Endurance- kilpailu Alastarolla 8.4

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Hyvin ootte pitäny saittinne piilossa. :) Ollut aavistustakaan, että Suomesta tollainen kin löytyy. Siis GT-forum.
 

Spyder

Well-known member
Liittynyt
31.1.2001
Viestit
150
Ajetaanko kisa talvirenkain ;)

Nimimerkillä: Tänään etelässä liukastellut.
 

Frank

Heimosoturi
Liittynyt
26.1.1999
Viestit
6643
Sijainti
Äänisen Aallot
Löysin sattumalta ton Gt-fortumin tossa viime viikolla ja täytyy sanoa että aika matalaa profiilia vetävät, edes uutisointi ei ole huikean vireää. Eivät ole tainneet edes kertoa vielä Palttalasta mitään.
Mutta ehkä se siitä kun vähän kahtelee ja sillee.
 

Toni Nieminen

Member
Liittynyt
22.3.2001
Viestit
8
Tässä epämääräisiä vastauksentapaisia kommentteihin:

Alastaron rata on jo miltei sula, ei ajeta liukuesterenkani..

GT- forumin sivut on lähinnä kyseistä, uudehkoa rataluokkaa harrastavien keskustelu- ja tiedotuskanava.

Harrastus on kieltämättä aivan lapsen kengissä, kilpailut eivät (vielä) ole mitään massatapahtumia; katsojakunta kun koostuu lähinnä harrastajien tutuista.. Mutta siten kilpailun järjestäminen saadaan toisaalta pidettyä "helpompana".. Kehitettävää löytyy rutkasti, mutta eiköhän se tästä!
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Luokka tuli varmaan tarpeeseen ja en missään nimessä lähtisi sitä mollaamaan -jotkut jo harrastivat sitä täällä? Noissa luokissa nimittäin lepää suomalaisen rata-autoilun tulevaisuus aika pitkälti, vaikka kaikki eivät ole sitä valmiita myöntämään. Kun sais vaan noita kisoja tänne päin, niin varmasti lähtisin seuraamaan.
Ja jos joskus saa niin paljon rahaa ja intoa, että tulee mukaan kilpailijana, niin eiköhän luokka ole silloin endurance tai legends.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by Zep:
Luokka tuli varmaan tarpeeseen ja en missään nimessä lähtisi sitä mollaamaan -jotkut jo harrastivat sitä täällä?
Noissa luokissa nimittäin lepää suomalaisen rata-autoilun tulevaisuus aika pitkälti, vaikka kaikki eivät ole sitä valmiita myöntämään. Kun sais vaan noita kisoja tänne päin, niin varmasti lähtisin seuraamaan.
Ja jos joskus saa niin paljon rahaa ja intoa, että tulee mukaan kilpailijana, niin eiköhän luokka ole silloin endurance tai legends.
Katselin noita sääntöjä hieman kriittiselläkin silmällä ja totesin, että myyntipakon luokka lähenee epäilyttävästi jokkista, ja sen näköisiä on valtaosa autoistakin. Tässä toisessa, eli siis EMA-luokassa, hämää se, ettei autolle voi tehdä juurikaan mitään. Ainakin rengassääntö pitäis vapauttaa, eli mikä tahansa tieliikenne hyväksytty regas tulisi sallia, samoin peltipakosarjat ja ruisku/tuplakaasarit (ah niitä imuääniä :))

Eli toistaiseksi HRF:n roadsport (tai vaikka SS 1300) vaikuttaa mielekkäämmältä. Ja hieman arveluttaa myös noiden liki vakiokuntoisten autojen kestävyys. Kun lähdetään tosissaan kiertämään asvalttirataa ympäri ja vielä 6h liki putkeen, niin siinä voi yks sun toinen paikka tykätä jokseenkin kyttyrää moisesta rääkistä...
 

Jenkki

Active member
Liittynyt
1.3.2001
Viestit
26
Sijainti
Finland
Originally posted by Zep:
Ja jos joskus saa niin paljon rahaa ja intoa, että tulee mukaan kilpailijana, niin eiköhän luokka ole silloin endurance tai legends.
Ajetaanko Suomessa noilla legendseillä minkäänlaista sarjaa?
Kuulin jo pari vuotta sitten, että joku sarja kyseisille kärryille olis tulossa. Onko kenellä parempaa ja ajankohtaisempaa tietoa?
 

Toni Nieminen

Member
Liittynyt
22.3.2001
Viestit
8
On totta että myyntiluokan säännöissä on jotain samaa jokkiksen kanssa. Kuitenkin, ajetaan radalla nopeussäännöillä, eikä kalusto suinkaan muistuta rusinoita.. Tietenkään maalipinta ei ole aivan S2 miljoonaa- luokan kilpureiden tasolla, ja hivenen räävittömiäkin tapauksia näkyy, mutta yleisilme on kuitenkin selkeästi parantumassa.

Yllättävästi monessa kilpailussa vakiokoneisella autolla on pärjätty huomattavasti paremmin kuin tuulennopealla viri-viri moottorisella autolla: kohtuullinen polttoaineen kulutus ja jarrujen kestävyys korvaa monen tunnin ajossa monta sekuntia kierrosajassa. (imuäänet onkin eri juttu

Säännöistä on uuden lajin kohdalla tietenkin enemmän kuin tuhat ja yks mielipidettä, kaikkia ei vaan aina saada tyytyväisiksi. Luokan johtoajatuksena voisi pitää kolmea H:ta. (Halpaa, Hauskaa, Harrastusta!)
 

Mad-Mike

Well-known member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
349
Originally posted by Don Vito:
Katselin noita sääntöjä hieman kriittiselläkin silmällä ja totesin, että myyntipakon luokka lähenee epäilyttävästi jokkista, ja sen näköisiä on valtaosa autoistakin. Tässä toisessa, eli siis EMA-luokassa, hämää se, ettei autolle voi tehdä juurikaan mitään. Ainakin rengassääntö pitäis vapauttaa, eli mikä tahansa tieliikenne hyväksytty regas tulisi sallia, samoin peltipakosarjat ja ruisku/tuplakaasarit (ah niitä imuääniä :))

Eli toistaiseksi HRF:n roadsport (tai vaikka SS 1300) vaikuttaa mielekkäämmältä. Ja hieman arveluttaa myös noiden liki vakiokuntoisten autojen kestävyys. Kun lähdetään tosissaan kiertämään asvalttirataa ympäri ja vielä 6h liki putkeen, niin siinä voi yks sun toinen paikka tykätä jokseenkin kyttyrää moisesta rääkistä...
no itse olen toista mieltä kyllä Endurance ihan jees on tosin pakosarjat vapaat ja lukkoperä olisi pitänyt EMA luokassa sallia.
miksei myös slicksitkin mutta se on makuasia...kuten roadsportkin.

Tänä kesänä todennäköisesti ajan kuitenkin Endurancea eniten sen määrää vain kukkaro tällä hetkellä

:(
 
Ylös