F1-kysymys.

K.Yrjola

Well-known member
Liittynyt
11.2.2000
Viestit
27899
Sijainti
Thunder Road
"Jos Formula1-kilpailua johtavan kuljettajan kilpa-auto hyytyy metri ennen maalia, voittaako hän kilpailun, jos hän nousee autostaan ja työntää sen maaliin? (Oletetaan, että etumatka on riittävä ja auto on työnnettävissä)".
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Voittaako? Entä jos talliväki tulee työntämään tai ratahenkilökunta, silloin ei käsittääkseni ainakaan voita?

Eli pitää olla itellä sopivasti ruista ranteessa, että saa sen metrin työnnettyä sitä kärryä vaikka jarrut olis kärähtäny lukkoon. Tosin eipä nuo nykyiset jarrut taida moista tehdä.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
K.Yrjola sanoi:
"Jos Formula1-kilpailua johtavan kuljettajan kilpa-auto hyytyy metri ennen maalia, voittaako hän kilpailun, jos hän nousee autostaan ja työntää sen maaliin? (Oletetaan, että etumatka on riittävä ja auto on työnnettävissä)".
Jos nyt en ihan omiani muista, niin autojen työntäminen kisan aikana on nykysääntöjen mukaan kiellettyä. Joku paremmin tietävä tai säännöistä tarkistamaan ehtivä voisi varmistaa. Vastaukseen voit lisätä senkin, että historia tuntee kyllä useammankin tapauksen, jossa kuski on bensiinin loppumisen jälkeen työntänyt autoaan maaliin ehkä kuuluisimpana Nigel Mansell Dallasissa 1984. Mansell pyörtyi metrejä ennen maalilinjaa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Bobakki sanoi:
Jos nyt en ihan omiani muista, niin autojen työntäminen kisan aikana on nykysääntöjen mukaan kiellettyä.
Tarkistamatta sanoisin sen menevän niin, että tallin toimesta autoa saa työntää vain varikolla, sen ulkopuolella ratahenkilökunta. Ratahenkilökunta luonnollisesti vain työntääkseen ayton turvallisempaan paikkaan. Työntöapu on kiellettyä, ja siitä on tullut diskauksia, mm. Kekelle. Tulkinnassa on kyllä ollut häilyvyyttä esim. Schumin tapauksessa Nürbugringillä.

Kuski itse saa kyllä työntää.
 
Viimeksi muokattu:

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
WebSlave sanoi:
Tarkistamatta sanoisin sen menevän niin, että tallin toimesta autoa saa työntää vain varikolla, sen ulkopuolella ratahenkilökunta. Ratahenkilökunta luonnollisesti vain työntääkseen ayton turvallisempaan paikkaan. Työntöapu on kiellettyä, ja siitä on tullut diskauksia, mm. Kekelle. Tulkinnassa on kyllä ollut häilyvyyttä esim. Schumin tapauksessa Nürbugringillä.

Kuski itse saa kyllä työntää.
Ratavirkailijoiden työntöapu on ihan sallittua. Nykysäännöissä apulaitteilla (nosturi) autettu auto keskeyttää mutta ratavirkailijoiden puolesta työnnetty ei. Varikkohenkiläkunta saa työntää autoa varikolla, ei radan puolella. Kuski saa työntää autoa radan puolellakin, mutta säännöissä voi kyllä nykyisin olla pykälä että maaliin työntäminen on kielletty - tästä en kyllä tiedä.

Lisäpykälänä aika-ajoissa hyytynyt auto keskeyttää vaikka se ratavirkailijoiden toimesta saataisiin varikkoalueelle, näinhän kävi Kimille jokunen aika sitten.
 

EdHunter

Uuden Englannin Nahkamies
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
1128
Sijainti
Brave New World
Eikös Jack Brabham varmistanut jonkun mestaruutensa työnnettyään autonsa maalin, mutta tämähän oli tietysti joskus 60-luvulla..

Tällaiset kysymykset kuuluisivat kyllä paremminkin tuonne turhien kysymysten toikkiin vapaan puolelle.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Toni_V sanoi:
Ratavirkailijoiden työntöapu on ihan sallittua.
If a car stops on the track it shall be the duty of the marshals to remove it as quickly as possible so that its presence does not constitute a danger or hinder other competitors. If any mechanical assistance received during the race results in the car rejoining the stewards may exclude him from the race (other than under Articles 30.9(d) or 41.3.
Onko tuo nyt sitten ymmärrettävä niin, että virkailijoiden apu ei ole "mechanical"?

Unohdin tuossa edellisessä, että kyllähän käynnissä olevan auton auttaminen ratavirkailijoiden toimesta on sallittua, mutta se nosturilla jatkoon auttaminen muuttui (ehkä? - "may be removed") kielletyksi tapaus Hamiltonin jälkeen. En silti usko, että ratavirkailijat saavat auttaa autoa ylittämään maalilinjan, mistä tilanteesta tämä ketju lähti.

Lisäpykälänä aika-ajoissa hyytynyt auto keskeyttää vaikka se ratavirkailijoiden toimesta saataisiin varikkoalueelle, näinhän kävi Kimille jokunen aika sitten.
"- Kilpailun tuomaristo ei antanut lupaa jatkaa, koska auto työnnettiin varikolle paikasta, josta se ei ollut sallittua, Räikkönen kertaili."
http://www.mtv3.fi/urheilu/arkisto.shtml/arkistot/f1/2008/03/623904

Käytännössä radan varteen jäänyt auto ei saa osallistua seuraavaan sessioon, vaikka aika siihen oikeuttaiskin.
 
Viimeksi muokattu:

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
EdHunter sanoi:
Eikös Jack Brabham varmistanut jonkun mestaruutensa työnnettyään autonsa maalin, mutta tämähän oli tietysti joskus 60-luvulla..

Tällaiset kysymykset kuuluisivat kyllä paremminkin tuonne turhien kysymysten toikkiin vapaan puolelle.
Jos ens kisassa sattuisi nuin käymään kuten skenaario kertoi, niin varmaan aika montaa alkaisi kiinnostaan tämä "turha" kysymys.

WebSlave sanoi:
En silti usko, että ratavirkailijat saavat auttaa autoa ylittämään maalilinjan, mistä tilanteesta tämä ketju lähti.
Aika häijyä jos kuski alkaa työntään nii pitää samalla puskee ratamiehiä kumoon ettei nämä tuu auttamaan? Minä en siis tiiä enkä väitä mitään, ihmettelen vain että jos nuin hassusti kävis. ja Kimiähän siitä moitittas seuraavat pari vuotta.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
K.Yrjola sanoi:
"Jos Formula1-kilpailua johtavan kuljettajan kilpa-auto hyytyy metri ennen maalia, voittaako hän kilpailun, jos hän nousee autostaan ja työntää sen maaliin? (Oletetaan, että etumatka on riittävä ja auto on työnnettävissä)".
Ideahan autokilpailussa lienee päästä nopeiten maaliin, ja auto on siinä vain apuväline. Miksi siis työntää autoa, jos paremmin kerkiää juoksemalla :eek:
 

Leo

User
Liittynyt
14.1.2008
Viestit
530
Sijainti
Location
Zaikom sanoi:
Ideahan autokilpailussa lienee päästä nopeiten maaliin, ja auto on siinä vain apuväline. Miksi siis työntää autoa, jos paremmin kerkiää juoksemalla :eek:
Ajanottolaitteisto on tietääkseni kiinni oikeassa sivupeilissä, joten nopein tapa on murtaa peili irti ja juosta sen kanssa tai heittää kapine yli maalilinjan. Paperisota alkaisi samalla kellon lyömällä. Kuljettajalle 10 pistettä ja tallille 0.:D
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Leo sanoi:
Ajanottolaitteisto on tietääkseni kiinni oikeassa sivupeilissä, joten nopein tapa on murtaa peili irti ja juosta sen kanssa tai heittää kapine yli maalilinjan. Paperisota alkaisi samalla kellon lyömällä. Kuljettajalle 10 pistettä ja tallille 0.:D
Oikeestikko sivupeilissä kiinni? Sehän irtoo helposti.

Tuntuis tosi hassulta, että kuski sais nykyään työntää auton maaliin, kun voisi kuvitella, että kuski ei saa autosta noustuaan tehdä mitään muuta kuin poistua radalta. Turvallisuussyistä.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Leo sanoi:
Ajanottolaitteisto on tietääkseni kiinni oikeassa sivupeilissä
Tätä en hevillä niele. Kuten Groundi sano, nii se peili irtoo helposti ja toisekseen, ne peilit lienee eri paikassa eri autoissa. Ei sillä oo kierrosaikaan väliä, mutta kumpi tulee ensin maaliin rintarinnan taistelussa nii ei voi olla peilin sijainnista kiinni.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
WebSlave sanoi:
Onko tuo nyt sitten ymmärrettävä niin, että virkailijoiden apu ei ole "mechanical"?

Unohdin tuossa edellisessä, että kyllähän käynnissä olevan auton auttaminen ratavirkailijoiden toimesta on sallittua, mutta se nosturilla jatkoon auttaminen muuttui (ehkä? - "may be removed") kielletyksi tapaus Hamiltonin jälkeen. En silti usko, että ratavirkailijat saavat auttaa autoa ylittämään maalilinjan, mistä tilanteesta tämä ketju lähti.
Jep, tuo pykälä tuli nimenomaan Lewisin nostosta radalle olikos se nyt Nyrrellä? Radalle saadaan siis työntää kuski muttei nostaa mekaanisella avulla. Voi sitten vain miettiä miksi tuollainen sääntöpykälä on sinne jätetty. Mielestäni olisi selvempää jos ulkopuolista apua ei saisi ollenkaan.

Itse luulisin ilman tarkempaa tietoa ettei autoa saa maaliin työntää, mutta siis sitä tarkempaa tietoa odotellaan.

"- Kilpailun tuomaristo ei antanut lupaa jatkaa, koska auto työnnettiin varikolle paikasta, josta se ei ollut sallittua, Räikkönen kertaili."
Maikkarin uutiset hallitsee. Sporting regulations:
33.2 Any driver whose car stops on the circuit during the qualifying session will not be permitted to take any further part in the session.....

Ajanottolaitteisto on tietääkseni kiinni oikeassa sivupeilissä, joten nopein tapa on murtaa peili irti ja juosta sen kanssa tai heittää kapine yli maalilinjan. Paperisota alkaisi samalla kellon lyömällä. Kuljettajalle 10 pistettä ja tallille 0.
Autoissa on kolme AMB transponderia joilla aikaa otetaan. Ponderit on rungon korokkeilla kuskin kypärän kummallakin sivulla sekä etuakselin kohdalla. Ymmärtääkseni ponderien keskiarvo on se virallinen tulos.
 

Leo

User
Liittynyt
14.1.2008
Viestit
530
Sijainti
Location
Tuossa TAG Heuerin yksi johtajista kertoo asiasta, linkki.Vuosi oli 1999, joten tietoni saattaa olla vanhentunut, mutta ainakin tekstissä puhutaan yhdestä transponderista.
"The system largely relies on an electronic transponder fitted to each racing car," explains St Aphane Kiener, sales manager at TAG Heuer's headquarters in Geneva. "About the size of a matchbox, it transmits information on each car's speed and lap times on a unique frequency.

Saatan muistaa väärin ja ehkä kyse oli tallin ja varikon välisestä tietoliikenteestä, tai jostai joskus... Muistelen kuitenkin, että kyse oli juuri varikon puoleisesta peilistä ja nuo vastakkaisen ouolen peilit tuntuvat olevan heikompia, siis näin ainakin Montoyalla -Video
 
Viimeksi muokattu:

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Leo sanoi:
Tuossa TAG Heuerin yksi johtajista kertoo asiasta, linkki.Vuosi oli 1999, joten tietoni saattaa olla vanhentunut, mutta ainakin tekstissä puhutaan yhdestä transponderista.
"The system largely relies on an electronic transponder fitted to each racing car," explains St Aphane Kiener, sales manager at TAG Heuer's headquarters in Geneva. "About the size of a matchbox, it transmits information on each car's speed and lap times on a unique frequency....
Tässä itse ainakin sotkin mukaan eri asian.

Auton kierrosaikoja mittaavat ponderit ovat nuo kolme mainitsemaani.

Auton omaa tiedonsiirtoa tallille hoidetaan varikon puoleiseen peiliin asennetun tiedonsiirtojärjestelmän kautta.
 

nuti

Well-known member
Liittynyt
12.5.2008
Viestit
119
Jos riittää että kuski pääsee maaliin, niin kaikkiin ajoneuvoihin lisävarusteeksi polkupyörä. Menisi äkkiä :thumbup:
 

Örfil

Guest
Petaako Kyrjölä tällä jotain, mieshän lupasi osallistua johonkin KKWCS kisaan tänä kautena ;)
 
Ylös