F1 - Tulevaisuus

L4z!

Well-known member
Liittynyt
27.7.2006
Viestit
874
Säännöt taitavat olla liian tiukat. Muuten formulat olisivat nelipyöräohjauksella ajettavia nelivetoja.

Rallin puolellahan etuvedot kusetteli nelivedot asfaltilla muutama vuos sitten, mutta pointti onkin siinä, että takavetoset ovat historiaa. Murchialago on nelivetona aika kova jo. Ihmettelen kyllä missä viipyy neliveto ja nelipyöräohjaus.

Nykyformulat ovat jopa rumia verrattuna 90s formuloihin. Ferrarin renkaat ovat kauheaa katseltavaa. Suorastaan irvikuva, hyi helevetti etenki eturenkaiden "tarrat".

Itse olen bio-polttoaineen kannalla.
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Veikkaisin, että autot olisivat takavetoisia, vaikka neliveto olisikin sallittu.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
L4z! sanoi:
Rallin puolellahan etuvedot kusetteli nelivedot asfaltilla muutama vuos sitten
Niin koska erilaisen luokituksen takia niissä oli saman verran tehoja kuin WRC:ssä mutta painoa "selkeästi" vähemmän eri teho/paino-suhde oli parempi.
 

Totke

Psyykeenmurskaaja
Liittynyt
24.2.2007
Viestit
1787
Sijainti
Hämeenlinna
F1:set jatkuvat F1:sinä. Suuri sirkus pyörii, budjetit vaan kasvaa kasvamistaan rajotusyrityksistä huolimatta, ainakin tiettyyn rajaan asti.

Ensi kaudella tullee keskijoukossa olemaan entistä tiukempaa, kun ostoautot astuvat virallisesti kuvaan. Mahdollistaa myös uusien tallien tulemisen mukaan.

Omia näkemyksiäni tulevaisuudesta:
-"Push-to-pass" napit tulevat kuvaan lähikausilla, kierrosrajottimet säilytetään, mutta moottorien elinkaarta tullaan nostamaan entisestään, ehkä jopa neljään kisaan. Jokainen käyttäkööt nappia omalla vastuullaan.
-Autojen ylimääräiset härpäkkeet kielletään, jäljelle jäisi vain etusiipi ja takasiipi, ja näidenkin tasojen määrään ja laatuun rajoitteitta.
-Aika-ajosääntöä rukataan entisestään, loppujen lopuksi viimeinen osio vedetään vanhalla tyylillä tyhjillä tankeilla ja rajoitetuilla yrityksillä. Kisataktiikat vapaaksi.

Mun viisi penniä.

Mediaprofeetta sanoi:
Mikä on murchialago?
Eiköhän tässä tarkoitettu Lamborghini Murcielagoa
 
Viimeksi muokattu:

IceManFani

Tunari
Liittynyt
10.9.2006
Viestit
1547
Sijainti
Lohja, valitettavasti...
Totke sanoi:
moottorien elinkaarta tullaan nostamaan entisestään, ehkä jopa neljään kisaan.
No niinhän ne aikookin tehä. Vissiinki kaudesta 2009 lähtien mottien pitää kestää se 4 kisaa. Samalla vaihteistojenki pitää vissiin kestää 2 kisaa putkeen.
 

Doubtful

Banned
Liittynyt
4.8.2007
Viestit
1136
IceManFani sanoi:
No niinhän ne aikookin tehä. Vissiinki kaudesta 2009 lähtien mottien pitää kestää se 4 kisaa. Samalla vaihteistojenki pitää vissiin kestää 2 kisaa putkeen.
Eikös vaihdelaatikoiden pidä kestää jo ensi kaudella kaksi kisaa?
 

IceManFani

Tunari
Liittynyt
10.9.2006
Viestit
1547
Sijainti
Lohja, valitettavasti...
Doubtful sanoi:
Eikös vaihdelaatikoiden pidä kestää jo ensi kaudella kaksi kisaa?
Tais muute juu ollakkin tuollai. Ja jos ne hajoo niin siitähän tuli vissiin 5 ruutua penalttia. Eli suomeks sanottuna moottori hajoo. Vaikka silleen et kuski sijottus aika-ajoissa 5:si siitä sitten -10 ruutua. Sinne ruutuun 15. Ja samaan syssyyn joutuu vaihtaa vaihteiston sittä 5 ruutua lisää takapakkia. eli ruudusta 20... Hyvä FIA, hyvä. :jaska: :jaska: Tottakai siinä säästetään paljon mutta. Ne ei tajuu sitä, että tän lajin pitäs olla viihdyttävä jne. Ja sit ne väsää tahallaan sääntöjä jotka rajottaa ohituksien määriä ja sitte yrittävät kehitellä jotain tanan "push to pass" nappia jota painamalla motti saattaa sanoa poks . :nope: Ja vielä 2012 ne uhkaa siirtyä V6:iin ja Turboahdettuihin sellasiin kierrosluku rajotus 10 000 rpm:ään. :jaska: :jaska: Mosley siis todella haluaa tappaa fykköset. :yuck: :yuck:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
IceManFani sanoi:
eli ruudusta 20... Hyvä FIA, hyvä. [--]Ja sit ne väsää tahallaan sääntöjä jotka rajottaa ohituksien määriä
No, itse asiassa hyvien autojen tiputtaminen ruudukon häntäpäähän lisää ohituksia. ;)
 

Banned 24/7

Banned
Liittynyt
14.9.2007
Viestit
21
Sijainti
Suomi Finland
WebSlave sanoi:
No, itse asiassa hyvien autojen tiputtaminen ruudukon häntäpäähän lisää ohituksia. ;)
Eikös se olisi parempi että vain arvottaisiin lähtöruudut. Kyllä ohituksia piisaisi :p

Miksi keksiä liian hankalia keinotekoisia sääntöjä kun kerran arvonta on keksitty.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Doubtful sanoi:
Eikös vaihdelaatikoiden pidä kestää jo ensi kaudella kaksi kisaa?
Mitäs toi termi vaihdelaatikot oikein pitää sisällään? Itse kotelon/kuoren kai ainakin, mutta eikös niitä sisällä olevia rattaita vaihdeta ihan ratakohtaisten välitystarpeidenkin mukaan eli pelkästä kestämisestä ei ole kyse. Joudutaanko tulevaisuudessa sitten tekemään kompromissi kahden peräkkäisen kilpailun optimivälitysten välillä? Ja päästään spekuloimaan tyyliin: "Viime kisassa se ja se auto kulki hyvin eli siinä oli ehkä sille radalle sopivammat välitykset ja on seuraavassa kisassa hitaampi."
 

formulaX

Well-known member
Liittynyt
30.3.2002
Viestit
248
4 kisaa on kestettävä ensi kaudella lootan. Termi vaihdelaatikot pitää sisällään kaikki osat joiden päätarkoitus on voiman välitys tai vaihteiden valinnan mekaniikka, niiden voitelujärjestelmä ja niitä ympäröivä kotelointi. Lootaan saa vaihtaa ennen lauantain harkkaa per viikonloppu kertaalleen eri kokosta välitystä paitsi jotkin poikkeukset siellä on (ei saa vaihtaa final drives ja reduction gears). Samanlaisia rattaita saa vaihtaa uudempiin viikonlopun aikana, jos fian mielestä on todisteita mekanisesta viasta ja toiminta ei vaikuta tavalta.

Kytkimen, hydrauliikkaa vaihteiden vaihtoon liittyvää, öljy ja suodatin ja siihen liittyviä letkuja ja muita loodan koteloinnissa olevia osia, jotka ei liity voiman siirtoon tai vaihteiden valintaan, saa vaihtaa. Nämä vaatii kuitenkin sinetin rikkomisen ja fia vahtii operoinnin.

Tuossa on pieni taktikoinnin mahis per viikonloppu sään puolesta, kuka veikkaa oikein, rattaiden lottoarvonta.

Hyvä suuntaus voisi olla noihin hybridimootoreihin ja energian säästäminen, esim. jarrujen hukkaenergian hyödyntäminen. Se kuski maaliin tulijoista, jolla olisi säästynyt kisassa eniten polttoainesta saisi vaikka kukkahattu-kiertopalkinnon seuraavaan kisaan asti palkinnoksi.
 

Reef

Den Här satserna
Liittynyt
22.1.2004
Viestit
845
Sijainti
Turku
formulaX sanoi:
kukkahattu-kiertopalkinnon seuraavaan kisaan asti palkinnoksi.
:D

joo ja biodiisselilla ajetaan ja kaikki vaan mahd halvaks...

jep jep, mitas tapahtui moottoriurheilun KUNINKUUSLUOKALLE... eiks jo olemassa Le Mans missa AUDI ajaa dieselilla ja sit naa tipalla kilometrilla kisat...

ja muuten aika hauskaa et Max the M vaatii saastoja ja sit kun Mcta rankaistaan 100Millilla, niin eihan Max siihen olekkaan tyytyvainen:confused:
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Nyt siellä FIA:lla, kuunnelkaa! Alkakaa keinovesittää kaikki kisat ensi kaudesta lähtien, saataisiin niitä kauan kaivattuja ohituksia ja yllätyksiä!
 

Timppa78

License to SPY
Liittynyt
28.8.2006
Viestit
1523
Sijainti
Täällä
Jason Voorhees sanoi:
Nyt siellä FIA:lla, kuunnelkaa! Alkakaa keinovesittää kaikki kisat ensi kaudesta lähtien, saataisiin niitä kauan kaivattuja ohituksia ja yllätyksiä!
Ja Monacon radan vois kastella silleen että ois kunnon Monsuuni sade ollut siellä pari päivää, ei sekään olis mikään jonossa ajettava kiplailu :D
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Timppa78 sanoi:
Ja Monacon radan vois kastella silleen että ois kunnon Monsuuni sade ollut siellä pari päivää, ei sekään olis mikään jonossa ajettava kiplailu :D
Jep. Ei kuitenkaan sadetta kisan ajaksi (ellei nyt OIKEASTI sada). Katsojat kaikkoaa muuten.
 

Timppa78

License to SPY
Liittynyt
28.8.2006
Viestit
1523
Sijainti
Täällä
Jason Voorhees sanoi:
Jep. Ei kuitenkaan sadetta kisan ajaksi (ellei nyt OIKEASTI sada). Katsojat kaikkoaa muuten.
No katsomot voisi kattaa, ettei sade kastelisi katsojia. Ja miksei niin voisi tehdä jokaiselle radalle, hiemanhan se maksaisi, mutta olisi helpompi saada katsomot täyteen :ahem:
 

parker

Well-known member
Liittynyt
27.5.2007
Viestit
71
Sijainti
7th Floor
Eiköhän ne iltakisat tule jossain vaiheessa mukaan kuvioihin. Enkä ihmettelisi katurata-kisojen lisääntymistä jos vielä uusia maita tulee mukaan kiertueeseen ajan mittaan.
 

Toni

Puusilmä
Liittynyt
23.9.2003
Viestit
206
Sijainti
Kajaani
Tämän kauden vakoilusandaali (tarkoituksella typo), nykyiset ja tulevaisuuden rajoitukset "äärimmäiseen"-luokkaan ja täkäläiset televisioinnin "pikku"maksut pitävät huolen että laji tulee 10v sisään sortumaan.

Tätä kauttakin ollaan mainostettu jännittävimpänä aikoihin, mutta sitä se on ollut vain näennäisesti. Pistetilanne antaisi olettaa, että taisto radalla on ollut reteetä, mutta reilua. Ja kukut. Jonossa on ajeltu, kuka vuoroin kärjessä. Kokemus ei merkkaa mitään, kun keltanokka on suurin ehdokas mestariksi. Ohituksia on vähemmän kuin senioriliikuntaklubin portaissa. Ei ole mitään tietoa. että kukamitähäh on antanut mitä tietoa ja kelle ja ketä se on hyödyttänyt. Oliko se Eero? Voitti mm:n kuka vaan, niin se voidaan laittaa kyseenalaiseksi.

Tiukkuudesta vielä. Täällä me "asiantuntijat" spekuloitiin jo muutaman kisan jälkeen, ettei Kimillä ole tsäänssejä mestaruuteen tällä kaudella ja ollaan, piru vieköön, muutamaa kisaa vailla oikeassa. Amatöörit vetää alkukaudesta oikeita arvioita ja puhutaan tiukasta kaudesta? Tiukkaa on ollut vain kabineteissa, ja silloinkin vain lähinnä tiedon saannin kanssa.

[edit tarkoitukseton typo]

Eipä kaduta etten MAXia hankkinut, koosteetkin ovat olleet pääasiassa tylsiä... :yuck:
 

Pade_

Well-known member
Liittynyt
14.4.2007
Viestit
577
Sijainti
Internetin vihayhteisöt
Jason Voorhees sanoi:
Nyt siellä FIA:lla, kuunnelkaa! Alkakaa keinovesittää kaikki kisat ensi kaudesta lähtien, saataisiin niitä kauan kaivattuja ohituksia ja yllätyksiä!
Heehhee :D Nyt ku kattonut tätä kisaa 14. kierrosta niin olipa p*ska ehdotus.
 
Ylös