Mutta siinä tulisi korostettua kilpa-autoilun vihreitä arvoja.Sama oli lyödä joka auton katolle tuulimyllyjä pyörimään. Kaikki häviää ja autojen monimutkaisuus lisääntyy sekä kustannukset nousevat.
Mutta siinä tulisi korostettua kilpa-autoilun vihreitä arvoja.Sama oli lyödä joka auton katolle tuulimyllyjä pyörimään. Kaikki häviää ja autojen monimutkaisuus lisääntyy sekä kustannukset nousevat.
No hyi.Mutta siinä tulisi korostettua kilpa-autoilun vihreitä arvoja.
Tässä ketjussa on tarkoitus keskustella kisaviikonlopusta - jos siinä nyt enää mitään keskusteltavaa on.Mutta eihän edelläoleva voi hyötyä imustakaan?
Se on juuri noin.Tässä ketjussa on tarkoitus keskustella kisaviikonlopusta - jos siinä nyt enää mitään keskusteltavaa on.
DRS-väännölle on oma ketjunsa ja siihen minä olen kantani ilmaissut.
Perezhän oli oikeastaan repsukka perässäajelija kun ei päässyt ohi edes DRS:n avulla.Ihan yhtään väheksymättä Alonson voittoa, hän oli taas tulppana nopeammalle.
Toki niinkin voi kisan voittaa, mutta ei se kauniilta näytä.
Perez olisi ansainnut voiton. Se siitä.
Vai onko ne tuollaiset varikkokäyntien yhteydessä tehtävät ohitukset F1:sten suola, pippuri ja ydinmehu?Jossittelu on aina ikävää, mutta Perez olisi päässyt tulpan ohi fiksummin ajoitetulla pysähdykselläkin.
Sauberilla toki ollaan varmasti tyytyväisiä Perezin loistavaan kakkos sijaan, mutta jos tallissa vähänkään osataan analysoida omaa suoritusta varikko strategian osalta, pitäis olla aika selvää ettei valittu parasta mahdollista ajoitusta kisan lopussa.Jossittelu on aina ikävää, mutta Perez olisi päässyt tulpan ohi fiksummin ajoitetulla pysähdykselläkin.
No ehkä siinä koitettiin viimeiseen vähänkään järkevään hetkeen odottaa sitä sadetta. Esim tapaus Räikkönen. Perin ikävää olis käydä kahteen kertaan varikolla parin kierroksen sisään. 20 sekkaakos(tai sinnepäin) se varikkokäynti maksoi? Ehkä siinä laskelmoitiin, että sen verra kestää ottaa renkailla takkiin ja sit on pakko jo vaihtaa.Erittäin typerältä vaikutti myös tilanne, jossa kauttaaltaan odotettiin sadetta ja ajettiin alla olevia välikelinrenkaita loppuun. Renkaat olivat kaikilla varmasti siinä kunnossa että sateen alkaessa ne olis pitäny käydä vaihtaan kuitenkin heti parempiin, joten joku laskutaitoinen vois epäiilä että hakemalla joku sliksit selkeesti aikasemmin tai toiset välikelin renkaan olis saanu jokatapauksessa etua?
Hieno taktiikka yhdistettynä nopeuteen on kauniimpaa katseltavaa kuin epäurheilijamaiset edut.Vai onko ne tuollaiset varikkokäyntien yhteydessä tehtävät ohitukset F1:sten suola, pippuri ja ydinmehu?
Siinä odottelussa oli varmaan pointtina välttää ylimääräinen renkaan vaihto. Välikelin renkaiden urat häviää muutamassa kierroksessa kuivalla radalla ja sateen todella iskiessä olisi jouduttu tekemään ylimääräinen stoppi.Erittäin typerältä vaikutti myös tilanne, jossa kauttaaltaan odotettiin sadetta ja ajettiin alla olevia välikelinrenkaita loppuun. Renkaat olivat kaikilla varmasti siinä kunnossa että sateen alkaessa ne olis pitäny käydä vaihtaan kuitenkin heti parempiin, joten joku laskutaitoinen vois epäiilä että hakemalla joku sliksit selkeesti aikasemmin tai toiset välikelin renkaan olis saanu jokatapauksessa etua?
Aika-ajo
Pos No Name km/h Time of Day
1. 15 S. PEREZ 316.7 17:06:20
16. 20 H. KOVALAINEN 307.1 17:10:10
17. 6 F. MASSA 305.5 17:06:53
18. 5 F. ALONSO 305.0 17:09:25
Kilpailu
Pos No Name km/h Time of Day
1. 4 L. HAMILTON 313.8 18:28:45
9. 20 H. KOVALAINEN 307.4 17:34:39
13. 6 F. MASSA 305.8 18:18:27
14. 5 F. ALONSO 304.0 18:21:20
Ja Malesiassa erot olivat vieläkin isompia.Ferrari ei ainakaan suoranopeuksilla häikäise. Speed trapin mittauksia (vertailuna nopein ja Kovalaisen Caterham):
Voipi selittyä sillä auton hankaluudella. Pakko käyttää enämpi siipeä takana, jotta olisi stabiilimpi tuo peräpää, toki siinä ottaa sitten suoranopeuksissa turpaan.Ferrari ei ainakaan suoranopeuksilla häikäise. Speed trapin mittauksia (vertailuna nopein ja Kovalaisen Caterham):
Koodi:Aika-ajo Pos No Name km/h Time of Day 1. 15 S. PEREZ 316.7 17:06:20 16. 20 H. KOVALAINEN 307.1 17:10:10 17. 6 F. MASSA 305.5 17:06:53 18. 5 F. ALONSO 305.0 17:09:25 Kilpailu Pos No Name km/h Time of Day 1. 4 L. HAMILTON 313.8 18:28:45 9. 20 H. KOVALAINEN 307.4 17:34:39 13. 6 F. MASSA 305.8 18:18:27 14. 5 F. ALONSO 304.0 18:21:20
Alonso on ainakin sanonut että autosta puuttuu downforcea ja suoranopeutta eli voi olla että ihan normisiivellä ajavat.Voipi selittyä sillä auton hankaluudella. Pakko käyttää enämpi siipeä takana, jotta olisi stabiilimpi tuo peräpää, toki siinä ottaa sitten suoranopeuksissa turpaan.
Elikäs moottorista tuskin kiinni on Ferrarin tapauksessa tuo ero. Sama voi päteä Caterhamiinkin.
Mä luin Autosportista joskus, että ajavat nykyisillä kapeilla takasiivillä melkein joka radalla maksimisiivillä. Ross Brawn muistaakseni joskus näin sanoi.Voipi selittyä sillä auton hankaluudella. Pakko käyttää enämpi siipeä takana, jotta olisi stabiilimpi tuo peräpää, toki siinä ottaa sitten suoranopeuksissa turpaan.
Elikäs moottorista tuskin kiinni on Ferrarin tapauksessa tuo ero. Sama voi päteä Caterhamiinkin.
Oukei, ehkäpä sielläkin sitten. Onko sitten moottorin heikkoutta vai aerodynaamista ilmanvastusta liikaa. Vaiko ehkäpä kumpaakin.Alonso on ainakin sanonut että autosta puuttuu downforcea ja suoranopeutta eli voi olla että ihan normisiivellä ajavat.
Tätä en tiennyt ja jos todellakin näin on, niin SÄÄLI, koska siinäkin katoaa taas yksi säätöelementti kuljettajilta pois. Kaiken pahan lisäksi etusiivenkin määrän joutuu suhteuttamaan takasiipeen, että sielläkin se KUULUISA säätöikkuna jää varmasti kovin pieneksi.Mä luin Autosportista joskus, että ajavat nykyisillä kapeilla takasiivillä melkein joka radalla maksimisiivillä. Ross Brawn muistaakseni joskus näin sanoi.
Katsos perhanaa, tuli sitten epähuomiossa laitettua Australian lukemat.Ja Malesiassa erot olivat vieläkin isompia.
Kun sen saa suoralla avata, niin voi huoletta pistää enemmän siipeä. Kisassa toki vain DRS-alueella, joten jonkinlainen kompromissi se takasiipi varmaan on.Mä luin Autosportista joskus, että ajavat nykyisillä kapeilla takasiivillä melkein joka radalla maksimisiivillä. Ross Brawn muistaakseni joskus näin sanoi.
Näinhän se on käytännössä ollut jo kymmenen vuotta. Maksimitakasiivellä mennään ja muutamille erikoisradoille sitten tuodaan omat erikoistakasiipensä. Etusiipeä voidaan varmaan vielä nykyään käyttää balanssin säätämiseen, ainakin Alonson mestaruuskausilla vielä Fisichellan etusiipeä usein ruuvattiin lähes joka varikkopysähdyksellä. Toisaalta enpä yllättyisi vaikka siinäkin olisi jo menty kiinteään malliin huipputalleissa.Tätä en tiennyt ja jos todellakin näin on, niin SÄÄLI, koska siinäkin katoaa taas yksi säätöelementti kuljettajilta pois. Kaiken pahan lisäksi etusiivenkin määrän joutuu suhteuttamaan takasiipeen, että sielläkin se KUULUISA säätöikkuna jää varmasti kovin pieneksi.