Eiku Alonso meneekin Hondalle
Hondalla tuntuu olevan ylimääräistä rahaa.
Turun Sanomat uutisoi Hondaan liittyvistä kuvioista kauden 2009 osalta:
"Honda on rakentanut Alonsolle huipputarjousta kolmen vuoden sopimukseksi. Myös kuljettajaa kiehtoo tieto tallin vahvasta panostuksesta ensi vuoteen jo tässä vaiheessa.
Kun Alonso katsoo yhä myös muualle, Honda on lähestynyt myös BMW:n Nick Heidfeldiä, jonka asema saksalaistallissa on käynyt yhä kiikkerämmäksi, kun häntä on pyydetty suostumaan palkanalennukseen."
ja vielä
"Honda neuvottelee myös uuden kakkostallin perustamisesta. Super Aguri on haudattu, mutta se ei estä Hondaa kaavailemasta kokonaan uuden yrityksen rakentamista amerikkalaisinsinööri Ken Andersonin kanssa.
Anderson on hankkinut neljä isoa tukijaa ja tavannut jo Bernie Ecclestonen uuden tallin viemiseksi MM-sarjaan 2009. Myös Force Indian omistaja Vijay Mallya on tehnyt tunnusteluja Hondan moottoritoimituksesta. Mallya kaavailisi saavansa japanilaismoottorit 12 miljoonaa dollaria halvemmalla kuin mitä nyt maksaa Ferrarille.
Merkittävää on, että sekä Hondan mahdollinen uusi talli kuten myös Force India olisivat valmiit pestaamaan Takuma Saton kuljettajakseen."
Eli jos näistä jutuista voi päätellä mitään, niin se on se, että Force Indialla tulee kuviot menemään uusiksi. Moottoritoimittajan vaihtaminen on iso päätös pienelle tallille, se ei tule vaikuttamaan pelkästään rahallisesti, vaan myös auton suunnitteluun aivan keskeisesti.
Force Indian halukkuus ajattaa Takuma Satoa on tietysti merkittävä uutinen Fisichellan ja Sutilin kannalta - he eivät ole kilpakuljettajapari Force Indialla kaudella 2009.
Mitä tulee vielä Hondan halukkuuteen ajattaa Alonsoa, tarkoittanee sitä, että sekä Renaultin, että Hondan kuviot menevät aivan uusiksi. Jo nyt näyttää sille, että Renault on entistä enemmän vajoamassa tuloksissa keskikastin talliksi. Edelle ovat ehtineet BMW, Toyota ja Red Bull (McLarenin ja Ferrarin lisäksi). Hondan vahva panostus ensi kauden autoon voisi muhkean rahatukun lisäksi olla riittävä houkutus Alonsolle siirtymään Renaultilta. Pelkäänpä kuitenkin, että kysymyksessä on siirtyminen keskikastin tallista toiseen keskikastin talliin. Voittajatalliksi ei nousta vuodessa (mikä toisaalta olisi todella hienoa).
Toinen uutinen oli Heidfeldin asema BMW:llä. Hän voi säilyttää paikkansa tallissa alentamalla palkkaansa. Siis kamoon hei, voihan sitä olla uskollinen tallilleen, mutta Quick-Nick ei ole mikään tulokas F1-sarjassa, eikä hänellä ole mitään syytä nöyrtyä moisen vaatimuksen suhteen. Käytännössä siis Heidfeldin lähteminen BMW:ltä on selviö.
Kuten viime vuonna, niin tänäkin vuonna kuljettajaruletin pyöräyttää Alonson päätös siitä, missä tallissa hän on halukas ajamaan kaudella. Tai ehkä ilmaisu on huono, sillä Alonsohan haluaisi ajaa Ferrarilla, mutta siellä ei ole tilaa hänelle vielä ensi vuonna.
Rosbergin siirtymisestä BMW:lle on ollut uutisia jo aiemmin, mikä tarkoittaisi sitä, että Williamsin toinen auto olisi vapaana. Heidfeld? Button? Fisi? Täytyy tehdä taas uusi lista ensi kauden kuljettajapaikoista. :yuck: