Endurance tulee, oletko valmis?

T. Harju

Active member
Liittynyt
23.7.2002
Viestit
30
Sijainti
Finland
Rakas päiväkirja, kirjoitan sinulle nyt ensimmäistä kertaa. Viimeisestä ripistäkin on jo melkoisesti aikaa.

Jo kolmannet lehdet ovat puussa sen jälkeen kun ensimmäisen kerran istuin, ainakin omasta mielestäni, aivan oikeaan rata-autoon. Kahden kuukauden illat olivat menneet vanhan paskaisen bemarin alla hitsaten pakoputkea, korjaten pohjaa, asentaen jokkiskuplasta ryövättyjä turvakaaria kabiiniin.

Koleassa kevätaamun tuulessa mokoma romu roudattiin neljänkymmenen muun yhtä rasvaisen rämän seuraksi botniaringin varikolle. Kisainfosta näin ensimmäisen kerran minkä muotoinen rata on, tosin tuore mielikuva osoittautui ensimmäisen kierroksen kera petolliseksi.

Nelihenkisestä joukkueesta oma vuoro radalle tuli kakkosena. Kolme kiloa ilmaa kaatopaikkakuormasta pelastetuissa sataseiskavitosissa firestoineissa osoittautui varsin liukkaaksi ratkaisuksi, joten pienet spinnit kasvattivat kokemuksen syvyyttä uusiin sfääreihin. Autokaan ei kulkenut mihinkään, mutta se ei haitannut sillä ei kulkenut muillakaan.

Kaksi muuta kuljettajaa onnistuivat hekin häpäisemään itsensä suunnilleen yhtä urhoollisilla ajosuorituksillaan. Hienoa jo silloin oli se että hajonneita osia haettiin ja saatiin toisilta tiimeiltä kyselemällä - rahaa ei huolittu vaikka tyrkytettiin.

Sijoitus taisi pienten kommellusten jälkeen olla ällistyttävästi jaettu kuudes tai seitsemäs. Homma oli niin hienoa että sitä täytyi saada lisää - sillä tiellä ollaan jo neljättä kesää.

Kuljettajia tyypillisessä kestävyyskisassa on reilusti neljättä sataa, harrastajia molemmat luokat huomioiden vähintään tuplasti.

Saadaankohan tästä rata-autoiluun uutta nostetta, pyramidin pohjalta kun lähdetään hakeutumaan "oikeisiin" rataluokkiin? "Vuotoa" toisista luokista kestävyysajoonkin on jo tapahtunut mutta, mikä hienointa, ei muiden kustannuksella vaan niiden lisäksi.

Soololuokkaa kokeileminen kiinnostaa itseäkin hetki hetkeltä enemmän. Rakas päiväkirja, mikä avuksi, olenkohan ongelmani kanssa yksin?

Ihmetteleepi gt-forumin Tero
 

T. Harju

Active member
Liittynyt
23.7.2002
Viestit
30
Sijainti
Finland
Ilmeisesti topic ei osunut aivan ytimeen, mutta siitä huolimatta tässäpä jatkokysymys:

Mielenkiinto Endurance Saloon -kilpurin muuntamisesta HRF Roadsport-käyttöön on kasvanut jo aivan käsittämättömiin mittasuhteisiin. Alustavassa selvityksessä jo selvisi, että ko. auto käy ikänsä puolesta ja harrasteautojen luokkakin teho/painosuhteesta jo kävi ilmi, mutta mitäs muuta?

Turvakaaret, käykö uuden säännön ratakaaret? Alusta, saako olla säädettävät iskarit? Polttoainetankki, käykö ESa:n 24L venetankki?

Jne, jne...

yst. vast. nimim. "epätietoinen"
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
T. Harju:
Ilmeisesti topic ei osunut aivan ytimeen, mutta siitä huolimatta tässäpä jatkokysymys:

Mielenkiinto Endurance Saloon -kilpurin muuntamisesta HRF Roadsport-käyttöön on kasvanut jo aivan käsittämättömiin mittasuhteisiin. Alustavassa selvityksessä jo selvisi, että ko. auto käy ikänsä puolesta ja harrasteautojen luokkakin teho/painosuhteesta jo kävi ilmi, mutta mitäs muuta?

Turvakaaret, käykö uuden säännön ratakaaret? Alusta, saako olla säädettävät iskarit? Polttoainetankki, käykö ESa:n 24L venetankki?

Jne, jne...

yst. vast. nimim. "epätietoinen"
Emmää mittään tiiä, mutta AFAIK Dalton Bros ajelee Bemullaan ihan niine hyvineen sekä ES:ssa että RS:ssa. Ja vastaavasti Haverinen ulkoiluttaa keltaista Mantaa sekä Roadsporttien seassa radalla että asvalttisprinteissä ilman mitään muutostöitä, joten eiköhän tuo onnistu ihan sinällään. Myyntiluokan autojen kanssa saattais ehkä tulla pientä askartelua... :confused:
 

Wanhoja

New member
Liittynyt
16.6.2002
Viestit
2
Roadsport on teknisesti erittäin vapaa luokka. Lähes kaikki on sallittua laskennallisen teho/paino suhteen puitteissa. Esim alustaan saa tehdä lähes mitä vaan. Kaaret ovat pääkaari, vinottais tuet taakse, diagonaali ja etuhäkki. pääkaari muist. 48mm, muut sai olla vähän ohuemat, vahvike lappujen kokoja en muista, pultattava koriin/runkoon. lisätuet sallittu. saat tehdä vaikka putkirungon peltikorisi sisään jos siltä tuntuu. Tankiksi kelpaa turvatankki tai tavallinen auton bensatankki joka on täytetty vaahdolla/sienellä joka hidastaa sen valumista ulos jos tankki hajoaa, eli veikkaisin että venetankki kelpaa jos siinä on vaahdot sisällä. muistaakseni 6-piste vyöt.
Kuskilta vaaditaan rataleima, eli jokkistutkinto ei riitä, toisin kuin ymmärtääkseni enduranceen.
Tämä sepostus ihan lonkalta vaan en ole pariin vuoteen perehtynyt tarkemmin harrasteautojen sääntöihin enkä tunne endurancen sääntöjä sen tarkemmin. Eli ei kannata tämän perusteella ruveta autoa rakentamaan.
Vähän tarkempaa ja luotettavampaa tietoa löytyy osoitteesta http://www.historicrace.fi/harraste.htm
Siellä on HRF Roadsport 2002 säännöt PDF-muodossa.
 

T. Harju

Active member
Liittynyt
23.7.2002
Viestit
30
Sijainti
Finland
Ok, hyvä näin ja kiitos - selkenee hieman mielikuva siitä ettei kuitenkaan mitään valtavan mullistavia juttuja ole edessä.

Saamani sähköpostin perusteella ainut muutos lienee juuri tuo vaahdottaminen tai kunnollisen turvatankin ostaminen nyt kun sellaista saa endurancessakin käyttää.

Ja roadsportissa kiinnostaa myytävien kestävyysautojen luokan rento fiilis ja hyvä meininki :)

...ja rataleimahan löytyy :D

Kirjoitteleepi gt-forumin Tero
 
Liittynyt
30.7.2002
Viestit
9
Sijainti
Parkano
No moron vaan Tero ja kaikki muut Endurancen harrastajat. Saikohan kukaan nauhalle meidän auton kaatoa Kemorassa 27.7.? Ystävälliset vastaukset tänne palstalle tai osoitteeseen: jukka.seilo@luukku.com :confused:
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Ei sittenkään ennättänyt Kemoralle, kun tuli polttareihin osallistuttua... Mutta autourheilun merkeissä lauantai meni ja kädet on edelleen RAKOILLA.
 

T. Harju

Active member
Liittynyt
23.7.2002
Viestit
30
Sijainti
Finland
Jukka/TM-RAUTA Team:
Saikohan kukaan nauhalle meidän auton kaatoa Kemorassa 27.7.?
Meidän ekan kuskin verkkokalvolle on kuulemma tallentunut kuva kadetista heittämässä volttia... peilin kautta nähtynä tosin. Eli voidaanko tässä päätellä että kadetti yritti liian nopeaan kyytiin :D
 
Liittynyt
30.7.2002
Viestit
9
Sijainti
Parkano
No voi sun Voorttis sentään...oli kuulemma joku hitaampi (lue Volovo tms.) edessä ja piti päästä ohitte, ettei kärki pääse liikaa karkuun...ohituspaikan valinta ei vissiin ollu vaan paras mahdollinen. Toisaalta ei se muuten oo paha jos Ooppelin kuva on jääny verkkokalvolle...varsinkaan jos ajelee Fordsonilla... :p Saiskos sitä kuvasarjaa siirrettyä verkkokalvolta vilimille :confused: ja notta eikö ookki mukavaa ku sai kerrankin kattoo Karettia peilistä eikä varikolta :D :D :D
 

T. Harju

Active member
Liittynyt
23.7.2002
Viestit
30
Sijainti
Finland
Tässä lajissa hieman hassu piirre tuli vastaan meilläkin: autosta hajosi osa, joka on melkein saman hintainen kuin auton myyntihinta yuck

Ruiskuboksi meni hakuun muutaman muun sähkövimpaimen lisäksi.

Onneksi tämä on se "halpa ja hauska harrastusluokka" :D
 
Ylös