F1 ja autojen testaus-Ennen ja nyt?

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Miten tää nykyajan testaus menee? Siisku on puhetta paljon näistä simulaattoreista,jotka ovat todela,todella realistisia.

Vielä 90-luvulla Häkkinen testas paljon McLareniaan mm.Paul Ricardilla.

Michael Schumacher hioi Ferrariaan viimestä säätöä myöten ja loi uudet standardit tavallaan. Samalla Michael nosti kuskien fyysisen kunnon aivan uudelle tasolle.

Nykyään tietokoneaikana asiat ovat muuttuneet,jota kiroaa itse Häkkinenkin.
 

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Ja Schumi tais olla kaikista hulluin testi(työ)narkomaani.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Eikö tämä toikki sopisi mieluummin Vapaan puolelle?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Miten tää nykyajan testaus menee? Siisku on puhetta paljon näistä simulaattoreista,jotka ovat todela,todella realistisia.
Hyvin hyvin hyvin rajoitetusti. Kauden aikana taitaa olla yksi kaksipäiväinen yhteistesti. Simulaattoreita ja CFD:tä joudutaan siten käyttämään tilalla. Rajoitettua niidenkin käyttö kyllä on.
Vielä 90-luvulla Häkkinen testas paljon McLareniaan mm.Paul Ricardilla.

Michael Schumacher hioi Ferrariaan viimestä säätöä myöten ja loi uudet standardit tavallaan. Samalla Michael nosti kuskien fyysisen kunnon aivan uudelle tasolle.
No silloin se testaus oli sallittua ja pitkälti ainoakin keino, kun tietokoneiden laskentateho ei vielä riittänyt realistiseen mallintamiseen.

Mikä oli kysymyksesi pointti?
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Olihan se testaaminen hurjaa vielä 2005 kun Mäkillä oli kisakuskien lisäksi Wurz, Dela Rosa testaamassa ja ajoivat myös ensimäisissä harjoituksissa ihan omalla harjoitusmoottorillaan testejä kohti viikonloppua ja yleensä ollen kärjessä. :p Ei se tietokoneiden kehityksen syytä pelkästään vaan säännöt/kustannukset. Ikävä vanhoja aikoja.
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Hyvin hyvin hyvin rajoitetusti. Kauden aikana taitaa olla yksi kaksipäiväinen yhteistesti. Simulaattoreita ja CFD:tä joudutaan siten käyttämään tilalla. Rajoitettua niidenkin käyttö kyllä on.

No silloin se testaus oli sallittua ja pitkälti ainoakin keino, kun tietokoneiden laskentateho ei vielä riittänyt realistiseen mallintamiseen.

Mikä oli kysymyksesi pointti?
Niinno huvittavaa vaa jotenkin et tämmönen simulaattori korvaa oikeen radalla ajetun testaamisen. Mut näinhän se maailma muuttuu. :rolleyes::eek!:
 

Wagner

Well-known member
Liittynyt
21.3.2007
Viestit
254
Hyvin hyvin hyvin rajoitetusti. Kauden aikana taitaa olla yksi kaksipäiväinen yhteistesti. Simulaattoreita ja CFD:tä joudutaan siten käyttämään tilalla. Rajoitettua niidenkin käyttö kyllä on.

No silloin se testaus oli sallittua ja pitkälti ainoakin keino, kun tietokoneiden laskentateho ei vielä riittänyt realistiseen mallintamiseen.

Mikä oli kysymyksesi pointti?
Ei tietokoneiden teho taida vieläkään riittää riittävän realistiseen mallintamiseen.
Ajosimulaattorin käyttöä ei kai ole rajoitettu.
Tuulitunnelikokeissa on seuraavat rajoitukset:
- Mallin skaala 60% täysikokoisesta,
- Virtausnopeus 50m/s
- Normaali ilmanpaine.
Kaikki vaikuttavat Reynoldsin lukuun, joka tekee tuulitunnelikokeista enemmän tai vähemmän epätarkkaa.

Lisäksi virtauslaskennan (CFD) ja tuulitunnelikokeiden yhteisaika on rajoitettu testiperiodia (8 viikkoa) kohti:
25 tuntia tuulitunnelikokeita (65 ajoa) tai 25 teraFLOP CFD laskutoimituksia, tai joku niiden kombinaatio.

Epäilemättä nämä rajoitukset vaikuttavat (ratatestien rajallisuuden lisäksi) osaltaan siihen, että yhdellä tallilla voi olla pitkiä dominointikausia.
Muilla ei nyt yksinkertaisesti ole mahdollisuuksia kuroa etumatkaa kiinni.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Muistan että joskus edellisen mäkkihondakombinaation aikaan niillä oli oma testitiiminsä paukuttamassa Suzukaa ympäri. Ihan rehellisesti, niin olihan tuo rajoittamaton testaaminen aikamoista touhua.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Muistan että joskus edellisen mäkkihondakombinaation aikaan niillä oli oma testitiiminsä paukuttamassa Suzukaa ympäri. Ihan rehellisesti, niin olihan tuo rajoittamaton testaaminen aikamoista touhua.
Aivan oikein muistat. Ainakin vuodesta 1988 eteenpäin kun Emanuele Pirro sai paikan juuri nimenomaan Japanista testauksille välttääkseen jatkuvat riitelyt Alain Prostin ja Ayrton Sennan kanssa Euroopan ratojen testivuoroista niin sen jälkeen siellä riitti kyllä toimintaa vaihtelevin määrin ympäri vuoden ja melkoisilla kilometrimäärilläkin niin pitkään kun McLaren vain Hondan moottoreita käytti.
 

skvi

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2056
Nykyisin auton telemetrialla ajetaan simulaattoria ja verrataan simulaattorin tuloksia oikean elämän tuloksiin.
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Häkkinen jotenki kateellisena inhoaa tätä tietokoneaikaa tavallaan.

Mut ohan Mestari oikeassa että aika helppo tavallaan ajaa nykyautoa.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Niinno huvittavaa vaa jotenkin et tämmönen simulaattori korvaa oikeen radalla ajetun testaamisen. Mut näinhän se maailma muuttuu. :rolleyes::eek!:
Tämä + muut tietokonemallintamista kummeksuvat kaverit (toki lainaus liitty enempi testaamiseen): Miten meinaatte mm. lentokoneita suunniteltavan? Kyllä lentokoneenki pitää olla melko pitkälle lentokunnossa, ennenkuin sitä voidaan testata. Testaaminenki varmaan lähinnä vain, jotta voidaan todeta koneen todella toimivan. Kyllä maailmasta laskentatehoa löytyy. Ei yhdeltä koneelta, mutta ku vuokrataan joku farmi käyttöön, nii alkaa riittään. Tämäkin vielä pientä, jos aletaan vertaileen vaikkapa sään ennustukseen.

Simut taas on jo oma maailmansa. Muuttujia on lukemattomia ja niitä pitää laskea reaaliajassa. Eri säätyypit, ilman virtaukset, lämpötilat jne... perus fysiikkamallinnushan kaikessa monimutkaisuudessaan on vielä ihan "helppoa", mut ku aletaan noita ympäristömuuttujia ottaan huomioon, nii simut ei ole koskaan valmiita. Mut.. niillä päästään tarpeeksi lähelle.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös