F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
F1-fanina olen täysin päinvastaista mieltä. Ihme väite.

Ylipäätään WebSlaven argumentti, jonka mukaan F1 on F1 on F1, antaa oikeutuksen vaikka touhun muuttamisesta neppiskisoiksi. Se nyt vaan ei mene niin. Samoin vaikka joku aina valittaakin, ei se tarkoita, että kaikki kritiikki olisi paskaa.
Hyvä Bobbis! Jauhot suuhun vaan!


Kyllä se niin on, että ei F1 ole F1 vain siksi että sitä siksi kutsutaan. Kyllä jotain teknisiäkin perusteita pitää olla. Se, että F1-kuskit saavat niin paljon huomiota, lienee lähinnä markkinoinnin ansiota. Jossain prototyyppikisoissa ei vauhkota kuskeista niin paljoa ja autot ovat vähintään yhtä isoja staroja kuin kuskit. Mielestäni isompiakin. Mielestäni protoissa on paremmin ymmärretty, että oikeasti kyse on autojen välisistä kisoista. Ehkä F1 on suunnattu enemmän taviksille jotka eivät autoista ymmärrä, joten tehdään tietyistä kuskeista legendoja jotta kauppa käy makkaraa syöville ja kaljaa kittaaville sohvaperunoille.

F1:ssä autot ovat samalla tavalla ne todelliset tähdet kuin protoissakin, mutta monet lajia pidempäänkin seuraavat eivät tunnu tätä ihan ymmärtävän. Itse asiassa F1-autot ovat oikeastaan protoja myös.

Eipä silti, saahan sitä pitää F1:ä ensisijaisesti kuljettajien sarjana, mutta tälle ei ole todellisia perusteita. Viimeistään tällä kaudella (ts. tilanne nyt verrattuna aiempiin kausiin) pitäisi olla kaikille selvää kuinka paljon autot todella ratkaisevat, ja kuinka kuskit ovat lopulta aika pienessä roolissa.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Samaa mieltä kuin edellä. Ja jos nyt kuskeja diggaa niin sopiihan se siihen samalla. Ja hyviin talleihinhan ne hyvät kuskitkin ajautuu edelleenkin ( jos FIA vain edes joskus rauhoittaa sääntötehtailuaan ).

Mutta F1 on kuninkuuslaji vain niin kauan kuin siinä ajetaan rata ympäri nopeammin kuin muissa sarjoissa. Vakiointi moottoreihin, kersseihin sun muihin saati tahallaan huononnetut renkaat vievät tätä valtikkaa väistämättä. Samaten ne vievät autonvalmistajien kiinnostusta sarjaan ja edelleen pelimerkkejä sarjasta joilla olla se nopein.

Mutta jos etumatkaa muihin autoluokkiin tai ylipäätään autoihin on reilusti, silloin sitä voi käyttää sarjan autokuntien tasapäistämiseen.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Tässä vertaillaan vuoteen 1999. Oliko Herbertin voitto arvattavissa? Entä Frentzenin voitot? Prostin kakkossija?
Tulosten ennaltava arvattavuuden puolesta puhuu tämän päivän "absoluuttinen" luotettavuus. Ent vanahaan saatto pyllyt paukkua, eli ei olleet tulokset niin ennalta arvattavissa.

Tosin itse en tuolloin seurannut talvitestejä sillä innolla mitä tänäpäivänä, joten ehkä itselleni silloiset tulokset olivat yllätyksiä.
Eikä ole pelkästään nykyinen luotettavuuden taso, joka tekee kisoista ennalta paremmin arvattavia kuin vaikka 1999. Itse olen katsonut jonkusen 99 kisan viimeisen vuoden aikana, ja samalla hämmästellyt kuinka paljon enemmän "sekaisin" lähtöruudukot ja autojen ja kuljettajien suorituskyvyt tuolloin olivat ja vaihtelivat kisasta toiseen. Tämä johtui ilmeisesti siitä, että autot ja niiden säätäminen eivät olleet niin hyvin tiimien hallussa kuin nykyään.

En myöskään ihan ymmärrä mitä hienoa oli parissa viime kaudessa. Kilpailullisesti ne olivat aika tylsiä, varsin vähän mies miestä vastaan ajoa tai yllätyksiä. Myöskään viimeiseen 3-4 vuoteen ei olla enää nähty mitään erityisen hienoja yksilösuorituksia keltään kuljettajalta. Ehkä juuri siksi, että autot ja niiden säädöt ovat kaikkine tietokoneavusteineen niin hyvin talleilla hanskassa nykyään.

Ei ole enää Spa 2004:n kaltaisia ajoja, saati Suzuka 1999 tai 2000 mies miestä vastaan kamppailuja.

Lisättäköön vielä, että vaikka sadekelillä välillä ollaankin nähty hienoja yksittäisiä suorituksia, eism. Vettel Monzassa viime vuonna, on tullut hyvinkin selväksi että näissäkin on pääasiallinen tekijä oikea auto oikeissa säädöissä oikeassa kelissä, jotka kaikki riippuvat niin paljon säiden haltijasta (eli tuurista, kukaan kun ei voi sadetta ja sen kovuutta kovin hyvin ennustaa). Kuivalla kelillä on erojen tekeminen paljon vaikeampaa ja siten todellinen mittari huikeille yksilösuorituksille. Hyväksyisin "ihmeelliset" sadekelisuorituksetkin mikäli kaikille kuljettajille annettaisiin identtiset autot identtisillä säädöillä ja renkailla. Mutta tuolloin ei näitä ihmetekoja nähtäisikään.
 
Viimeksi muokattu:

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Hyvä Bobbis! Jauhot suuhun vaan!


Kyllä se niin on, että ei F1 ole F1 vain siksi että sitä siksi kutsutaan. Kyllä jotain teknisiäkin perusteita pitää olla.
Minusta DC:n kommentti "They might still call this F1" oli osuvampi kuin nappi F1:n otsaan. WebSlave jaksaa tehdä listoja siitä kuinka asiat ovat ykkösissä lähinnä Mosleyn viimeisimmän presidenttikauden aikana parantuneet, mutta mitä minä en vain pysty käsittämään on se, että eikö siinä samalla ole myyty tämä FIA:n kultapossu halvalla?

Sarjoja, jossa kuljettajien taidoilla on merkitystä, kilpailut ovat tasaisia, nähdään paljon ohituksia ja sitä kautta tulokset ennalta arvaamattomia on ollut vaikka huru mykket, mutta silti "F1 on ollut F1, moottoriurheiurheilun kiistaton ykkönen, koska se on F1". Jotkut ovat näemmä valmiita menemään niin pitkälle itsepetoksessaan, että näkevät tämän kalliin kopion muista sarjoistakin vielä "F1:tenä". Kaikki ne asiat, joilla perusteltiin F1:n mahtavuutta edesmennyttä CART-sarjaa vastaan 90-luvulla on nyt kääntynyt täysin päälaelleen. Jopa siinä määrin, että F1 on nyt "omaksunut" CARTin jälkeläisen kehittämän rengassäännön ja tämän tasoisiin formuloihin kehittäneen P2P-järjestelmän. Ja nyt Mosley jo puhuu budjeteista, jotka eivät ole kovinkaan kaukana niistä luvuista, joita Penske ja Ganassi CARTin huippuaikoina kuluttivat. Siis eihän tässä ole mitään järkeä, kun kerran F1 oli ja on täysin uniikki ja koskematon moottoriurheiluhierarkiassa.

Tämä ei varsinaisesti ole "F1-uutinen", mutta yksi asia, joka saa johtaja Mosleyn kastelemaan kuvitteelliset housunsa on IRC-sarja, joka on jo rallissa näyttänyt kuinka helposti alaston kuningas voidaan syrjäyttää. IRC vei jo Monte Carlo Rallin, maailman kuuluisimman rallin ja mikäli di Montezemolo haluaa lähteä taistoon, niin FOTA:n sarja kyllä vie Monacon Grand Prix'nkin FIA:lta ja F1:ltä. Mosley sanoo, ettei F1 tarvitse Ferraria. Jos näin todellakin on, niin silloin moottoriurheilu ei tarvitse sellaista F1:tä.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Sarjoja, jossa kuljettajien taidoilla on merkitystä, kilpailut ovat tasaisia, nähdään paljon ohituksia ja sitä kautta tulokset ennalta arvaamattomia on ollut vaikka huru mykket, mutta silti "F1 on ollut F1, moottoriurheiurheilun kiistaton ykkönen, koska se on F1". Jotkut ovat näemmä valmiita menemään niin pitkälle itsepetoksessaan, että näkevät tämän kalliin kopion muista sarjoistakin vielä "F1:tenä". Kaikki ne asiat, joilla perusteltiin F1:n mahtavuutta edesmennyttä CART-sarjaa vastaan 90-luvulla on nyt kääntynyt täysin päälaelleen. Jopa siinä määrin, että F1 on nyt "omaksunut" CARTin jälkeläisen kehittämän rengassäännön ja tämän tasoisiin formuloihin kehittäneen P2P-järjestelmän. Ja nyt Mosley jo puhuu budjeteista, jotka eivät ole kovinkaan kaukana niistä luvuista, joita Penske ja Ganassi CARTin huippuaikoina kuluttivat. Siis eihän tässä ole mitään järkeä, kun kerran F1 oli ja on täysin uniikki ja koskematon moottoriurheiluhierarkiassa.
Emmä tätäkään käsitä. F1 ei talouden laskusuhdanteessa säily hengissä kuin leikkaamalla budjetteja ja varmistamalla uusien tallien mukaanpääsyn hyvinkin todennäköisesti harvenevan tehdastallijoukon tilalle, se on täysin itsestäänselvää. Se, jos budjeteissa nyt päädytään samalle tasolle kuin jossain omat kuvionsa aikaa sitten parantumattomasti sotkeneessa sarjassa on nähty sen parhaina hetkinä, ei ole millään muotoa älykäs argumentti tämän sääntömuutoksen kritisointiin. Jos budjetteja halutaan vertailla, niin tässä taloustilanteessa muut eivät sitä taaskaan kykene koskettamaan. Samoin budjetit tulevat taas nousemaan, kun se on mahdollista.

Minusta budjettien leikkaamisessa on taustalla vahva järki ja vaikken nyt valituista keinoista olekaan samaa mieltä, on Mosleyn valitsema vahva linja oikea vaihtoehto. FOTA ei toisaalta kykene tekemään riittävän kipeitä päätöksiä, eikä toisaalta ole loppujen lopuksi riittävän vahva muodostamaan omaa sarjaansa. Perimmäinen ongelma tulee aina olemaan se, että vahvimmat tallit ovat emoyhtiöidensä lieassa ja viime kädessä niiden tulevaisuus ei ole omissa käsissä. Ferrari on erikoistapaus, jonka pysymisestä sarjassa en olisi kovinkaan huolissani - kompromissi on löydetty tähänkin asti hankalammissakin tilanteissa. Sitä vastoin toivon, että se pystyy käyttämään voimaansa uuden sääntöpaketin järkeistämiseen.

Uusien sääntöjen suurin ongelma on minusta ehdottomasti kahdet eri tekniikkasäännöt, joiden luoman epätasapainon setviminen etoo jo nyt. Tätä WTCC:stä tuttua eri porukoiden välillä tapahtuvaa tasapainoilua F1 ei todellakaan tarvitse. Detaljit, kuten rengassääntö tai pisteuudistus ovat yhdentekeviä sen rinnalla, että tässä ollaan romuttamassa tallien välisen kilpailun perusteita. CARTista tai ChampCarista lainatut yksityiskohdat eivät ole asioita, jotka määrittäisivät F1:iä. Tallien tekninen kilpailu taas on sen ydintä.
 
Viimeksi muokattu:

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Hesarin paperiversiossa olikin (viime vai toissa viikolla, en muista) juttu Vettelistä ja hänen tosiaan kerrottiin treenaavan tuon Parmakosken kanssa. Vettel sanoikin heti kättelyssä "terve" Juha Päätalolle ja sanoi osaavansa muutaman sanan jo Suomea..:p

Muistelisin jo viime kesältä Heikki Kullan kirjoittaneen, että Vettel, Kimi ja Hintsa treenasi sulkapalloa keskenään.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Hesarin paperiversiossa olikin (viime vai toissa viikolla, en muista) juttu Vettelistä ja hänen tosiaan kerrottiin treenaavan tuon Parmakosken kanssa. Vettel sanoikin heti kättelyssä "terve" Juha Päätalolle ja sanoi osaavansa muutaman sanan jo Suomea..:p

Muistelisin jo viime kesältä Heikki Kullan kirjoittaneen, että Vettel, Kimi ja Hintsa treenasi sulkapalloa keskenään.
Niin, ja Vettel on ilmeisesti Brittikulttuurin lisäksi tykästynyt myös Suomeen, ja kävi joku kesä roadtripillä ajelemassa ympäri Suomea.. liekö sieltä jäänyt sananparsia muistiin.
 

Aruba

पंजीकृत
Liittynyt
27.2.2008
Viestit
907
Sijainti
Redemption Island
Maikkarin taattua laatua

MTV3: Espanjan GP kuvina sanoi:

Näin syntyy maailmanmestarilta munakas! Juan Pablo Montoya, McLarenin testikuski, ja maailmanmestari Lewis Hamilton kokkasivat yhdessä lehdistön edessä oikean espanjalaisen munakkaan.
Linkki

Jo on Paksu-Pablolla hiuskuontalo tuuheentunut ja vyötärönympärys kaventunut. :eek:
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Kuka sitä Jaquesia sinne haluaa... Vanha ja hidas kuski ja viimeiset kokemuksetkin F1-autoista on kolmen vuoden takaa, niin täytyy vaan kysyä, että mitä annettavaa hänellä olisi. Mainosarvoa tietysti ex-mestarina olisi, mutta siihen se sitten jäisikin.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös