FIA Rally2 kuulumisia

Böö

Well-known member
Liittynyt
21.5.2009
Viestit
964
Škoda Fabia, Ford Fiesta, Citroën C3 ja DS3, Peugeot 208 ja Hyundai i20

Onkos tuolla R5 Mitsulla vielä paljoakaan kilpailtu missään vai testiajoako lähinnä vaan? Viime vuonna ilmeisesti jotain kisoja kuitenkin. Aivan mahtavalta näyttää kyllä R5-luokan tulevaisuus. Skoda, Ford,Citikka,Peugeot, Mitsu, Hyundai ja jäikö jotain vielä mainitsematta. Toyotakin voi omansakin joskus kehittää ja tätä menoa uusiakin valmistajia vielä tulee.
 
Viimeksi muokattu:

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
For... M-sport ilmeisesti pienellä riskillä ja nopeutetulla aikataululla teki R5 Fiestan. Halusivat olla ensimmäisenä markkinoilla. Autosta tuli kilpailukykyinen ja luotettava, joten Wilsonin uhkapeli kannatti. Nyt vielä tekivät tuon uuden Evon jonka suurin parannus on ilmeisesti moottoripuolella.
PSA taasen tuli toisena markkinoille, mutta kärsii luotettavuus ongelmista ja auto ei ilmeisesti ole soralla Fordin ja Skodan tasoa. Moni on vaihtanut tälle kaudelle Fordiin.
Tuon Mitsubishi projektin kantava ajatus on ilmeisesti yrittää kilpailla hinnalla Fordia ja Skodaa vastaan. En tiedä mitä se vaatii tuollaisen R5 luokittelu, mutta jostain syystä se ei onnistu/ole onnistunut. Mitsubishillä itsellään ei ole intoa tukea projektia.
Semmoista olen lukenut ulkomaisilta foorumeilta.
R5 piti olla käsittääkseni halvempia, kuin S2000, mutta Wilson on onnistunut pitämään hinnat korkeina. Saapi nähdä miten käy, kun R5 ostajalle/vuokraajalle alkaa tulemaan vaihtoehtoja. Odottaa saattaa, että hinnat laskee ja autot lisääntyy.
Kävin kesällä seuraamassa R5 sitikan testejä. Mukana oli myös N-ryhmän mitsu. Täytyy sanoa, että n-ryhmäläiseen verrattuna R5 näyttää ja kuulostaa ihan oikealle kilpa-autolle. Itse tykkään noista autoista.

Tuleekohan Toyota Motorsport South African ja Volkswagen Motorsport SA S2000 projekteille jatkoa R5 autojen muodossa?
Toyota SA voi toki odottaa Mäkisen virallista R5, mutta Volkkarin emäyhtiö tuskin tekee Polosta R5 versiota.
Mitä tekee Proton? Joko heillä on kiinnostus ralliin mennyt?

Nykyinen Polo R S2000
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Kävin kesällä seuraamassa R5 sitikan testejä. Mukana oli myös N-ryhmän mitsu. Täytyy sanoa, että n-ryhmäläiseen verrattuna R5 näyttää ja kuulostaa ihan oikealle kilpa-autolle. Itse tykkään noista autoista.

]
Samaa mieltä, R5-autot näyttää ja kuulostaa kilpa-autoilta ja mikä parasta kilpailu on tasaväkistä, monipuolista ja nimet kärjessä vaihtuu usein. Kyllä alkaa SM-sarjakin kiinnostamaan huomattavasti enemmän nyt kun R5-autoja on pikkuhiljaa alkanut ilmaantua sarjaan mukaan. Ne iänikuiset N-ryhmän suhisevat mitsut ja subarut ovat lievästi sanottuna unettavaa katseltavaa.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4383
Sijainti
Salo
Ne iänikuiset N-ryhmän suhisevat mitsut ja subarut ovat lievästi sanottuna unettavaa katseltavaa.
Komp. Toki puristien on vaikea hyväksyä sitä, että rallien kärjessä on Poloa, Fiestaa sun muuta mitkä vielä parikymmentä vuotta sitten olivat pieniä, halpoja ja lähinnä kaupunkikäyttöön tehtyjä autoja. Mutta autot ovat muuttuneet, aika ajoi viimeistään 2010-luvulle tultaessa ohi konttiperäisistä, taksimallin nelivedoista.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Komp. Toki puristien on vaikea hyväksyä sitä, että rallien kärjessä on Poloa, Fiestaa sun muuta mitkä vielä parikymmentä vuotta sitten olivat pieniä, halpoja ja lähinnä kaupunkikäyttöön tehtyjä autoja. Mutta autot ovat muuttuneet, aika ajoi viimeistään 2010-luvulle tultaessa ohi konttiperäisistä, taksimallin nelivedoista.
Audi taisi tulla tehneeksi ison karhunpalveluksen ralliautoilulle nelivedollaan... Ehkäpä kehitys olisi johtanut ilman sitä hieman mielekkäämpään suuntaan. IMO Rallia(kin) pitäisi ajaa 2-paikkaisilla takavetoisilla urheiluautoilla eikä millään koppimopoilla. 1600-kuutionen kone - turbolla tai ilman - on mopo. Toyotalla tehtiin aikanaan ihan ok strateginen päätös (vaikka mm. Mikkola sitä vastustikin) että millään koppimopo-Corollalla ei ryhdytä ajamaan rallia, vaan autourheilu ja urheiluautot kuuluvat yhteen ja siten valinta on Celica.
 

Kenda

Well-known member
Liittynyt
11.10.2015
Viestit
2702
Sijainti
Penkalla
Audi taisi tulla tehneeksi ison karhunpalveluksen ralliautoilulle nelivedollaan... Ehkäpä kehitys olisi johtanut ilman sitä hieman mielekkäämpään suuntaan. IMO Rallia(kin) pitäisi ajaa 2-paikkaisilla takavetoisilla urheiluautoilla eikä millään koppimopoilla. 1600-kuutionen kone - turbolla tai ilman - on mopo. Toyotalla tehtiin aikanaan ihan ok strateginen päätös (vaikka mm. Mikkola sitä vastustikin) että millään koppimopo-Corollalla ei ryhdytä ajamaan rallia, vaan autourheilu ja urheiluautot kuuluvat yhteen ja siten valinta on Celica.
Joo, eihän Audi tuonut ralliin kuin nelivetoturbot. Ei ollenkaan mullistavaa. Kai noi nykyautot on sit ihan mopoja, mut en nyt haluais nähdä MM-sarjassa MK1 eskorttejakaan vaikka sellaisen omistan ja aikanaan kova peli olikin. Enkä kyllä sitäkään et maailmanmestaruuksista tapeltais M3 Jatkeiden ja Possujen kesken. Parempia nää nykyautot on verrattuna 15v takaiseen, vaikka merkkejä onkin vähemmän.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3166
Sijainti
Lahti
Samaa mieltä, R5-autot näyttää ja kuulostaa kilpa-autoilta ja mikä parasta kilpailu on tasaväkistä, monipuolista ja nimet kärjessä vaihtuu usein. Kyllä alkaa SM-sarjakin kiinnostamaan huomattavasti enemmän nyt kun R5-autoja on pikkuhiljaa alkanut ilmaantua sarjaan mukaan. Ne iänikuiset N-ryhmän suhisevat mitsut ja subarut ovat lievästi sanottuna unettavaa katseltavaa.
Juurikin näin!
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3177
Sijainti
JKL
Kyllä se Subbekin näyttävä on kun sitä kunnolla käskee... Mm. J. Lindroos, M. Pajunen ekana tulee mieleen. Ja Paddon jyskälässä muutama vuosi sitten... Ihan silmä lepäsi kun noiden veijareiden ajamista katsoi... Mutta totta se että kun vauhti laskee siihen "normi" SM-ralli tasolle niin ei siinä paljoa katsomista ole... Toisaalta voi sitä R5:kin jonopyörää ajaa...
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7504
Kyllä se Subbekin näyttävä on kun sitä kunnolla käskee... Mm. J. Lindroos, M. Pajunen ekana tulee mieleen. Ja Paddon jyskälässä muutama vuosi sitten... Ihan silmä lepäsi kun noiden veijareiden ajamista katsoi... Mutta totta se että kun vauhti laskee siihen "normi" SM-ralli tasolle niin ei siinä paljoa katsomista ole... Toisaalta voi sitä R5:kin jonopyörää ajaa...
Totta. Nytkin Nikara vie Mitsua varmasti ihan limitillä ja onhan se näyttävän näköistä. Wrc-autokin on jonkin harrastelijan käsissä aika masentavaa katseltavaa ja mikä vain etuveto-fiesta on näyttävämpää katseltavaa kun siitä otetaan kaikki irti.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Jep! Jopa 4-ryhmän RS Escortin meno näyttää masentavalta, jos kuski ei osaa hommaansa.

Ennen ajettiin Peugeot 205 mm-sarjan voitosta ja nyt VW Poloilla. Mikään ei ole muuttunut sitten -80 luvun. Siluetteja olivat silloin ja siluetteja ovat nykyisin.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Totta. Nytkin Nikara vie Mitsua varmasti ihan limitillä ja onhan se näyttävän näköistä. Wrc-autokin on jonkin harrastelijan käsissä aika masentavaa katseltavaa ja mikä vain etuveto-fiesta on näyttävämpää katseltavaa kun siitä otetaan kaikki irti.
Ja yksi joka toi N-ryhmän Mitsua näyttävästi vuosituhannen vaihteessa oli Jani Paasonen. Kunnon sladeja ja aina roikkui joku puskuri tai helmat. Oli sen verran yritystä.
Mutta yleisesti ottaen N:n Mitsut ja Subarut näyttää parhaalta parkkiruudussa ja siitä kun se vielä pöräytetään käyntiin, niin ihan komealta kuulostaakin.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
4960
Sijainti
Parc Fermé
Hypätääs nyt sivuraiteelle mutta miksi Volkswagen ei ruvennut/halunnut vuokrata Poloja yksityiskäyttöön? Oliko liian kallista vai jokin muu sopimustekninen syy?
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Hypätääs nyt sivuraiteelle mutta miksi Volkswagen ei ruvennut/halunnut vuokrata Poloja yksityiskäyttöön? Oliko liian kallista vai jokin muu sopimustekninen syy?
Ei varmaan haluta kuormittaa tallia ylimääräisillä hommilla. Autovuokraamot on erikseen ja tehdastallit erikseen.
VW:llä ei varmaan nähdä mitään markkinoinnillista lisäarvoa sillä, että joku sheikki ajelee kymmenennestä sijasta.

Tuli vaan mieleeni, että nuo Etelä-Afrikan s2000 Polojen korit ja miksei alustan komponentitkin voisi periaatteessa olla WRC tallin tuotosta. Vai onko nuo täysin buurien omia tuotoksia? Kopio Fabia s2000:sta sovellettuna Polon koriin?
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11178
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Etelä-Afrikan VW muuten toteutti aikeensa eikä enää kilpailuta / kehitä S2000-Poloja. Keskittää huomionsa ratakisoihin, joilla suurempi kiinnostus ostavan yleisön keskuudessa.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4383
Sijainti
Salo
Etelä-Afrikan VW muuten toteutti aikeensa eikä enää kilpailuta / kehitä S2000-Poloja. Keskittää huomionsa ratakisoihin, joilla suurempi kiinnostus ostavan yleisön keskuudessa.
Onko E-Afrikassa noin yleisestikään kiinnostus moottoriurheiluun enää kovin korkealla? Valkoista väestöä kun ei kuitenkaan ole kuin nelisen miljoonaa (?) ja kv-kisat sieltä ovat jo kadonneet.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Onko E-Afrikassa noin yleisestikään kiinnostus moottoriurheiluun enää kovin korkealla? Valkoista väestöä kun ei kuitenkaan ole kuin nelisen miljoonaa (?) ja kv-kisat sieltä ovat jo kadonneet.
Kyalamin rataa ovat ainakin remontoimassa nykystandardien mukaiseksi. Tavoitteena lienee hankkia juuri kv-kisoja takaisin.
 
Ylös