Fordin rallihistoriasta apua kaivataan.

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Eli oon kirjoittamassa yhteen pienoismallilehteen esittelyä '79 Ford Escortista ja sen tueksi pientä historiikkia Fordista. Lähinnä vanhaa Escorttia, pien pätkä RS200:sta ja sit mainitsen Sierran.

Pariin juttuun kaipaisin apuja..

1. Löytyykös joltain Ari Vatanen Touch ja Touch Too? tarviisin kansista skannauksen, niin voisin juttuun lisätä "näiltä levyiltä voit katsoa escortin menoa jne). Escortista lienee joskus tehty joku VHS, mut mitään Escon omaa DVD:tä en oo löytäny tai sit en oo kattonu oikeasta paikasta.

2. Olikos '87-kauden Sierrat yksityistiimien ajattamia? Vai milläs kaudella Sierrat tuli rallipoluille?

3. Ja milloinkas tätä korimallia nähtiin pääasiassa?

4. RS200:sen kehitystyö ois yhden nettisivun mukaan aloitettu '84, olikos Fordilla erikoisempaa rallitoimintaa tämän vanhan Escortin ja RS200:sen välillä?

5. Brittien rallisarjan kauden 1986 lopputulokset ois kiva saada. Mulla on tää British Rallying DVD, mutta siinäki ohitetaan 1986 kausi n. 10sekunnin pätkällä jossa kerrotaan voittaja ja se että viimeinen kausi B-ryhmäläisillä.
 
Viimeksi muokattu:

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11182
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Kolmoseen heittäisin lonkalta että ei, ykkönen ei oo mun alaa ja kahteen muuhun kohtaan voin tsekata kirjallisuutta kotona.

Kakkoseen sen verran että oli privaatti-Sierroja jo ennenkin mut oikeasti ne tuli arvoralleihin "87 ja ekana opittiin ettei takaveto oikein riitä kuin asvaltilla. Sit kokeiltiin kaikenmoista, jopa kankeaa ja möhköä 4x4Ti:tä.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Mä just editoin kysymysten numerointia, kun lisäsin väliin yhden, sori... :frank:
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Jutusta tuli sit tällainen Et jos siellä pahoja virheitä on, niin ei enää ehdi juuri korjailemaan, on lähtenyt jo lehden toimitukselle.

Oli pakko laittaa juttu poikki käytännössä tohon RS200:seen, ehkä joskus voi sit tehdä Part II:sen. Täytyy muistaa että kyseessä on pienoismallilehti, eikä viittiny tehdä 10-sivuista juttua kun tärkein osa on kuitenkin tuo Revellin tekemä pienoismalli.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11182
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
No perkules. Ihan näpsäkkä juttu.

Tänään tuli tsekkailtua noita asioita hetken verran ja kun ylös pistin niin laitetaan tähän. Vaikka sit ihan yleissivistykseks...

2. "86 oli vähän Sierroja, esim Jyskälässä kolme N-ryhmän möhköä (eli XR 4x4). 1987 olivat Ford Motor Company Ltd:n ilmoittamina, kuten myös "88, tosin mukana myös omia sponsoreita kuten Didier Auriolilla Panach (hyvää!!)

3. Tuo koppa oli Jyskälässä "89 Porasen 000-autona, kisassa oli vielä vain takavetoisia (kaikki privaatteja, ei huippukuskeja) ja säilyi sitten Escort WRC:n tuloon asti. Esim "91 Circuit des Ardennes'ssä lähes kaikki oli näitä neliovisia nelivetoja. Samoin Jyskälässä (Vatanen privaatilla ja Basti Ford Oy:n ja N:ssä paljon privaatteja.

RS1700T:n käyttö oli tosi vähäistä, paljon enemmän oli baanalla esim etuvetoisia RS Turboja tai Britanniassa omien sääntöjen mukaisia Mk3 nelivetoja. Menestystä moisilla kokivat vain Mike Pattison (kahdesti podiumilla mestaruusralleissa) ja Allan Edvardson (kerran kuudes).

5. British Open:
1 Mark Lowell RS200
2 Russell Brookes Manta
3 David Llewellin Metro
4 Jimmy McRae Metro
5 Mikael Sundström 205
6 Hannu Mikkola quattro
7 Austin McHale Manta
8 Simon Davidsson 240RS
9 Louise Aitken-Walker 240RS
10 Pentti Airikkala Astra
11 Harri Toivonen Metro

Open grpA
1 Pentti Airikkala Astra
2 David Metcalfe Astra
3 Brian Wiggins Astra

Open merkki
1 MG
2 Ford
3 Opel

Open merkki grpA
1 Vauxhall
2 Peugeot
3 Toyota

National
1 Alistair Sutherland Metro
2 Andrew Wood Astra4S
3 Willie Rutherford Metro
4 Phil Collins SierraXR
5 James Cullen 240RS

Suomalaisista vain Paxi Airikkala ajoi koko Open-sarjan.

Nationalin viimeinen osakilpailu oli AudiSportRally jossa pistää silmään voittaja, Stig Blomqvist/Ford RS200... Kalle Grundel oli samanlaisella kolmas.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Ai Mikkolakin oli noin korkealla.. Mikähän Quattro on ollut miehellä ollut.

Itse en kyl koskaan tosta MG Metrosta ole syttynyt.. kuullostaa joltain tuunatulta ruohonleikkurilta.. (ei pahalla jos joku autosta pitää).

Tuo Sundströmin 205:nen olikin tiedossa, '86 RAC:n kooste on mulla ja siinä Mikael on saanut tehtaan Evo2:sen alle ilmeisesti hyvistä suorituksista tuolla brittien sarjassa. Kuriositeettina '86 RAC:ssa suomalaiset valloittivat neljä ekaa sijaa ja niistä kolmessa Pösö 205 Evo2:lla, ei hullummin..

Ja olen ihan tyytyväinen Ford-juttuun nyt jälkeen päin, sain mielestäni tärkeimmät asiat pakettiin tohon sivumäärään sisältäen myös tuon malliesittelyn. Alunperin tarkoitus oli tehdä vain tuo malliesittely, mutta kun piti vähän myös tukijuttua tehdä oikeasta Escortista rinnalle.. Ja tämä Ford-tarina oli jatkoa mun Audi Quattro-tarinalle.

Ilmeisesti Vitriini* 3/2005 lehdessä julkaistaan tuo juttu, sit kyllä huomaa kaikkea mitä ois voinu parantaa :D Niinkuin aina.. Näitä juttuja vois hioa loputtomiin..

*FCMA:n (Finnish Car Modellers Associationin) jäsenlehti Vitriini
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Ei se varsinaisesti edes metsään mennyt, vaan pariin tien varressa olleeseen puuhun (leveä nurmikko sen tienpätkän varrella). Syttyi kyl samantien tuleen koko auto..

Videopätkä löytyy mm. tuosta Evolution Of Rallying DVD:stä

Edit: olihan tuo koneellakin.. videoclippi tapahtumasta
 
Viimeksi muokattu:
Ylös