Ferrari 2019: Leclerc Vettelin jälkiliukkaille

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
881
No nyt se Ferrari taas pärjää..niinku ennustinkin..Leclerc ajanu yhtäkkii tosi hyvin...
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Leclerc on kyllä tosiaan kauden mittaan ajanut hyvin ellei peräti ihan erinomaisestikin.

Hyvin pystyi toipumaan alkukauden voiton menettämisestäkin vaikka sitten varsinaisen ensivoiton saamiseen hieman kestikin aikaa kaikkiaan ennakoitua pidempään.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Ferrarilla onkin sen kuljettajilla ollut melko kilpailukykyinen kausi kaikkiaan tähän asti.

Paljon on myös ollut epäonneakin tai kohutapahtumia ryöväten mahdollisia voittokisoja.

Niistä tulee tiivistys tässä joista Sebastian Vettelin ensin ja sitten Charles Leclercin kun ihan kaikkia kauden kisavertailuja ei oikein vielä voi tehdä kauden ollessa kahta kisaa vaille vielä kesken:

Vettelin kauden epäonnet, mokat ja kohut:

Montreal: FIA-kohu ja Vettelin raivokkuus kisan jälkeen jossain määrin pahinta sitten erään tietyn Mexico Cityn päivänä jolloin voitto olisi ollut mahdollista

Red Bull Ring: Kolmososio aika-ajossa sai jotenkin Vettelin kisaviikonlopun menemään siitä eteenpäin läskiksi jos ei radalla niin asenteeltaan kun voittovauhtia olisi ollut otettavissa

Hockenheim: Tässähän potentiaalisesti voittotason kisassa ongelmana tietysti oli se, että hän ei päässyt ajamaan aika-ajossa lainkaan mikä vaikeutti kisaa liikaa vaikkakin palkinnoksi päivästä oli sentään toinen ja kuittasi viime vuoden kisapainajaisensa

Sochi: Hyvinkin mahdollista olla voittoajossa tai edes palkintoajossa, mutta tässä kisassa tuli tietysti keskeytys

Suzuka: Ehkä kaikkiaan sellainen kauden paras ajo voittoajon suhteen ja joidenkin mielestä Vettelin kauden ehkä ainoa todellinen voittoajo kun muissa kisoissa on ollut aina jotain muuta kommervenkkiä ja kun hän ei vain nyt tätä sattunut voittamaan erään Valtterin vuoksi

Mexico City: Jossiteltavaa jäi varsinkin siinä kun ei saanut yrittää tai jäi jostain syystä kolmososion se ratkaiseva nopein kierros ajamatta tai meni kierros pilalle kun näillä näkymin olisi ollut ainakin tallikaveriaan nopeampi

Näiden merkkikisojen ulkopuolella Vettelin huonoimmat kisat mahdollisesta hyvästäkin sijasta huomioimatta mielestäni ovat olleet Sakhirissa, Spa-Francorchampsissa ja Monzassa missä sitä voittovauhtia ei vain olisi ollut ja voitto niistä olisi tuntunut jotenkin vain kovin epäreilulta joskin tietysti edes maailmanmestaruuskisaa piristävältä, mutta Monzassa olisi voitu sitten puhua mahdollisesta tallimääräysvoitosta.

Leclercin kauden epäonnet, mokat ja kohut

Sakhir: Suorastaan murheellista nuorelle miehelle kun uran ensivoitto tulossa huippuluokan kisan jälkeen ja sitten sijoitus on mikä on joskin hyvä, että auto kesti edes sen verran kun pisteittäkin olisi voinut jäädä

Marina Bay: Tässäkin kisassa Leclerc oli tosiaan epäonninen ja lisäksi mahdollinen tallimääräyskohu Sebastian Vettelin eduksi oli tietysti ongelma tai sellaisena sitä on pidetty

Spa-Francorchamps: Ei varsinaista epäonnea, mokaa tai kohuakaan, mutta ensivoitto vaikutti verraten vaisulta ajoittain verrattuna parhaimpiin huippusuorituksiin siihen asti vaikka tietenkin Anthoine Hubertin menehtyminen eilispäivänä lienee vaikuttanut kisaan ainakin jossain määrin

Monza: Ei varsinaista epäonnea, mokaa tai kohuakaan, mutta hyötyi hieman tallikaverinsa epäonnesta ja lisäksi oli jälleen vieläkin hieman vaisuhko itse kisassa joskin enää ei ihan niin vaisu kuin mitä Spassa oli huonoimmillaan voittoajosta huolimatta ja samalla Valtteri ainakin oli jo erittäin lähellä loppukisasta ajaa voittoon ja mahdollisesti Vettelin ajaessa paremmin olisi tallimääräys voinut melkein varmasti saksalaisen eduksi, mutta ehkä myös Leclercin eduksi epätodennäköisemmässä tapauksessa tuoda voittoon ikävän sivumaun

Merkkikisojen ulkopuolella Leclercin huonoimmat kisat mahdollisesta hyvästäkin sijasta huomioimatta ovat mielestäni olleet Red Bull Ringillä, Sochissa, Montrealissa ja Mexico Cityssä missä sitä voittovauhtia ei vain olisi ollut ja voitto niistä olisi tuntunut jotenkin vain kovin epäreilulta joskin tietysti edes maailmanmestaruuskisaa piristävältä.

Sitten on tietysti vielä Leclercin omat virheet Suzukassa ja Hockenheimissa mitkä pilasivat hänen joko hyvät kisat voittoajon ulkopuolelta tai juurikin kenties odotettavissa olleet voittokisat.

Tosin tänäkään vuonna Leclerc ei ole virheitä tehdessään sentään viime vuoden ihan pahimman tason kolareita järjestänyt kaikessa jo sillolisessakin harvinaisuudessaan joskin ainakin kerran kolaroi Brendon Hartleyn pihalle kisasta ainakin yhdestä Uuden-Seelannin kuljettajan neljästä hänen kisansa päättäneestä kolaroijasta jotka kaikki tosiaan olivat sarjan junioritason kuskeja.:frank:
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Viime viestin pitkähkön (Melkein olin jakaa viestin kahtia siten, että viime viestissä olin käsitellä vain Vettelin ensin ja tässä viestissä Leclercin, mutta olkoon nyt vielä tämän kerran.) Ferrarin kuljettajien kauden vaisumpien kisojen tiivistyksen jälkeen Vettelillä ainakin kaikkiaan on ollut tällä kaudella enemmän epäonnea kuin Leclercillä.

Tosin kun kisoja vielä vähän miettii niin Sochissa tosiaan vauhti ei vain tuntunut oikein riittävän Leclercillä sinne voittoon asti ja palkintoajoonkaan asti.

Välillä jo riittävän suuri pisteajokin tuntui menestykseltä kun sen verran huonosti Vetteliin nähden ajoi.

Mexico Cityssä sitten ei kyennyt säästämään renkaitaan minkä takia oli kaksi stoppia ja ihme kun ei jopa kolmekin Leclerciltä mikä vei voittoajon päivänä milloin se ei tosin vaisuudesta ja rengaskulutuksesta johtuen ollut kovinkaan todennäköinen muutenkaan.

Red Bull Ringillä sitten tilanne oli parempi kuin vaikka Mexico Cityssä tai Sochissa tavallaan, mutta toisaalta tuntui altavastaajalta suhteessa Max Verstappeniin nähden joka tosiaan hollantilaisen maineesta riippumatta ainakin periaatteessa ansaitsi voittonsa kisapäivänä enemmin kuin mitä Leclerc olisi ansainnut mahdollisesti voittaessaan kun sen verran vaisua oli yleismeno kisassa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Charles Leclercin kauden huonoista kisoista eli vaikkapa tässä tapauksessa tosiaan Mexico Citystä tai aiemmin kesällä olleesta Red Bull Ringin kisasta voisin uskoa tietysti toisinkin eli silloin Leclerc ei olisi ollut niissä huono vaan ainoastaan epäonninen.

Tosin se edellyttäisi pari seikkaa eri kisoista näin tapahtuakseen:

Mexico City: Ferrari olisi panikoinut ja pilannut paniikillaan Leclercin kisan.

Paniikki olisi siis selittynyt sillä kun rauhoittumisen sijaan ensin katseltiin päin mäntyä jo valmiiksi muiden keskikastin tallien mahdollista menoa radalla ja varikkotaktiikoita ja lopulta sitten paniikki iski kun Red Bull otti Albonin sisään kun tässä tapauksessa jo Red Bullin paniikki oli virhe, mutta toisin menetellessä heille se olisi ollut vain heidän virheensä eikä Ferrarin virhe.

Silloin Leclercin olisi pitänyt vain pitää huolta renkaistaan hieman myöhemmällä järkevämmällä pysähdyksellä ilman turhaa paniikkia eikä missään tapauksessa lähteä pilaamaan renkaitaan turhalla reuhaamisella tai sitten rauhallisemmassakaan ajotahdissa pysähtyä enempää kuin aivan enintään kaksi kertaa kisassa.

Tallia voi ainoastaan kehua siitä, että Ferrarilla sentään edes kerrankin katsottiin muidenkin tallien varikkotaktiikoita eikä aina vain oltu sokeana muuttuville kisatilanteille tai ylimielisiä muille kuin omille tai enintään Mersun stopeille.

Red Bull Ring: Tässä kisassa toisin uskomiseen edellyttäisi sitä, että Red Bullilla ja Max Verstappenilla olisi ollut muka ihan äärettömän ylivoimainen rengasetu suhteessa Ferrariin tai Mercedekseen ja tämäkin menee vähän niille rajoille kun Verstappen ei mikään liiallinen renkaiden säästäjä ole luonteeltaan ja ei Leclercillä tai muilla huippukuskeilla näyttänyt olevan oikein aseita edes Maxin ohitteluja vastaan muutenkaan.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
2635
Eikös noi F1-kuskit, Räikköstä lukuunottamatta, ole yleensä hoitaneet nuo ajettavuusongelmat muokkaamalla ajotyyliään. Ainakin sellainen kuva on mulle jäänyt jokusten foorumistien kirjoituksista.
Vettel valitteli viime kilpailussa Ferrarin massiivista aliohjautuvuutta. Vaihtoivatko takaisin Spata edeltävään nokkaan? Eikö Vettelin pitänyt olla vakailla autoilla ajamisen mestari Red Bill ajoilta.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Vettel valitteli viime kilpailussa Ferrarin massiivista aliohjautuvuutta. Vaihtoivatko takaisin Spata edeltävään nokkaan? Eikö Vettelin pitänyt olla vakailla autoilla ajamisen mestari Red Bill ajoilta.
Kolaroi lähdössä ja meni vissiin se tukivarsi siinä jo vähän fituralleen. Siksi aliohjasi. Olishan tuon jo instalaatiokierroksilla huomannut, jos olisi silloin vaivannut.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
2635
Kolaroi lähdössä ja meni vissiin se tukivarsi siinä jo vähän fituralleen. Siksi aliohjasi. Olishan tuon jo instalaatiokierroksilla huomannut, jos olisi silloin vaivannut.
Ei kyllä mistään osumasta ole ollut puhetta, ennemminkin ihmettelyä mikä ongelma kun osumaakaan ei ollut. Leclerikin valitteli auton etupään olevan outo ensimmäisellä stintillä.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Ei kyllä mistään osumasta ole ollut puhetta, ennemminkin ihmettelyä mikä ongelma kun osumaakaan ei ollut. Leclerikin valitteli auton etupään olevan outo ensimmäisellä stintillä.
Oli puhetta mun veljenkin kanssa, kun naureskeltiin, ettei Seppo huomannut edes osumaa, minkä sai. Mutka 12 ja Leclerciin osuma.
 
Viimeksi muokattu:

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
2635
Oli puhetta mun veljenkin kanssa, kun naureskeltiin, ettei Seppo huomannut edes osumaa, minkä sai. Mutka 12 ja Leclerciin osuma.
Kappas, olihan siellä kontakti, ja sen jälkeen vasta alkoi tulla lukkojarrua ja vaikeuksia keskikastin kanssa.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
2635
Jossakin runoiltiin että Ferrari sääti tähän kilpailuun tavallista enemmän downforcea. Että suoravauhdin puute johtuisi siitä eikä bensasta. Isompi takasiipikulma sopisi yhteen aliohjautumisen kanssa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Jossakin runoiltiin että Ferrari sääti tähän kilpailuun tavallista enemmän downforcea. Että suoravauhdin puute johtuisi siitä eikä bensasta. Isompi takasiipikulma sopisi yhteen aliohjautumisen kanssa.
Näin voi olla hyvinkin mahdollista.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Jossakin runoiltiin että Ferrari sääti tähän kilpailuun tavallista enemmän downforcea. Että suoravauhdin puute johtuisi siitä eikä bensasta. Isompi takasiipikulma sopisi yhteen aliohjautumisen kanssa.
Tais nyt kuitenkin se FIAn kirje viedä suoravauhdit! 😉
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Paljoahan tietysti ratkaistavaa tässä kaudessa ei enää ole, mutta tosiaan kolmospaikasta MM-taulukossa voivat niin Leclerc kuin Vettel yhdessä Verstappenin kanssa vielä taistella.

Muut taistelut olisivat lähinnä ysipaikan ja 15:sta tilan taistelua keskikastin tai häntäpään kuljettajien kesken ja tallipuolella Racing Pointin ja Toro Rosson ja Renaultin ja McLarenin välinen taistelu nelostilasta ja kuutostilasta.

Voisihan soppaan mausteensa lisätä tietysti Sauber-Alfa Romeo tai Alfa Romeo-Sauber edelleen aika vaihtelevasta nimityskäytännöstä riippuen ja Haas, mutta niillä tosiaan ovat omat ongelmansa.:(
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Tiukkaa tosiaan voi tulla Ferrarille kauden päätöksessä sinänsä juurikin kuskien kesken.

Leclerc taitaisi muuten varmaan ehkä olla jopa Vettelin edellä joko nyt tai kauden päätteeksi, mutta pari keskeytystä ja yksi vaurioituneen auton kanssa sinnittelyn kisa Sakhirissa taitaa maksaa tämän kauden oppirahat Vettelin eduksi nuorta monacolaista vastaan.:(
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5103
Moottorikohuun on otettu kantaa jo Hondankin taholta, että merkit ovat vähän sellaiset, että kaikki uskovat jo saaneensa Ferrarin kiinni itse teossa. Wolffin on nyt ollut esillä "spekuloimassa", että jos bensavirtaussääntöä on kierretty väitetyllä tavalla, niin se on yksikäsitteisesti sääntörikkomus.

Samaan aikaan Ferrari edelleen kertoo mediassa koko tiimin voimin, ettei se ole vieläkään löytänyt selitystä heikoille vauhdilleen viime osakilpailussa.

Nyt sopii taas muistella menneitä ja erityisesti kautta 2003. Tuolloin Michelin oli suunnitellut renkaat, jotka olivat normien mukaiset ennen kisaa, jolloin renkaat aina mitattiin. Kisan aikana niiden rakenne kuitenkin eli sillä tavalla, että renkaan leveys muuttui pitoa parantaen.

Kun tämä tuli ilmi, niin Ferrari uhkasi jopa viedä asian oikeuteen ja vaatia Michelin-tallien tulosten mitätöimistä koko kauden ajalta. Lopulta runkkarit kuitenkin voittivat mestaruudet ns. omin avuin eikä uhkauksia ollut tarpeen toteuttaa.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Leclerc ja Vettel tosiaan tällä kaudella ovat olleet nopeita kaikkiaan ja välillä keskenäänkin.

Tosin ongelmaksi tulevat juurikin täydellinen määrittely on hankalaa jolloin se jää näillä näkymin ensi kauteen ja tuleville vuosille.

Riippuen tietenkin myös Vettelin sitkeydestä jatkaa ja saada se yksi nk. Kunnollinen ja Kunniallinen maailmanmestaruus ilman ylivoimaista autoa tai tallimääräysten suosion kanssa pelailua ainakaan todellisen haitallisen määrän vertaa.

Ongelma kun tietysti on ollut se, että Leclercin voittokisoissa Vettelin osalta voittovauhtia ei ole ollut ja sama on ollut tietenkin toisin päin eli Vettelin voittokisoissa ei Leclercillä ole ollut voittovauhtia.

Näistä kaikki aiemmin olleet mainittavat kisat on jo kerrottu pääkohdiltaan joskin Sochissa Leclercin kisa oli siitä kaksijakoinen, että juuri kun vauhtia alkoi taas olla vaisuuden jälkeen niin Safety Car pilasi Leclercin kisan.

Ja Vettelillä oli tietysti Red Bull Ringillä ja Hockenheimissa rasitteena huonot lähtöruudut.
 
Ylös