F1 gummit

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
F1:ssa kun kaikki on viimeisen päälle hifistelyä ja aika-ajoissa sitä juuri tismalleen oikeata radalle meno hetkeä vartoillessakin lämmityspussit on renkaissa ihan viimeiselle nanosekunnille. Ja aivan itsestään selvästi Pirelli toimittaa jokaiseen kisaan jokaiselle tallille ihan bränd njyy gummit tuhottaviksi. Tästä herää kysymys että mitä tapahtuu a) mahdollisesti säästyville (kuivan kelin) renkaille (esim. jos kisa jää seinään ajon vuoksi pariin hassuun kierrokseen) ja b) mitä tapahtuu kisaan varatuille sadekelin pyörille jos ja kun niitä ei tarvitakaan? Tottahan tallit joutuvat varautumaan sellaisillakin joka kisaan tai ainakin muihin kuin johonkin Abu Dhabin hiekkalaatikolla ajettavaan kisaan.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
F1:ssa kun kaikki on viimeisen päälle hifistelyä ja aika-ajoissa sitä juuri tismalleen oikeata radalle meno hetkeä vartoillessakin lämmityspussit on renkaissa ihan viimeiselle nanosekunnille. Ja aivan itsestään selvästi Pirelli toimittaa jokaiseen kisaan jokaiselle tallille ihan bränd njyy gummit tuhottaviksi. Tästä herää kysymys että mitä tapahtuu a) mahdollisesti säästyville (kuivan kelin) renkaille (esim. jos kisa jää seinään ajon vuoksi pariin hassuun kierrokseen) ja b) mitä tapahtuu kisaan varatuille sadekelin pyörille jos ja kun niitä ei tarvitakaan? Tottahan tallit joutuvat varautumaan sellaisillakin joka kisaan tai ainakin muihin kuin johonkin Abu Dhabin hiekkalaatikolla ajettavaan kisaan.
Semmoinen hassu arvaus, että kaikki renkaat palautuu pirellille, joka uusiokäyttää niitä? Luulis ainaki :) tuskin niitä Springfieldin rengas-paloon heitetään :D

edit: Pikkaisen parempi otsikko ja alustus tälle threadille? En nyt loppupeleissä ymmärrä onko tämä vain yksi kysymys vai mistä täällä pitäisi jauhaa?
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
No mikäli tämä vain on tarkoitettu renkaiden yleiseksi puhumistoikiksi ennen ja nyt niin asiaa ainakin riittäisi paljon aina Goodyeareista ja Firestonen ajoista nyky-Pirellin aikakauteen.:cool:
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Kuinka nopea nyky F1 olisi vaikkapa vuoden '95 renkailla? Tai vuoden '88 renkailla? Hitaampi vai nopeampi?
 

P1 Rai

West Coast
Liittynyt
3.6.2013
Viestit
3027
Sijainti
Siellä
Kuinka nopea nyky F1 olisi vaikkapa vuoden '95 renkailla? Tai vuoden '88 renkailla? Hitaampi vai nopeampi?
Luulisin että aikas paljon hitaampi, eikös seokset ole vuosivuodelta muuttuneet pehmeämmiksi? Eiköhän nuo vanhat nakit olisi samanlaiset F1:sessä kuin tavalliset katurenkaat.

En toki tiedä kun en ole koittanut.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Numerotietoja renkaista kaudella 2011

Renkaat
- Kauden aikana toimitettujen renkaiden määrä: Kisarenkaat 24.000 kuivan kelin rengasta, 4.600 märän kelin rengasta, lisäksi 6.000 rengasta testeihin
- Kauden aikana käytettyjen renkaiden määrä: 21.100 kuivan kelin rengasta, 2.900 märän kelin rengasta
- Radalle jääneen kumin kokonaismassa kaudella 2011: 10.200 kg
- Kierrätettyjen renkaiden kokonaismäärä: kaikki, eli 28.600 kisarengasta ja 6.000 testirengasta
- Kuivan kelin seosten keskimääräinen kestoikä: 120 km

Radat ja kisat
- Renkaita eniten rasittavat radat (sivuttaisvoimat, jarrutus, pito jne.): Barcelona ja Suzuka
- Renkaita vähiten rasittava rata: Monza
- Pisin renkaalle aiheutunut yhtäjaksoinen rasitus: Istanbul (Mutka 8)
- Renkaille "hellimmät" mutkat renkaiden kannalta: Montreal
- Kauden pisin kisa: Montreal (4h 4min 39.537s)
- Kauden lyhin kisa: Monza (1h 20min 46.272s)
- Paaluennätyksiä rikottiin: 11 kpl
- Kisan kierrosennätys rikottiin: 2 kpl
- Eniten johtokierroksia: 739 (Sebastian Vettel)
- Korkein mitattu nopeus: 349.2 km/h (Sauberin Sergio Perez Monzan aika-ajoissa)

Varikkokäynnit
- Varikkostoppien kokonaismäärä: 1.111 kpl (joista 22 oli läpiajo- tai stop-and-go-rangaistuksia)
- Varikkostoppien määrän kisakohtainen keskiarvo: 58,4, eli 2,25 per kuski
- Eniten soppeja kisassa: Unkari (88 kpl - joista kolme läpiajorangaistuksia)
- Vähiten stoppeja kisassa: Italia (35 kpl)
- Nopein varikkostoppi: 2,82 s (Mercedes, Kiina)

Ohittaminen
- Ohitusten kokonaismäärä (eniten historiassa): 1.120 (Abu Dhabin jälkeen)
- Eniten ohituksia kuivassa kisassa: 126 kpl (Turkki)
- Eniten ohituksia märässä kisassa: 125 kpl (Kanada)

Muita mielenkiintoisia lukuja
- Kaikkiaan Pirellin F1-renkaita 2011 ajaneita: 57 kpl (ml. kolmoskuskit ja nuoret kuskit)
- Vanhin renkaita käyttänyt: Martin Brundle (51 v)
- Nuorin renkaita käyttänyt: Kevin Ceccon (18 v)
- Renkailla ajettu kokonaismatka: 307.657 km (kisat ja testit)
- Viilein kisan ratalämpötila: Saksan GP 13 astetta; kylmin kaikkiaan: Ricardo Tormon talvitestit 6 astetta
- Kuumin kisan ratalämpötila: Abu Dhabi GP 43 astetta; kuumin kaikkiaan: Abu Dhabin nuorten kuljettajien testi 49 astetta
- Pirellin renkaanasentajan kauden aikana nostelemien renkaiden kokonaispaino: 16.389 kg
- Pirellin renkaanasentajan keskimäärin yhden renkaan laittoon käyttämä aika: 2 min 30 s
- Sebastian Vettelin käytämä aika samaan työhön: 5 min 13 s

Pirelli ja sen henkilöstö
- Kisoihin matkustavien henkilöiden kokonaismäärä: 52
- F1 teamin kanssallisuudet: 10
- F1 teamin kielet: 14
- Paul Hemberyn kisoissa antamien haastatteluiden kokonaiskesto: 61 h 25 min

Pirellin rekat ja vieraanvaraisuus
- Euroopan kisojen rekat: 12
- Rekkojen ajama kokonaismatka: 925.326 km
- Pirellin varikkotilojen pystytykeen ja purkuun tarvittava aika: pystytys 10 h; purku 8 h
- Varikkotilojen pystytykseen ja purkuun tarvittava henkilömäärä: 6
- Pirellin tiloissa tarjotut ateriat(ml. testit): 28.612 kpl
- Espressokupillisten määrä (ml. testit): 43.250 kpl
- Keitetyn pastan kokonaismassa (ml. testit): 1.220 kg

Pirelli F1:ssä 1950-2011
- Kisoja startattu: 222
- Voitot: 63
- Paalut: 66
- Podiumit: 196
- Nopeimmat kierrokset: 70

http://www.formula1.com/news/features/2011/12/12863.html
 
Viimeksi muokattu:
Ylös