F1 tekemässä kuolemaa?

CountZero

Well-known member
Liittynyt
23.2.2004
Viestit
162
Sijainti
Tampere
Vika on AUTOISSA.
Vika on pöhöttyneissä tiimeissä jotka eivät halua muutosta. FIAn pitäis radikaalisti muuttaa ilman tiimien suostumusta autoja täysin toiseen suuntaan mihin nyt ollaan menossa (=huonommat jarrut ja maaefekti takaisin).
 

Tomacu

Well-known member
Liittynyt
11.3.2006
Viestit
2760
Sijainti
Jyväskylä
Tietää että kausi on lähtenyt käyntiin kun saadaan taas vuotuinen "F1 tekee kuolemaa" -toikki esille. :D

mitä kannattaisi kokeilla:
-P2P (vaikka sitten Kerssinä), mutta kopioitaisiin käyttöä koskevat säännöt vaikka sitten tuolta potkupalloformuloiden puolelta, jolloin vältyttäisiin siltä, että kaikki käyttävät P2P:tä joka kierroksella aina samoissa kohdissa.
-Kerrosdiffut luonnollisesti pois.
-Etusiipi pois. Voi olla mielenkiintoinen kokeilu. Tai vaihtoehtoisesti etu- ja takasiivistä yksitasoiset. Ainoastaan yksi siipilevy ja yksinkertaiset päätylevyt. Ei sallittaisi kerroksittaisia rakenteita siipiin.
- Pehmeämmät renkaat.

Luulis auttavan. Ei tuollaisten päätösten tekeminen nyt voi olla noin vaikeeta.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4222
- Keinokastelu joihinkin sattumanvaraisiin kohtiin kisaa, jos luontoäiti ei itse kastelisi. Varmasti olisi härdelliä.
 

diffukimi

Member
Liittynyt
14.3.2010
Viestit
24
Sijainti
finland
Vika on pöhöttyneissä tiimeissä jotka eivät halua muutosta. FIAn pitäis radikaalisti muuttaa ilman tiimien suostumusta autoja täysin toiseen suuntaan mihin nyt ollaan menossa (=huonommat jarrut ja maaefekti takaisin).
sinänsä hyvä ehdotus .. mutta jos fia näin tekee ni tallit taas varmaa rupeis kapinoimaa ja perustamaa uutta sarjaa ...
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
edit: Jättövirtauksiahan yritettiin siivota tällä takasiipien rajoittamisella, mutta ei se lopulta paljon auttanut.. ainakaan riittävästi. Näkisin että jättövirtausten siivoaminen sekä mahdollisesti mekaanisen pidon merkityksen lisääminen suhteessa aerodynaamiseen pitoon olisi edelleen tavoite. Keinoista sen sijaan en osaa sen enempää..
Ns. standardi-diffuusorihan oli avainasemassa tässä virtauksien siivoamisessa, mutta kaikki tietää miten siinä kävi.

edit. noista renkaista sen verran vielä että noiden pehmeiden renkaiden pitäisi olla sellaisia että ne on uutena tosi nopeita ja sitten menettää roimasti suorituskykyä ja että kovat on tasaisia, mutta hitaita.
 
Viimeksi muokattu:

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24298
Sijainti
lappeen Ranta
Ns. standardi-diffuusorihan oli avainasemassa tässä virtauksien siivoamisessa, mutta kaikki tietää miten siinä kävi.
Olisivat tehneet piirustuksen, että tällainen diffuusori autoon ja jos ei ole tällainen niin hylätään kisasta! Ja kovalevystä malline, jolla tsekataan että diffuusori on sääntöjen mukainen. Turha yrittää sanallisesti määritellä noinkin monimutkaista geometriaa niin, ettei tule porsaanreikiä.
 

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
Ei ole laji kuolemassa. Näin nopeasti heitän edotuksena
-diffuusorien poistamisen
-aerodynamiikan yksinkertaistamisen
Nämä ovat iloisesti ristiriidassa tämän kanssa:
-lisää vapauksia auton muotoiluun
Herra besserwisser taas vauhdissa norsunluutornissaan...:jaska:

Jos kielletään diffut ja siivet ja sallitaan vaikka kolmesta kuuteen rengasta, eikö tällöin nuo molemmat täyty? En tiedä mitä alkuperäinen kirjoittaja on tarkalleen tarkoittanut, eikä niin kauheasti edes kiinnosta. Vituttaa vaan sinun ainainen ylimielinen ja lapsellinen pilkun nussiminen joka ei tuo mitään informaatio sisältöä koko toikkiin eikä ole edes etäisesti hauskaa.

/OFFTOPIC

Itse aiheeseen.
Ihmetyttää suuresti miten muka kisojen "tylsyys" ja ohittamisen mahdottomuus tulee yllätyksenä? Johan se oli päivän selvä asia että ohittaminen ei ainakaan helpotu kun lyödään toinen toistaa hirvittävämpiä diffu-röörejä auton perseeseen sekoittamaan ilmavirtauksia. Miten muka yhtäkkiä joku tankkaus kielto toisi tähän muutostä etenkin kun rengas säännötkin ovat niin rajoitetut. Kieltämällä välitankkaukset on melkein viimeinenkin taktinen aspekti poistettu. Ei oikein mahdu allekirjoittaneen kalloon miksi rengas sääntöjä ei höllennetty kun tankkaus kiellettiin. Olisi poistettu edes se molempien seoksien käyttöpakko kisassa. Olisi saatu edes hieman taktikoinnin mahdollisuutta mukaan. Olisiko sekään paljon auttanut? Hieman epäilen että ei.

Muutenkaan ei oikein ymmärrä FIA:n päätöksiä show:n parantamiseksi. Kun vähän tyhmempikin ymmärtää että vika on ollut jo vuosia autoissa ja etenkin autojen aerodynamiikassa niin miten yhtäkkiä joku välitankkauksien poisto voisi olla joku messiaaninen kikka jolla koko show nousee ihan uuteen sfääriin? Aerodynamiikka pitää saada sellaiselle tolalle että toista autoa on mahdollista seurata perseessä kiinni koko mutkan. Se jos joku parantaa show:ta. Lupaan syödä sen kuuluisan hatullisen paskaa jos se ei show:ta paranna.:cool:

En oikein ymmärrä tätä kauheaa haloota ja panikointia mikä nyt yhtäkkiä on alkanut. Show on ollut perseellään jo vuosia. Se että viimevuonna pakka meni sekaisin oli vain hetkellinen ilmiö joka johtui suurista sääntömuutoksista ja etenkin kiistanalaisista sääntö tulkinnoista. Sääntöjen radikaali muuttaminen, niin kauan kun itse ongelmalle (autojen aerodynamiikka) ei tehdä mitään, on huono, lyhytaikainen ja keinotekoinen tapa parantaa show:ta. Se sotii myös pahasti kustannus säästöjä vastaan.

Muutenkaan Bahrain ei varmaan anna todellista kuvaa koko tästä kaudesta. Uskon regastaktiikoihin tulevan eroja tulevissa kiilpailuissa. Bahrainissa otettiin vielä varmaan vähän varmanpäälle. Katsotaan nyt vielä muutama kisa ja hutkitaan sitten. Eiköhän se ole samaa jonossa ajelua kun viime vuonna ja sitä edellisenä.

Eli ei F1 tee sen enempää kuolemaa kuin viime kaudellakaan.
 
Viimeksi muokattu:

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Kummallista, että kun ongelmat on tiedossa - niihin ei haluta puuttua:

Monipuolisempia ratoja - siis muutakin kuin Tilkeä. Niiden turva-alueista vähemmän ajettavia.

Mekaanisen pidon korostaminen hyvillä renkailla ja d.forcen riisumisella aloittaen diffujen poistamisesta.

Rengaskilpailu takaisin.

Moottorin kehitysrajoituksiin höllennyksiä. Budjettien kohtuullistamiseksi velvoite valmistaville talleille myydä esim moottori yhteistyötalleille määrättyyn kattohintaan. Toiminee muissakin komponenteissa.

Noin alkuun
 

rikke

Well-known member
Liittynyt
6.4.2009
Viestit
276
Muutenkaan ei oikein ymmärrä FIA:n päätöksiä show:n parantamiseksi. Kun vähän tyhmempikin ymmärtää että vika on ollut jo vuosia autoissa ja etenkin autojen aerodynamiikassa niin miten yhtäkkiä joku välitankkauksien poisto voisi olla joku messiaaninen kikka jolla koko show nousee ihan uuteen sfääriin? Aerodynamiikka pitää saada sellaiselle tolalle että toista autoa on mahdollista seurata perseessä kiinni koko mutkan. Se jos joku parantaa show:ta. Lupaan syödä sen kuuluisan hatullisen paskaa jos se ei show:ta paranna.:cool:
FIA halusi välitankkaukset pois lähinnä turvallisuussyistä.

Vaikka Bahrain oli tylsä kisa (ainakin sinivalkoisin silmin), mielestäni suosta voidaan vielä nousta. Keke sen sanoi: lisätään täysin turha 30 sekuntia kestävä mickeymouse-osuus, jossa formulalla seuraaminen on mahdotonta. Hyvähän siinä on sitten enää edes suoralla ohittaa, kun ei olla edes tuntumassa.

Australiassa ollaan perinteisesti nähty hyviä kisoja. Uskoisin niin tapahtuvan jälleen. Ja onhan siinä extrafiilinkiä katsoa vapareita/aika-ajoa/kisaa aamukahveen äärellä ;)
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Mekaanisen pidon korostaminen hyvillä renkailla ja d.forcen riisumisella aloittaen diffujen poistamisesta.
Toki diffun poistaminen vähentäisi d.forcea selvästi, mutta ei se sotke ilmavirauksia läheskään samalla tavalla, kuin takasiipi. Eli ennemmin alustan Downforcet pidetään ja takasiipeä pienennetään tai vastaavaa.

Eikä me kai sentään haluta, että GP2 autot ja muut on mutkissa nopeempia jne.
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Sääntöjä ei muuteta kaudelle 2010
-----------------------------------

F1-sarjan kaupallisia oikeuksia hallinnoiva Bernie Ecclestone ei lupaile sarjan nykyisten sääntöjen muuttuvan kauden 2010 aikana.

Tapahtumaköyhäksi osoittautunut kauden avauskisa Bahrainissa sai aikaan voimakkaan ryöpyn kritiikkiä sarjan nykysiä sääntöjä kohtaan. Etenkin tälle kaudelle määrätty autojen tankkauskielto sai täystyrmäyksen.

Ecclestonen mukaan kauden 2010 säännöt ovat kuitenkin enemmän tai vähemmän kiveen hakattuja. Formulapomo ei lupaile enää muutoksia.

- Emme voi muuttaa sääntöjä. Se veisi aivan liian paljon aikaa ja olisi myös liian vaikeaa. Formula 1 on nykyään demokratia, kertoi Ecclestone saksalaiselle Bild Zeitung -sanomalehdelle.

- Kaikki tallit olivat myös äänestämässä näiden sääntöjen puolesta, joten nyt heidän täytyy vain elää asian kanssa, jatkoi Ecclestone.

(MTV3)
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
On se vaan kumma että lähes yhtä nopeissa sarjoissa kuin F1 on niitä ohituksia ja tapahtumia... ihan samoilla radoillakin.

Eikä tapahtumien puute ole minkään hemmetin asfalttiturva-alueiden syytä.
 

Dwayne

Toimistosihteeri
Liittynyt
29.10.2009
Viestit
531
Sijainti
Hyvinkää
No ei todellakaan, säälittävä ja kallis viritelmä. Viime vuonnakin tätä köyhän miehen P2P:ta käytettiin aina tasan samoissa kohdissa rataa, joten ei olisi mitään hyötyä jos kaikilla se olisi. Ja jos joku yrittäisi ohi (hehheh) kerssillä, sen voi aina torjua omalla vuorolla.

Autot uusiksi, sitten vasta keskitytään muihin sarjan ongelmiin.
Kersin suurin ongelma oli mielestäni se että sitä sai käyttää jonkun tietyn ajan per kierros. fiksumpi se olisi että sitä voisi käyttää jonkun tietyn ajan per kisa
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Toki diffun poistaminen vähentäisi d.forcea selvästi, mutta ei se sotke ilmavirauksia läheskään samalla tavalla, kuin takasiipi. Eli ennemmin alustan Downforcet pidetään ja takasiipeä pienennetään tai vastaavaa.

Eikä me kai sentään haluta, että GP2 autot ja muut on mutkissa nopeempia jne.
Kyllä ne suuritehoisen diffun syyksi pistävät autojen taakse muodustuvan turbulenssin joka pyörteisenä sekoittaa takana tulevan ilmavirrat ja poistaa edelläajavalta ilmataskun myötä vetoavun. Eli peesiin ei kannata mennä jota kyllä muilla siipiautoilla voi tehdä.
 

eepy

Well-known member
Liittynyt
10.6.2008
Viestit
384
Vähän leviteltäis öljyä joka mutkaan niin tulispa kisat mielenkiintoisemmaksi :ahem:
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Toki diffun poistaminen vähentäisi d.forcea selvästi, mutta ei se sotke ilmavirauksia läheskään samalla tavalla, kuin takasiipi. Eli ennemmin alustan Downforcet pidetään ja takasiipeä pienennetään tai vastaavaa.
Onko jotain todisteita väitteittesi tueksi? Itse olen nimenomaan lukenut, että diffuusori on se mikä eniten vaikeuttaa ohitusta, luomalla epäotolliset pyörteet lähellä seuraamiselle. Takasiipi sen sijaan antaa hyvää imuapua vastuksellaan, sotkematta radan pintaa niin pahasti. Sehän on vuosien aikana nähty, ettei takasiiven pienentäminen tai kaventaminen ole parantanut ohituksia yhtään mitenkään. Auton alapuolisia virtauksiakin vois toki hyodyntää alaspainon tuottamiseen, mutta ilmeisesti se pitäisi tehdä jotenkin muuten kuin auton perässä olevalla kapealla ja tehokkaalla diffuusorilla, jotteivät virtaukset häiriintyisi niin epäedullisesti.
 
Viimeksi muokattu:

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Tässä Turun-sanomien lehtiartikkeli diffun vaikutuksesta ohitustilanteessa:

Bahrainin kisa
ennenkin tylsä

Kaikki tahot eivät sentään ole paniikissa tylsän avauskisan jälkeen.
– Täytyy muistaa, ettei viime vuonnakaan Bahrainin kisassa ohiteltu. Toyotat olivat eturivissä, mutta tekivät virheen liian kovalla kumivalinnalla. Niiden pudottua taakse Jenson Button ja Sebastian Vettel ajoivat peräkkäin maaliin asti, Auto, Motor und Sport -lehden toimittaja Michael Schmidt korostaa.

Pitkässä juoksussa ohittamisen helpottaminen vaatisi ennen kaikkea aerodynaamista mullistusta.

Kun 2-3 vuotta sitten lähdettiin vähentämään autojen downforce-tehoja ohitusten lisäämiseksi, ei puututtu peräpään aero-osina toimiviin diffuusoreihin. Tätä kautta Brawn kehitti viime kaudeksi tupladiffuusorin, joka toi sille huomattavasti muita suuremmat downforce-voimat.

FIA hyväksyi sen ja täksi kaudeksi jokainen talli pääsi sitten rakentamaan omat autonsa nimenomaan tällaisen tupladiffuusorin ympärille. Palattiin lähtöruutuun, kun downforce-tasot ovat taas samaa luokkaa kuin 2-3 vuotta sitten.

Ohittaminen on tehty mahdottomaksi, kun diffuusori painaa oman autonsa rataan niin tehokkaasti ja toisaalta aiheuttaa takaa-ajavalle autolle sellaisen turbulenssin, että siinä ilmassa ohitusyrityksen kannalta ei pääse millään riittävän lähelle.

Ensi vuodeksi tupladiffuusorit kielletään, mutta tämän vuoden osalta peli on siinä suhteessa menetetty.

Turun Sanomat

HEIKKI KULTA
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Suht räikeä asiavirhe tuossa. Uudet aerodynamiikkasäännöt määrittelivät myös diffuusorin koon uusiksi. Nämä aiempaa pienemmät mitat olivat syynä siihen, että diffuusorisäännöistä lähdettiin etsimään porsaanreikiä.

Mitä tulee diffuusorien aiheuttamiin pyörteisiin kaiken pahan alkuna, niin Toyota-kuskit todistivat viime kauden alussa yhdestä suusta, että hankalin auto seurata oli Renault, jossa ei tuolloin ollut tupladiffuusoria. James Allenin blogissa oli ihan mielenkiintoinen Frank Dernien haastattelu, jossa hän väitti ratkaisun olevan juuri päinvastainen kuin mihin nyt pyritään, eli nykyistä vielä kovempi downforce sekä kovat renkaat. Sitä Dernie ei kuitenkaan kerro, miksi vuodeksi 1998 tehdyistä, juuri tuonsuuntaisista muutoksista oli seurauksena pannukakku.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös