Eikös ne proto autot (dytko) on lähempänä R-lite luokkaa. Eli tarkoitan että proto / R-lite autoissa on Mitsun moottorin ja voimansiirron lisäksi Mitsun alusta. Mutta periaate sama, otetaan / hankitaan jostain tekniikka ja asennetaan johonkin koriin.
Tässä olenkin miettinyt että miten pitkään nämä vanhat Mitsut pysyvät hengissä. Mitsubishin kansainvälinen luokitus päättyy vuonna 2022 joten silloin päättyy rallattelu ERC-sarjassa.
N5
Vaikea löytää mitään tietoa N5 autoista ja se mitä löytyy on enimmäkseen espanjaksi.
https://www.revistascratch.com/nacional-asfalto/noticia/suzuki-presenta-su-nuevo-swift-r-n5-43191
Tässä on maininta että toinen vaihtoehto on pienentää Mitsun 2 l moottori 1,6 litraiseksi
https://www.diariomotor.com/competicion/noticia/need-for-speed-remasteriza-hot-pursuit/
Lyhyt artikkeli N5 tulosta
https://rallysportmag.com/all-new-group-n5-comes-to-the-wrc/
Paras tieto löytyi lähempänä kuin mitä olisi odottanut.
http://www.arcticrally.fi/images/arcticlaplandrally_2020-low.pdf
Dogbox Oy:n kuluvan talven tuore hankinta on espanjalaiselta RMC Motorsportilta hankittu N5-luokan auto. N5 autoissa on PSA-konsernin 1,6-litrainen turbomoottori, 6-vaihteinen sequentaalivaihteisto, 4-mäntäiset kilpajarrut yli 300 millisillä jarrulevyillä varustettuna. Moottorinohjaus tapahtuu Motecin M-sarjan ECU:lla, alusta on R5-tyyppinen geometrialtaan ja joustoakin on komeat 280mm. Painoa autolla on 1230 kiloa ja korivaihtoehtoja on runsaasti, Citroen C3, VW Polo, Nissan Micra, Kia Rio, Peugeot 308, Citroen DS3, Renault Clio, Peugeot 208 sekä Ford Fiesta. Suomessa autoja on tällä hetkellä kaksi, Teemu Asunmaan Kia Rio jolla Rovaniemellä kilpailee Espanjan Daniel Alonso Villaron sekä Dogboxin Ford Fiesta jolla tulee ajamaan Ilkka Kariste. Autoilla kilpaillaan kaudella 2020 luokassa 6, jossa on mahdollista kilpailla autoilla joiden FIA-luokitteluprosessi on vielä kesken. Autojen hankintahinta on 135000 euroa ja huoltokulujen on laskettu jäävän jopa hieman alle puoleen R5-auton kuluista. Ajetaanko näillä autoilla tulevaisuudessa esimerkiksi SM-sarjaa SM2-luokassa, jää nähtäväksi, mutta puheensorinaa aiheen ympärillä on ainakin riittänyt.
Maxi rally
Taitaa maxi rallikin siirtyä (tai on kai jo siirtynyt) turbo moottoriin. Tarina maxi rallyn turboon siirtymisestä.
https://autoblog.com.ar/2017/03/07/el-chevrolet-agile-vive-con-turbo-y-doble-traccion/
Baratecin sivulla moottorina on 1,6 l turbo
http://www.baratec.com/maxi.html
Baratecin vanhassa osoitteessa on vielä 2,4 l Honda moottori.
http://www.baratec-rally.com.ar/maxirally_eng.html