F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
WebSlave sanoi:
Tuo on toki totta, mutta paraskin kuski tekee pienenpieniä virheitä kierroksella kuin kierroksella. Luistonesto reagoi niihin ihmistä nopeammin.

Ns. "limiitillä ajo" on ihmiselle käytännössä mahdotonta. Todellisuudessa sillä tarkoitetaan aina himppasen limiitin alapuolella ajamista. Luistoneston avulla ihminen pystyy ajamaan "limiitin yli", käyttämään kaasua enemmän kuin ilman luistonestoa olisi mahdollista ja tietokone hoitaa sen, ettei auto siitä huolimatta lähde käsistä tai edes sudi liikaa. Luistonesto siis varmistaa, että vedon kohdistuminen asfalttiin on optimaalista.
Kai ne ajotyylit tulee vielä mukaan. Eli ilman luistonestoahan voi viskellä autoa, se ei kyllä ole nopein tapa ajaa yhtä kierrosta tietenkään.

Kaikki lienee suht yhtämieltä siitä että luistonesto voittaa kisassa, mutta mitenhän saatais vastaus siihen että se on oikeasti nopeampi. Ei meitille tehoa se että luistonesto takaa optimaalisen pidon/vedon asfalttiin, onko näin? Lienee monelle myös selvää että kaarteessa kiihyttäminen on luistonestolla nopeempaa, mutta entä suora?

Ymmärtääkö luistonesto että kierrosten noustessa kyllin ylös voi antaa hetkeks hanaa niin että ne nousee niin tappiin ettei moottori jaksa enää sutata? Ihminen kyllä tajuaa, ja ymmärtää senkin että hetkeks nostaen kierroksia saa auton kääntymäänkin ilman ratin kääntämistä tms..

No, ehkä se luistonesto on paha päihittää. Mutta jos se luistonesto kiellettäisiin nyt kesken kauden, (niin että kuskin voi harjoitella muutamissa testeissä ilman TC:tä) niin huomaisko eroa missään muussa kuin pyörähdysten määrässä (ja ykkösiin kuuluvissa sladeissa mutkasta ulostultaessa) ?

Melkein voisin väittää että tyhjällä tankilla yks kierros, Kimi ilman luistonestoa päihittäisi Massan, joka ajaisi luistoneston kanssa. Nobody know.


Kaiken kaikkiaan miellyttävä sääntö uudistus!
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Oberfeldwebel sanoi:
Ymmärtääkö luistonesto että kierrosten noustessa kyllin ylös voi antaa hetkeks hanaa niin että ne nousee niin tappiin ettei moottori jaksa enää sutata? Ihminen kyllä tajuaa, ja ymmärtää senkin että hetkeks nostaen kierroksia saa auton kääntymäänkin ilman ratin kääntämistä tms..
Tuollaisella teho/paino-suhteella kuin formulassa ilman luistonestoa kuskit häviää aivan kaikessa luistonestolliselle. Luistonesto ottaa huomioon kaikkea mitä kuski ei pysty tekemään, pyörien kiihtyvyyden kannalta optimaalisen luiston, moottorin vääntökäyrän kompensointi yms. Siitä on todella kauan aikaa kun formuloissa on ajettu täysin ilman luistonestoa eli niin että kuski valitsee moottorista saatavan vääntömomentin, silloin kun luistonesto oli periaatteessa kielletty moottorin vääntömomentti kyllä oli suoraan kytköksissä kaasupolkimen asentoon mutta kaasupolkimen rajoitinnastaa ohjasi moottorinohjaus eli kaasupoljin pohjassa luistonesto liikutti sitä. Mika Salo kertoi kyseisestä järjestelmästä aikanaan lähetyksessäkin.

Kun saadaan formuloihin täysin kuskin hallittavissa oleva moottorin tehontuotto kierrosaikojen hajonta tulee kasvamaan valtavasti ja ajossa tullaan näkemään paljon nykyistä enemmän luistoja ja renkaiden sutimista. Optimaalinen kierros tulee olemaan todella harvinainen suoritus, oikea kaasun määrä mutkasta ulostullessa kun ei formulan tehoisella vehkeellä ole noin vain simppelisti määriteltävissä, ero optimin ja perseelleen menon välillä on hiuksenhieno, tietokoneelle ei mikään ongelma mutta kuskille haasteista suurin.
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Hevimies sanoi:
Mutta tässä ei olekaan jutun juju. Ihmisellä ja varsinkin huippukuskilla autossaan, on kyky ennakoida asioita ennenkuin ne tapahtuvat. Ei nopeaa F1-kuljettajaa pysty millään reaktioajoilla selittämään, se kun on kaikilla ihmisillä aikalailla sama. Ei action->reaction pidä sananmukaisesti paikkaansa näissä hommissa. 300km/h = 83m/s eikä sellaiseen luksukseen ole yhdelläkään kuskilla varaa. Kuski hahmottaa tilan ja liikeen aivan eri tavalla kuin mikään kone ja tavallaan tietää tulevan ennenkuin se itseasiassa edes pääsee tapahtumaan. Ei nopeasti ajaminen ole mitään ykkösiä ja nollia. Pitemmissä vedoissa ihmisen vihemarginaali nousee niin suureksi tekijäksi että koneen virheettömyydestä on kyllä etua.
No helvetti!

Eikös se ihmisen kyky lukea tilannetta ja ennakoida säily myös silloin, kun luistonesto on käytössä?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Oberfeldwebel sanoi:
Lienee monelle myös selvää että kaarteessa kiihyttäminen on luistonestolla nopeempaa, mutta entä suora?
Suoralle kiihdytetään mutkasta ja juuri siinä luistoneston hyöty on suurimmillaan. Suoralla luistoneston osuus on joko olematon tai lähes olematon. Joka tapauksessa kierrosnopeuksiin vaikuttaa huomattavasti enemmän se, millä lähtönopeudella suoralle tullaan.
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Säätöalgoritmeja voi kehittää vaikka minkälaisia, jollei kehitystä rajoiteta. Arvelen, että nykyisellään kuljettaja pystyy kaasupolkimen asennolla säätämään takapyörien luistoa. Vaikkapa 1:100 (kun pyöräyttää turva-alueella keulan oikeaan suuntaan) aina 1:1, vaikkapa viimeinen ei mielestäni toteudu koskaan kiihdytettäessä, sillä uskon takapyörien sutivan hieman koko ajan. Eli polkimella tietty piste antaa tehoa maksimaalisesti ja polkimella säädetään luisto tietyn taulukon sisällä.

Jos ajatellaan yliohjaamista mutkassa, voisi nopeaan vastaohjaukseen sovittaa lievän, automaattisen luiston vähennyksen. Kun ylitetään kanttari, vetopyörät eivät ryntää, jolloin radan pinnan tavoituksessa ei pito ylity, eikä vetoakselit katkea. Yms.
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
2Lman sanoi:
Säätöalgoritmeja voi kehittää vaikka minkälaisia, jollei kehitystä rajoiteta. Arvelen, että nykyisellään kuljettaja pystyy kaasupolkimen asennolla säätämään takapyörien luistoa. Vaikkapa 1:100 (kun pyöräyttää turva-alueella keulan oikeaan suuntaan) aina 1:1, vaikkapa viimeinen ei mielestäni toteudu koskaan kiihdytettäessä, sillä uskon takapyörien sutivan hieman koko ajan. Eli polkimella tietty piste antaa tehoa maksimaalisesti ja polkimella säädetään luisto tietyn taulukon sisällä.

Niin tai sitten siinä ratissa on sellainen nappula, minkä avulla luistoneston saa hetkellisesti pois tyyliin traction control override.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Juzo sanoi:
Niin tai sitten siinä ratissa on sellainen nappula, minkä avulla luistoneston saa hetkellisesti pois tyyliin traction control override.
Jep, sellainen sieltä löytyy jollain tapaa. Samaa nappia käytellään kun lämmittelykierrokselle lähtiessä jätetään vähän kumia omalle lähtöpaikalle.

Lisäksi TC:stä löytynee montaa eri säätöä eri keleille, ehkäpä jopa eri puolille rataa?
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Toni_V sanoi:
Samaa nappia käytellään kun lämmittelykierrokselle lähtiessä jätetään vähän kumia omalle lähtöpaikalle.
Tai kun spinnaa ja auton nokka(Ellei saa 360 kuten Kovalainen :D) on väärässä suunnassa niin eikun nappi pohjaan ja kaasukin ja pyöräytetään takaisin menosuuntaan. :thumbup:
 

Formula1Fan

Well-known member
Liittynyt
6.4.2005
Viestit
324
Toni_V sanoi:
Jep, sellainen sieltä löytyy jollain tapaa. Samaa nappia käytellään kun lämmittelykierrokselle lähtiessä jätetään vähän kumia omalle lähtöpaikalle.

Lisäksi TC:stä löytynee montaa eri säätöä eri keleille, ehkäpä jopa eri puolille rataa?
http://www.youtube.com/watch?v=8C2-6szFr8I&NR=1

Kimi tuntuu oikealla kädellä tekevän lähes joka mutkaan jotain säätöä?
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Säätää varmaan jarrubalanssia.:ahem:

Tai sitten pumppaa bensaa koneelle.;)

Eikös tässä aikoinaan Sumia 'kehuttu' siitä, kun on niin kova kuski, että pystyy säätämään jarrubalanssia Ferrariin erikohdille rataa kierroksen aikana?:doubtful:
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Formula1Fan sanoi:
http://www.youtube.com/watch?v=8C2-6szFr8I&NR=1

Kimi tuntuu oikealla kädellä tekevän lähes joka mutkaan jotain säätöä?
Samaa teki Schumi. Luulenpa että tuosta Kimi puhui, että täytyi opetella nuo Ferrarin systeemit! Jotai säätöä siellä täytyy vähän väliä tehdä siten, että joutuu irrottamaan käden ratista! McLarenilla näytti olevan kaikki tarvittavat säätimet pääasiassa ratissa.

Sen mitä esim. Alonson kierroksia on nähnyt, niin ei paljon tarvitse kättää ratista irrottaa tai aikaisempia kuvia Kimin ajamisista Macilla.
 

Banaani

In stereo where available
Liittynyt
29.3.2006
Viestit
5232
Sijainti
Manse
Toni_V sanoi:
Jep, sellainen sieltä löytyy jollain tapaa. Samaa nappia käytellään kun lämmittelykierrokselle lähtiessä jätetään vähän kumia omalle lähtöpaikalle.

Lisäksi TC:stä löytynee montaa eri säätöä eri keleille, ehkäpä jopa eri puolille rataa?
Simuissahan (ainakin F1C) on tommonen nappi esiintynyt, enpä siis epäile etteikö oikeastikin moinen löytyisi. :alppu:
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
maradona sanoi:
Siinä onkin kiisteltävää tuleville sukupolville: oliko Schumi taktikko vai ei? Itse en oikein tiedä. Toki hän usein voitti kilpailuja hienolla taktikoinnilla, mutta missä määrin se sitten oli hänen ansiotaan, siinäpä kysymys. Vaikka Schumin taktinen nerous onkin seikka, jota ei ehkä absoluuttisena totuutena voida pitää, on myönnettävä vähintäänkin se, että hän - kenties paremmin kuin kukaan koskaan aiemmin tai tulevaisuudessa - osasi ajaa tilanteen vaatimalla tavalla niin, että taktiikan ansiosta voitto putosi hänen ja tallin syliin. Väitän, ettei ihan kenestä tahansa irtoaisi noin vain tallin käskystä sekunnin parempia kierrosaikoja kesken kisan, kuten Schumi teki Unkarissa 1998. Barrichellon väite "konemaisesta" Schumista on liian paksua ainakin meikäläisen nieltäväksi.
Aha, Schumi pystyi siis ajamaan sekunnin per kierros kovempaa käskystä. Kumma kun ei käsketty tekemään niin aina kun oltiin jollain muulla sijalla kuin kärjessä. Ei kuulkaas, ei se niin mene, että Schumi vaan ajaa yht'äkkiä kovempaa kun käsky käy. Tai sitten mies oli kruisailumoodissa ja sitä piti potkia vähän perseelle että ajais sitä vauhtia mitä autolla pääsee.

Lisäksi väittäisin, että kaikki jutut Schumin tai muiden kuljettajien taktisesta neroudesta tai autonkehittelytaidoista (tai suunnittelu-) jne. on lähinnä median yms. kehittämää tuubaa. Todellisuudessa siellä voi olla moniakin kuljettajia jotka ovat taktisesti fiksumpia tai parempia autonkehittelijöitä. Media vaan rakastaa elämää suurempia juttuja ja sankarihahmoja. Joistain halutaan tehdä sellaisia, ja toisista taas ei.
 

trotwood

Well-known member
Liittynyt
20.1.2007
Viestit
285
Misa1 sanoi:
Samaa teki Schumi. Luulenpa että tuosta Kimi puhui, että täytyi opetella nuo Ferrarin systeemit! Jotai säätöä siellä täytyy vähän väliä tehdä siten, että joutuu irrottamaan käden ratista! McLarenilla näytti olevan kaikki tarvittavat säätimet pääasiassa ratissa.

Sen mitä esim. Alonson kierroksia on nähnyt, niin ei paljon tarvitse kättää ratista irrottaa tai aikaisempia kuvia Kimin ajamisista Macilla.
Jossain oli videopätkä, jossa verrattiin räksän ja massan ajoa. Huomionarvoista oli se, että massa ei neppaile rattiansa kuten räikkönen ja schumi.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Banaani sanoi:
Simuissahan (ainakin F1C) on tommonen nappi esiintynyt, enpä siis epäile etteikö oikeastikin moinen löytyisi. :alppu:
Jep, niin tekee! Ja itse käytän sitä monesti neulansilmästä ulostultaessa kakkosvaihteen kohalla.. Siinä TC taitaa olla vanhempaa tekniikkaa kuin nykyisin, niin ettei tänäpäivänä näyttäs olevan tollaselle tarvetta normaalissa ajamisessa. Itse käytän sitä kuitenkin siinä pelissä.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
trotwood sanoi:
Jossain oli videopätkä, jossa verrattiin räksän ja massan ajoa. Huomionarvoista oli se, että massa ei neppaile rattiansa kuten räikkönen ja schumi.
Olis mielenkiintosta nähä se video. Näkis mitä se Massa tekee, tai ei tee..
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
maradona sanoi:
Siinä onkin kiisteltävää tuleville sukupolville: oliko Schumi taktikko vai ei? Itse en oikein tiedä. Toki hän usein voitti kilpailuja hienolla taktikoinnilla, mutta missä määrin se sitten oli hänen ansiotaan, siinäpä kysymys. Vaikka Schumin taktinen nerous onkin seikka, jota ei ehkä absoluuttisena totuutena voida pitää, on myönnettävä vähintäänkin se, että hän - kenties paremmin kuin kukaan koskaan aiemmin tai tulevaisuudessa - osasi ajaa tilanteen vaatimalla tavalla niin, että taktiikan ansiosta voitto putosi hänen ja tallin syliin. Väitän, ettei ihan kenestä tahansa irtoaisi noin vain tallin käskystä sekunnin parempia kierrosaikoja kesken kisan, kuten Schumi teki Unkarissa 1998. Barrichellon väite "konemaisesta" Schumista on liian paksua ainakin meikäläisen nieltäväksi.
Mutta silloinhan Sumi ajaa liian hiljaa, jos yks-kaks voi helposti ajaa sekuntia kovempaa. Ajais koko ajan täysillä, niin ei tarviis varikkokäynneillä tehdä niitä "taikatemppuja". :D

Eli jos nyt ihan tosissaan ollaan, niin nämä "sekuntia kovempaa" -taikatemputhan oli sitä ihan yhtä ja samaa, mitä muutkin teki ennen varikkokäyntejä tyhjällä autolla. Jotenkin se gloori on tästä langennut kuitenkin vain Sumille. Eikä vähiten sen takia, että vuoden 2002 ja 2004 Ferrareilla ei tarvinnut kuin körötellä, ja sitten pistää pari nopeaa "taikatemppua" ennen varikkokäyntejä, niin ylivoimainen kalusto oli.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Hevimies sanoi:
No tämäkin vähän riippuu. Huippukuski on parempi autonkäsittelijä kuin kone ja yhdellä kierroksella kone saa kyllä pataan. Kisapituus on taas ihan toinen juttu. Jokatapauksessa loistavaaa että luistonesto poistuu, kimblen nopeusero muuhun sakkiin lisääntyy vähintään sen 1/2 sekuntia. :thumbup:

Niinno miksei ne sitten ole kytkeneet luistoestoa pois huippukuskeilta aika-ajoissa. Eihän sitä ole pakko pitää päällä. :thumbfh:
 

Minardi fani

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
941
Sijainti
Kuopio
kimblen nopeusero muuhun sakkiin lisääntyy vähintään sen 1/2 sekuntia.
Jos en väärin muista niin 2001 Kimin tulokaskaudellaan oli Monacossa jotai häikkää Sauberin elektroniikassa ja Kimi joutui ajamaan ilman luistonestoa nii jossain välissä kisaa ajoi nopeimman kierroksen:ahem:
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös