Kuulin tuossa aamun tulosruudussa, ja maikkarin sivuilta löytyikin asiasta jo toikki:
F1: Euroopan kisoissa boikottivaara 19.01.2004 23:30
Formula 1 -tallit ovat uhanneet kieltäytyä ajamasta Euroopassa vastalauseena EU:n uudelle pidättämismääräyskäytännölle, joka saattaa mahdollistaa tallien henkilökunnan asettamisen syytteeseen kuljettajien kuolemaan johtavista onnettomuuksista.
Kansainvälisen autoliiton FIA:n puheenjohtaja Max Mosley lähetti uutistoimisto Reutersille kopion tallipäälliköiden kisajärjestäjämaiden autoliitoille lähettämästä kirjestä. Tallit ilmoittivat suostuvansa ajamaan vain niissä maissa, joiden hallitukset sitoutuvat olemaan käyttämättä uutta menettelyä F1-kilpailuissa tapahtuvien onnettomuuksien yhteydessä.
Uusi käytäntö korvaa aikaisemman valtioiden keskinäisiin sopimuksiin perustuneen järjestelmän ja helpottaa rikoksista epäiltyjen luovuttamista EU-maiden välillä. Tallipäälliköt pelkäävät, että mikä tahansa paikallinen oikeusistuin voisi käyttää järjestelmää hyväkseen ja määrätä pidätettäväksi tallien henkilökuntaa näiden kotimaasta.
GP-kisoja järjestävistä maista Belgia, Iso-Britannia ja Espanja ovat jo tehneet lainsäädäntöönsä uuden menettelyn mukaiset muutokset. Saksassa, Ranskassa ja Italiassa asia on tarkoitus saattaa loppuun maaliskuuhun mennessä.
Edellinen kuolemantapaus F1-kisoissa sattui vuonna 1994, kun kolminkertainen maailmanmestari Ayrton Senna menehtyi ulosajossa saamiinsa vammoihin Italian Imolassa. Williams-tallin johto joutui oikeuden eteen Italiassa. Lopulta syytteet kuolemantuottamuksesta kumottiin. doubtful
(MTV3-Reuters)
F1: Euroopan kisoissa boikottivaara 19.01.2004 23:30
Formula 1 -tallit ovat uhanneet kieltäytyä ajamasta Euroopassa vastalauseena EU:n uudelle pidättämismääräyskäytännölle, joka saattaa mahdollistaa tallien henkilökunnan asettamisen syytteeseen kuljettajien kuolemaan johtavista onnettomuuksista.
Kansainvälisen autoliiton FIA:n puheenjohtaja Max Mosley lähetti uutistoimisto Reutersille kopion tallipäälliköiden kisajärjestäjämaiden autoliitoille lähettämästä kirjestä. Tallit ilmoittivat suostuvansa ajamaan vain niissä maissa, joiden hallitukset sitoutuvat olemaan käyttämättä uutta menettelyä F1-kilpailuissa tapahtuvien onnettomuuksien yhteydessä.
Uusi käytäntö korvaa aikaisemman valtioiden keskinäisiin sopimuksiin perustuneen järjestelmän ja helpottaa rikoksista epäiltyjen luovuttamista EU-maiden välillä. Tallipäälliköt pelkäävät, että mikä tahansa paikallinen oikeusistuin voisi käyttää järjestelmää hyväkseen ja määrätä pidätettäväksi tallien henkilökuntaa näiden kotimaasta.
GP-kisoja järjestävistä maista Belgia, Iso-Britannia ja Espanja ovat jo tehneet lainsäädäntöönsä uuden menettelyn mukaiset muutokset. Saksassa, Ranskassa ja Italiassa asia on tarkoitus saattaa loppuun maaliskuuhun mennessä.
Edellinen kuolemantapaus F1-kisoissa sattui vuonna 1994, kun kolminkertainen maailmanmestari Ayrton Senna menehtyi ulosajossa saamiinsa vammoihin Italian Imolassa. Williams-tallin johto joutui oikeuden eteen Italiassa. Lopulta syytteet kuolemantuottamuksesta kumottiin. doubtful
(MTV3-Reuters)