Ferraria, Renaultia ja McLarenia epäillään vilpistä

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Taipuvat takasiivet ovat taas päivän puheenaihe F1-kabineteissa.

Bahrainin kilpailun jälkeen autokameroiden kuvamateriaalia tulkitsemalla sääntövilpistä epäillään nyt Ferraria, Renaultia ja McLarenia. Erityisesti Ferrarin tv-kuvista paljastuu, että Michael Schumacherin takasiivekkeet muuttivat Bahrainin kilpailun kuluessa muotoaan.Taaksepäin kuvatussa väläyksessä Schumacherin takasiivekkeen palasten välistä ei välillä näy lainkaan valoa, mikä viittaa, että palaset ovat yhdessä ja siten kasvattavat ilmanvastusta.

RENAULTIN R25-autoissa on koko kauden käytetty muista talleista poikkeavia siivekkeitä, jotka ovat olleet kilpailijoiden erityissyynissä. Taipuvat takasiivekkeet muodostavat kiistattoman turvallisuusriskin. Toisaalta ne tarjoavat yksinkertaisimman tavan hyödyntää suoravauhtia.

MUOTOAAN muuttavilla siivillä F1-autot parantavat suoravauhtiaan. Vuosi sitten talvitestien aikana erityisesti BAR-Honda oli kaikkien maalitauluna. Kilpailuissa autokameran kuvilla pystyttiin osoittamaan, että BAR-siivekkeet olivat todella joustavia.

FIA on tietoinen siivekeväitteistä ja sen odotetaan ryhtyvän toimeen viimeistään ensi viikon Imolan kilpailun jälkeen. Mahdollista on, että talleille jaetaan siivekkeiden jäykistysesitys on ennen Imolaa.


Tällaista tänään Iltalehdessä. Mitään uuttahan tuo ei ole, sillä TV-kuvista tuon on voinut todeta jo pidemmän aikaa. Ainoa keino millä tämän kikkailun saisi loppumaan olisi FIAn tekemät standardi-siivet...ja nimenomaan siivet koska TV-kuvista on voinut havaita myös muutamien tallien etusiipien taipuvan liiankin kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Felix sanoi:
Ainoa keino millä tämän kikkailun saisi loppumaan olisi FIAn tekemät standardi-siivet...ja nimenomaan siivet koska TV-kuvista on voinut havaita muutamien tallien etusiipien taipuvan liiankin kanssa.

Ei ole ainoa keino, voidaan määritellä myös materiaalille jäykkyysmääritykset yms asetukset.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Re: Re: Ferraria, Renaultia ja McLarenia epäillään vilpistä

jps sanoi:
Ei ole ainoa keino, voidaan määritellä myös materiaalille jäykkyysmääritykset yms asetukset.
Mutta näiden määritysten ja asetuksien tarkistaminen onkin sitten toinen juttu. Käytännössä siivet pitäisi joka kilpailun jälkeen repiä irti ja testata jokaisen osan lujuus, onnistuuhan se mutta varsinainen show siitä tulisi.
 

butterfly

Foorumin Niilo Pielinen
Liittynyt
10.2.2005
Viestit
1496
Sijainti
Lahtix
helpommalla pääsisi jos sallisi sen että ne taipuu... Määräykset voidaan antaa ja kyllähän ne voidaan (kait) tarkistaakin, ainakin kisan 3 nopeimman kuskin autosta suhteellisen helposti. Ei luulisi olevan vaikeeta.
:idea:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
butterfly sanoi:
helpommalla pääsisi jos sallisi sen että ne taipuu... Määräykset voidaan antaa ja kyllähän ne voidaan (kait) tarkistaakin, ainakin kisan 3 nopeimman kuskin autosta suhteellisen helposti. Ei luulisi olevan vaikeeta.
No kun se nimenomaan on vaikeeta. Tuon jutun lopussa, jonka Felix jätti näköjään kopsimatta, kerrotaan FIAlla olevan laitteiston tuohon tarkoitukseen. Vaikeus tulee siitä, että taipuminen näkyy vasta todella ison kuormituksen yhteydessä, eikä tilannetta, jossa ilmavirta painaa siipeä, pysty kunnolla laitteella simuloimaan.

Tuo siipien taipumisen salliminen taas ei oikein sopisi yksiin FIA:n nykyisen turvallisuusajattelun kanssa kun se ensinnäkin nostaisi suoranopeuksia merkittävästi ja toisekseen muodostaisi turvallisuusriskin kuten jutussakin todetaan.
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Kaikkihan joustaa, kyse on vain jouston suuruudesta. Paljonkos ne säännöt antaa joustaa, tai siis miten se jousto mitataan. Mihin suuntaan, millä voimalla, mistä kohtaa...?
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Yksi ykkösten ikuisuusaiheista, kun melkein joka vuosi valitetaan siipien taipumisesta.

FIA testaa siipiä aika pienellä kuormalla (50-100 kg), ja sen lisäksi tämä "uusi", viimekaudella keksitty elementtien taipuminen kiinni toisiinsa vaatisi tarkan mittauksen sopivasta kohtaa. Olikos se BAR kun tätä käytti viimekaudella kisoissa?

Takasiipien elementtien yhtyminen kun ei vielä kaipaa kovinkaan suurta taipumista, voi jäädä toleransseihin.

Iltalehdessä väitetään yhteentaipuvien elementtien kasvattavan ilmanvastusta, mikä sinänsä on hiukka väärin ilmaistu. Ilmanvastus kyllä kasvaa _suhteessa_ downforceen, mitä yleensä formuloissa tuijotetaan. Yksielementtisen takasiiven downforce on vain huomattavasti pienempi, ja siten myös ilmanvastus jää pienemmäksi yhteentaipuvalla siipielementillä. Toisin sanoen ilmanvastus laskee ja downforce laskee enemmän suoralla. Jarrutuksen alku on heikompaa ja taipuvaa siipeä ei yleensä käytetä radoilla, joilla on nopeita mutkia (eli siis tilanteissa joissa downforcea halutaan suuressakin nopeudessa).
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Jos mun silmät ei valehtele, niin sekä BARin 007:n, että Ferrarin F2005:n takasiivet on muista talleista poiketen tuettu keskeltä kahdella pystytolpalta, joten ainakaan alempi siipielementti ei taipumaan pääse... silloin se vapaammin kiinnitetty ylempi elementti tietysti siihen kiinni räpsähtää helpommin jos taipuakseen on.
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Otto Hokkanen sanoi:
Jos mun silmät ei valehtele, niin sekä BARin 007:n, että Ferrarin F2005:n takasiivet on muista talleista poiketen tuettu keskeltä kahdella pystytolpalta, joten ainakaan alempi siipielementti ei taipumaan pääse... silloin se vapaammin kiinnitetty ylempi elementti tietysti siihen kiinni räpsähtää helpommin jos taipuakseen on.
Ferrarin ei ole. Niillä on sellanen samanlainen systeemi siinä kuin Williamssilla, ja myös Sauberilla oli testeissä sellainen kokeiltavana.
 

pyrydaman

Well-known member
Liittynyt
27.2.2005
Viestit
256
miksei fia vaan testaa niitä siipiä tuulitunnelissa kisan jälkeen kunkin radan hiuppunopeudella vaikkapa? olisi suhteellisen yksinkertainen ratkaisu.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tuulitunnelissa testaaminen on ensinnäkin pirun kallista ja toisekseen noita tunneleitakin on kohtuullisen harvassa. Varsinkin yksi yhteen -kokoisia, jollaisen tuo testi käsittääkseni vaatisi (korjatkaa, mikäli olen jälleen erehtynyt).
 

hhanhi

Hei vaan kaikki :)
Liittynyt
8.1.2005
Viestit
234
Sijainti
Oolu
Hetki... Lukeeko tuossa Marlhoro? :confused:

No mitä yhteistä on Ferrain, Renun ja Mclarenin formula autolla ja Libresse suojalla?

Molemmissa taittuu siivekkeet päin vittua!
:confused:
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Viimeksi muokattu:
Ylös