Ferrarissa vaihteeksi leveämpi eturengas

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Niin, otsikossa oleellinen tieto tahan asti ( TS ). Löytyisikö tietoa kuinka leveä ja mitataanko myös kisan jälkeen?
 

miika

Well-known member
Liittynyt
14.10.1999
Viestit
1141
Bridgestone technical manager Hisao Suganuma was delighted by Ferrari's 1-2 success in the Australian Grand Prix and, in particular, by the performance of his company's new larger, square-shoulder front tyres.

Previously, Bridgestone had elected not to follow the route taken by Michelin and had used a narrower front.

“We brought the new shape of front tyre and it worked really well,” Suganuma explained. “That is our pattern of development. We will be bringing that type of tyre to all the races. We have seen good performance today, so why not?

“Changing the front tyre is actually very difficult because the shape has a very big effect on the aerodynamic efficiency of the car, so you need to have some time. I am sure the team will be able to develop the car to return the aero efficiency.So once everything is up to the new fronts, the performance will be even better.”

The increased pit lane speed limit (from 80 to 100kph) is likely to prompt more three-stop races and also had a bearing on Bridgestone's thinking.

“The stints will be shorter this year so we needed to take into account that the tyre life can be transferred from durability to performance,” Suganuma said. “I am very pleased to see today's result but moreover, during the winter season people kept saying that Michelin had the upper hand. I am pleased to reverse their expectations! Today's result showed that our way of development was very correct. “

Lähde: Autosport


Heikki Kulta sotkee tarkoituksellisesti viimekauden liianisoksi paisuvat Michelinit ja nyt Bridgestonen kasvaneen eturengaskoon. Tyhmemmät vetävät kohta taas herneet nenään kun lukevat TS:n tarinat ja rupeavat johdattelemaan tarinaa jännemmille laduille...

"Iso ero kierrosaikojemme välillä osoittaa, että rengaspuolella oli jotain pielessä, BMW:n kilpapäällikkö Mario Theissen arvioi."

Theissen ei tässä lausunnossaan edes kommentoi rengaserojen johtuvan siitä, että Bridgestonella on nyt samankokoinen sääntöjenmukainen rengas kuin Michelinillä, vaan ikäänkuin toivoo omalle merkilleen lisäpotkua, mutta lausunto asiayhteydestä irrotettuna ja sisälletettynä tähän tarinaan lisää kyllä mukavasti Heikki Kullan journalistista kokonaiskuvaa.
 
Viimeksi muokattu:

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Kyllä sen Turunsanomistakin ymmärsi, että kyseessä on laillinen rengas. Talli ja rengastoimittaja on talven tehnyt hommia jotta aerodynamiikkaan saadaa istutettua aiempaa leveämpi eturengas. Bridgestone tallithan ovat antaneet Misukoille tasoitusta siitä johtuen, että Ferrari ei ole suostunut muuttamaan autoaan leveämmille renkaille.

Oleellista tiedossa on se, että etua entiseen saattaa tulla sekunninkin verran kierrosaikoina - hieman Misukoiden kielletyn renkaan tapaan. Tästä johdettuna rengasetu on kääntynyt päinvastaiseksi tai ainakin kuivalla tasan.

Mukavaa olisi tietää kuinka suuri tuo leveyden lisä on ollut ja onko olan muoto muuttunut - nämä oli niitä asioita joita bridgestone kärtti Misukoilta. vaikkei Ralf niitä olisikaan Ferrarin tallille raahannut.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Jep, eipä tuossa mitään sen kummempaa "laittomuutta" ole!

Homma on vain nii, että viime vuonna Michelin teki leveämmän eturenkaan, joka osaltaa auttoi Williamsia ongelmissa ja leveämmän eturenkaan tulon jälkeen Williams näyttikin olevan nopein!

Sitten tuli tämä Michelinin erikoisempi rengas joka muutti hieman muotoaan kisan aikana, jonka FIA Ferrarin ja Bridgestonen protestin jälkeen tyrmäsi!

Ferrari ajoi koko viime kauden kapeammalla eturenkaalla, koska eivät saaneet autoa toimimaan leveämmällä renkaalla!

Tämä ongelma ratkaistiin näköjään tähän uuteen 2004 malliin ja nyt Ferrarit menee Williamsin viime vuoden tyyliin aivan älytöntä vauhtia!

Sitä vastoin kuin vanha Ferrari, joka kulkee nykyään Sauberin nimellä, ei liiku kuin McLarenin tasolla näiden leveämpien renkaiden kanssa!

Viime vuonna Bridgestone ei ottanut kyseistä rengasta käyttöön koska Ferrari ei sitä halunnut! Tästä syystä muut Bridgestone tallit protestoivat asiaa vastaan mutta turha se nyt on Ferraria vastaan pyristellä!

Tuo nyt saattaa olla osasyy miksi BAR lähti Bridgestonelta Michelinin leipiin! Se nyt toikin vauhtia BARiinkin mutta uskoisin että BARin nykyinen auto kulkisi varsin mallikkaasti myös Bridgestonen nykyisellä renkaalla!
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Niin, siis Sauberissa on saman sukupolven moottori kuin nykyisessä Ferrarissakin. Miten ne saavat toimitettua Sauberiin hajoavan version ( tai viime vuonna Rubensille ) sitä en tiedä. No - asiallisesti ottaen määrättyihin komponetteihin/ohjelmiin koskien moottorin ohjaukseen, jäähdytykseen ymvastaavaan Ferrarilla toki jää edelleen yksinoikeus.
 
Ylös