Ferrari ja lisäsiipi

berra67

Well-known member
Liittynyt
11.2.2003
Viestit
923
Ferrarin uusi siipiratkaisu Imolassa!

Löytyykö jo kuvaa Ferrarin "radical" uudesta siivestä jota ovat maanantaina aj tiistaina testanneet?
 

berra67

Well-known member
Liittynyt
11.2.2003
Viestit
923
Ferrari displays new wing at Imola

Ferrari has continued its aerodynamic development programme on the F2004 by running with a radical new wing mounted on its engine cover during the test at Imola on Tuesday. The new development resembles one run by Toyota at Monaco in 2002 (right).
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Re: Ferrarin uusi siipiratkaisu Imolassa!

berra67 sanoi:
Löytyykö jo kuvaa Ferrarin "radical" uudesta siivestä jota ovat maanantaina aj tiistaina testanneet?
Paparazzit löysi sen jo viikko kaks sitten. Tossa F2004 viestiketjussa on siitä juttua.



Toi mikä lävistää takakatteen.

Parempaa kuvaa odotellessa...
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Niin, jos tuota moottorikatteen takaosassa, takasiiven edessä olevaa siipeä tarkoitetaan, oli Minardi tässä asiassa ensimmäisenä asialla. Eli toisin sanoen Brunner toi sen mukanaan Tojolle.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Tässä ko. siipi, auto on hämäyksen vuoksi maalattu historic-väreihin:

 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Re: Re: Ferrarin uusi siipiratkaisu Imolassa!

belated sanoi:
Paparazzit löysi sen jo viikko kaks sitten. Tossa F2004 viestiketjussa on siitä juttua.

Toi mikä lävistää takakatteen.

Parempaa kuvaa odotellessa...
Joo mutta tässä tapauksessa ei ollut tuosta kyse niinkuin Autosportinkin uutisessa todetaan "Rubens Barrichello was the first to run with the new mid-wing yesterday (Monday), while Michael Schumacher has taken over development work on the F2004 today". Ihmettelen kyllä mitä "radikaalia" tuossa muka on..
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Eipä tuo nyt mikään radikaali mielestäni ole, onhan saman tyyppisiä nähty ennenkin. Olisin odottanut Ross Brawnin (vai kenen nyt olikaan) lausuntojen perusteella jotain kunnon repäisyä tyyliin Williamsin keula. Saa nähdä vaikuttaako tuollainen käytännössä mitenkään suorituskykyyn, mutta kai sillä vähän voittaa kun Ferrari sitä kuitenkin testeissä käyttää.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Kaikkihan kyllä muistaa syyn miksi McLaren aikanaan tuota käytti... ettei vaan Ferrari?!?!?!
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Mitähän ihmettä Ferrari nyt oikein touhuaa? Tämä jo toinen erilainen lisäsiipi jota kokeillaan lyhyen ajan sisään. Pitäisikö ilkeämielisen ihmisen kenties päätellä tästä, että F2004:n kanssa on menty jossain määrin metsään ja autosta puuttuu downforcea niin merkittävästi, että kaikkea mahdollista yritetään kehittää vielä ennen kauden avausta?
 

Musta Pekka

Well-known member
Liittynyt
1.6.2003
Viestit
431
Sijainti
Täällä näin
Otto Hokkanen sanoi:
Mitähän ihmettä Ferrari nyt oikein touhuaa? Tämä jo toinen erilainen lisäsiipi jota kokeillaan lyhyen ajan sisään. Pitäisikö ilkeämielisen ihmisen kenties päätellä tästä, että F2004:n kanssa on menty jossain määrin metsään ja autosta puuttuu downforcea niin merkittävästi, että kaikkea mahdollista yritetään kehittää vielä ennen kauden avausta?
Ei kai niillä ny semmonen hätä ole... kunhan leikkivät erilaisilla siivekepelleilyillä jottai saisivat vastustajat hämilleen...:D

No ehkä nyt ei kuitenkaan, siellä voi olla hyvinkin että downforcea puuttuu tai sitten tulee liikaa kierteitä ilmaan jolloin se ei mene tehokkaasti takasiipeen tjsp... vaikea sanoa :doubtful:

Edit. vaikka tuollaisella pikkusiivekkeellä ei downforcea hankitakkaan koska sehän menee melkein täysin suoraan.. paitti jos sieltä jonkin sortin ilmakierteet osuu tuohon siivekkeeseen sillain että se tuottaa downforcea mutta miten noin korkealle voi olla ilmakierteitä tai jotain semmosia... eihän tuosta etusiivestäkään lähde millään noin korkealle ilmaa... :doubtful: :doubtful: :dunno:
 
Viimeksi muokattu:

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Musta Pekka sanoi:
Edit. vaikka tuollaisella pikkusiivekkeellä ei downforcea hankitakkaan koska sehän menee melkein täysin suoraan..
Kyllä se siipi downforcea tuottaa oikein hyvin, vaikka se yläpinta olisikin täysin suora ja tasainen. Eihän lentokoneenkaan siivet ole kovin kummoisessa kulmassa ja tuottavat nostetta ihan riittävästi. Paljon en aerodynämiikasta ymmärrä, mutta noste (olipa se negatiivinen tai positiivinen) syntyy käsittääkseni siitä, että ilman on kuljettava toisella puolella siipeä pitempi matka, kuin toisella, jolloin ilmamolekyylipalleroitten nopeus siiven ala ja yläpinnalla on eri, ja näin sitten syntyy paine-ero. Joku joka tuntee fysiikan paremmin voinee selittää hianosti jos tahtoo. Mutta ei sen siiven kuitenkaan tarvi olla 45° kulmassa niin kuin tuning-Corollan perässä konsanaan tuottaakseen nostetta (tässä tapauksessa negatiivista, jos positiivinen suunta on poispäin maan keskipisteestä. :) ).
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Eikös se niin mene, että lentokoneen siiven nosteen saa aikaiseksi siiven yläpinta. Kilpavermeissä downforce saadaan aikaan siten...
 

leipurihiiva

puunaama
Liittynyt
2.8.2001
Viestit
1190
Sijainti
viiskulmasta olariin
Otto Hokkanen sanoi:
Paljon en aerodynamiikasta ymmärrä, mutta noste (olipa se negatiivinen tai positiivinen) syntyy käsittääkseni siitä, että ilman on kuljettava toisella puolella siipeä pitempi matka, kuin toisella, jolloin ilmamolekyylipalleroitten nopeus siiven ala ja yläpinnalla on eri, ja näin sitten syntyy paine-ero.
näinhän se menee joo.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Eiköhän tuo ole just daunfoossia varten kun Corollassakin oli nuo samanlaiset siivet Monacoa varten.
 
Ylös