FIA päätti

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Rallikomissiokin on ahkeroinut. FIAn nettisivulta:

-----------------------------------------------
WORLD RALLY CHAMPIONSHIP

As a cost saving measure, a limit on the number of engines, with a single specification per year, will be introduced from 1 January 2007. The number of engines, with detailed regulations, will be proposed at the next World Council meeting.

Applicable from 1 January 2007, the existing Super Rally rules will be replaced by a system of bonus points applied for each leg of a rally (1st = 3 points, 2nd = 2 points and 3rd = 1 point), to ensure the final classification applies only to competitors who complete the entire route. Detailed regulations will be proposed at the next World Council meeting.

From 1 January 2007, Priority 1 drivers can only test for the manufacturer for which they are designated and, as part of a long-term objective, the number of test days will be reduced by means of technical measures.

Remote servicing, under restricted conditions, will be permitted from 1 January 2007. Detailed regulations will be proposed at the next World Council meeting.

Drivers of Super 2000 cars taking part in the FIA Production Car World Rally Championship can score points for the Championship classification, as of 1 January 2007. Detailed regulations will be proposed at the next World Council meeting.

From the beginning of the 2008 season, all World Rally Car entrants will use tyres from a single supplier. Run-flat ‘foam’ will not be permitted. Tenders will be invited from tyre companies.

The introduction of Biofuel, at the earliest opportunity, is being studied by the FIA Technical Department.

From 1 January 2007, it will be forbidden for competition cars running on less than four wheels to be driven on liaison sections. Detailed regulations will be proposed at the next World Council meeting.

The World Motor Sport Council approved the 2007 FIA World Rally Championship calendar, which will continue to run to the existing January-December format.

2007 FIA World Rally Championship

19-21 January Rallye Automobile Monte-Carlo
09-11 February Swedish Rally
16-18 February Rally Norway
09-11 March Rally Mexico
30 March-01 April Rally de Portugal
04-06 May Rally Argentina
18-20 May Rally Italia-Sardinia
01-03 June Acropolis Rally of Greece
03-05 August Rally Finland
17-19 August Rallye Deutschland
31 August-02 September Rally New Zealand
05-07 October Rallye de France - Tour de Corse
12-14 October Rallye de España
26-28 October Rally Japan
16-18 November Rally Ireland
30 November-02 December Rally GB


The World Rally Championship Commission will decide whether to add further events to the 2007 calendar and will make a proposal at the next World Council meeting, together with a new method for the scoring of points counting towards the Championship.

The FIA Junior and Production Car World Rally Championship rounds will be proposed at the next World Council meeting.
---------------------------------------------------------------

Hyvää:
-Turkki ja Kypros katosivat MM-kalenterista. Suomi palaa aikaisempaan ajankohtaan.
-Ruotsin ja Norjan voi yhdistää samaan reissuun kuten myös Korsikan ja Katalonian sekä hieman isommalla budjetilla Irlannin ja Britannian.

Huonoa:
-Australia läks MM-sarjasta.
-Puhkeamattomat renkaan kielletään nyt kun ne ovat tulossa myös siviililiikenteeseen vakiorenkaisiin.
-Merkkimonopoli voi hankaloittaa yksityiskuskien WRC-ajamista.

Omituista:
-Päiväpisteet tuntuu kikkailulta, niin kyllä SuperRallikin. Jos olis vanha (ainoa oikea) pistesysteemi 20-15-12-10-8-6-4-3-2-1 niin tuo päiväpisteytys tuntuis kelvollisemmalta.

Lisätietoja tarvitaan siitä mitä testirajoitukset ja "remote servicing" oikeasti tarkoittavat.
 

Bowser

Well-known member
Liittynyt
28.3.2006
Viestit
225
Tarkoittaako tuo nyt sitä, että kaavailtu kalenterimuutos ei toteudukaan? Jos näin on, niin helkkarin hyvä asia. Ei tarvitse ajaa puolen vuoden mittaista pellekautta siinä välissä.

Saa nähdä millaiseksi rallien luonne muuttuu, kun muussirenkaat kielletään... Esim. tämän vuoden Akropolis olisi voinut olla aika "mielenkiintoinen" tapahtuma ilman niitä. :doubtful:
 

jäämies

Well-known member
Liittynyt
7.3.2004
Viestit
825
Bowser sanoi:
Tarkoittaako tuo nyt sitä, että kaavailtu kalenterimuutos ei toteudukaan?
Sitäpä sitä. Itse olisin mieluusti seurannut rallia talvisin, kun muu moottoriurheilu vetää henkeä.
 

Jippo

www.jippo.fi
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
609
Bowser sanoi:
Tarkoittaako tuo nyt sitä, että kaavailtu kalenterimuutos ei toteudukaan?
Kausimuutos ei toteudu...kalenterimuutos on toteutunut jo, sama kahden kuukauden tauko kesällä myös ensi vuonna.
 

Jippo

www.jippo.fi
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
609
Bowser sanoi:
Saa nähdä millaiseksi rallien luonne muuttuu, kun muussirenkaat kielletään...
Rungot vahvistuu, seokset kovenee, pito heikkenee, luistot kasvaa, autot ajaa tietä pitkin...parempaan suuntaan muuttuu :thumbup:
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Jippo sanoi:
Rungot vahvistuu, seokset kovenee, pito heikkenee, luistot kasvaa, autot ajaa tietä pitkin...parempaan suuntaan muuttuu :thumbup:
Ainakin lyhyellä tähtäimellä totta rallinseuraajalle.
Tiedä sitten onko se kehitys mitä autourheilulla saadaan aikaan puhkeamattomien vakiorenkaiden suhteen jo täysin tehty.
 

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
ettelbruck sanoi:
Lisätietoja tarvitaan siitä mitä testirajoitukset ja "remote servicing" oikeasti tarkoittavat.
Remote servicing tarkoittaa sitä, että huolto sallitaan myös muualla kuin keskushuoltoparkissa. Ajatuksena on, että näin joissakin ralleissa voidaan käyttää kauempana rallin keskuspaikasta olevia erikoiskokeita.
Tuosta testirajoituksesta en äkkiseltään löytänyt mitään, tokko siitä mitään sen kummempaa on vielä päätettykään, ilmeisesti syksyllä vasta sitten tarkemmin.
 

Jippo

www.jippo.fi
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
609
ettelbruck sanoi:
Ainakin lyhyellä tähtäimellä totta rallinseuraajalle.
Tiedä sitten onko se kehitys mitä autourheilulla saadaan aikaan puhkeamattomien vakiorenkaiden suhteen jo täysin tehty.
Eikös se siviilipuolen puhkeamattomien renkaiden kehitys ole ollut enemmän tähän vahvemmat runkorakenteet suuntaan kuin mihinkään vaahtoratkaisuun? Siinä mielessä tämähän tukee täysin myös siviilipuolta.
 

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
Nyt oli tuosta muussirenkaiden kiellosta vähän juttua ylen rallisivulla.

Mikko Hirvonen oli sitä mieltä, että kielto on järjetön turvallisuusriski.
- Kysymys on jo turvallisuudesta. Kun Jyväskylässä mennään 200 km/h ja rengas alkaa tyhjentyä, eikä sitä huomaa, voi käydä tosi huonosti, Hirvonen huomautti Keskisuomalaisen ralliliitteessä.

Marcus Grönholm suhtautuu uudistukseen yhtä suurin varauksin. - Mitään säästöä ei tule tällä tavalla, Grönholm lataa. (Yle)

Siinä on taas herrat tehneet viksuja päätöksiä. Eikä kuljettajilta arvatenkaan ole taaskaan kysytty mitään.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
PeeVee79 sanoi:
Nyt oli tuosta muussirenkaiden kiellosta vähän juttua ylen rallisivulla.

Mikko Hirvonen oli sitä mieltä, että kielto on järjetön turvallisuusriski.
- Kysymys on jo turvallisuudesta. Kun Jyväskylässä mennään 200 km/h ja rengas alkaa tyhjentyä, eikä sitä huomaa, voi käydä tosi huonosti, Hirvonen huomautti Keskisuomalaisen ralliliitteessä.

Marcus Grönholm suhtautuu uudistukseen yhtä suurin varauksin. - Mitään säästöä ei tule tällä tavalla, Grönholm lataa. (Yle)

Siinä on taas herrat tehneet viksuja päätöksiä. Eikä kuljettajilta arvatenkaan ole taaskaan kysytty mitään.
Hyvä FIA :thumbdown
 

106

Well-known member
Liittynyt
21.5.2001
Viestit
313
Järjetön turvallisuusriski?

Maailmassa ajetaan aikas paljon kovaa WRC-autoilla ilman muussirenkaita, esim. SM-sarja, eikä renkaan tyhjenemisestä johtuvia ulosajoja muistu heti mieleen, muistaako joku muu?

Mutta saavutetuista eduista harvemmin halutaan luopua, vai mitä? Hyvään suuntaan mennään, kun muussirenkaista luovutaan, parempi niin kilpailijoille kuin katsojillekin.

edit:kirjoitusvihre
 

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
No turvallisuudesta pois se jokatapauksessa on. Ja koska säästökin tulee olemaan mitätön, niin herää kysymys, että miksi.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1367
PeeVee79 sanoi:
No turvallisuudesta pois se jokatapauksessa on. Ja koska säästökin tulee olemaan mitätön, niin herää kysymys, että miksi.
Halutaan saada kuskien taitoerot enemmän esiin, kun ojien pohjia ei voi enää aurata yhtä huoletta?
 
Ylös