Dopeaasit, osa N+1 "Osataan sitä ulkomaillakin"

• Viestiketjun aloittaja AJ
  • Aloituspäivämäärä

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Sijainti
Helsinki
Trullinkaasu sanoi:
Enivei, joka tapauksessa hiihtoa sekin on, vaikka siinä myös ammutaan.
Sun mielestä siis ralli on sama asia kuin formula 1? Molemmissa ajetaan autolla. Minun mielestäni ne ovat kuitenkin ihan eri lajeja. :tongue:

VR

Syytön ja sillä sipuli
Sijainti
U15
Jos käry vahvistuu, niin Varikselle tulee jonkin verran maksettavaa.

Kaisa Varis voi joutua maksamaan jopa 45 000 euron sakot Suomen Ampumahiihtoliitolle, jos hänen dopingrikkeensä vahvistuu. Samalla hän joutuu maksamaan liitolle valmennuksesta aiheutuneita kuluja.

Ampumahiihtoliiton toiminnanjohtaja Janne Hakala on harmissaan Variksen dopinguutisesta. Hänen mukaansa Varista on testattu tällä kaudella harjoitus- ja kilpailukaudella.

Hakala korostaa, ettei liitolla ole mitään tekemistä tapauksen kanssa. "Kukaan liiton henkilö ei ole tähän sotkeutunut."

Dopingjuridiikan takia vain urheilija itse eli Varis ja kansainvälinen ampumahiihtoliitto IBU voivat kommentoida asiaa. "Näin varmistetaan, että tapaus etenee varmasti oikealla tavalla. Minä en voi kommentoida yksityiskohtia", sanoo Hakala.

Suomen Ampumahiihtoliitto joutuu kuitenkin pohtimaan tapausta jo torstai-iltana, kun hallitus valitsee Suomen joukkueen MM-kisoihin. Kisat alkavat 9. helmikuuta Östersundissa Ruotsissa.

Joukkueen nimilistan pitää olla järjestäjillä perjantaina. Varista tuskin voidaan valita tässä tilanteessa Suomen MM-joukkueeseen.

"Tuo on hallituksen asia", sanoo Hakala.

Myös IBU:n on käsiteltävä Variksen tapaus ja julkaistava käryn varmistama B-näytteen tulos ennen kuin MM-kisat alkavat.

A- ja B-näyte ovat urheilijan samasta virtsatestistä. B-näytteellä halutaan varmistaa urheilijan oikeusturva.

Trullinkaasu

Well-known member
Jacques sanoi:
Sun mielestä siis ralli on sama asia kuin formula 1? Molemmissa ajetaan autolla.
Aijaa.. missäs mä tollasta oon sanonu? :p

Heh. Hiihdot yms. pitäisi kyllä kieltää. Naurettavaa!

Tolerantti

Well-known member
Ei kovin monta vuotta sitten maastohiihdon puolella kävi niin, että oli cupin kisat ennen suurkilpailuja. Norjalaiset karkasivat paikalta päivää ennen kuin piti. Testipaosta ei ollut kyse, ei.:wink: Vincent Vittoz FRA sen sijaan narahti, mutta hänen B- näyte olikin puhdas.

Faustus

Well-known member
Jotenkin on jäänyt uutisoinnista sellainen mielikuva, ettei dopingiin vieläkään suhtauduta riittävän vakavasti. Jotkut tahot esimerkiksi pitävät Variksen käryä "valitettavana" tms.

Sekin on hieman ihmetyttänyt, että aikaisemmin kauden aikana Varis on saanut mediassa osakseen enemmän huomiota kuin Mäkäräinen, joka on kuitenkin menestynyt paremmin ja tasaisemmin.

mjk

...
Kari-Pekka Kyrö oli Saksassa

Kaisa Variksen ex-valmentaja ja läheinen ystävä Kari-Pekka Kyrö lensi Saksan Münchenistä Suomeen keskiviikkona 9. tätä kuuta.

Ampumahiihdon maailmancup oli ennen Kyrön kotimatkaa piipahtanut Saksan Thüringenissä sijaitsevassa Oberhofissa, jossa Varis oli viikonloppuna 6. tammikuuta dopingtestattu. Testin A-osa antoi positiivisen tuloksen. IS Urheilun kansainvälisestä lajiliitosta saamien tietojen mukaan näytteestä paljastui elimistön ulkopuolista, kiellettyä epo-hormonia.

Kaikki suksilajien maajoukkueet käyttävät paljon Münchenin lentokenttää kauden aikana, myös Oberhofiin on luontevinta matkustaa Baijerin suurkaupungin kautta.

Ei ole kuitenkaan varmaa, että Kyrö olisi vieraillut Saksassa nähdäkseen Variksen kilpailut.

- Huhuja olen kuullut siitä, että hän olisi ollut paikalla, mutta vain huhuja. En tiedä, että meidän porukasta häntä kukaan olisi nähnyt, päävalmentaja Jonne Kähkönen sanoo.

Kyrö on vapaa kansalainen ja saa ostaa lipun mihin tahansa urheilutapahtumaan. Akkreditointia hän ei kansainvälisen toimitsijakieltonsa takia saa.

Jostain syystä Varis päätettiin 6. päivä yhteislähdön jälkeen testata, vaikka hän ei sijoittunut kolmen parhaan joukkoon eikä ollut myöskään arvalla testiin joutunut palkintopallin ulkopuolinen.

- Sanotaan näin, että meillä oli Variksen testaamiseen erityinen syy, sanoi James Carrabre IS Urheilulle torstaina.

Jos Kyrö olisi nähty kisapaikalla, se olisi merkinnyt Varikselle automaattista testikomennusta, mutta näyttöä tällaisesta ei siis ole. Carrabre johtaa Kansainvälisen ampumahiihtoliiton lääketieteellistä valiokuntaa.

IS

kommunisti

Active member
kyllä alkaa mennä pelleilyksi tämä touhu. ensin Kyrö pilasi mieshiihtäjien maineen, ja nyt siirtynyt nmäköjään naishiihtäjiin. kunhan pysyttelee sitten vaan ampuahiihdossa, eihän sitä kukaan seuraa muutenkaan.

Jacques

Sijainti
Helsinki
kommunisti sanoi:
kyllä alkaa mennä pelleilyksi tämä touhu. ensin Kyrö pilasi mieshiihtäjien maineen, ja nyt siirtynyt nmäköjään naishiihtäjiin. kunhan pysyttelee sitten vaan ampuahiihdossa, eihän sitä kukaan seuraa muutenkaan.
Itseasiassa täytyy myöntää, että se on kyllä tosi mielenkiintoinen laji sekin. Vaihteleva ja välillä tulee yllätyksiä.. Harmi ettei siellä nyt ole enää kuin yksi suomalainen huipulla.

jupla

Well-known member
Sijainti
Kurjala
kommunisti sanoi:
Eiköhän ampumahiihto ole Keski-Euroopassa maastohiihtoa reilusti suositumpi laji. Ja kyllä Suomessakin seuraajia löytyy.

kommunisti

Active member
no jaa. ite kyllä seuraisin mieluummin yhtä lajia kerralaan. eli ei siihen tarvitse kahta lajia sotkea keskenään että mielenkiinto säilyy. tai seuraisitteko muka esim. formulakoripalloa?

jupla

Well-known member
Sijainti
Kurjala
kommunisti sanoi:
no jaa. ite kyllä seuraisin mieluummin yhtä lajia kerralaan. eli ei siihen tarvitse kahta lajia sotkea keskenään että mielenkiinto säilyy. tai seuraisitteko muka esim. formulakoripalloa?
Hyvä idea :thumbup: Onhan noita yhdistelmiä, kuten pohjoismainen yhdistetty hiihto ja mäkihyppy. Ja kuningatar jalkapallo, jossa potkitaan palloa ja näytellään.

Jr-

Maximum Attack
Sijainti
Saviseutu
Koskakohan asioista tulee koko totuus julki? Koska Hiihtäjät avautuvat asiasta? Vai vaietaanko tästä ikuisesti? Totuus lienee se, että osa suomalaisista hiihtäjistä on doupannut säännöllisesti apaut 1994 Lillehammerista asti. Näin ollen kaikki Myllylän, Isometsän, Kirvesniemen ja Räsäsen ym. porukan saavuttamat mitallit ovat vilpillä saatuja. Ramsaun kisojen jälkeen 1999 suomalaisten käyttämä bussi oli kuulemma kuin teurastamo ja tästä lähtien wada ja muu antidouping väki koitti saada suomalaisia kiinni eposta. Lahdessa se sitten tapahtui mutta käryt ei tulleet eposta vaan sen peittelystä. Lahden kisoista on hyvänä esimerkkinä Jarkko Immonen joka tuli aivan puskista kisoihin ja teki kovaa tulosta. Hiihdon saavutukset tuolta ajalta ovat olleet aikoinaan itselleni hienoja urheilumuistoja mm. Mika Myllylän hienot 50km hiihdot. Vaan eipä ole enää tarvinnut noita juttuja muistella, saisivat ottaa mitalit veke suomalaisilta. Muistatteko sen hormoonikohun ja Jari Räsäsen, asiastahan oltiin ihan käräjillä asti. Totuus taisi silloinkin tulla julki, mutta taitavasti hiihtoliiton juristit asian järjestivät.

Lahden kisoissa Pekka Vähäsöyrinki oli Ylen asiantuntijana selostamossa, kun käryt tulivat ilmi Vähäsöyrinki otti paikalta hatkat ja jätti kisojen kommentoinnin siihen. Hän oli myös yksi asiasta tietävistä ja entisenä hiihdon päävalmentajana aloittanut koko homman.

Uskon siihen, että joku hiihtäjistä tai taustajoukoista joskus asian tuo ilmi. Sen laajuudesta tosin en osaa sanoa ja koska homma tapahtuu. Toivottavasti aika olisi kypsä vielä joskus tähän.

Jacques

Sijainti
Helsinki
Jr- sanoi:
Uskon siihen, että joku hiihtäjistä tai taustajoukoista joskus asian tuo ilmi. Sen laajuudesta tosin en osaa sanoa ja koska homma tapahtuu. Toivottavasti aika olisi kypsä vielä joskus tähän.
Joo.. näinhän kävi maantipyöräilyssä viime vuonna kun muutamat entiset ja nykyisetkin pyöräilijät tunnustivat käyttäneensä joskus aineita. mm. Bjarne Riis.

Eiköhän hiihdossakin käy vielä ihan samalla tavalla. Eikä siis pelkästään suomalaisten osalta. Olen nimittäin täysin varma, että norjalaisilla tuo doping-ohjelma on ollut paljon pidempään ja paljon organisoituneempana kuin Suomessa ikinä. Suomalaiset ovat vaan tulleet perässä ja tuloksetta (tai siis jääneet kiinni). Norjalaiset vaan porskuttaa edelleen samoilla keinoilla ja kehittävät niitä koko ajan. Olen tästä ihan varma.

Tuli vaan mieleeni 1991 Val Di Fiemmen mm-kisat joissa norjan viestijoukkueen Oeivind Skaanes repäisi avausosuudella minuutin kaulan ja oli täysin ylivoimainen. Maalissa eroa Ruotsiin oli lähes 2 minuuttia ja Suomeen yli 2 minuuttia. Ja kuka uskoo ettei norjalaiset olisi jo tuolloin olleet pumpattuna täyteen doping-aineita? Ainakin Vegard Ulvang ja Björn Dählie käyttivät aivan varmasti ties mitä aineita.

Uskomatonta etteivät norjalaiset ole vieläkään jääneet kiinni, mutta kyllä he vielä jäävät. Ja silloin minä hurraan!

Trone

Registered Loser
Sijainti
Suomi
Kaisa Varis on lähettänyt Yleisradiolle tiedotteen koskien oman dopingnäytteensä analysointia
K.Varis sanoi:
Saamani tiedon mukaan IBU on aloittanut B-näytteeni laboratorioanalyysin ilman minun läsnäoloani. Olin valmistautunut analysointitilaisuuteen yhdessä biokemian alan asiantuntijani kanssa. Urheilijalla on tähän WADA:n sääntöjen mukaan oikeus. IBU ei kuitenkaan mahdollistanut asiantuntijani osallistumista analyysiin. IBU ei myöskään ole toimittanut minulle WADA:n sääntöjen edellyttämää asiakirja-aineistoa A-näytteestäni useista pyynnöistä huolimatta.

Koen IBU:n toimivan vastoin WADA:n sääntöjä. Olen sen vuoksi ilmoittanut IBU:lle, etten tule millään tavalla osallistumaan asian jatkokäsittelyyn IBU:ssa ennen kuin IBU järjestää B-näytteeni analyysin WADA:n sääntöjen edellyttämällä tavalla.

Mikäli IBU tekisi asiassa päätöksiä WADA:n sääntöjen vastaisesti tehtävän analyysin perusteella, olen valmistautunut pyytämään urheilun välitystuomioistuimelta CAS:lta määräystä, jolla IBU määrätään suorittamaan B-näytteen analyysi WADA:n sääntöjen mukaisesti. Olen myös pyytänyt IBU:a säilyttämään B-näytteeni sitä varten.

En ole käyttänyt kiellettyä ainetta, enkä hyväksy, että minua rangaistaisiin teosta, johon en ole syyllistynyt. En myöskään hyväksy, että IBU ei noudata asiani käsittelyssä WADA:n sääntöjä
Porsaanreiästä pihalle ja MM-kisoihin? :eek: No tokkopa sentään, mutta näyttää Kaisakin olevan "rehellinen Lapin mies", joka taistelee viimeiseen asti. :D

öö ruz

Speed for ever
Yleensä olen vapaamielinen ja suvaitsevainen. Variksen kommentit ylittävät typeryydessäänkin Vartti piikki Mainion kommentit. No Ok ei sitä ole vielä tuomittu. Joka tapauksessa syytön tai syyllinen Kaisa Varis on vastenmielinen ihminen.