F1 tallipaikat kaudella 2009

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Pyrys sanoi:
:confused: Mitä Toyota tekisi Williamssilla? Kun ei saada kahta autoa kulkemaan niin miten sitten neljä?
No siis eihän he tietenkään ajattaisi neljää autoa. Vaan ostaisi enemmän tai vähemmän Williamsin osaamisen, kuten Bemari osti Sauberin ja luo sen päälle oman tallinsa. Kun ei näytä siltä, että Toyota yksinään saa mitään aikaiseksi.

Tai onhan se tietty saanut mutta Williamsilla on kokemusta voittojen tieltä. Siinä sivussa mestaruuksista. Toyotalla ei ole mitään saman suuntaista esitettävänä.
 

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
Pyrys sanoi:
Williamsin kukkaroa puraisi parin vuoden takainen sponsoreiden (Intel ja HP) poistuminen kuvioista, varsinkin kun samaan syssyyn tuli BMW-yhteistyön päättyminen ja ostomoottorit seuraavaksi kaudeksi, mutta voi tosiaankin olla että talli on jo päässyt näistä rahavaikeuksistaan ylitse, varsinkin kun koneet todellakin tällä kaudella olivat ilmaisia.
Tuskin Williamsilla on talousvaikeuksia kun hylkäsivät McLaren megatarjouksen Nicosta:ahem:
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Misa1 sanoi:
No siis eihän he tietenkään ajattaisi neljää autoa. Vaan ostaisi enemmän tai vähemmän Williamsin osaamisen, kuten Bemari osti Sauberin ja luo sen päälle oman tallinsa. Kun ei näytä siltä, että Toyota yksinään saa mitään aikaiseksi.

Tai onhan se tietty saanut mutta Williamsilla on kokemusta voittojen tieltä. Siinä sivussa mestaruuksista. Toyotalla ei ole mitään saman suuntaista esitettävänä.
En tiedä onko mitään järkeä enää ostaa tässä vaiheessa, koska ovat rakentaneet jo massiivisen organisaation. Yksi viisas ratkaisu olisi luultavasti eurooppalaislähtöinen johtoporras. Japanilainen kulttuuri ei taida oikein soveltua F1-ympäristöön. Samoin tallille pitäisi antaa ainoastaan budjetti ja raamit eikä autotehtaan johto pitäisi puuttua johtamiseen.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Misa1 sanoi:
Edelleen veikkaan, ettei mene kauaa kun Toyota ostaa Williamsin.
Williams ei ole myynnissä, sillä Frank ei myy. BMW-yhteistyökin päättyi siihen, kun Frank ei suostunut antamaan Bemarille enempää päätäntävaltaa. Mielummin Bemari olisi Williamsin ostanut kuin Sauberin, vaikka jälkimmäisellä huippumoderni tuulitunneli onkin..
 

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
JButton7 sanoi:
Danica Patrick ois kyl mielenkiintoista nähdä ajamassa Formuloissa :)
Niin olisi, mutta toisaalta odotan kauhulla niitä noloja kommentteja, mitä takuulla nähtäisi sitten kun Danicalle sattuisi se ensimmäinen virhe, olkoonkin miten pieni tahansa. Hyeenat oikein varmasti odottaa sitä virhettä.

"Ei osaa akka ajaa"
"Pelkän rahan takia sai paikan"
"Miesten laji"
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
WebSlave sanoi:
Williams ei ole myynnissä, sillä Frank ei myy. BMW-yhteistyökin päättyi siihen, kun Frank ei suostunut antamaan Bemarille enempää päätäntävaltaa. Mielummin Bemari olisi Williamsin ostanut kuin Sauberin, vaikka jälkimmäisellä huippumoderni tuulitunneli onkin..
Frankilla ikää jo lähemmäs 70, eli eiköhän se muutaman vuoden sisään tule myyntiin, vai lieneekö Frankin jälkeläisissä potenttiaalisia jatkajia?

Mutta sitä kyllä en jaksa millään uskoa että Williamsin ostolla Toyota saisi juuri minkäänlaista tietotaitoa mitä heillä ei jo entuudestaan ole. Willaimssilla on kokemusta siitä miten tehtiin voittaja-autoja 5 vuotta sitten, ei vaikuta enää mitään nykyisin se.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
WebSlave sanoi:
Williams ei ole myynnissä, sillä Frank ei myy. BMW-yhteistyökin päättyi siihen, kun Frank ei suostunut antamaan Bemarille enempää päätäntävaltaa. Mielummin Bemari olisi Williamsin ostanut kuin Sauberin, vaikka jälkimmäisellä huippumoderni tuulitunneli onkin..
Silloin oli silloin... Tuon jälkeen on alkanut myyntihuhuja liikkumaan. On sitten kokonaan toinen asia että Toyota ostaisi Williamsin. Tojolla meininki on kuitenkin ollut että toimitaan omista lähtökohdista ja jos muut eivät siihen sopeudu, ne laitetaan pellolle. Miksi siis ostettaisiin talli jos kerran pidetään omista tavoista niin kiinni?
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
On ollut ilmeisen monen tähän toikkiin kirjoittajan mielipide että BMW ei tule vaihtamaan kumpaakaan kuljettajaansa ensi kaudeksi, mutta minun mielestäni Theissanin "Turha odotella kuljettajailmoituksiamme ennen monzaa" kertoo olennaisen siitä että jompi kumpi on lähdöillään, tai molemmat. Kubicalla tilanne vain voi olla se että parempaa vaihtoehtoa ei ole tarjolla ja Heidfeldillä puolestaan tilanne se, että noin pahasti tallikaverinsa jalkoihin jäänyttä kuljettajaa ei kukaan tahdo kärkitalliin.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Misa1 sanoi:
No siis eihän he tietenkään ajattaisi neljää autoa. Vaan ostaisi enemmän tai vähemmän Williamsin osaamisen, kuten Bemari osti Sauberin ja luo sen päälle oman tallinsa. Kun ei näytä siltä, että Toyota yksinään saa mitään aikaiseksi.

Tai onhan se tietty saanut mutta Williamsilla on kokemusta voittojen tieltä. Siinä sivussa mestaruuksista. Toyotalla ei ole mitään saman suuntaista esitettävänä.
En näe mitään syytä miksi Toyota ostaisi Williamsin. Varmaan pyrkivät imemään tietotaitoa vastineena moottorisopimukselle. Itse infrastruktuurin ja henkilöstön ostamisessa en näe mitään järkeä. Mitäs se Toyotaa auttaisi, jos Williamsista tehdään tojota? Rahaa saisi kyllä palamaan...

Ja Heidfeldista. Ei voi kuin ihmetellä niitä, jotka menettävät uskon kuskin kykyihin välittömästi, jos kuskilla sattuu kulkemaan huonommin kuin ennen. Ikään kuin se ei koskaan olisi mitään ollutkaan...

Eiköhän bemarilla tiedetä että ovat panostaneet Kubicaan, ja Heidfeldilla on vaikeuksia saada autoa toimimaan.
 
Viimeksi muokattu:

Rälle

Well-known member
Liittynyt
24.5.2000
Viestit
397
Pyrys sanoi:
On ollut ilmeisen monen tähän toikkiin kirjoittajan mielipide että BMW ei tule vaihtamaan kumpaakaan kuljettajaansa ensi kaudeksi, mutta minun mielestäni Theissanin "Turha odotella kuljettajailmoituksiamme ennen monzaa" kertoo olennaisen siitä että jompi kumpi on lähdöillään, tai molemmat. Kubicalla tilanne vain voi olla se että parempaa vaihtoehtoa ei ole tarjolla ja Heidfeldillä puolestaan tilanne se, että noin pahasti tallikaverinsa jalkoihin jäänyttä kuljettajaa ei kukaan tahdo kärkitalliin.
Alonso ja Senna - BMW:n ensi kauden kuljettajat?
 

Rälle

Well-known member
Liittynyt
24.5.2000
Viestit
397
Eiku Alonso meneekin Hondalle

Hondalla tuntuu olevan ylimääräistä rahaa. Turun Sanomat uutisoi Hondaan liittyvistä kuvioista kauden 2009 osalta:
"Honda on rakentanut Alonsolle huipputarjousta kolmen vuoden sopimukseksi. Myös kuljettajaa kiehtoo tieto tallin vahvasta panostuksesta ensi vuoteen jo tässä vaiheessa.

Kun Alonso katsoo yhä myös muualle, Honda on lähestynyt myös BMW:n Nick Heidfeldiä, jonka asema saksalaistallissa on käynyt yhä kiikkerämmäksi, kun häntä on pyydetty suostumaan palkanalennukseen."
ja vielä

"Honda neuvottelee myös uuden kakkostallin perustamisesta. Super Aguri on haudattu, mutta se ei estä Hondaa kaavailemasta kokonaan uuden yrityksen rakentamista amerikkalaisinsinööri Ken Andersonin kanssa.

Anderson on hankkinut neljä isoa tukijaa ja tavannut jo Bernie Ecclestonen uuden tallin viemiseksi MM-sarjaan 2009. Myös Force Indian omistaja Vijay Mallya on tehnyt tunnusteluja Hondan moottoritoimituksesta. Mallya kaavailisi saavansa japanilaismoottorit 12 miljoonaa dollaria halvemmalla kuin mitä nyt maksaa Ferrarille.

Merkittävää on, että sekä Hondan mahdollinen uusi talli kuten myös Force India olisivat valmiit pestaamaan Takuma Saton kuljettajakseen."
Eli jos näistä jutuista voi päätellä mitään, niin se on se, että Force Indialla tulee kuviot menemään uusiksi. Moottoritoimittajan vaihtaminen on iso päätös pienelle tallille, se ei tule vaikuttamaan pelkästään rahallisesti, vaan myös auton suunnitteluun aivan keskeisesti.

Force Indian halukkuus ajattaa Takuma Satoa on tietysti merkittävä uutinen Fisichellan ja Sutilin kannalta - he eivät ole kilpakuljettajapari Force Indialla kaudella 2009.

Mitä tulee vielä Hondan halukkuuteen ajattaa Alonsoa, tarkoittanee sitä, että sekä Renaultin, että Hondan kuviot menevät aivan uusiksi. Jo nyt näyttää sille, että Renault on entistä enemmän vajoamassa tuloksissa keskikastin talliksi. Edelle ovat ehtineet BMW, Toyota ja Red Bull (McLarenin ja Ferrarin lisäksi). Hondan vahva panostus ensi kauden autoon voisi muhkean rahatukun lisäksi olla riittävä houkutus Alonsolle siirtymään Renaultilta. Pelkäänpä kuitenkin, että kysymyksessä on siirtyminen keskikastin tallista toiseen keskikastin talliin. Voittajatalliksi ei nousta vuodessa (mikä toisaalta olisi todella hienoa).

Toinen uutinen oli Heidfeldin asema BMW:llä. Hän voi säilyttää paikkansa tallissa alentamalla palkkaansa. Siis kamoon hei, voihan sitä olla uskollinen tallilleen, mutta Quick-Nick ei ole mikään tulokas F1-sarjassa, eikä hänellä ole mitään syytä nöyrtyä moisen vaatimuksen suhteen. Käytännössä siis Heidfeldin lähteminen BMW:ltä on selviö.

Kuten viime vuonna, niin tänäkin vuonna kuljettajaruletin pyöräyttää Alonson päätös siitä, missä tallissa hän on halukas ajamaan kaudella. Tai ehkä ilmaisu on huono, sillä Alonsohan haluaisi ajaa Ferrarilla, mutta siellä ei ole tilaa hänelle vielä ensi vuonna.

Rosbergin siirtymisestä BMW:lle on ollut uutisia jo aiemmin, mikä tarkoittaisi sitä, että Williamsin toinen auto olisi vapaana. Heidfeld? Button? Fisi? Täytyy tehdä taas uusi lista ensi kauden kuljettajapaikoista. :yuck:
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Onko kukaan haluamassa tai menossa enää Renaultille? Romain Grosjean? Adrian Sutil? ...tuota en kyllä tajua, että miksi Honda perustaisi uuden kakkostallin.
 
Viimeksi muokattu:

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
kouvotsvoni sanoi:
Onko kukaan haluamassa tai menossa enää Renaultille? Romain Grosjean? Adrian Sutil? ...tuota en kyllä tajua, että miksi Honda perustaisi uuden kakkostallin.
Kyllähän sinne varmasti menijöitä riittää, jos ei muuten niin pikkuformuloiden puolelta ja ainakin Fischicella ;) Joku muukin kehäraakki todennäköisesti vapailla markkinoilla kauden päätteeksi, esim David "mojo" Coulthard.

En ymmärrä minäkään miksi Honda perustaisi kakkostallin, mutta ehkä takana on jonkinlainen ajatusmalli siitä että moottoreista saadaan enemmän dataa kun niillä ajatetaan useampaa autoa.
Super Aqurin rahoitushan ainakin huhujen mukaan kariutui tallien johtoportaiden tulehtuneisiin väleihin, joten ehkä uuteen talliin on tulossa helpommin pomoteltava pomo.
Ja rahoitushan uudelle tallille olisi tulossa usa:n Hondalta, ei japanista kuten viimeksi.

Edit: vähän evotin.
 
Viimeksi muokattu:

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
Rälle sanoi:
Rosbergin siirtymisestä BMW:lle on ollut uutisia jo aiemmin, mikä tarkoittaisi sitä, että Williamsin toinen auto olisi vapaana. Heidfeld? Button? Fisi? Täytyy tehdä taas uusi lista ensi kauden kuljettajapaikoista. :yuck:
Miks Williams nyt luopuis Nicosta kun viime vuonna hylkäsivät McLadan megatarjouksen:confused:
Ja on pommin varma asia et BMW:llä ei ole niin paljoa rahaa antaa Williamsille:nope:
 

Rälle

Well-known member
Liittynyt
24.5.2000
Viestit
397
Feretti sanoi:
Miks Williams nyt luopuis Nicosta kun viime vuonna hylkäsivät McLadan megatarjouksen:confused:
Ja on pommin varma asia et BMW:llä ei ole niin paljoa rahaa antaa Williamsille:nope:
Nico suostui jäämään Williamsille, koska hänen palkkaansa nostettiin merkittävästi ja Williams sai uskoteltua, että tämän vuoden auto on 'vallankumouksellinen' (siis liki voittaja-auto :D ). Nicolla lienee jokin pykälä sopimuksessaan, jonka avulla hän on vapaa vaihtamaan tallia, mikäli Williams ei ole esim. kuljettajien pisteissä tarpeeksi korkealla tietyssä vaiheessa kautta.

Siksi toisekseen, McLarenin asema vuoden 2008 osalta oli epävarma vakoiluskandaalin ja sen seuraamustan suhteen. 100 miljoonan dollarin sakko ei voinut olla vaikuttamatta auton kehittämiseen liittyvin panostuksiin ja toisekseen Nicon sopimusneuvottelujen aikaan ei ollut varmaa voiko McLaren osallistua tallina F1-sarjaan ollenkaan. Nyt tilanne on toki toinen.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
WebSlave sanoi:
Williams ei ole myynnissä, sillä Frank ei myy. BMW-yhteistyökin päättyi siihen, kun Frank ei suostunut antamaan Bemarille enempää päätäntävaltaa. Mielummin Bemari olisi Williamsin ostanut kuin Sauberin, vaikka jälkimmäisellä huippumoderni tuulitunneli onkin..
Aika aikaansa kutakin, Frank on jo vanha poika ja eipä taida olla varsinaista seuraajaa tiedossa. Eikös se osittain Sauberkin myynyt tallinsa siksi, että saa "oman tekeleensä" säilymään sarjassa? Sitä paitsi emme tiedä tarkkoja syitä Bemarin ja Williamsin välirikkoon muutenkaan.

Pyrys sanoi:
Mutta sitä kyllä en jaksa millään uskoa että Williamsin ostolla Toyota saisi juuri minkäänlaista tietotaitoa mitä heillä ei jo entuudestaan ole. Willaimssilla on kokemusta siitä miten tehtiin voittaja-autoja 5 vuotta sitten, ei vaikuta enää mitään nykyisin se.
Käsittääkseni Toyota käyttää Williamsin kehittämää vaihdelaatikkoa, ja on sillä Williamsilla kokemusta monella tapaa muutenkin kuin 5 vuotta sitten tehty voittaja-atuo. Jo pelkästään se miten kisoja hallitaan silloin kun alla on voittaja-auto riittää pitkälti useiden kisojen voittamiseen. Toyotalla ei ole minkäänluokan kokemusta kisojen hallitsemisesta. Sekun ei ole pelkkää ajelua ja päälle 8 sekunnin stoppi.

Mitä tulee Hondan kakkostallikuvioon, niin ei ymmärrystä löydy kyllä yhtään? Mikä juttu se on että ensin ajetaan kakkostalli alas ja nyt sitten ollaan perustamassa toista??? Koneen myymisen kyllä jotenkin ymmärrän. Onko Takuman ajattaminen jotenkin niin iso ja vaikee homma, että on pakko saada sille jonkinlainen kottero alle?

Sinänsä oletan Hondan nousevan ensi vuonna mutta että Alonso sinne. Tulee eräs Villeneuve mieleen. Ei ole Alonsosta Schumiksi se on selvä, vaikka kuinka kova kuski onkin.
 

kasper

Well-known member
Liittynyt
16.2.2007
Viestit
493
Feretti sanoi:
Miks Williams nyt luopuis Nicosta kun viime vuonna hylkäsivät McLadan megatarjouksen:confused:
Ja on pommin varma asia et BMW:llä ei ole niin paljoa rahaa antaa Williamsille:nope:
Minä taas ihmettelen mitä annettavaa Nicolla on BMW:lle.
 
Ylös