Demokratian Vastakohta

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Kaikkihan tietävät miksi kutsutaan seuraavanlaista hallintojärjestelmää: Yksittäinen hlö tai joukko henkilöitä laatii mieleisensä määräykset, sen jälkeen sama taho valvoo edustajiensa kautta niiden noudattamista. Jos tapahtuu rikkomuksia, edelleen sama taho tuomitsee "rikoksen" tekijän ja vielä kaiken kukkuraksi päätöksestä ei voi - eikä itse asiassa saa - valittaa minnekään.
Meillä ed.kuvattu käytäntö on onneksi hieman vieraampi, mutta siellä missä harrastetaan diktatuuria sitäkin tutumpi.
Mutta eipä silti, ei Suomessakaan ole kokonaan unohdettu tätä kaavaa. Sen on nimittäin omaksunut autourheilumme katto-organisaatio AKK ry.
RAC rallissa r1:n voittaneelle Antero Laineelle kävi niin, että jälkikatsastuksessa hänen laina-autonsa moottori todettiin sääntöjen vastaiseksi ja tulosluettelossa vedettiin Laineen nimen yli viiva. AKK "tutki" asian ja julisti edes kiistanalaisia osia näkemättä tuomionsa: 5000 mk sakkoa. Päätöksestä ei voi keskustella - valittamisesta nyt puhumattakaan ja jos ei maksa, ei myöskään saa lisenssiä eikä näinollen enää tarvitse autourheilla........ <klip>

Yllä oleva teksti on katkelma Peter Geitelin VM:n pääkirjoituksesta Helmikuussa 1982. Mutta pääpiirteissään sama meininki jatkuu edelleen. AKK tekee päätökset asianomaisia juurikaan kuulematta tai heidän mielipiteilleen painoa antamatta ja auta armias jos menet ja kyseenalaistat nämä päätökset... (vai mitä Jamppa
)
Tuoreempi esimerkki on SS-luokan lattiasääntö jonka perusteluiden kestävyydestä mm. Sarlinin Kalle esitti oman (tosin vahvasti kaunistellun) mielipiteensä Tammikuun VM:ssä.
 

SpeedKing

Well-known member
Liittynyt
7.1.2001
Viestit
119
Hyvä kun otit esille. Kannattaa muistaa, että sama tilanne on muidenkin EU-, todennäköisesti lähes kaikkien muidenkin maiden kohdalla. Diktatuuri on toinen nimi, valistunut itsevaltias toinen. Veikkaanpa, että valtaosissa maita toimii jälkimmäinen malli. Pitää muistaa, että AKK:n "omistaa" jäsenjärjestöt. Jos meno ei miellytä, niin ukot (akat) vaihtoon. Tilannehan on vain se, että Suomessa yleensä vain urputetaan eikä tehdä mitään. Protestoijathan (=kriittiset)mielletään häiriköiksi. En usko, että tilanne muuttuu mihinkään ellei muutosta todella haluta.
Mutta: Amerikassa tämäkin on toisin. Joku viisaampi voisi korjata, mutta käsittääkseni siellä moottoriurheilujärjestöilläkin on kilpailua keskenään. Kaupallisuus hoitaa siinäkin parhaat puolet: kenen leipää syöt, sen lauluja laulat. Mistään diktatuurista ei voi puhua.
Oman lusikkansa tuo tietenkin FIA(t). Järjestöhän on meidänkin AKK:n isäntä. Joten edellämainituilla lisnessikuivauksilla on hieman laajempikantoisiakin seurauksia.
Samankaltainen tilanne lienee muullakin urheilusaralla. Viimeaikaiset dopingtapaukset kertovat, että urheilijan oikeusturva nojaa melko paljon ko maiden omiin järjestöihin, siinäkin hyvässä ja pahassa. ELi maan omat jäjestöt voivat tarvittaessa jeesatakin omiaan, halutessaan.
 

ilkhaa

Active member
Liittynyt
19.11.2000
Viestit
26
Sijainti
espoo, suomi
Valistunutta diktatuuriahan pidetään maailman tehokkaimpana ja parhaimpana hallintomuotona. Siinä on vain yksi paha puoli: valta turmelee ja ehdoton valta ehdottomasti. AKK lienee kuitenkin hoitanut noin yleisesti ottaen asiansa viime vuosina kohtuuhyvin (huomioiden melko rajalliset resurssit). Kaikki eivät varmaan ole tyytyväisiä, mutta laaja jäsenistö joko on tai ainakin tyytyy päätöksiin. Sport 2000 luokassa on aika pitkälle kuunneltu ajajia, kun asioita on kehitetty. Muista luokista en niinkään tiedä. Yksi asia on kuitenkin AKK:n kentässä pielessä. Niinkuin don Vito totesi, että on niinperusteellisen väärin, että sama instanssi laatii säännöt ja toimii tuomarina niitä koskevissa asioissa. Ja sitäkin suuremmalla syyllä, kun "tuomarit" ovat lautamiestuomareita eli amatöörejä eli AKK:n työntekijöitä tai sen hallituksen tai jaostojen jäseniä. Ainakin sellaisissa tapauksissa, joissa keskustellaan kilpailijoiden hylkäämisistä tehdyistä valituksista tai kilpailukielloista tai sakoista, tulisi ratkaisut käsitellä ja päättää käräjäoikeustavalla eli oikea tuomari (=oik.kand/varatuomari) ja asiantuntijalautamiehet. Päätös olisi tuomarin ja siitä pitäisi vielä olla oikeus valittaa normaaleihin alioikeuksiin (ainakin taloudellisista tappioista). Tiedän, että tämä edellyttää sääntömuutosta AKK:n sääntöihin. Se onnistuu vain jäsenkerhojen aloitteella. Jos teistä joku on kerhossaan siinä asemassa, että pystyy viemään asiaa eteenpäin, olen valmis auttamaan kaikin tavoin esim. järjestämään valmiin ehdotuksen pykäläteksteineen. Asiaa ei kannata viedä eteenpäin rähjämenttaliteetilla vaan jos mahdollista AKK:n kanssa neuvotelleen. Ei kai sielläkään "vääriä" tuomioita loppujen lopuksi haluta, vaikka vallankäyttö onkin aika kivaa kun sitä harvoin saa tehdä.
 

Jamppa Maijala

Well-known member
Liittynyt
30.11.2000
Viestit
135
Sijainti
LOPPI
Originally posted by Don Vito:
Mutta pääpiirteissään sama meininki jatkuu edelleen. AKK tekee päätökset asianomaisia juurikaan kuulematta tai heidän mielipiteilleen painoa antamatta ja auta armias jos menet ja kyseenalaistat nämä päätökset... (vai mitä Jamppa
)
B]

En myönnä (en uskalla) mutten kielläkkään.
Minkähänlainen idea olisi mielipidesivu Akk:n omilla sivuilla? Kuitenkin helpompi monesti jutustaa näin kirjoittamalla.
Täällähän taitaa enemmän kuitenkin olla vain ratakettuja, missä mm.jokkis väki.


------------------
Nämä asiat ovat Maijalan Jampan mielipiteitä
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by SpeedKing:
Mutta: Amerikassa tämäkin on toisin. Joku viisaampi voisi korjata, mutta käsittääkseni siellä moottoriurheilujärjestöilläkin on kilpailua keskenään. Kaupallisuus hoitaa siinäkin parhaat puolet: kenen leipää syöt, sen lauluja laulat. Mistään diktatuurista ei voi puhua.
Näin minäkin sen olen käsittänyt. Ja vielä enemmän siten, että USA:ssa ei ajeta missään luokassa mistään "USA:n mestaruudesta"/National Championship Title'stä vaan jokaisella luokalla on ikään kuin oma kattojärjestönsä: On NASCAR, IMSA, ALMS, SCCA, IRL, CART ja mitä heitä nyt sitten onkin. Kaikkia tai ainakin valtaosaa pyörittää joku yksityinen taho mutta tiimeillä on kokolailla paljon sanottavaa teknisiin kysymyksiin.
Oman lusikkansa tuo tietenkin FIA(t). Järjestöhän on meidänkin AKK:n isäntä. Joten edellämainituilla lisnessikuivauksilla on hieman laajempikantoisiakin seurauksia.
Samankaltainen tilanne lienee muullakin urheilusaralla. Viimeaikaiset dopingtapaukset kertovat, että urheilijan oikeusturva nojaa melko paljon ko maiden omiin järjestöihin, siinäkin hyvässä ja pahassa. ELi maan omat jäjestöt voivat tarvittaessa jeesatakin omiaan, halutessaan.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by ilkhaa:
AKK lienee kuitenkin hoitanut noin yleisesti ottaen asiansa viime vuosina kohtuuhyvin (huomioiden melko rajalliset resurssit). Kaikki eivät varmaan ole tyytyväisiä, mutta laaja jäsenistö joko on tai ainakin tyytyy päätöksiin. Sport 2000 luokassa on aika pitkälle kuunneltu ajajia, kun asioita on kehitetty. Muista luokista en niinkään tiedä.
Paljon auttaisi asiaa se, että AKK ottaisi nätisti lakin kouraansa ja keskittyisi viemään (tasapuolisesti!!!) rata-autoilua eteenpäin mediassa ja luomaan kilpailupuitteet ja pitäisi näppinsä erossa eri luokkien tekniikkaan liittyvistä asioista. Kaikella ansaitulla kunnioituksella ao. AKK:n viskaaleja kohtaan rohkenen epäillä mistä sinne olisi siunaantunut ylivertainen tietotaito laatia niitä teknisiä pykäliä paremalla asiantuntemuksella kuin ne, jotka kilvanajoa niillä laitteilla harrastavat (tai tekevät töikseen). Aika harvoin ekonomilla on "varaa" mennä neuvomaan insinööriä kilpa-auton rakentamisessa.
Asiaa ei kannata viedä eteenpäin rähjämenttaliteetilla vaan jos mahdollista AKK:n kanssa neuvotelleen. Ei kai sielläkään "vääriä" tuomioita loppujen lopuksi haluta, vaikka vallankäyttö onkin aika kivaa kun sitä harvoin saa tehdä.
Niinpä. Kutakin luokkaa varten pitäisi olla oma "toverituomioistuin", jossa olis yksi lakipykälien asiantuntija ja vaikka kaksi ko.luokan edustajaa setvimässä mahdollisia kiistakysymyksiä ja päättämässä sanktioista jos sellaisiin tarvetta on. Silloin harvemmin olisi kuskeillakaan aihetta valittaa mihinkään "vetoomustuomioistuimiin". Muistaako kukaan ensimmäistäkään tilannetta, jossa AKK:n "vetoomustuomioistuin" olisi ratkaissut protestin kuljetajan eduksi toisin kuin kilpailun jury ? Minä en muista.
 
Ylös