Olen tässä pientä kevythenkistä simulaatioohjelmaa rakentanut.
Ennen ajoa, lasken mutkan maksimiläpäisynopeuden seuraavalla tavalla:
Seuraavaksi lasken, kuinka pitkä jarrutusmatka nopeuden pudottamiseen tietystä nopeudesta vaaditaan.:
Yo. esimerkit eivät sisällä ilmanvastusta, eivätkä Downforcea.
Onko forumilla ketään, joka osaisi kertoa, miten voin laskea jarrutukseen kuluvan matkan, kun tiedetään, paljonko auto voi tuottaa lisäpitoa downforcen kautta (autoa tiehen painava voima). Tai vaikka niinpäin, että tiedetään paljon ilmanvastus autoa hidastaa.
Downforce-voiman kaava on jotakuinkin:
Sama kaava periaatteessa ilmanvastuksellekin.
http://en.wikipedia.org/wiki/Downforce
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ilmanvastus
Ennen ajoa, lasken mutkan maksimiläpäisynopeuden seuraavalla tavalla:
Koodi:
Auton maksiminopeus mutkassa:
Mutkan säde:
r = LEN / ANGLE
r = 100 m / PI/2
r = 63,66 m (Säde)
Fc = mv^2 / r
F = ma
a = F/m
=> ma = mv^2 / r
=> a = v^2 / r
=> v = sqrt(ar)
v = sqrt(9,8 m/s^2 * 63,66 m)
= [B]24,98 m/s[/B] (89,92 km/h)
Koodi:
Lähtönopeus v0 = 100 m/s = 360 km/h
Jarrutuskiihtyvyys a = 1g = 9,8 m/s^2
Mutkanajonopeus v = 20,78 m/s = 74,79 km/h
Matka s = ?
v = sqrt(as)
=> v0 - v = sqrt(as)
=> (v0 - v)^2 = as
s = (v0 - v)^2 / a
= (100 m/s - 20,78 m/s)^2 / 9,8 m/s^2
= (79,22 m/s)^2 / 9,8 m/s^2
= [B]640,4 m[/B]
Onko forumilla ketään, joka osaisi kertoa, miten voin laskea jarrutukseen kuluvan matkan, kun tiedetään, paljonko auto voi tuottaa lisäpitoa downforcen kautta (autoa tiehen painava voima). Tai vaikka niinpäin, että tiedetään paljon ilmanvastus autoa hidastaa.
Downforce-voiman kaava on jotakuinkin:
Koodi:
F = V^2 / 2
http://en.wikipedia.org/wiki/Downforce
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ilmanvastus
Viimeksi muokattu: