Renngeist
Soldiers of Antisthenes
Gran Premi d'Europa del 2012
València ha estat un tema avorrit en les últimes temporades. Però què passa ara amb les noves regles?
Aikataulut:
La 26.6.2011
Perusfaktat:
Rakennettu: Vaikka periaatteessa on katurata, vain pieni osa radasta on itseasiassa ennestään olemassa olleita katuja, loput tehty 2008
Ensimmäinen F1-kilpailu: 24. elokuuta 2008
Ensimmäinen GP: -||-
Linjauksen muutokset: -
Kilpailuja: 4
Voittajia: 3
Eniten voittoja: Energiasormi, 2kpl (2010, 2011)
Mukana vuosina: 2008-
Sopimus asti: En jaksa tarkistaa
Pääsponsori: Eipä ole
Pituus: 0,5419 mil
Kierroksia: 57 kpl
Kisapituus: 308883 m
Voittaja 2010: Sebastian Vettel (Red Bull Renault) 1:40:29.571
Paalupaikka 2010: Sebastian Vettel (Red Bull Racing) 1:37.587
Kierrosennätys: Timo Glock (Toyota) 1:38.683 (2009)
Sää:
http://foreca.fi/Spain/Valencia
Kuvagalleria:
Ratakartta
Paalupaikka
Ilmakuva
Lippuja:
MTV3 Rataesittely:
Espanjan kolmanneksi suurin kaupunki Valencia isännöi F1-kilpailua katuradalla. Kisa on nimeltään Euroopan GP. Valencian katuratakisa tuli mukaan F1-kalenteriin 2008.
Espanja sai toisen vuotuisen kisan Fernando Alonson supersuosion myötä. Kisan järjestämisestä on tehty sopimus vuoteen 2014 asti. Espanjan toinen kisa ajetaan Barcelonassa.
America's Cup -purjehduskilpailua varten uuteen uskoon rakennetulla satama-alueella kulkevalle radalle mahtuu sillanylitys ja peräti 25 mutkaa. 5,473 kilometriä pitkä katurata on silti varsin nopea. Felipe Massan paalupaikkakierroksen 2008 keskinopeus oli 197 kilometriä tunnissa. Ohituspaikat ovat kuitenkin kortilla.
Tämänkin radan suunnittelusta vastasi saksalainen Hermann Tilke, jonka käsialaa ovat kaikki viime aikoina F1-sirkukseen mukaan tulleet kilpailunäyttämöt. Vaikka kyseessä on katurata, kerrotaan sen täyttävän kaikki turvavaatimukset, jotka koskevat tavallisia moottoriratoja. Kapeimmistakin paikoista rata on 14 metriä leveä ja mutkissa on tilavat turva-alueet.
Valencian GP-kisa teki jo 2008 miljoonatappiot ja viime vuosina yleisömäärät ovat jääneet odotettua pienemmiksi. Valencian autonomisen alueen hallitus teki kuitenkin vuonna 2009 Bernie Ecclestonen hallinnoiman FOM-yhtiön kanssa uuden sopimuksen, jossa se asettuu tukemaan kilpailua vuosittain 18 miljoonalla eurolla. Viiden vuoden aikana veronmaksajien rahoja kuluu F1-kilpailun pelastamiseen yhteensä siis 90 miljoonaa euroa. Aluehallitus perusteli tukea sillä, että sen mukaan formula ykkösten positiivinen vaikutus Valencian alueen talouselämälle on samana aikana yli 400 miljoonaa euroa.
Valencian lähistöltä Xestistä löytyisi myös pysyvä moottorirata, mutta sitä F1-tallit käyttävät vain testaamiseen. Sen sijaan MotoGP-sarja kilpailee kyseisellä radalla, joka on nimetty moottoripyöräilijä Ricardo Tormon mukaan.
Monitoratge en viu
València ha estat un tema avorrit en les últimes temporades. Però què passa ara amb les noves regles?
Aikataulut:
La 26.6.2011
Koodi:
1500 Kisa
Rakennettu: Vaikka periaatteessa on katurata, vain pieni osa radasta on itseasiassa ennestään olemassa olleita katuja, loput tehty 2008
Ensimmäinen F1-kilpailu: 24. elokuuta 2008
Ensimmäinen GP: -||-
Linjauksen muutokset: -
Kilpailuja: 4
Voittajia: 3
Eniten voittoja: Energiasormi, 2kpl (2010, 2011)
Mukana vuosina: 2008-
Sopimus asti: En jaksa tarkistaa
Pääsponsori: Eipä ole
Pituus: 0,5419 mil
Kierroksia: 57 kpl
Kisapituus: 308883 m
Voittaja 2010: Sebastian Vettel (Red Bull Renault) 1:40:29.571
Paalupaikka 2010: Sebastian Vettel (Red Bull Racing) 1:37.587
Kierrosennätys: Timo Glock (Toyota) 1:38.683 (2009)
Sää:
http://foreca.fi/Spain/Valencia
Kuvagalleria:
Ratakartta
Paalupaikka
Ilmakuva
Lippuja:
MTV3 Rataesittely:
Espanjan kolmanneksi suurin kaupunki Valencia isännöi F1-kilpailua katuradalla. Kisa on nimeltään Euroopan GP. Valencian katuratakisa tuli mukaan F1-kalenteriin 2008.
Espanja sai toisen vuotuisen kisan Fernando Alonson supersuosion myötä. Kisan järjestämisestä on tehty sopimus vuoteen 2014 asti. Espanjan toinen kisa ajetaan Barcelonassa.
America's Cup -purjehduskilpailua varten uuteen uskoon rakennetulla satama-alueella kulkevalle radalle mahtuu sillanylitys ja peräti 25 mutkaa. 5,473 kilometriä pitkä katurata on silti varsin nopea. Felipe Massan paalupaikkakierroksen 2008 keskinopeus oli 197 kilometriä tunnissa. Ohituspaikat ovat kuitenkin kortilla.
Tämänkin radan suunnittelusta vastasi saksalainen Hermann Tilke, jonka käsialaa ovat kaikki viime aikoina F1-sirkukseen mukaan tulleet kilpailunäyttämöt. Vaikka kyseessä on katurata, kerrotaan sen täyttävän kaikki turvavaatimukset, jotka koskevat tavallisia moottoriratoja. Kapeimmistakin paikoista rata on 14 metriä leveä ja mutkissa on tilavat turva-alueet.
Valencian GP-kisa teki jo 2008 miljoonatappiot ja viime vuosina yleisömäärät ovat jääneet odotettua pienemmiksi. Valencian autonomisen alueen hallitus teki kuitenkin vuonna 2009 Bernie Ecclestonen hallinnoiman FOM-yhtiön kanssa uuden sopimuksen, jossa se asettuu tukemaan kilpailua vuosittain 18 miljoonalla eurolla. Viiden vuoden aikana veronmaksajien rahoja kuluu F1-kilpailun pelastamiseen yhteensä siis 90 miljoonaa euroa. Aluehallitus perusteli tukea sillä, että sen mukaan formula ykkösten positiivinen vaikutus Valencian alueen talouselämälle on samana aikana yli 400 miljoonaa euroa.
Valencian lähistöltä Xestistä löytyisi myös pysyvä moottorirata, mutta sitä F1-tallit käyttävät vain testaamiseen. Sen sijaan MotoGP-sarja kilpailee kyseisellä radalla, joka on nimetty moottoripyöräilijä Ricardo Tormon mukaan.
Viimeksi muokattu: