Erikoisimmat F1-moottorit

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Guy Negren MGN W12 oli tyrkyllä jo ennen Lifen versiota, mutta se ei koskaan yltänyt kisoihin asti. Lähimmäksi F1:ä se pääsi, kun sitä testattiin vanhassa AGS-rungossa.

 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Formuloissa ei ole sentään kai koskaan kokeiltu Wankel-moottoria, koska Mazda ei ole ollut mukana. Muutenhan 60-70-luvulla kokeiltiin kai melkein kaikki siihen asti mahdollinen. Ferrarilla väitettiin 60-luvun lopulla olleen kehitteillä jopa W18. :eek!:
Tämä meinasi unohtua:

Ferrari 180 deg V12 ulkoisesti kuin boxer-moottori, kiertokankien kiinnitys kampiakseliin on kuitenkin V-moottorista.
 
Viimeksi muokattu:

V10

Active member
Liittynyt
28.3.2009
Viestit
34
Tällä on ihan kovaa ajettukin ja allekirjoittaneen läsnäollessa.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Tuo on siis B.R.M:n 1,5 litr. V16-moottori 50-luvulta.
Ainoaan mestaruuteensa B.R.M. kuitenkin kykeni tällä V8-moottorisella P57-mallillaan 1962,


joten en ymmärrä, miksi tuo H16 ylipäätänsä piti kehittää.
Joku tallin kuljettajista taisikin todeta, että mokoma rautakasa sopisi parhaiten katiskan painoksi. :thumbfh:
 

Ode

Maailmanlupaus
Liittynyt
7.6.2008
Viestit
4178
Sijainti
Oulu
Tuo on siis B.R.M:n 1,5 litr. V16-moottori 50-luvulta.
Ainoaan mestaruuteensa B.R.M. kuitenkin kykeni tällä V8-moottorisella P57-mallillaan 1962,

joten en ymmärrä, miksi tuo H16 ylipäätänsä piti kehittää.
Joku tallin kuljettajista taisikin todeta, että mokoma rautakasa sopisi parhaiten katiskan painoksi. :thumbfh:
Moottorisääntö vaihtui 3.0 litran rajoitukseksi kaudelle 1966 joten BRM:n piti kehittää uusi moottori vanhan puolitoistalitraisen tilalle. H16 oli aika mielenkiintoinen kokeilu, mutta romukasa se totta vie oli.
 

Turboahti

Well-known member
Liittynyt
22.7.2008
Viestit
537
Sijainti
Tampere
Lotushan käytti myös tuota H16-moottoria muutamassa kauden 1966 kisassa ja Jim Clark voitti sillä kauden toiseksi viimeisen kisan USA:ssa. Tämä oli ensimmäinen ja ainoa kerta kun kyseisellä moottorilla pääsi maaliin tuolla kaudella.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta

Isuzu V12, kokeiltu Lotus 102C:ssä.
Olen joskus odottanut, koska Suzuki kokeilee onneaan F1-moottorivalmistajana Hondan ja Yamahan vanavedessä. :rolleyes:
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
V8 -yllättävän ranskalainen vekotus

1. V8-moottori kilpa-autossa 1903 Ader:

Darraq-nopeusennätysauto V8:lla 1905:

1.V8 tuotantoautossa:

De Dion Bouton CJ 1910

Jääköhän tämä Renault F1-V8 viimeiseksi ranskalaiseksi:
? :dunno:
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Isuzu V12, kokeiltu Lotus 102C:ssä.
Olen joskus odottanut, koska Suzuki kokeilee onneaan F1-moottorivalmistajana Hondan ja Yamahan vanavedessä. :rolleyes:
Isuzuhan oli valmis vääntämään McLarenille samantien kylmiltään 5,3 litraisen V12:sen F1 katuautoon. Mutta Mäkki halusi enemmän. :cool:
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Erikoisia ainakin litra/teho-suhteeltaan lienevät 80-luvun turbo-ajan 1,5 litraiset F1-koneet. JÄRKYTTÄVIÄ tehoja, aika-ajosäädöissä jopa 1000hv/1000cc:eek!:
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Isuzuhan oli valmis vääntämään McLarenille samantien kylmiltään 5,3 litraisen V12:sen F1 katuautoon. Mutta Mäkki halusi enemmän. :cool:
Noinhan täällä sanotaankin:
When Honda refused, Isuzu, then planning an entry into Formula 1, had a 3.5 V12 engine being tested in a Lotus chassis. The company was very interested in having the engine fitted into the F1. However, the designers wanted an engine with a proven design and a racing pedigree.
Alunperin moottoritoimittajaksi siis pyydettiin Hondaa ja testeissä käytettiin alunperin Chevyn 7,4 litraista V8:a;
Number 12 was used to test the gearbox with a 7.4 litre Chevrolet V8 to mimic the torque of the BMW V12, plus various other components like the seats and the brakes.
Harmi, ettei BMW vielä tuolloin omistanut RR:ää, kuvitelkaas miltä olisi kuulostanut McLaren powered by Rolls Royce! Rule Britannia! :rolleyes:
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Joo noinhan se meni, Isuzu olisi vääntässyt joo kylmiltään heille tuon pannun sillon, mutta Gordon tahtoi vähän enemmän kun "tossa toi on ota tai jätä" asenteella kyhätyn pannun.
Ja onneksi ei ole Rolssi.:D
 
Ylös