Polttoaineissakin on tapahtunut vuosikymmenien edetessä muutoksia sillä aikoinaan 50-luvulla autoissa sai olla alkoholipohjaisia bensoja, mutta vuonna 1958 alkoholibensat kiellettiin ja 60-luvun edetessä tehtiin bensoihin myös kemiallisia muutoksia kieltämällä niistä lisäaineita. Bensat säilyivät huomattavan samanlaisina, mutta 70-luvulla alettiin ruveta pikkuhiljalleen ruveta käyttämään kemiallisilla lisäainesekoituksilla höystettyjä bensoja ja ainoaksi merkittäväksi bensamuutokseksi jäi rautaoksidien vähentäminen polttoaineista. Vuosina 1978-1992 alkoi ja päättyi eräs aikakausi joka on tietyllä tavallaan ollut eräänlainen vedenjakaja formuloissa. Tuolloin nimittäin oli ns. Rakettibensojen aikakausi jolloin oli todellisia huippusekoituksia jotka nostivat vauhteja ja olivat muutenkin eräällä tavalla erittäin vaarallisia. 80-luvulla polttoaineet alkoivat olla jo sellaista luokkaa, että ilman erikoisseosta ei päässyt kovinkaan tyydyttäviin aikoihin.
Vuosina 1990 ja 1992 bensat alkoivat olla sitä luokkaa että erikoisseos saattoi vaikuttaa autoon kuin autoon täysin eri tavalla. Lotuksen autot kärsivät usein konerikkoja ja huipputiimien erot pieniin tiimeihin olivat jo todella suuria. Lisäksi bensat antoivat usein vaikutelman että vaikka turboja ei ollut niin autot olivat melkein kuin ne olisivat olleet turboilla varustetut. Kuljettajat valittivat myös roiskeista ja tukahduttavista hajuista vaikka hajuihin oli totuttu.
Lopulta erikoisbensat kiellettiin sekä niiden haittojen, että myös pitkin kautta 1992 velloneen Dallara-Ferrari bensasodan vuoksi joka sai naulan arkkuun ns. Estorilin bensaskandaalissa. Vuodesta 1993 lähtien autoissa on ollut melkein normaalia pumppubensiiniä käytössä. Jokseenkin vuosien 1993 ja 1994 Benettonien autoissa väitettiin usein olevan rakettibensaa aika-ajoissa etenkin kaudella 94 selvästi parantuneiden aika-ajojen tulosten myötä. Eroa tavalliseen seokseen siirryttäessä kaudella 1993 oli noin 1,5-2 sekuntia ja pienten tiimien kuten Minardien vastaavissa oli jopa 3-5 sekunnin eroja ajoissa. Eroihin vaikutti myös aika-ajon renkaiden kieltäminen.