Eurot

Archie

Well-known member
Eurot ovat pian olleet käytössä kolme vuotta. Miten elämäsi on sujunut niiden kanssa?

Ennakko-odotuksiin nähden allekirjoittanella meni yllättävän kauan euroihin tottumiseen. Tämä näkyi lähinnä siinä, että euroja käänsi markoiksi ostoksilla. Aluksi varsinkin pienten ostosten 'todelliset' hintaerot oli hankala hahmottaa, esim. WC -paperi... 2,10 tai 2,40.

Nyt elämä eurojen kanssa kuitenkin sujuu, eikä markka-aikoja ole ikävä. Toivottavasti Ruotsi ja Iso-Britannia liittyvät euroon jo lähitulevaisuudessa.

Aeuk

Well-known member
Hyvin sujuu, ei ongelmia. Euro = hyvä homma jo senkin vuoksi, että helppoa tilata tavaraa muualta euro(alueelta)opasta ja maksu ei ole ongelma.

Tosin täytyy myöntää, että edelleenkin sitä huomaa öbaut valon nopeudella muuttelevansa eurohintoja markoiksi päänupissaan - vaikka ei siihen mitään varsinaista tarvetta olisikaan sinänsä. Vähenemään päin on kuitenkin tuo hintojen miettiminen markoissa. Lähinnä menee siten, että mitä isompi ostos, sitä todennäköisimmin miettii että mitä maksaisi markoissa.

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Kai sitä mietti vuoden verran aktiivisesti markkoja - joissain tuotteissa pitempään kuin toisissa. Minun taas on ollut hankalampi hahmottaa suurten ostosten hintoja euroissa kuin markoissa, kai. Enpä silti muista, että eteeni olisi tullut tilanne, jossa hinnan suhteellisuus tuotteeseen nähden olisi hämärtynyt. Olen pitänyt euroista.

VR

Syytön ja sillä sipuli
Sijainti
U15
Mulla kesti myös jonkin verran aikaa niiden tottumiseen, kun käänsin aluksi kaikki markoiksi, mutta nyt kaikki sujuu ihan hyvin. Saksassa käydessäni sai sitten tottua siihen, että aloin saada takaisin yhden ja kahden sentin kolikoita. Oli muuten helkutin pieniä kolikoita. :doubtful:

Ehkä jälkeenpäin - minun mielestäni - olisivat voineet jättää pois ne markkahinnat jo aiemmin pois niistä hintakylteistä. Se olisi ikään kuin "pakottanut" oppimaan ne euroissa. Toisaalta olisihan se ollut ainakin vanhemmille ihmisille ehkä kohtuuttoman hankalaa.

Tose

Kääntyy oikealle
Sijainti
The City
Olen huomannut, että tulee helpommin tuhlattua pikkusummia kuin ennen. Perunoissa ja omenoissa sekä bensiinissäkin yli euron hinta ei tunnu läheskään niin kalliilta kuin 7 mk /kilo tai litra ja taskussa saattaa hyvin useln olla 10 euroa kolikkoina.

Archie

Well-known member
Tose sanoi:
Olen huomannut, että tulee helpommin tuhlattua pikkusummia kuin ennen. Perunoissa ja omenoissa sekä bensiinissäkin yli euron hinta ei tunnu läheskään niin kalliilta kuin 7 mk /kilo tai litra ja taskussa saattaa hyvin useln olla 10 euroa kolikkoina.
Sama juttu - pari euroa on vähän, mutta 12 markkaa on jo aika paljon...

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Willer sanoi:
Sama juttu - pari euroa on vähän, mutta 12 markkaa on jo aika paljon...
Vai onkohan tässä jo ruvennut vähitellen markkojen arvo vääristymään? Itselläni on ainakin periaatteessa tulotaso kasvanut euroihin liittymisen aikoihin ja vielä senkin jälkeen. Olen tykännyt euron arvosta: hintojen kokoluokka (lukuna) on sopiva.

Knoukka

Well-known member
Ei ongelmia. Ensimmäinen vuosi toista meni markkoja laskien. Nykyään muistan ja käytän mielessäni pelkästään eurohintoja- kilohinnan tms.

Kaksikymppinen tuntuu nykyään pieneltä rahalta, mutta sillähän saa yllättävän paljon kun ruokakauppaan menee. Kahvi maksaa Helsingin keskustan kahviloissa kahdesta kahteen ja puoleen euroon. Tosin liki joka paikassa saa santsata samaan hintaan- sitä ei tosin asiakkaalle kerrota kaikissa paikoissa ilman eri kysymystä... että tiedoksi.

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
KnowHow sanoi:

Kaksikymppinen tuntuu nykyään pieneltä rahalta, mutta sillähän saa yllättävän paljon kun ruokakauppaan menee.
Tästä olen eri mieltä. Normaali ruokakaupan ostosten hinta pyörii 70 euron hujakoilla :( Eikä todellakaan törsätä tai osteta kalliita tuotteita (paitsi vihanneksia&hedelmiä&juureksia, mutta niitäkin pitkälti hinnan mukaan) eikä edes juurikaan valmiita eineksiä. Jo alle kouluikäistenkin kulutus on merkittävää.

Knoukka

Well-known member
Sam sanoi:
Tästä olen eri mieltä. Normaali ruokakaupan ostosten hinta pyörii 70 euron hujakoilla :( Eikä todellakaan törsätä tai osteta kalliita tuotteita (paitsi vihanneksia&hedelmiä&juureksia, mutta niitäkin pitkälti hinnan mukaan) eikä edes juurikaan valmiita eineksiä. Jo alle kouluikäistenkin kulutus on merkittävää.
Arki-illan ruokaostokset kaksikymppisellä maksaa kyllä, mutta ei isompia viikonlopun. Silloinhan rahaa menen moninverroin.

Vertasin mielessäni ravintolahintoihin- 20 eurolla saa kaksi hyvää lounasta kahveineen/jälkiruokineen. Kotiin saa 600g sikanautaa, viisi maitoa, kilon edamia, ruisleivän, leikkeleet, kanamunia, vihanneksia, kahvipaketin ja jälkiruokaa. Eli 6-8 annosta makaronilaatikkoa jälkiruokineen ja kahveineen.

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
KnowHow sanoi:
Arki-illan ruokaostokset kaksikymppisellä maksaa kyllä, mutta ei isompia viikonlopun. Silloinhan rahaa menen moninverroin.

Vertasin mielessäni ravintolahintoihin- 20 eurolla saa kaksi hyvää lounasta kahveineen/jälkiruokineen. Kotiin saa 600g sikanautaa, viisi maitoa, kilon edamia, ruisleivän, leikkeleet, kanamunia, vihanneksia, kahvipaketin ja jälkiruokaa. Eli 6-8 annosta makaronilaatikkoa jälkiruokineen ja kahveineen.
Meilläkin arvostetaan itse tehtyä makaronilaatikkoa:thumbup: Suhteellisen edullista ja helppo tehdä :)

elle

-------
Veivaan eurot vieläkin frangeiksi, vaikka lähes kaikki päivittäiset hankinnat tuleekin tehtyä euroalueelta.

Ne pienet ykkös- ja kakkossentit ovat vihoviimeisiä käytössä!

Jr-

Maximum Attack
Sijainti
Saviseutu
Oli kyllä suuria vaikeuksia tottua euroon, suurin syy taisi olla asepalvelus jollon ton tammi-heinäkuussa, ei juuri tullut ostettua mitään. Sitten heinäkussa olikin ongelmia kun osotoksille meni.

Micael

Micael
Sijainti
East of Eden
Nyt alan jo vähitellen olemaan sinut eurojen kanssa, tosin elo tuntuu entistä köyhemmältä markka-aikaan verrattuna. Vieläkin tulee verrattua euroja ja markkahinnoittelua, siis laskettua hinnat kertaa 6, ja silloin huomaa hintojen vaan nousseen.

jukkis

Well-known member
Alkuaikoina huomasi jälkikäteen tehneensä joskus kalliita ostoksia kun ei ollut jaksanut vääntää hintoja markoiksi eikä ollut minkäänlaista kuvaa, montako euroa on valmis maksamaan jostain.

Nyt ei enää ole tuota ongelmaa, isoissa ja epämääräisissä summissa niitä tosin tulee vieläkin. Jokus 738 euroa ei sano mitään, sitä pitää vähintään ajatella ellei vieläkin vääntää markoiksi...

Lähinnä siis päähän on jäänyt sellaise hinnat (ja kokoluokat...) joita itse tarvitsee jokapäiväisessä elämässä.

Aikanaan pidin kaikkea alle viisi markkaa maksavaa törkeän halpana, nyt raja on noussut yhteen euroon!

NotShee

?aotuo ätiM
Sijainti
Lund, Skåne
Willer sanoi:
Eurot ovat pian olleet käytössä kolme vuotta. Miten elämäsi on sujunut niiden kanssa?
Hyvinhän se on sujunut; en kolme vuotta sitten rahaa juuri käyttänyt, että euroissa olen oppinut hinnat ajattelemaan "alusta asti".

Ennakko-odotuksiin nähden allekirjoittanella meni yllättävän kauan euroihin tottumiseen. Tämä näkyi lähinnä siinä, että euroja käänsi markoiksi ostoksilla. Aluksi varsinkin pienten ostosten 'todelliset' hintaerot oli hankala hahmottaa, esim. WC -paperi... 2,10 tai 2,40.
Toinenhan on 14 % kalliimpaa kuin toinen, oli se sitten mitä vain. En yleensä ajattele hintojen absoluuttista hintaeroa, vaikka periaatteessa kai pitäisi (Auto 20 010 € ja karkkipussi 2 € - auto 20 000 € ja karkkipussi 8 €)...

Nyt elämä eurojen kanssa kuitenkin sujuu, eikä markka-aikoja ole ikävä. Toivottavasti Ruotsi ja Iso-Britannia liittyvät euroon jo lähitulevaisuudessa.
Kyllä minulla silti markkoja jossain laatikoissa pyörii; elinhän lähes 11 (tai 14, miten vain) vuotta ennen euroja.

AMS82

Well-known member
Sijainti
Turku
Hyvin olen sopeutunut euroihin. Vielä tänä vuonna on kyllä tullut vastaan tilanteita, joissa vähemmälle käytölle jääneen puseron taskusta on löytynyt 50 mk:n seteli. Tuskin markkoja kuitenkaan enää ensi vuonna pyörii taskunpohjalla.

Viimeksi muokattu:

Micael

Micael
Sijainti
East of Eden
Sen verran vielä, että sain veronpalautuksena 330 takaisin. Nyt vasta asiaa ajateltuna sehän onkin markoissa lähes kaksi tonnia.:D

Puupää

Señor Member
Sijainti
Skekkoslovakia
Pikkusummissa 10-20 eurossa tulee oltua tarkempi kun skarppaa että 10 senttiäkin on "iso ero", mutta sitten isommissa menee vähän turhan suurpiirteisesti: sama maksaako 300 vai 350 euroa :doubtful: