FIA ja Bernie Ecclestone

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
Tällä kaudellahan FIA:n toiminta on ollut vähintäänkin kyseenalaista, raha puhuu ja päätökset kyseenalaisia. Ecclestone taas kosiskelee kokoajan uusia ratoja mukaan sirkukseen, vanhat radat syrjäytetään pikkuhiljaa kalenterista. Tämä touhuhan alkaa näyttämään jo pahalta sarjan kannalta. :nope:

Rallin kaksinkertainen maailmanmestari Carlos Sainz arvostelee myös FIA:n toimintaa:

- Teoriassa kyse on kansainvälisestä lajiliitosta, jonka pitäisi keskittyä valvomaan asioita ja auttamaan kilpailijoita urheiluun liittyvissä kysymyksissä, mutta tällä hetkellä kaikki on puhdasta bisnestä, Sainz kritisoi.


Mitään enään tehtävissä?
 

Trullinkaasu

Well-known member
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
9312
Mediaprofeetta sanoi:
Keke Rosberg FIAn päämieheksi niin laji pelastuu
Itse ehdotan Ilkka Kanervaa, mitalikahvien erikoismiestä, jolla on hyvä bisnesvainu. Pellehermanni osaa tarpeen vaatiessa tehdä myös radikaalisia ratkaisuja.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Bobakki sanoi:
Joo, DTM:ssä kaikki toimii hienosti ja ketään ei vituta.
Kaksipuoluejärjestelmät on tuomittu epäonnistumaan. Jos Opel olisi vielä mukana niin Barcelonassa tuskin oltaisiin moista sirkusta nähty. Hyvänä esimerkkinä Champ Car -sarjan omistavat neljä tallipäällikköä ja heidän välillään ei ole nähty mitään suuria riitoja. Muutenkin olen aina halunnut antaa päätösvallan niille, joilla on eniten pelissä. Eli talleille. CART toimi ihan hyvin. Ongelmaksi vain muodostui se, että mukana olleilla suurilla tallipäälliköillä oli sydän lähempänä kukkaroa.
J.Hunt sanoi:
Mitään enään tehtävissä?
Ei ole.
Moottoriurheilumaailma on jo nyt muuttumassa radikaalisti. Samalla FIA tuntuu vain keskittyvän hirttäytymään omaan köyteensä. Kuten Sainz sanoo, kansainvälisenä autoliittona FIA:n kuuluisi todellakin olla edunvalvojana moottoriurheilulle yleensä, mutta sillä on ruma historia vain oman kuninkaansa suojelussa. Toivoa sopii, että Mosleyn jälkeen virkaan astuvalla presidentillä ei ole yhteyksiä F1-maailmaan, vaan saataisiin vihdoinkin joku, jolla on monipuolinen ja laaja käsitys tästä urheilusta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
J.Hunt sanoi:
Ecclestone taas kosiskelee kokoajan uusia ratoja mukaan sirkukseen, vanhat radat syrjäytetään pikkuhiljaa kalenterista.
Pidätkö tätä jollain tavalla uutena kehityksenä? Jos asiaa aletaan tarkastella, niin eniten uusia ratoja on tullut sarjaan mukaan aiemmin (osin toki johtuu siitäkin, että kilpailumäärä nousi). Kalenterista on siis tullut pikemminkin stabiilimpi nykyään. Suuremmasta kilpailumäärästä huolimatta uusia ratoja tulee harvemmin.

Vuosia, jolloin EI tullut yhtään uutta rataa kalenteriin:
50-luku: -54, -56
60-luku: -66
70-luku: -75, -77, -79
80-luku: -84, -88
90-luku: -90, -92, -95, -97, -98
00-luku: -01, -02, -03, -06, -07

(Fuji tullessaan tänä vuonna ei ole tässä laskennassa "uusi rata", koska siellä ajettiin jo 70-luvulla. 1997 A1 palasi kalenteriin, joten en laske sitäkään, koska Österreichringillä ajettiin myös 70-luvulla ja kyse on vain saman radan eri profiilista).
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
CARTer sanoi:
Kaksipuoluejärjestelmät on tuomittu epäonnistumaan. Jos Opel olisi vielä mukana niin Barcelonassa tuskin oltaisiin moista sirkusta nähty. Hyvänä esimerkkinä Champ Car -sarjan omistavat neljä tallipäällikköä ja heidän välillään ei ole nähty mitään suuria riitoja. Muutenkin olen aina halunnut antaa päätösvallan niille, joilla on eniten pelissä. Eli talleille. CART toimi ihan hyvin. Ongelmaksi vain muodostui se, että mukana olleilla suurilla tallipäälliköillä oli sydän lähempänä kukkaroa.
Olet ihan oikeasti sitä mieltä, että tuolla homma toimii/on toiminut? Huikeaa.

Periaatteessa ajatus siitä, että valta on talleilla, on OK. Tilanne vaan muuttuu tyystin siinä vaiheessa, kun vastuussa ovat autonvalmistajat, joiden tärkeimmät intressit ovat ihan jotain muuta kuin urheilullisia.
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
WebSlave sanoi:
Pidätkö tätä jollain tavalla uutena kehityksenä? Jos asiaa aletaan tarkastella, niin eniten uusia ratoja on tullut sarjaan mukaan aiemmin (osin toki johtuu siitäkin, että kilpailumäärä nousi). Kalenterista on siis tullut pikemminkin stabiilimpi nykyään. Suuremmasta kilpailumäärästä huolimatta uusia ratoja tulee harvemmin.

Vuosia, jolloin EI tullut yhtään uutta rataa kalenteriin:
50-luku: -54, -56
60-luku: -66
70-luku: -75, -77, -79
80-luku: -84, -88
90-luku: -90, -92, -95, -97, -98
00-luku: -01, -02, -03, -06, -07

(Fuji tullessaan tänä vuonna ei ole tässä laskennassa "uusi rata", koska siellä ajettiin jo 70-luvulla. 1997 A1 palasi kalenteriin, joten en laske sitäkään, koska Österreichringillä ajettiin myös 70-luvulla ja kyse on vain saman radan eri profiilista).
En pidä välttämättä uutena kehityksenä, mutta silti aika huonona. Nämä nykyiset uudet radat kun tuntuu olevan niitä kuuluisia Tilken parkkipaikkoja hienoilla varikkotiloilla, toki hyviäkin ratoja on mukaan tullut.

Silverstone on jäämässä ensi vuonna pois kalenterista, tai ainakin uhkana on raadan pienentäminen. En pitäis yhtään yllättävänä jos Bernie lakkauttaisi esim. Span taikka Monzan sen perusteella että joku Sheikki idässä päättää rakentaa "ns.nykyaikaisen moottoriradan".
 

Panis-Takagi

Sumin kanssa ignoressa...
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
103
Itse odotan mielenkiinnolla mitä ensi vuodeksi kaavailluista Singaporen katuradasta ja Valencian GP:stä saadaan aikaan. Formulasirkus on kaivannut pitkään toista katurataa aneemisen Monacon rinnalle. 1982 ajettiin tuo Las Vegasin kisa Casinon parkkipaikalla ja ilmeisesti Singapore on samantyyppinen rata.:wink: :thumbup:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
J.Hunt sanoi:
En pidä välttämättä uutena kehityksenä, mutta silti aika huonona. Nämä nykyiset uudet radat kun tuntuu olevan niitä kuuluisia Tilken parkkipaikkoja hienoilla varikkotiloilla, toki hyviäkin ratoja on mukaan tullut.
Aina on tullut mukaan sekä hyvä että huonoja ratoja. Huonot ovat olleet enemmistönä. Sanoisin, että Tilken radat ovat sieltä parhaammasta päästä. Jotkin tietenkin parempia kuin toiset.
Silverstone on jäämässä ensi vuonna pois kalenterista, tai ainakin uhkana on raadan pienentäminen. En pitäis yhtään yllättävänä jos Bernie lakkauttaisi esim. Span taikka Monzan sen perusteella että joku Sheikki idässä päättää rakentaa "ns.nykyaikaisen moottoriradan".
Silverstone on mukana ensi vuoden kalenterissa. Sen poistumisesta on puhuttu ainakin 10 vuotta, mutta niin se vaan joka vuosi ajetaan. Itse asiassa sattuneesta syystä Brittien GP ei tällä hetkellä ole kovin suuren uhan alla. Toki se voidaan siirtää Silverstonesta pois.

Itse asiassa fanit valitsivat Silverstonen FIA:n kyselyssä 2005 siksi radaksi, jonka poistuminen kalenterista vähentäisi eniten kiinnostusta koko sarjaan. Monza tuli toiseksi (Spa ei ollut mukana). Joitakin perinteisiä ratoja, varsinkin perinteisissä F1-maissa Bernien on pakko säilyttää ihan businessyistä.
Panis-Takagi sanoi:
1982 ajettiin tuo Las Vegasin kisa Casinon parkkipaikalla ja ilmeisesti Singapore on samantyyppinen rata.
Ei luojan kiitos ole.
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Bernie on sanonut, ettei ole jäämässä eläkkeelle vaan pysyy takapiruna niin kauan kuin elää. Ei koskaan saisi toivoa kenelläkään pahaa, mutta pikku hiljaa voisi kohta toivoa luonnollista poistumista.
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
WebSlave sanoi:
Silverstone on mukana ensi vuoden kalenterissa. Sen poistumisesta on puhuttu ainakin 10 vuotta, mutta niin se vaan joka vuosi ajetaan. Itse asiassa sattuneesta syystä Brittien GP ei tällä hetkellä ole kovin suuren uhan alla. Toki se voidaan siirtää Silverstonesta pois.

Itse asiassa fanit valitsivat FIA:n kyselyssä 2005 siksi radaksi, jonka poistuminen kalenterista vähentäisi eniten kiinnostusta koko sarjaan. Monza tuli toiseksi (Spa ei ollut mukana). Joitakin perinteisiä ratoja, varsinkin perinteisissä F1-maissa Bernien on pakko säilyttää ihan businessyistä.
Bernie höpötteli vasta radan pienennyksestä lähivuosina, voi olla taas niitä pelkkiä suunitelmia. Ei Britanniassa hirveästi taida vaihtoehtoja olla? Brands Hatch, Donington Park? Vaatisi kuitenkin miljoonien panostusta GP kuntoon. Monzaa tuskin viedään Italiasta minnekkään, nyt kun Imolassa ei ole kisaa. Spa:n kunnostus takasi varmaan muutaman vuoden rauhan sinne. Katsellaan...
 

Rip3

Well-known member
Liittynyt
25.12.2005
Viestit
611
Sijainti
Vaasa
Ecclestonelle täyslaidallinen Ferrarin di Montezemololta

Luca di Montezemolo ei pidä Bernie Ecclestonen vähättelevistä lausunnoista liittyen Ferrarin ja McLarenin väliseen vakoiluskandaaliin, joka toi lopulta jälkimmäiselle tuomiona sadan miljoonan dollarin sakot ja tallipisteiden menetyksen.

- Bernien olisi parempi keskittyä antamaan kommentteja siitä, miten (kansainvälisen autoliitto) FIA:n päätös oli nöyryyttävä meille kaikille, alkaen hänestä itsestään.

Ferrari-pomo viittasi kommentillaan vakoilujupakan ensimmäiseen käsittelykertaan heinäkuun 26. päivä, jolloin FIA päätti olla rankaisematta McLarenia.

Di Montezemolo jatkoi vuodatustaan vertailemalla McLarenin hylkäämättä jättämistä doping-aineilla kyllästetyllä hevosella kilpailemisen sallimiseen.

- Koko sarja oli "myrkytetty". Ihmiset valehtelivat asioista ja paransivat autonsa suorituskykyä epäurheilijamaisella tavalla. FIA:n päätös oli meille vaikein asia sulattaa koskaan.

Italialainen veri kuohui vielä hetken, kun di Montezemolo ilmoitti harkitsevansa ensi kauden sarjassa kahdeksanlitraisen moottorin käyttöä.

- Kyllä, meidät diskattaisi sarjasta. Mutta ainakin kuljettajamme voittaisi.
:D
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
No nyt sitten selvisi miksi Ferrari toimittaa A1GP-moottorit ensi kaudella...
Silk Cut Jaguar sanoi:
Bernie on sanonut, ettei ole jäämässä eläkkeelle vaan pysyy takapiruna niin kauan kuin elää. Ei koskaan saisi toivoa kenelläkään pahaa, mutta pikku hiljaa voisi kohta toivoa luonnollista poistumista.
Kun Bernard lopulta poistuu joukostamme, F1 tippuu korkealta ja kovaa. Oli Ecclestonesta mitä mieltä tahansa, niin ainakin miehellä on jonkinlainen käsitys F1:stä urheiluna, ja miten sitä tulee sellaisena myydä. Mikäli Ecclestonen paikan ottaa jokin pankkiyhtymä (kuten A1GP:ssä) tulee F1:n myyminen uusille markkinoille ja ihmisille muuttumaan ja vaikeutumaankin dramaattisesti.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Niin kauan kuin olen Bernien kisakalenterisuunnittelusta lukenut, on aina miehen mielestä parhaat radat löytyneet niiltä kisapaikoilta, joilla on;

a) Parhaat puitteet ei välttämättä tallien toiminnalle mutta ainakin tallien sponsoreiden pr-toiminnalle.
b) Hyvät kulkuyhteydet faneille, jotta niillä pr-pisteillä kävisi joku.
c) Mielellään sellaisella alueella, jolla F1:llä on hyvä noste tai jossa se tarvitsee nostetta jotta niitä faneja yleensäkään on.

Sellaiset hyveet joita esimerkiksi Spa, Silverstone, Imola tai Magny-Cours edustavat, jäävät noiden yllämainittujen jalkoihin aika pahasti ainakin Bernien ajattelussa. Toisaalta voisi olla ihan hyvä jos kisakalenteriin saataisiin hyvä vaihtuvuus. Ei välttämättä kisajärjestäjille paras ratkaisu, mutta pysyisipähän mielenkiintoisena.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
J.Hunt sanoi:
Bernie höpötteli vasta radan pienennyksestä lähivuosina, voi olla taas niitä pelkkiä suunitelmia. Ei Britanniassa hirveästi taida vaihtoehtoja olla? Brands Hatch, Donington Park? Vaatisi kuitenkin miljoonien panostusta GP kuntoon.
Suunnitelmiakin on ollut vuosikausia ja varikkotiloja ja muita fasiliteetteja parannetaankin (vai jokos niitä parannettiin?). Mitään varsinaista syytä radan pienennykseen en kyllä keksi, joten mikä siinä oli takana?

Jep, Brands ja Donington eivät sellaisenaan taida kelvata, mutta onhan suunniteltu esim. Lontoon GP:tä. Rockinghamissa kykenisi varmaankin kisan järjestämään, vaikkei se ideaalinen rata olisikaan. Sijainti olisi ainakin OK. Miljoonasatsauksia Briteistäkin löytyy kyllä, jos on tarve (mieti vaikka satsauksia jalkapalloon).
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
CamoN sanoi:
Niin kauan kuin olen Bernien kisakalenterisuunnittelusta lukenut, on aina miehen mielestä parhaat radat löytyneet niiltä kisapaikoilta, joilla on;

a) Parhaat puitteet ei välttämättä tallien toiminnalle mutta ainakin tallien sponsoreiden pr-toiminnalle.
b) Hyvät kulkuyhteydet faneille, jotta niillä pr-pisteillä kävisi joku.
c) Mielellään sellaisella alueella, jolla F1:llä on hyvä noste tai jossa se tarvitsee nostetta jotta niitä faneja yleensäkään on.

Sellaiset hyveet joita esimerkiksi Spa, Silverstone, Imola tai Magny-Cours edustavat, jäävät noiden yllämainittujen jalkoihin aika pahasti ainakin Bernien ajattelussa. Toisaalta voisi olla ihan hyvä jos kisakalenteriin saataisiin hyvä vaihtuvuus. Ei välttämättä kisajärjestäjille paras ratkaisu, mutta pysyisipähän mielenkiintoisena.
Täysin samaa mieltä.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
J.Hunt sanoi:
Bernie höpötteli vasta radan pienennyksestä lähivuosina, voi olla taas niitä pelkkiä suunitelmia. Ei Britanniassa hirveästi taida vaihtoehtoja olla? Brands Hatch, Donington Park? Vaatisi kuitenkin miljoonien panostusta GP kuntoon. Monzaa tuskin viedään Italiasta minnekkään, nyt kun Imolassa ei ole kisaa. Spa:n kunnostus takasi varmaan muutaman vuoden rauhan sinne. Katsellaan...
Mieluummin jätetään se Brands Hatch rauhaan. Siinä olisi taas yksi Tilke-pilattu rata.

CARTer sanoi:
No nyt sitten selvisi miksi Ferrari toimittaa A1GP-moottorit ensi kaudella...
Kun Bernard lopulta poistuu joukostamme, F1 tippuu korkealta ja kovaa. Oli Ecclestonesta mitä mieltä tahansa, niin ainakin miehellä on jonkinlainen käsitys F1:stä urheiluna, ja miten sitä tulee sellaisena myydä. Mikäli Ecclestonen paikan ottaa jokin pankkiyhtymä (kuten A1GP:ssä) tulee F1:n myyminen uusille markkinoille ja ihmisille muuttumaan ja vaikeutumaankin dramaattisesti.
Urheiluna vai busineksenä?
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
Panis-Takagi sanoi:
Itse odotan mielenkiinnolla mitä ensi vuodeksi kaavailluista Singaporen katuradasta ja Valencian GP:stä saadaan aikaan. Formulasirkus on kaivannut pitkään toista katurataa aneemisen Monacon rinnalle. 1982 ajettiin tuo Las Vegasin kisa Casinon parkkipaikalla ja ilmeisesti Singapore on samantyyppinen rata.:wink: :thumbup:
Huh huh, tuotahan pidettiin ainakin kuljettajien kantista katsottuna kaikkien aikojen hirveimpänä ratana.
 
Ylös