Elisa ADSL + WLAN

Antti

Administraattori
Ylläpitäjä
Sijainti
Suomi
Pöytäkoneella on Elisan ADSL-yhteys ja modeemina Nokia MP5121. Miten läppäriin saisi WLAN-yhteyden, joka käyttää nykyistä ADSL:ää?

Elisan sivuilta:

Mitä tarkoittaa langaton ratkaisu?
Elisa ADSL -liittymään voidaan liittää Nokia MW1122 verkkopääte, josta eteenpäin voidaan rajatulla alueella toteuttaa WLAN-standardin mukainen langaton lähiverkko.
Eli mitä laitteita tarvitaan MW1122:n ja läppärin Wlan-kortin lisäksi vai riittääkö nuo? Onko helppo saada toimimaan?

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Antti sanoi:
Pöytäkoneella on Elisan ADSL-yhteys ja modeemina Nokia MP5121. Miten läppäriin saisi WLAN-yhteyden, joka käyttää nykyistä ADSL:ää?

Elisan sivuilta:

Eli mitä laitteita tarvitaan MW1122:n ja läppärin Wlan-kortin lisäksi vai riittääkö nuo? Onko helppo saada toimimaan?
Älä osta mtään MW1122:sta (ei tietääkseni ees valmisteta/myydä enään)

Osta joko
A) Langaton Wlanverkkolaite ja WLAN-kortti ja laita tuo WLanverkkolaite tuon MP5121:n perään. Jollon se tekee sulle sisäverkon (yleensä noissa on 1-2 eth-paikkaa, johon saat pöytäkoneen kiinni)

Tässä haittana on se, että saat ylimääräsen laitetteen. Hyötynä taas se, että ratkasu kestää muutot muihin kuin ADSL-yhteyksiin, welho, uusien talojen eth-ratkasut jne. Ja toisaalta ADSL-modeemi (jolla sulla on ikää ~2v voi mennä pashaks ja sen uusiminen on helpompaa -> halvempaa.

B) Suoraan Wlanverkkolaite, jossa on ADSL-modeemi mukana. Sekä tietenkin Wlan-kortti läppäriin. Tässä on etuna laitteiden vähyys.... Toisaalta taas kun laite menee pashaks, menee kaikki rikki - ei voi erikseen irrotella Wlania ja ADSL:ää...

-edit- Niin b-vaihtoehto on sama kuin MW1122, tosin minä en vain nimennyt laitetta, joka pitää ostaa :D

-edit2- sekoilut pois :D
Ett silleen!!!!!!!!!

Viimeksi muokattu:

Antti

Administraattori
Ylläpitäjä
Sijainti
Suomi
Joo huomasin juuri, että Elisa myy nykyisin "Zyxel Prestige 650HW" -nimistä laitetta tuohon tarkoitukseen.

Onko antaa esimerkkiä Wlan-verkkolaitteesta?

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Antti sanoi:
Joo huomasin juuri, että Elisa myy nykyisin "Zyxel Prestige 650HW" -nimistä laitetta tuohon tarkoitukseen.

Onko antaa esimerkkiä Wlan-verkkolaitteesta?
Eipä nyt suoria malleja tule. Mutta verkkokauppa.com :ssa on iso valikoima, Buffalot, D-Linkit jne. Myös Siemensillä on jotain, jotka yhen kerran koekäytöllä vaikutti toimivilta, niiden myyjää en vain tiedä. Stokkalla oli hulluillapäivillä ainakin, oisko vielä ?
Ett silleen!!!!!!!!!

Antti

Administraattori
Ylläpitäjä
Sijainti
Suomi
Ostin verkkokauppa.comista tämän:

Buffalo WBR-G54 WLAN-tukiasema + WLI-CB-G54 54 Mbps langaton Cardbus-kortti. Maailman ensimmäinen 54 Mbps langaton tukiasema joka toimii 2.4 GHz Myymälätuote
Asennus kesti alle vartin ja kaikki lähti toimimaan ongelmitta saman tien. Juuri näin pitäkin olla. Nimim. tietokoneongelmiin kyllästynyt. Signaali läppärissä on vähintään "Good" kaikissa huoneissa ja myös takapihalla.

Mites salauksen kanssa eli miten WEP asetetaan päälle? Tässä talossa asuu pari kovan luokan nörttiä, joita varmaan kiinnostaa langaton lähiverkkoni ;)

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Antti sanoi:

Mites salauksen kanssa eli miten WEP asetetaan päälle? Tässä talossa asuu pari kovan luokan nörttiä, joita varmaan kiinnostaa langaton lähiverkkoni ;)
Se selvinnee laitteen ohjeista :D En ole itse ainakaan ko. laitetta edes nähnyt :eek!: Tosin Buffalon laitteista oon positiivisia kommentteja kuullut, joten lienee hyvä ostos :thumbup:

-Edit-Kerroppa sitten käyttökokemuksia, koska jotain samanlaista ois tarkotus itse tehdä.... -Edit-
Ett silleen!!!!!!!!

Viimeksi muokattu:

312T4

Lehtori
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Meillä on Belkinin langaton sisäverkko; ostettu Gigantista! Pelittää aivan mahtavasti! Se on kytketty Telewellin modeemiin ja Soneran ADSL- laajakaistaan:D

312T4

Lehtori
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
jaska sanoi:
Se selvinnee laitteen ohjeista :D En ole itse ainakaan ko. laitetta edes nähnyt :eek!: Tosin Buffalon laitteista oon positiivisia kommentteja kuullut, joten lienee hyvä ostos :thumbup:

-Edit-Kerroppa sitten käyttökokemuksia, koska jotain samanlaista ois tarkotus itse tehdä.... -Edit-
Ett silleen!!!!!!!!

Belkinin sisäverkkoon voi itse asettaa 1-4 suojausta! Hyvä ja halpa; kaksi verkkokortiia ja keskusyksikkö Gigantista maksoi vähän alle 200 juuroa!