F1-tallikaveriväännöt

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Tällä saa sitten ihan suhteellisen vapaasti vääntää heppoisin tutkimuksin tehtyjä päätelmiä siitä, kuka niistä tallikavereista oikeasti on se parempi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Tämän tyyppinen toikki voisi myös mahdollisesti sopia vanhojen aikojen tallikaveriparivaljakkojen vapaaseen vertailuun. Jopa ilman Kausikoostettakin. Ainakin tiettyjen vuosien tallikaverien vertailut olen kirjoittanut hyvinkin monen tilannekatsausten jälkeen muistiin ja vuoden 1984 Kausikoosteeseen olen arvellut sijoittaa myös tallikaverien keskimääräistä sijoittamistakin lähtöruudukossa, kisoissa, ohitusten määrää, suhteellista suoritustasoa toisiinsa nähden ja jopa ohitusten yksittäismäärää eri kilpailujen osalta suhteessa tallikaveriin taustoittamaan todellista suoritustasoa.

Tosin kyllä noita ihan ensimainittuja asioita lukuunottamatta eivät taida nämä jutut toteutua. Mikäli nyt meinaa siitä tulla floppi kun viime aikoina on ollut kirjoitusmotivaatio aika heikoilla kantimilla näiden aivan viime päivien tunteenpurkausten takia. Tosin lainausmerkeissä "saattaisi sopia" sillä eihän liian vanhoja tallikaverivertailuja voi/saa kommentoida.

Joku kestoprovo kun voisi niistä jutuista pahoittaa myös mielensä.:yuck:
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15068
Kaudesta 1979 lähtien minulta kyllä löytyisi noita todella yhteneväisiä vertailuja eri tallikaverien kesken ja aineistoa kaikkiaan hajauutisineen löytyy aina kauteen 1973 asti. Vuosien 1981-1986 vastaavat vertailut ovat olleet mielestäni parhaimpia ja kattavimpia (näistä 1982 ja 1983 vertailut esittelin jo kausikoosteissa.) Vuoden 1984 vertailut ovat tutkinnan alla mikäli kausikoostetta ei sitten oikein tulekaan kirjoitettua tällä kaudella johtuen näistä viime aikojen tunteenpurkauksista foorumilla. Ayrtonista, Stefanista ja Martinista yhdessä Jon kanssa riittäisi vaikka kuinka paljon.:)

Viimeiset isommat vertailut olen tehnyt kautta 1995 koskien sillä sen jälkeen vertailua alkoi tulla tarpeeksi järkevästi myös kotimaisen mediankin osalta. Toki yksioikoinen katselmus vailla riittävää kokonaisuutta on vaivannut suomlaismediaa ja jossain määrin muutenkin yleisöä aina näihin päiviin asti. Näissä katselmuksissa saattaisin verrata myös aika-ajosijoituksia, yleistä kilpailusijoittumista lähtöruudukossa kuin kisassakin, suoritustasoa suhteessa tallikaveriin, verrannollisia ohituksia tai yleistä kilpailuhalukkuutta ja loppupelissä myös yleistä suhtautumista muiden kuljettajien joukossa.

Vuodesta 1987 eteenpäin olen huomioissa tähtikuljettajia lukuunottamatta ollut yleensä vähemmän niitä kerännyt. Ayrton Sennasta tuli aikanaan merkattua muistiin paljon myös äärimmäisiäkin huomionarvoisia asioita yksittäistäkin kautta koskein yleisessä suorituskyvyssä ja nekin osoittivat paljon hänen yleistasoaan.

Ilman sitä kehittymistä Sennasta olisi tullut hyvin todennäköisesti kaikkien aikojen paras osakilpailuja voittanut kuljettaja, mutta maailmanmestaruuksia olisi tullut vain yksi tai korkeintaan kaksi sillä Ayrtonilla oli erityisesti Lotus-vuosinaan se tulenpalava halu olla maailman nopein ja ajoittain tehdä todella typeriä virheitä ja olla jopa vaaraksi muille kuljettajille. Toki jonkin verran Lotus-autot myös hajosivat alle noina vuosina, mutta osan niistä Senna olisi voinut estääkin.

Toki poikkeuksia on myös mukana kuten esimerkiksi Mika Häkkisen Lotus-ajan vertailut Johnny Herbertiin kausilla 1991-1992.

Yleisesti ottaen Mika oli äärimmäisen nopea kun Johnny taas oli jossain määrin konservatiivisempi kuljettaja. Tosin Suzuka 1992 oli sitten Lotukselle sellainen poikkeus, että suoritus ja jopa tallikaverien keskinäinen kisailu oli varsin maagista.:cool: Etenkin näin jälkikäteen katsoen.

Samaten kautta 1992 koskien tein aikanaan suurempaa vertailua myös Jordan-tallin Stefano Modenan ja Mauricio Gugelminin väliltä kauden aikana. Siinä oli ainakin näin esimerkkinä osoitettavissa, että Modenalta ja tallilta yhteistyökyvyn keskeisyys muuttui sietämättömyydeksi jo Kanadasta eteenpäin.

Samalla Stefano sulkeutui kuoreensa ja kiukkutteli kaikille ja lähinnä Adelaiden tuuri toi pisteen hänelle kauden päätteeksi. Gugelmin oli yleensä kilpailullisesti parempi ja Suzukassa hän olisi tuonut tallille pisteen ilman bensan loppumista mitä taas sitten syytettiin koneviaksi. Se oli oikeastaan Mauricioa koskien ainoa tekopyhä asia minkä hän sinällään teki kauden aikana tallissa eli tekopyhisteli keskeytyksen syystä yhdessä tallin kanssa.

Katsotaan mitä tästä tulee.:dunno:
 
Viimeksi muokattu:
Ylös