, auto on aerodynaamisesti loistava, kuljettajina ovat kokenut ratakettu, jolla on näytönpaikka, sekä jopa Kimiä lahjakkaampi (takatukasta huolimatta) nuori tulevaisuuden supertähti suurelta markkina-alueelta. Ratkaisua helpottaa sekin, että Renault on tällä hetkellä ehkä kaikkein lähimpänä Ferrarin vauhtia, olkoonkin että Montoya saavutti toisen sijan Malesiassa.

Myös BAR:n kanssa kannattaa syventää yhteistyötä, sillä he olivat vielä viime vuonna Bridgestonen käyttäjiä ja heiltä voi saada mukavasti sisäpiirin tietoa Bridgestonen ominaisuuksista. Siitä on varmasti hyötyä, sillä tuskin Bridgestone on kääntänyt kaikkea uusiksi tälle vuodelle vain sen takia että BAR siirtyi käyttämään kilpailevia renkaita. Lisäksi BAR on hyvässä noususuhdanteessa.

Williams oli ensimmäinen Michelinien mukaan hypännyt "huipputalli", mutta heidän nykyinen tilanteensa ei oikein herätä luottamusta. Auto ei toki ole kovin huono, moottorista puhumattakaan, mutta kuljettajien välinen tilanne syö yhteishenkeä. Heidän tilanteessaan käy helposti niin, että yhteen hiileen puhaltamisen sijaan kaikki vain seuraavat mitä tapahtuu. Saattaapa joku jopa paremminkin kusaista siihen hiilloksen jäämään. Aivan kuten Montoya nosti kiukuspäissään jalkansa kaasulta viime kaudelta ja menettikö jopa voiton sen takia.

McLarenin kanssa yhteistyötä tuskin kannattaa kovasti syventää, sillä McLaren on lähtenyt jyrkkään syöksykierteeseen jota ei taida edes heidän uusi etusiipensä oikaista. Samanlainen sukellus taisi alkaa vuosikymmen sitten, eivätkä he tainneet sieltä ihan yhtä ylös ehtiä ennen uutta alamäkeä. Näillä näkymin Kimi saa odottaa mestaruutta McLarenilla yhtä kauan kuin Häkkinen aikoinaan. Ehkä kauemminkin, sillä jotenkin hän ei vaikuta yhtä positiiviselta ja hyvältä psyykkaajalta kuin Mika aikoinaan. Auton kehittelytaidoista en osaa sanoa mitään, mutta jos Ferrari aiotaan voittaa, niin Kiminkin pitää kiertää testirataa melkolailla ahkerammin että saa autosta itselleen sopivan. Wurz tai De La Rosa tuskin kuitenkaan osaavat lukea Kimin ajatuksia, joten nyt pitäisi Kiminkin kääriä hihansa ja osallistua tallinnostotalkoisiin. Ei Ferrari ja Scumi ole päässeet sinne missä ovat nyt vain lemmenlomia viettämällä, se on vaatinut uskomattoman määrän työtä ja omistautumista. Lunkimmin voi ottaa sitten kun muut ovat valovuosia perässä.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
pmv sanoi:
Tähän on hyvä muistuttaa, että rengassääntöjä muutettiin kauden 2002 jälkeen Michelin-talleja puoltavaksi. Tuohon astihan rengastehtaat saivat tehdä vain kahden tyyppistä rengasta, joista sitten tiimien oli valittava. Tämä järjestelmä oli omiaan suosimaan rengasvalmistajan parasta tiimiä. 2003 järjestelmä muuttui siten, että rengastehtaat saivat sitten tehdä jokaiselle tallille kaksi eri rengastyyppiä. Näin jokaiselle tiimille piti taata optimaaliset renkaat. Tämän piti tasoittaa kilpailua.
Tuo oli oletusasetelma, että Michelin hyötyisi asiasta. Heti silloin jo Michelin ilmoitti, että heillä on voimavaroja vain muutamiin erilaisiin seoksiin. Ja toisaalta kilpailukauden kestäessä testauksen tapahtuessa kullekin radalle variaatioiden mahdollisuudet vain vähenevät. Bridgestonelle tämä ei merkinnyt mitään: he tekivät Ferrarille sopivia renkaita ja tekevät edelleen. Sen sijaan talvikauden perustyössä Michelin voi perehdyttää tallejaan eri mahdollisuuksiin paremmin ja ensisijainen Williamsin ja McLarenin välinen renkaiden ero oli uuden säännön myötä paremmin ratkaistavissa.

Lisätään vielä, että Malesiassa kovemmalla rengasseoksella ajanut Barrichello ei itse valinnut rengastyyppiään, vaan hänelle lankesi osa kartoittaa em rengastyyppiä silmälläpitäen seuraavan kisan rakeisempaa asfalttia. Eikä liioin kaikki uskoneet edes Kimin suulla sanottua McLarenin vaihteistovikaa vaan ( tässäkin ilman näyttöä kylläkin ) uskotaan tallin peittelevän toisen moottoririkkonsa häpeää.
 
Viimeksi muokattu:

holvius

Well-known member
Liittynyt
14.3.2001
Viestit
2338
Sijainti
Tampere
mikæl sanoi:
Lisätään vielä, että Malesiassa kovemmalla rengasseoksella ajanut Barrichello ei itse valinnut rengastyyppiään, vaan hänelle lankesi osa kartoittaa em rengastyyppiä silmälläpitäen seuraavan kisan rakeisempaa asfalttia. Eikä liioin kaikki uskoneet edes Kimin suulla sanottua McLarenin vaihteistovikaa vaan ( tässäkin ilman näyttöä kylläkin ) uskotaan tallin peittelevän toisen moottoririkkonsa häpeää.
Samaa mieltä, vaikka Rubens itse väittikin, että oli ITSE valinnut nakeiksi nimenomaan kovemmat. Silti selvää on, että Ferrari ja suuri saatana valitsevat Rubensille myös renkaat, säädöt, kypärän, ajohaalarin jne. Rubens vain testailee.
 
Viimeksi muokattu:

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
McLarenilla suunnitellaan jo ensi vuoden, MP-20, autoa. Auto on mittatilausauto Montoyalla ja Räikköselle, Wurz saa potkut testikuskin hommastaan koska on liian iso tulevaan, VALLANKUMOUKSELLISEEN ja KOMPAKTIIN McLaren-Mercedekseen!

Sanonko mitä?
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
VALLANKUMOUKSELLINEN JA KOMPAKTI. Aivan kuin olisin kuullut nuo sanat aikaisemminkin. Muistaisivat nyt pyytää pituusmittojen lisäksi myös Läski Pablon paksuusmitatkin ettei vain käy niin ettei poju mahdu työpaikalleen. Pablo kun on niitä miehiä joilla sattuu perse olemaan hartioita leveämpi.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
MaranelloRed sanoi:
VALLANKUMOUKSELLINEN JA KOMPAKTI. Aivan kuin olisin kuullut nuo sanat aikaisemminkin. Muistaisivat nyt pyytää pituusmittojen lisäksi myös Läski Pablon paksuusmitatkin ettei vain käy niin ettei poju mahdu työpaikalleen. Pablo kun on niitä miehiä joilla sattuu perse olemaan hartioita leveämpi.
No ainakin oot kuullu sen tuolla F2002 lanseeraus tilaisuudessa, sama mieshän siihen perän suunnitteli ;)
 
Ylös