Rälle
Well-known member
- Liittynyt
- 24.5.2000
- Viestit
- 397
F1-kaudesta 2007 on ajamatta kuusi osakilpailua. Kuljettajien mestaruustaiston osalta vaikuttaa siltä, että voitto ratkeaa McLaren-kaksikon, Hamilton-Alonso, välillä. Vaikuttaa siltä, että nykyiset F1-autot ovat niin luotettavia, että teknisestä viasta johtuvia keskeytyksiä on varsinkin huipputalleilla todella vähän.
Varsinkin McLaren-autojen luotettavuus tänä vuonna on ollut silmiinpistävän hyvä, sillä kaikki ne vuodet mitä Mika Häkkinen ja Kimi Räikkönen niillä autoilla ajoivat, niin teknisestä viasta johtuva keskeytys tuntui tapahtuvan harmittavan usein.
Olisi todella hämmästyttävää, jos McLaren pystyisi ajamaan kaikki kauden 2007 osakilpailut ilman ensimmäistäkään keskeytystä teknisestä viasta johtuen. Tokihan se on mahdollista, mutta aikaisempiin vuosiin verrattuna poikkeuksellista. Jopa tilastollisesti on erittäin poikkeuksellista, että molemmat tallin autot ajaisivat kauden läpi ilman teknisiä murheita. Onkohan F1-historian aikana vielä semmoista sattunut kertaakaan millekkään tallille?
Lisäksi on otettava huomioon, että McLaren-kuskit ovat onnistuneet välttämään onnettomuudet radalla. Hamiltonin pyörähdys Nürrellä aiheutti ulosajon, mutta kiitos ratavirkailijoiden ripeyden ja käynnissä pysyneen moottorin, hän pystyi ajamaan kisan kuitenkin loppuun yhden kierroksen voittajaa jäljessä. McLaren on siis ainoa talli, jonka molemmat autot ovat tulleet maaliin joka kisassa.
Ferrarin kannalta kausi ei ole sujunut läheskään yhtä positiivisissa merkeissä luotettavuuden suhteen. Kimin autossa on ollut pari harmittavaa teknistä vikaa, jotka ovat vieneet Kimiltä ainakin 16 pistettä, ellei jopa enemmän. Sähkövika Barcelonassa vei Kimiltä 'varman' kakkosijan ja hydraulinen vika Nürrellä vei Kimin sanojen mukaan 'varman voiton'. Ainakin kakkosija olisi ollut saavutettavissa kisatapahtumien perusteella. Mikäli Kimi olisi pystynyt ajamaan nuo kisat loppuun saakka oletettujen maaliintulosijoituksien mukaan, niin mm-taistelu olisi aivan toisenlaisessa kuosissa.
Mutta F1-sarjan sijoitukset eivät perustu olettamuksiin vaan saavutettuihin tuloksiin. Samoiten kauden 2007 jäljellä olevien kisojen osalta ei pidä mennä tekemään vielä mitään olettamuksia tai 'totuuksia'. Ferrarin suunnalta on annettu lausuntoja, jonka mukaan tulevien kisojen mainitaan olevan heidän autolleen kilpailijoita sopivampia. Tällä lausunnolla viitataan tietysti McLarenin suuntaan ja siihen uhoon, jolla McLarenin autot lyödään radalla ajamalla nopeudessa ja lopputuloksissa.
Kellään niistä kuskeista, jotka voivat vielä käytännössä voittaa kuljettajien maailmanmestaruuden, ei ole varaa minkäänlaisiin pistemenetyksiin kauden jäljellä olevissa kisoissa. Eli kaikki epäonnistumiset aika-ajoissa ja/tai kisoissa tarkoittavat käytännössä omien maailmanmestaruusmahdollisuuksien heikkenemistä. On epätodennäköistä, että yksi ja sama kuski voittaisi kaikki jäljellä olevat kisat, joten kenenkään nykyiseen pistepussiin voi tuskin olettaa 60 pisteen lisäystä.
Ferrari-kuskien osalta tilanne maailmanmestaruuden voittamisen suhteen vaikuttaa melko epätoivoiselta nykyisen pistelaskujärjestelmän ja (pahimpien vastustajien) autojen parantuneen luotettavuuden myötä. Mestaruuden voittaminen Ferrarille tarkoittaisi toisen kuskin nostamista toisen edelle ja kaikkien mahdollisten pisteiden keräämistä tälle yhdelle kuskille. Kumpikaan Ferrari-kuski ei tule voittamaan mestaruutta, vaikka kaikki jäljellä olevien kisojen voitot menisivät Ferrarille, mikäli kuskit saavat voittaan 'vuoron perään'. Toisaalta olisi hienoa Ferrarin kannalta, että heillä on nopea ja luotettava auto, jolla molemmat kuskit pystyvät ajamaan osakilpailuvoitoista. Mutta tällä kaudella ei kuljettajien mestaruutta voida saavuttaa tällä kaavalla.
Ferrarin kannalta maailmanmestaruuden tavoittelemista helpottaisi pahimman vastustajan keskeytykset tai muut nollan pisteen kisat. Tilastollisesti McLarenit tuskin ajavat ilman teknisiä vikoja koko kautta joka kisassa maaliin, mutta sen varaan ei kukaan voi laskea omia mahdollisuuksiaan. Toisaalta, mikäli jompikumpi McLaren-kuski tulee sen 'valitun' Ferrari-kuskin edelle yhdessäkin jäljellä olevassa kisassa, se käytännössä tarkoittaa jo mestaruuden lipeämistä toiselle McLaren-kuskille. Eli vaikka Kimi ja Felipe ajaisivat molemmat podiumille sijoilla 2 ja 3, niin se ei auta mestaruustaistelua yhtään, jos jompikumpi McLaren-kuskeista seisoo keskimmäisellä korokkeella.
Toisaalta, vaikka molemmat McLaren-kuskit jäisivät ilman pisteitä yhdessä kisassa, niin Ferrari-kuskien mestaruusjahtia ei parannaa juurikaan se, jos he eivät aja voitosta. Sijojen 4-8 pisteillä ei juurikaan ole merkitystä enää tässä vaiheessa kautta.
Vielä Kimin mestaruusmahdollisuuksista vuoden 2007 osalta:
1. Selkeä ykköskuskin asema ja kohtelu Ferrarilla.
2. Joka kisassa pitää ajaa voitosta. Ainakin pitää olla Alonson, Hamiltonin ja Massan edellä.
3. McLarenien pitää saada nollatuloksia. Kimillä on 20 pisteen takaa-ajoasema Hamiltoniin tällä hetkellä. Kimiä ei helpota se, vaikka Hamilton keskeyttäisi kaksi kisaa, jos Alonso on kuitenkin Kimin edellä.
4. Yhtään keskeytystä ei voi enää tulla. Ei onnettomuudesta tai teknisestä viasta johtuvaa. Puhumattakaan omista ajovirheistä.
5. Ei saa luovuttaa. It ain't over until it's over.
Varsinkin McLaren-autojen luotettavuus tänä vuonna on ollut silmiinpistävän hyvä, sillä kaikki ne vuodet mitä Mika Häkkinen ja Kimi Räikkönen niillä autoilla ajoivat, niin teknisestä viasta johtuva keskeytys tuntui tapahtuvan harmittavan usein.
Olisi todella hämmästyttävää, jos McLaren pystyisi ajamaan kaikki kauden 2007 osakilpailut ilman ensimmäistäkään keskeytystä teknisestä viasta johtuen. Tokihan se on mahdollista, mutta aikaisempiin vuosiin verrattuna poikkeuksellista. Jopa tilastollisesti on erittäin poikkeuksellista, että molemmat tallin autot ajaisivat kauden läpi ilman teknisiä murheita. Onkohan F1-historian aikana vielä semmoista sattunut kertaakaan millekkään tallille?
Lisäksi on otettava huomioon, että McLaren-kuskit ovat onnistuneet välttämään onnettomuudet radalla. Hamiltonin pyörähdys Nürrellä aiheutti ulosajon, mutta kiitos ratavirkailijoiden ripeyden ja käynnissä pysyneen moottorin, hän pystyi ajamaan kisan kuitenkin loppuun yhden kierroksen voittajaa jäljessä. McLaren on siis ainoa talli, jonka molemmat autot ovat tulleet maaliin joka kisassa.
Ferrarin kannalta kausi ei ole sujunut läheskään yhtä positiivisissa merkeissä luotettavuuden suhteen. Kimin autossa on ollut pari harmittavaa teknistä vikaa, jotka ovat vieneet Kimiltä ainakin 16 pistettä, ellei jopa enemmän. Sähkövika Barcelonassa vei Kimiltä 'varman' kakkosijan ja hydraulinen vika Nürrellä vei Kimin sanojen mukaan 'varman voiton'. Ainakin kakkosija olisi ollut saavutettavissa kisatapahtumien perusteella. Mikäli Kimi olisi pystynyt ajamaan nuo kisat loppuun saakka oletettujen maaliintulosijoituksien mukaan, niin mm-taistelu olisi aivan toisenlaisessa kuosissa.
Mutta F1-sarjan sijoitukset eivät perustu olettamuksiin vaan saavutettuihin tuloksiin. Samoiten kauden 2007 jäljellä olevien kisojen osalta ei pidä mennä tekemään vielä mitään olettamuksia tai 'totuuksia'. Ferrarin suunnalta on annettu lausuntoja, jonka mukaan tulevien kisojen mainitaan olevan heidän autolleen kilpailijoita sopivampia. Tällä lausunnolla viitataan tietysti McLarenin suuntaan ja siihen uhoon, jolla McLarenin autot lyödään radalla ajamalla nopeudessa ja lopputuloksissa.
Kellään niistä kuskeista, jotka voivat vielä käytännössä voittaa kuljettajien maailmanmestaruuden, ei ole varaa minkäänlaisiin pistemenetyksiin kauden jäljellä olevissa kisoissa. Eli kaikki epäonnistumiset aika-ajoissa ja/tai kisoissa tarkoittavat käytännössä omien maailmanmestaruusmahdollisuuksien heikkenemistä. On epätodennäköistä, että yksi ja sama kuski voittaisi kaikki jäljellä olevat kisat, joten kenenkään nykyiseen pistepussiin voi tuskin olettaa 60 pisteen lisäystä.
Ferrari-kuskien osalta tilanne maailmanmestaruuden voittamisen suhteen vaikuttaa melko epätoivoiselta nykyisen pistelaskujärjestelmän ja (pahimpien vastustajien) autojen parantuneen luotettavuuden myötä. Mestaruuden voittaminen Ferrarille tarkoittaisi toisen kuskin nostamista toisen edelle ja kaikkien mahdollisten pisteiden keräämistä tälle yhdelle kuskille. Kumpikaan Ferrari-kuski ei tule voittamaan mestaruutta, vaikka kaikki jäljellä olevien kisojen voitot menisivät Ferrarille, mikäli kuskit saavat voittaan 'vuoron perään'. Toisaalta olisi hienoa Ferrarin kannalta, että heillä on nopea ja luotettava auto, jolla molemmat kuskit pystyvät ajamaan osakilpailuvoitoista. Mutta tällä kaudella ei kuljettajien mestaruutta voida saavuttaa tällä kaavalla.
Ferrarin kannalta maailmanmestaruuden tavoittelemista helpottaisi pahimman vastustajan keskeytykset tai muut nollan pisteen kisat. Tilastollisesti McLarenit tuskin ajavat ilman teknisiä vikoja koko kautta joka kisassa maaliin, mutta sen varaan ei kukaan voi laskea omia mahdollisuuksiaan. Toisaalta, mikäli jompikumpi McLaren-kuski tulee sen 'valitun' Ferrari-kuskin edelle yhdessäkin jäljellä olevassa kisassa, se käytännössä tarkoittaa jo mestaruuden lipeämistä toiselle McLaren-kuskille. Eli vaikka Kimi ja Felipe ajaisivat molemmat podiumille sijoilla 2 ja 3, niin se ei auta mestaruustaistelua yhtään, jos jompikumpi McLaren-kuskeista seisoo keskimmäisellä korokkeella.
Toisaalta, vaikka molemmat McLaren-kuskit jäisivät ilman pisteitä yhdessä kisassa, niin Ferrari-kuskien mestaruusjahtia ei parannaa juurikaan se, jos he eivät aja voitosta. Sijojen 4-8 pisteillä ei juurikaan ole merkitystä enää tässä vaiheessa kautta.
Vielä Kimin mestaruusmahdollisuuksista vuoden 2007 osalta:
1. Selkeä ykköskuskin asema ja kohtelu Ferrarilla.
2. Joka kisassa pitää ajaa voitosta. Ainakin pitää olla Alonson, Hamiltonin ja Massan edellä.
3. McLarenien pitää saada nollatuloksia. Kimillä on 20 pisteen takaa-ajoasema Hamiltoniin tällä hetkellä. Kimiä ei helpota se, vaikka Hamilton keskeyttäisi kaksi kisaa, jos Alonso on kuitenkin Kimin edellä.
4. Yhtään keskeytystä ei voi enää tulla. Ei onnettomuudesta tai teknisestä viasta johtuvaa. Puhumattakaan omista ajovirheistä.
5. Ei saa luovuttaa. It ain't over until it's over.