F1-kauden 2007 jäljellä olevat 6 osakilpailua

Rälle

Well-known member
Liittynyt
24.5.2000
Viestit
397
F1-kaudesta 2007 on ajamatta kuusi osakilpailua. Kuljettajien mestaruustaiston osalta vaikuttaa siltä, että voitto ratkeaa McLaren-kaksikon, Hamilton-Alonso, välillä. Vaikuttaa siltä, että nykyiset F1-autot ovat niin luotettavia, että teknisestä viasta johtuvia keskeytyksiä on varsinkin huipputalleilla todella vähän.

Varsinkin McLaren-autojen luotettavuus tänä vuonna on ollut silmiinpistävän hyvä, sillä kaikki ne vuodet mitä Mika Häkkinen ja Kimi Räikkönen niillä autoilla ajoivat, niin teknisestä viasta johtuva keskeytys tuntui tapahtuvan harmittavan usein.

Olisi todella hämmästyttävää, jos McLaren pystyisi ajamaan kaikki kauden 2007 osakilpailut ilman ensimmäistäkään keskeytystä teknisestä viasta johtuen. Tokihan se on mahdollista, mutta aikaisempiin vuosiin verrattuna poikkeuksellista. Jopa tilastollisesti on erittäin poikkeuksellista, että molemmat tallin autot ajaisivat kauden läpi ilman teknisiä murheita. Onkohan F1-historian aikana vielä semmoista sattunut kertaakaan millekkään tallille?

Lisäksi on otettava huomioon, että McLaren-kuskit ovat onnistuneet välttämään onnettomuudet radalla. Hamiltonin pyörähdys Nürrellä aiheutti ulosajon, mutta kiitos ratavirkailijoiden ripeyden ja käynnissä pysyneen moottorin, hän pystyi ajamaan kisan kuitenkin loppuun yhden kierroksen voittajaa jäljessä. McLaren on siis ainoa talli, jonka molemmat autot ovat tulleet maaliin joka kisassa.

Ferrarin kannalta kausi ei ole sujunut läheskään yhtä positiivisissa merkeissä luotettavuuden suhteen. Kimin autossa on ollut pari harmittavaa teknistä vikaa, jotka ovat vieneet Kimiltä ainakin 16 pistettä, ellei jopa enemmän. Sähkövika Barcelonassa vei Kimiltä 'varman' kakkosijan ja hydraulinen vika Nürrellä vei Kimin sanojen mukaan 'varman voiton'. Ainakin kakkosija olisi ollut saavutettavissa kisatapahtumien perusteella. Mikäli Kimi olisi pystynyt ajamaan nuo kisat loppuun saakka oletettujen maaliintulosijoituksien mukaan, niin mm-taistelu olisi aivan toisenlaisessa kuosissa.

Mutta F1-sarjan sijoitukset eivät perustu olettamuksiin vaan saavutettuihin tuloksiin. Samoiten kauden 2007 jäljellä olevien kisojen osalta ei pidä mennä tekemään vielä mitään olettamuksia tai 'totuuksia'. Ferrarin suunnalta on annettu lausuntoja, jonka mukaan tulevien kisojen mainitaan olevan heidän autolleen kilpailijoita sopivampia. Tällä lausunnolla viitataan tietysti McLarenin suuntaan ja siihen uhoon, jolla McLarenin autot lyödään radalla ajamalla nopeudessa ja lopputuloksissa.

Kellään niistä kuskeista, jotka voivat vielä käytännössä voittaa kuljettajien maailmanmestaruuden, ei ole varaa minkäänlaisiin pistemenetyksiin kauden jäljellä olevissa kisoissa. Eli kaikki epäonnistumiset aika-ajoissa ja/tai kisoissa tarkoittavat käytännössä omien maailmanmestaruusmahdollisuuksien heikkenemistä. On epätodennäköistä, että yksi ja sama kuski voittaisi kaikki jäljellä olevat kisat, joten kenenkään nykyiseen pistepussiin voi tuskin olettaa 60 pisteen lisäystä.

Ferrari-kuskien osalta tilanne maailmanmestaruuden voittamisen suhteen vaikuttaa melko epätoivoiselta nykyisen pistelaskujärjestelmän ja (pahimpien vastustajien) autojen parantuneen luotettavuuden myötä. Mestaruuden voittaminen Ferrarille tarkoittaisi toisen kuskin nostamista toisen edelle ja kaikkien mahdollisten pisteiden keräämistä tälle yhdelle kuskille. Kumpikaan Ferrari-kuski ei tule voittamaan mestaruutta, vaikka kaikki jäljellä olevien kisojen voitot menisivät Ferrarille, mikäli kuskit saavat voittaan 'vuoron perään'. Toisaalta olisi hienoa Ferrarin kannalta, että heillä on nopea ja luotettava auto, jolla molemmat kuskit pystyvät ajamaan osakilpailuvoitoista. Mutta tällä kaudella ei kuljettajien mestaruutta voida saavuttaa tällä kaavalla.

Ferrarin kannalta maailmanmestaruuden tavoittelemista helpottaisi pahimman vastustajan keskeytykset tai muut nollan pisteen kisat. Tilastollisesti McLarenit tuskin ajavat ilman teknisiä vikoja koko kautta joka kisassa maaliin, mutta sen varaan ei kukaan voi laskea omia mahdollisuuksiaan. Toisaalta, mikäli jompikumpi McLaren-kuski tulee sen 'valitun' Ferrari-kuskin edelle yhdessäkin jäljellä olevassa kisassa, se käytännössä tarkoittaa jo mestaruuden lipeämistä toiselle McLaren-kuskille. Eli vaikka Kimi ja Felipe ajaisivat molemmat podiumille sijoilla 2 ja 3, niin se ei auta mestaruustaistelua yhtään, jos jompikumpi McLaren-kuskeista seisoo keskimmäisellä korokkeella.

Toisaalta, vaikka molemmat McLaren-kuskit jäisivät ilman pisteitä yhdessä kisassa, niin Ferrari-kuskien mestaruusjahtia ei parannaa juurikaan se, jos he eivät aja voitosta. Sijojen 4-8 pisteillä ei juurikaan ole merkitystä enää tässä vaiheessa kautta.

Vielä Kimin mestaruusmahdollisuuksista vuoden 2007 osalta:
1. Selkeä ykköskuskin asema ja kohtelu Ferrarilla.
2. Joka kisassa pitää ajaa voitosta. Ainakin pitää olla Alonson, Hamiltonin ja Massan edellä.
3. McLarenien pitää saada nollatuloksia. Kimillä on 20 pisteen takaa-ajoasema Hamiltoniin tällä hetkellä. Kimiä ei helpota se, vaikka Hamilton keskeyttäisi kaksi kisaa, jos Alonso on kuitenkin Kimin edellä.
4. Yhtään keskeytystä ei voi enää tulla. Ei onnettomuudesta tai teknisestä viasta johtuvaa. Puhumattakaan omista ajovirheistä.
5. Ei saa luovuttaa. It ain't over until it's over.
 

Deep Throat

Well-known member
Liittynyt
30.6.2007
Viestit
784
Sijainti
Turku
kimillä on mm-sarjan nopein auto tällä hetkellä, joten minusta on vielä varsin mahdollista, että Kimi ainakin kuroo pistejohtoa rutkasti kiinni.
jopa Hungaroringillä ferrari oli lähes yhtä nopea, kuin Mclaren, vaikka se raat sopi Mclarenille paremmin.

Mclarenille voisi jo iskeä ne luotettavuusongelmat, joita on aian perinteisesti ollut.
 

Mikkonen

Well-known member
Liittynyt
29.12.2006
Viestit
658
Muuten pitkälti samoilla linjoilla, paitsi:

Rälle sanoi:
mikäli jompikumpi McLaren-kuski tulee sen 'valitun' Ferrari-kuskin edelle yhdessäkin jäljellä olevassa kisassa, se käytännössä tarkoittaa jo mestaruuden lipeämistä toiselle McLaren-kuskille.
Ei pidä ihan paikkaansa. Jos Alonso sattuisi voittamaan Turkissa, Kimi kakkonen, Massa kolmas, Hamilton keskeytys, niin tämä todennäköisesti olisi Kimille jopa parempi vaihtoehto kuin järjestys 1 Räikkönen, 2 Hamilton, 3 Alonso, 4 Massa.

Toki sitten muissa kisoissa pitää ottaa ne voitot, mutta yhden voiton lipuminen McLaren-kuskille (Alonso) ei aiheuta mestaruusmahdollisuuksien menettämistä Räikkösen osalta.
 

Rälle

Well-known member
Liittynyt
24.5.2000
Viestit
397
Räikköselle ei ykköskuskin asemaa

Niinhän siinä sitten kävi Turkin GP:ssä, ettei Kimille tarjottu mitään ykköskuskin asemaa ja näin Ferrari-kuskit sitten napsivat vuoron perään toisiltaan pisteitä menettäen mestaruusmahdollisuudet kumpikin. Schumacherille ei olisi ikinä käynyt Ferrarilla näin.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Rälle sanoi:
Schumacherille ei olisi ikinä käynyt Ferrarilla näin.
Ei tarvitse jossitella: Schumille ei käynyt ikinä Ferrarilla näin.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
JOS ja JOS Kimillä olisi ollut se ehdoton ykköskuski asema ja tallimääräyksiä olisi käytetty tavalla tai toisella, niin hänellä olisi 5 pistettä enemmän kuin nyt.. Jos taasen Massa olisi jostain syystä ykköskuskina annettu huseerata, niin hänellä olisi 2 pistettä enemmän.
 

Ratman

Turha kommentoija
Liittynyt
14.8.2007
Viestit
704
Sijainti
Hole in the sky
Oma ennustus loppukaudelle:
-Kimi ja Massa ajavat vuorotellen voittoon
-Jompi kumpi McLaren Mercedes Ferrari-kuskeista nappaa mestaruuden
-Loppukisat ajellaan jonossa eikä missään kisassa tapahdu oikeastaan yhtään mitään.
-Alkuperäinen Ferrari nappaa tallimestaruuden parilla pisteellä mikä ei kiinnosta ketään.
-Forumilla nähdään paljon tätä :jaska: :jaska: :jaska: :jaska:
-Coulthard ilmoittaa voittavansa ensi kaudella mestaruuden.

En syö kiveksiäni jos ei toteudu:nope:
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Kausi on ollut tähän mennessä aika lässähtänyt, tylsiä kisoja on tullut ihan urakalla. Vain Kanadassa ja Saksassa on riittänyt vilskettä, muutenhan meno on ollut kuin virkamiesmäistä jonoköröttelyä jossain Moskovan aamuruuhkassa.

Ja kaikki omat suosikkikuskini ovat tällä kaudella enemmän tai vähemmän häntäpäässä olleet (lähinnä huonojen autojen vuoksi), joten ei voi olla senkään vuoksi tyytyväinen. No, ainahan voi odottaa ensi vuotta ja toivoa parempia kulkupelejä heille...

Mitä tulee jäljellä oleviin kisoihin, en odota oikein mitään. Paitsi tietenkin Belgian SPA:n paluu on hieno asia, kyseessähän on sentään ylivomaisesti sarjan paras ja ehkäpä legendaarisinkin rata. Sitä odotellessa...
 

TMK

Well-known member
Liittynyt
6.6.2007
Viestit
388
Luuleeko joku ihan oikeasti että Ferrarilla olisi Turkin GP:ssä kannattanut rueta pelaamaan tallimääräyksillä kun miesten välinen ero oli Räikköselle 1 piste?Kuitenkin kummatkin on aika tasaväkisiä.Kuten jo joku aikaisemmin totesikin ei ole mitään järkeä suosia tässä vaiheessa toista jos mahdollinen keskeytys tuleekin sille ketä suositaan vaikkapa seuraavassa kisassa kun piste erot ovat niin pieniä.
 

Rälle

Well-known member
Liittynyt
24.5.2000
Viestit
397
TMK sanoi:
Luuleeko joku ihan oikeasti että Ferrarilla olisi Turkin GP:ssä kannattanut rueta pelaamaan tallimääräyksillä kun miesten välinen ero oli Räikköselle 1 piste?
Tämähän on tietysti matemaattinen fakta, mutta toisaalta yhtälailla matemaattinen fakta on se, että Kimillä on nyt 16 pisteen kaula kurottavana Hamiltoniin. Mikäli Kimi olisi tullut ruutulipulle ensimmäisenä Turkissa, niin piste-ero olisi 14 pistettä. Vaikka Kimi voittaisi kaikki jäljellä olevat kilpailut tällä kaudella, niin hän saattaa silti hävitä mestaruuden vaikkapa yhdellä pisteellä. Siinä kohtaa sitten vituttaa oikein urakalla, ettei Turkissa tehty tuota järjestelyä.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Rälle sanoi:
Tämähän on tietysti matemaattinen fakta, mutta toisaalta yhtälailla matemaattinen fakta on se, että Kimillä on nyt 16 pisteen kaula kurottavana Hamiltoniin. Mikäli Kimi olisi tullut ruutulipulle ensimmäisenä Turkissa, niin piste-ero olisi 14 pistettä. Vaikka Kimi voittaisi kaikki jäljellä olevat kilpailut tällä kaudella, niin hän saattaa silti hävitä mestaruuden vaikkapa yhdellä pisteellä.
Sama tilannehan se on Massallakin.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Rälle sanoi:
Se pointtihan oli nimenomaan siinä, että Kimillä olisi ollut se ykköskuskin rooli.
Tolla logiikalla pitäisi sitten jäljellä oleviin kisoihin antaa Massalla ykköskuskin rooli.
 

Rälle

Well-known member
Liittynyt
24.5.2000
Viestit
397
jps sanoi:
Tolla logiikalla pitäisi sitten jäljellä oleviin kisoihin antaa Massalla ykköskuskin rooli.
Vaikuttaisi sille, että varsinkin nyt Italian GP:n yhteydessä Massa on ottanut Kimiltä sen ykköskuskin roolin. Jos aika-ajoista voi mitään päätellä, niin Kimillä tulee olemaan kisassa täysi tuska päästä Massan edelle. McLareneiden ohittaminen on sitten vielä kokonaan eri juttu. Käytännössä se viimeistään tarkoittaa sitä, että Kimillä ei ole enää mahdollisuutta taistella tämän vuoden maailmanmestaruudesta. Ainut pelastus voi olla sitten se, McLaren tuomitaan johonkin rangaistukseen ensi torstaina FIAn maailmanneuvoston käsittelyssä ja Alonso & Hamilton menettävät joitain pisteitä. Mutta sen varaan ei vielä tällä hetkellä voi kukaan laskea.
 
Ylös