Ennen kuulumatonta formula-ykkösissä!

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Williamsilta uusi auto
kauden päätöskisoihin


F1-sähkeet 24.7.
Englantilaissaksalainen BMW-Williams järjestää jymy-yllätyksen F1-kaudelle. Vielä loppukesästä Williams-talli tuo kilparadoille toiselle kuljettajalleen täysin uuden Grand Prix -auton.
Syynä tällä kaudella kaksi GP-voittoa napanneen brittitallin ainutlaatuiseen ratkaisuun on BMW:n rakentama uusi, mitoiltaan pienempi ja entistä kevyempi V10-moottori.
Uutuutta ei pysty sijoittamaan nykyiseen FW23-autoon ja näin Williams heittää tuleen kesken kauden radikaalisti uudistuneen FW23B-version.
Uusi Williams tulee mukaan joko Monzan tai Indianapoliksen kilpailussa syyskuussa.
Williams kiertää näin osaltaan 14. lokakuuta alkavaa ja 1. tammikuuta asti jatkuvaa testikieltoa. Kun uutta moottoria ja autoa ei saa testata talvella, se otetaan kilpakäyttöön jo tämän kauden aikana.
Jo nykyinen BMW-Williams on suuri ennakkosuosikki tämän viikonlopun Saksan GP:ssä. Auton kiihdytysvoima on suorastaan ylivoimainen kaikkiin muihin nähden ja väkivaltaisten jarrutusten radalla Hockenheimissa BMW:n edut pääsevät oikeuksiinsa.
TS/Heikki Kulta
Tämä oli mielestäni melkoinen paukku... Williams taitaa olla ensimmäinen talli, joka suunnittelee ja samalla toteuttaa kaksi aivan uutta autoa saman kauden GP-kisoihin?
Williams saa tuosta tempustaan selvän etumatkan kilpailijoihinsa nähden ensikaudelle.
Mitä tekee Ferrari ja McLaren? Onko heillä resursseja valmistaa uusi auto jo tälle kaudelle? Onko McLaren ja Ferrari tienneet omissa kabinettikeskusteluissaan Williamsin uudesta autosta jne.?

Huh... huuh. :rolleyes:
 

PKurki

Well-known member
Liittynyt
19.2.2001
Viestit
211
Aika kova juttu, mutta ei ennenkuulumatonta. Vaihtoihan esimerkiksi Ferrari vuonna 1996 autoa kesken kautta. (Matala keula vaihtui korkeaksi ja auto todella suunniteltiin uusiksi...)

Toivottavasti Williams ei nyt haukkaa liian suurta kakkua ja menetä todella hyviä voittomahdollisuuksia loppukauden kisoissa... No kai Head ja pojat tietävät, mitä tekevät? :confused:
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Riittääpähän mielenkiintoa loppukaudeksikin, vaikka mestaruustaistelu onkin jo ohi.

Saa nähdä onko autoissa silmiinpistäviä eroja ja kuka niitä ensimmäisenä huomaa.
 

Johanna

Well-known member
Liittynyt
7.3.1999
Viestit
1445
Onkohan Ralf malttanut olla vihjaamatta isoveljelleen? :confused:
 

Örfil

Guest
Mielenkiintoista nähdä että kumpi sen auton saa ...
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Jos uusi auto osoittautuu vanhaa kilpailukykyisemmäksi, uskoisin sen saavan käyttöönsä kuskin jolla on sillä hetkellä enemmän pisteitä plakkarissaan?

Jos ja kun McLaren menettää mahdollisuutensa mestaruuksiin nähden. Niin uskon tallin alkavan panostamaan uuteen autoon entistäkin enemmän ja näin ollen saattaa hyvinkin olla mahdollista nähdä upouusi Hopeanuoli loppukauden kisoissa. Onhan siitä ainakin se hyöty, että autoa päästään testaamaan kilparadoilla ja tositoimissa jo ennen tulevaa testikieltoa.
Jos autoja on käytössä vain yksi, niin sen saa käyttöönsä ilmeisesti Coulthard, suuremman pistemäärän vuoksi? Tai mikä sen tietää, vaikka Mika johtaisi jo siinä vaiheessa... nam...? :D
 

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
Kyllähän noita uusia autoja on ennenkin nähty radalla kesken kauden. Varsinkin silloin jos talli on joutunut tekemään uuden auton koska ensimmäinen version on mennyt pahasti poskelleen. Ei tämä nyt mitenkään ennenkuulumatonta ole, mutta varmasti todella mielenkiintoista.
 

Panu

Well-known member
Liittynyt
11.7.2001
Viestit
135
Sijainti
Tampere
Eikös Ferrarikin väläytellyt mahdollisuutta testata uusia osia/autoa (en ole varma, muisti pätkii välillä :) ) jos ja kun mestaruudet varmistuvat?

Näin ollen kaikilla kolmella suurella olisi lähes yhtä hyvät edellytykset testata uusia osia/autoa ennen testikieltoa, joten asetelmat tuskin muuttuvat kovinkaan rajusti suuntaan tai toiseen. Se kumpi kuski uuden auton saa, on mielenkiintoinen kysymys.. Toisaalta uusi on alussa aina epäluotettavampi, jolloin pisteiden metsästys loppukaudesta voi olla vaikeaa, mutta taas toisaalta uusi auto on varmaan nopeampi?

Mitähän uutta siihen Williamsin autoon tulee? Mahtaako olla uutta aerodynamiikkaakin koneen lisäksi? Mielenkiinnolla odotan tätä uutuutta kisoihin.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Esimerkiksi Jordan vaihtoi viime kaudella EJ10:stä EJ10B:hen, mutta ei ainakaan minun silmäni autoissa mitään eroa havainneet. Eli taisivat ne suurimmat muutokset löytyä katteiden alta. Näin olettaisin olevan myös Williamsin tapauksessa.
 

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
Originally posted by amiraali:
<STRONG>
Auton kiihdytysvoima on suorastaan ylivoimainen kaikkiin muihin nähden ja väkivaltaisten jarrutusten radalla Hockenheimissa BMW:n edut pääsevät oikeuksiinsa.
</STRONG>
Tämä minä haluta nähdä, eikä tosta niin paljoa hyötyä ole koska Huan Paapeli ajelee pitkin kaiteita ja Pikku-Sumi kuulee outoja ääniä päänsä sisältä :)

Williams
RS 0.5/0.5/45%
JPM 1.0/0.7/27%
 

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
Ennenkuulumatonta tässä on lähinnä uutisoinnin tapa. Neweyn teesien mukaan Williamsin auto ei voi olla ensi vuoden versio koska se vanhenisi jo ennen sitä. Uusi on uutta vasta viimetinkaan toteutettuna, koska kaikki tieto kilpailijoistakin, mitä tiedetään, on silloin huomioitu - samoin materiaalit ja tekniikka.

Uusi moottori vaatii muuttuessaan tietenkin uuden rungon. Uusia runkoja tehdään toki muutoinkin, eikä ole kauaa kun Ferrari muutti runkojaan kauden aikana neljästi ja ajoi kisojakin kahdella rungolla. Vanhaan autoon nojaamaton ns puhtaan pöydän auto vaatii testiohjelman taakseen - muutoin sen täytyy perustua jo olemassaolevaan. Williamsin kiesi on niin hyvä, että aivan varmasti kyseessä on vain sen evoluutioversio, jossa haetaan hyötyä saadusta pienempikokoisesta moottorista. Voisi kuvitella, että testipenkkikokeet ovat yllättäneet positiivisesti ja moottori halutaan käyttöön jo nyt. Toisaalta näin esitellään kilpailijoille osa ensi vuoden argumenteista ja se ei ole hyvästä se. Muille jää kosolti aikaa pohti näkemäänsä.
 

MPH

Well-known member
Liittynyt
9.7.2001
Viestit
108
Originally posted by RK-62:
<STRONG>Kyllähän noita uusia autoja on ennenkin nähty radalla kesken kauden. Varsinkin silloin jos talli on joutunut tekemään uuden auton koska ensimmäinen version on mennyt pahasti poskelleen. ...</STRONG>
Tai jos "ykköskuski" ei ole mahtunut ohjaamoon.

:D :D
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Neweyn teesien mukaan Williamsin auto ei voi olla ensi vuoden versio koska se vanhenisi jo ennen sitä.
Niin, miten auto voi olla ensi vuoden versio jos se on valmistettu jo tänä vuonna. :rolleyes: ;)
 

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
Bemarin tilanne voi olla hieman Maccien kaltainen. Nykymoottoreissahan on heillä nyt viimeaikoina esiintynyt runsaasti luotettavuushuolia. Näitä pitäisi siis korjata mutta se tie päättyy koska uusikin versio on jo konkreettisena ja kehitettävänä. On taloudellisempaa hylätä nykyisen parantaminen ja satsattava tulevaan. Tämä vuosi joka tapauksessa ylittää odotukset ja ensi vuodeksi heillä lienee kovat ruokahalut.

Macillähän alkuvuodesta suunniteltiin vanhaan korjauksia ja uutta autoa eurooppaan. Tilanne tosin lienee vesittynyt, vanhaa on korjattu mutta esim uutta vaihteistoa/kytkintä ei ole saatu vieläkään käyttöön. Ei ihme, että Newey sanoo keskittyvänsä jo ensi vuoden autoon. Hän ei missään tapauksessa tuo sitä näytille kuitenkaan kesken kauden.

Mersu toteutti tuo matalamman moottorin jo tälle vuodelle ( itseasiassa vaikean kautta, koska Newey uskoi Ilienin pajaan eikä moottori ensin mahtunutkaan auton muotojen sisään. Moottoria ja autoa muutettiin juuri aussien alla ja susi tuli ). Mclaren on silti matalampi kuin yksikään muu autoista takaosastaan. Tosin etupää menikin sitten vituralle mitä teoriaan ja käytäntöön tulee ja vasta Silverstonessa yhdessä leveämpien eturenkaiden tilanne parani oleellisesti.

Näin sen näin.
 

Shoemaker

Maksamaton asiakas
Liittynyt
22.1.2000
Viestit
173
Sijainti
Kuopio, Funland
Kait säännöt muuttuu joka vuosi sen verran että ei se voisi olla muutenkaan kokonaan ensivuoden auto vaikka siinä jotain olisi jo samaa.

Onkohan kaikkia sääntömuutoksia vielä määritelty mitä ensivuodeksi on tulossa?
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
Originally posted by Jere1983:
<STRONG>

Tämä minä haluta nähdä, eikä tosta niin paljoa hyötyä ole koska Huan Paapeli ajelee pitkin kaiteita ja Pikku-Sumi kuulee outoja ääniä päänsä sisältä :)

Williams
RS 0.5/0.5/45%
JPM 1.0/0.7/27%</STRONG>
näitkö?
 

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
Veikkaukset koskivat huomista kisaa, jossa muuten jaetaan jotain kummallisia pisteitä :)

[ 28-07-2001: Message edited by: Jere1983 ]
 

aamos

Well-known member
Liittynyt
16.12.1999
Viestit
203
Williamsilta ei ollenkaan huono veto tuoda uusi/evoluutioversio jo täksi kaudeksi.Kabinettikeskusteluissa on niiden kumminkin tiedettävä se että ensi kaudeksi ei ole tulossa radikaaleja sääntömuutoksia.Toiseksi on päätetty se kumpi pääsee päättämään ensin siitä ottaako evoluutioversion vai vanhemman version, nopeamman vai luotettavamman?Tälläinen taktiikka tuo varmasti ensi kaudeksi "lentävän" lähdön eikä harmittavia pistemenetyksiä tule.Samalla täysin susi-luomukset saadaan pois.
Ilmiselvästi rakennetaan jo ensi kaudeksi mestariautoa,vaikka virallisesti Williams vetää matalaa profiilia omissa tavoitteissaan.Ja jos päästään ensi vuonna hyvään voittokantaan alussa niin sama temppu mahdollisesti tulee ensi vuonna.Myös ykkös-ja kakkoskuskin rooli profiloituu Williams- tallissa selvemmin.
 
Ylös