Drag Racing

Jonathan Royal

Well-known member
Sijainti
pyhäranta
keskustelua aiheesta drag racing

ehkä vähän pienelle huomiolle jäänyt täällä ratinkääntelijöiden palstalla, mutta kyseessähän on kuitenkin laji missä on sitä näköä, ääntä, vauhtia ja innovatiivisuutta.

huomioimatta suomalaisuudessa yleisesti vaivaavaa mauttomuutta kaikessa oheistoiminnassa, niin lajissa on kyllä yksi aivan saatanan typerä sääntöasia joka ei tavallisen tantterin kaaliin mene.

mikä järki noissa bracket/indeksi ajoissa on? mä olen asiaa ihmetelly siitä asti kun lajia olen seurannut, sentään pääluokissa (top fuel funny car pro stock ja jotku mopot) ajetaan niin kovaan ku perse kestää ja ens kerralla kovempaa, mutta kaikissa muissa luokissa pistetään liinat kiinni maaliviivalla kun mennään liian lujaa. (eli idea yksinkertaisuudessaan on ajaa 400 metriä mahdollisimman tarkasti joko luokan omaan tai omavalintaiseen tavoiteaikaan)

oisko oikeasti mahdotonta ottaa jokaisen luokan oma sääntökehys ja rakentaa näiden rajoitusten puitteissa mahdollisimman lujaa kulkeva auto? apinakin ymmärtää ja ainakin keskinkertainen käyrälippis.

koko lajihan syntyi sen ympärille että jannut halusivat ottaa selvään kulmakunnan nopeimmasta hökötyksestä, ei siitä kuka ajaa tarkimmin 400 metriä kymmeneen sekuntiin! voi luaja... ainii eihän niillä ollu mitään elektronisia ajanottolaitteita sillon, nyt ku on nää kaikki tissotit ja muut niin pakkohan sitä väkisin on jotain paskaa keksiä. ei riitä että pimu kattelee maaliviivalla kuka tuli ekana maaliin.

Petri Piira

Olivier Gavetta
En ole itsekään seurannut aikoihin, mutta ymmärsin että kilpasuoria lyhennettiin aika paljonkin joku aika sitten ainakin jossain sarjoissa/luokissa/maissa/tms?

Jonathan Royal

Well-known member
Sijainti
pyhäranta
En ole itsekään seurannut aikoihin, mutta ymmärsin että kilpasuoria lyhennettiin aika paljonkin joku aika sitten ainakin jossain sarjoissa/luokissa/maissa/tms?
joo amerikassa lyhennettiin ainakin top fuel luokassa ajopituus 300 metriin Scott Kalittan kuolonkolarin seurauksena. en tiedä suomessa onko lyhennetty..

Otto Hokkanen

Well-known member
Sijainti
Tampere
Ilmeisesti myös FIA:n kisoissa Top Fuelin matkaa on lyhennetty. Ainakin Alastaron Nitro Nationalsissa ajettiin 1000 jalkaa.

jukka_S

Well-known member
Sijainti
Seinäjoki
Ilmeisesti myös FIA:n kisoissa Top Fuelin matkaa on lyhennetty. Ainakin Alastaron Nitro Nationalsissa ajettiin 1000 jalkaa.
Alastaron matkan lyhentämiseen vaikutti myös se että oikealla baanalla ei ole täydelle 400m matkalle kiinteää reunavallia. Tilannehan ei ole selvä edelleeenkään edes ameriikan maalla. Mun mielestä radat saisi panna kuntoon ja sit taas ajaa sitä perinteistä varttimailin matkaa.

jukka_S

Well-known member
Sijainti
Seinäjoki
keskustelua aiheesta drag racing

mikä järki noissa bracket/indeksi ajoissa on? mä olen asiaa ihmetelly siitä asti kun lajia olen seurannut, sentään pääluokissa (top fuel funny car pro stock ja jotku mopot) ajetaan niin kovaan ku perse kestää ja ens kerralla kovempaa, mutta kaikissa muissa luokissa pistetään liinat kiinni maaliviivalla kun mennään liian lujaa. (eli idea yksinkertaisuudessaan on ajaa 400 metriä mahdollisimman tarkasti joko luokan omaan tai omavalintaiseen tavoiteaikaan)

oisko oikeasti mahdotonta ottaa jokaisen luokan oma sääntökehys ja rakentaa näiden rajoitusten puitteissa mahdollisimman lujaa kulkeva auto? apinakin ymmärtää ja ainakin keskinkertainen käyrälippis.
Niissä indeksiluokissa sen ryhmäindeksin tarkoitus on juuri se että kenellekään ei tule tarvetta alkaa kilpavarustella ihan mielettömän suurella rahalla kalustoa ja näin pakottaa myös muut mukaan kilpavarusteluun. Näin rahaa ei kulu ihan mielettömästi ja viivalle löytyy kisaajia ku lompsakin kestää.

Jos näin ei meneteltäisi, kohta joku toisi ryhmään selvästi muita nopeampaa kalustoa ja hallitsisi ryhmää mielin määrin. Tästä seuraisi joko vuorostaan muiden suuret rahalliset panostukset ja nousu kilpailemaan samalle tasolle tai sitten osanottajakato yhden hallitessa ryhmää, tulisi kahden kerroksen väkeä.

Sitten taas tämä jarruttelu johtuu helposti siitä että ryhmän säännöt sallivat kilpailun monenlaisella kalustolla, myös indeksiä nopeammin kulkevilla ja sitten pitää jarruttaa maaliviivalla jottei tule break-out eli ryhmäindeksin alitus. Taitava kuljettaja pystyy hallitsemaan toimillaan lopputulosta aika hyvin. Tosin onhan noita delay-boksejakin käytössä.

Jos haluaa ajaa niin lujaa ku ikuna lähtee niin löytyy ryhmiä siihenkin, sekä isoon että vähän pienempään budjettiin sopivia.

Tottakai ymmärrän esittämäsi ongelman. Lajiin perehtymättömän on vaikea ymmärtää että miksi toi nyt noin meni ku se oli hitaampi jne...valistusta eri ryhmien suhteen pitäisi saada lisää katsojille jotta ne hienoudet aukenisivat suurelle yleisölle.

Keskustelu jatkukoon, tyhmiäkin saa kysellä :) :thumbup:

jjv

Arschloch
Se olis sitten taas Nitro Nationals-viikonloppu edessä. Huvitti huomata, että FHRA ei näköjään kehtaa nostaa tuota päivälipun hintaa kolmestakympistä, joten nyt on lanseerattu uusi pysäköintilippu 5€. Ja istumapaikasta toki myös 30€/päivä.

10 Top fuel-dragsteriä. Ei näy Ahosen nimeä, mutta muuten tutut nimet kasassa. Myös Anita Mäkelä :thumbup: Jaa näyttää siellä yksi jenkkikin olevan.

vharju

Well-known member
Täytyy sanoa että FHRA:n tiedotus on aika huonolla tasolla. Nykyajan järjestelmillä ei luulisi olevan vaikeaa saada Live Timing yms järjestelmiä toimimaan. Melkein kerhokisa-tasollakin JM-luokissa on Live Timing.

jknR

Well-known member
Myös Anita Mäkelä :thumbup: Jaa näyttää siellä yksi jenkkikin olevan.
Mäkelä oli laskenut, että tällä kyydillä pitäisi ajaa 67 vuotta jotta olisi yhtä paljon lähtöjä alla kuin tuolla Tommy Johnsson juniorilla. Mieshän on tähän mennessä ajanut 2000 TF lähtöä.

Don Vito

Sekakäyttäjä
Sijainti
Event horizon

Zege

Active member
Sijainti
KLA
Tämä on kyllä kieltämättä yksi aika hanklasti aukeva asia alkuun. Ja vähän pidempäänkin :rolleyes:

Noisa dial-ineissä kai se yksi ajatus on myös pitää ne autot nopeuksissa jotka vastaavat vaadittuja turvavarusteita. Kyllähän siellä tapahtuu joskus niitä selkeitä alituksia, mutta jos tapahtuu useamman kerran peräkkäin, niin tulee vissiin sapiskaa.

Kotimaassa Drag Racingin ajokausi saatiin tämän viikonlopun kuluessa päätökseen. Tosin valitettavasti sään takia päättyi päivää suunniteltua aikaisemmin eli eilen. Eilenkin taisi katketa neljältä alkaneeseen sateeseen.

Ensi vuonna kisoja onkin sitten yksi vähemmän eli tämä perinteinen (?) Alastaron finaali viikonloppu jää pois ja kisat päättyy jo Motoparkkiin elokuun puolessa välissä.

FHRA Spring Nats 17.-18.5.2014 Motopark
FHRA Drag Race Week 28.-29.6.2014 Alastaro
FHRA Nitro Nats 3.-6.7.2014 Alastaro
Radio City Summer Nats 19.-20.7.2014 Kalajoki
Blåkläder Finals 16.-17.8.2014 Motopark

Neljissä kisoissa tuli itse tänä vuonna kameran kanssa kierrettyä. Niistä otoksia tuolla http://www.zegetion.com/MotorSport/DragRacing/2013