Formula 1 - 2013 - Australia - Aika-ajot

Ukyo Katayama

Well-known member
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
1339
F1-fanin haastattelu vuodelta 2033:

Mitä muistat Australian viikonlopusta kaudelta 2013?

"Odotin, että kaikki menisi kuten ennakolta olin kuvitellut, mutta siellä tapahtuikin jotain odottamatonta. Petyin."
"Toivoin että olisi tapahtunut jotain odottamatonta, mutta näin ei päässyt käymään koska FIA:n korruptiorinki huolehti siitä siirtämällä aika-ajon kuivalle radalle. Petyin."
 

JNF

Well-known member
Liittynyt
5.12.2004
Viestit
1173
F1-fanin haastattelu vuodelta 2033:

Mitä muistat Australian viikonlopusta kaudelta 2013?

"Odotin, että kaikki menisi kuten ennakolta olin kuvitellut, mutta siellä tapahtuikin jotain odottamatonta. Petyin."
Joo. Samat muistot varmaan USA:n kisasta 2005.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Koti-insinöörit taas vauhdissa ja tietää paremmin kuin FIA miten hommat hoidetaan. :D Lisää vaan :alppu:

Tartte kummoinen koti-insinööri olla, että tietää FIAn säästävän väärästä päästä. Kunnon sade renkaat tarttis saada pikkuhiljaa. F1 auto tuottaa niin tuhottomasti downforcea, että ei pitäisi olla mikään mahdottomuus tuolla ajaa, jos vaan jonkinlaiset oikeasti sadekelille suunnitellut mustat ja pyöreät alla on.

Toki jos noita babyfaceja pelottaa, niin voisi skipata ne 1.6l turbot ja ottaa suoraan koneet jostain Citymarkettien parkkipaikoilta seisovista Clioista, jottei vauhdit nouse liikaa. :eek:
 

Ukyo Katayama

Well-known member
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
1339
2005 USA:n GP oli ikimuistoinen kisa. Ei hyvä kisa, mutta ikimuistoinen. Sitä on F1, tarinoita.
Sain mäkin siitä hyvän tarinan kuulemalla uutisen kuskikadosta ennen starttia ja juoksemalla vedonlyöntipisteeseen kuittaamaan rahat kombinaatiolla Schumi-Barrichello-muu 3. sija (=joku silloisista pilipalikuskeista), mutta paska F1-viikonloppu se oli silti :alppu:
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Ens kaudella kun tulee noi 1.6 l turbo V6:set, joissa on vähemmän tehoa, mitenhän ne mahtaa sateella käyttäytyä? :doubtful:
 

Huikka

Active member
Liittynyt
16.6.2007
Viestit
43
Iphonelle (ainakin) saatavan F1Live24 appin aika-ajojen kommenteissa oli aika hyvin ja kaiketi tahattomasti tiivistetty Caterhamin tilanne:"looking at the new drivers for Cartingham..." :p
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Jep. Huomasin, että Grosjean oli jatkuvasti Kimiä selvästi nopeampi sateessa. Olisi kiva tietää oliko kyse säädöistä, vai oliko Grosjean vain paljon parempi tänään. :doubtful:
Kimi ajeli varman päälle. Miks turhaan riskeerata ja kaahailla, kun riittää päästä jatkoon. Se on kyky lukea kokonaiskuvaa ja ajella sen mukaan, millä menestystä tulee.

Harjoitusten ja ykkösaika-ajojen kärkisijoista ei ole koskaan palkintoja jaettu.
 

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467
Tartte kummoinen koti-insinööri olla, että tietää FIAn säästävän väärästä päästä. Kunnon sade renkaat tarttis saada pikkuhiljaa. F1 auto tuottaa niin tuhottomasti downforcea, että ei pitäisi olla mikään mahdottomuus tuolla ajaa, jos vaan jonkinlaiset oikeasti sadekelille suunnitellut mustat ja pyöreät alla on.

Toki jos noita babyfaceja pelottaa, niin voisi skipata ne 1.6l turbot ja ottaa suoraan koneet jostain Citymarkettien parkkipaikoilta seisovista Clioista, jottei vauhdit nouse liikaa. :eek:
Juu, keli ei näyttänyt olevan ollenkaan mahdottomuus rattimiehile: Vettel, Räikkönen, Alonso, Nico, Button jne.
Ongelma taitaa olla enemmänkin noissa rookie kuskeissa, jotka eivät tajua yhtään että sateella rata on 2x-3x liukkaampi kuin kuivalla ja että kanttarit ja muut maalatut kohdat radassa 5x-10x liukkaampia kuin kuivalla.
Purot ja muut lätäköt on sitten +100x liukkaampia kuin kuiva rata.
 

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467
Ens kaudella kun tulee noi 1.6 l turbo V6:set, joissa on vähemmän tehoa, mitenhän ne mahtaa sateella käyttäytyä? :doubtful:
Eiköhän parempi vääntö helpota kosteassa ajoa.
Mutta tuskin ensi kaudellakaan ajetaan jos tihkuttaa vettä.


Edit. 'parempi vääntö'=sitkeys tai laajempialainen vääntö.
 
Viimeksi muokattu:

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Mutta tiedät kuitenkin että on hirveätä pelleilyä?
Paska juttu että vettä tuli mutta välillä käy näin.

Uskoisin että kaikkein parhain ja ajantasaisin tieto
a) Sen hetkisestä sateesta ja lähituntien ennusteesta
b) Sen hetkisestä valosta ja lähituntien valosta
c) F1 autojen ajamisesta sateella (toki tietty kuskeilla on paras)
oli kuitenkin Melbournessa asiasta päättävillä tahoilla.

Että että.... paska juttu (etenkin paikalla olleille katsojille) , mutta tuskin sentään pelleilyä.
Keli näytti sille, että sielä pystyi ajamaan. Mutta, tämä on nykysuuntausta, että yhä enemmissämäärin sateen kastelemalla radalla ei ajeta. Tämä on minun silmiin pelleilyä.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Juu, keli ei näyttänyt olevan ollenkaan mahdottomuus rattimiehile: Vettel, Räikkönen, Alonso, Nico, Button jne.
Ongelma taitaa olla enemmänkin noissa rookie kuskeissa, jotka eivät tajua yhtään että sateella rata on 2x-3x liukkaampi kuin kuivalla ja että kanttarit ja muut maalatut kohdat radassa 5x-10x liukkaampia kuin kuivalla.
Purot ja muut lätäköt on sitten +100x liukkaampia kuin kuiva rata.

Jatkossa siis tilkedromet tulee suunnitella rookie-turvallisiksi ja tehdä kilometrin levyiset turva-alueet, jotta voivat suorittaa kuvioitaan turvallisesti. Katsojien kannalta tämän voisi toki kuvitella olevan suurikin harmi, mutta kuka oikeasti törsää rahojaan kohta muutenkaan lippuihin katsoakseen paikanpällä lajia, joka alkaa näyttämään enempi kurlingilta, kuin kilvanajolta..?





Anteeksi kuvat ja OT noin muutenkin..
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Kimi ajeli varman päälle. Miks turhaan riskeerata ja kaahailla, kun riittää päästä jatkoon. Se on kyky lukea kokonaiskuvaa ja ajella sen mukaan, millä menestystä tulee.

Harjoitusten ja ykkösaika-ajojen kärkisijoista ei ole koskaan palkintoja jaettu.
Totta tuokin, eikä olisi Kimiltä eka kerta. Toivottavasti oli tosiaan näin tulevia sadekisoja ajatellen.
 

Bowser

Well-known member
Liittynyt
28.3.2006
Viestit
225
Heh, olinkin juuri kirjoittamassa, että jos halutaan sataprosenttisen turvallista sadekelin ajoa, niin pidetään moottorit sammuksissa ja varikkomiehet työntävät autolle alkuvauhdin, ja sen jälkeen auton edessä harjamiehet hinkkaavat ajolinjaa kuivemmaksi, vähän curlingin tyyliin.
 

JNF

Well-known member
Liittynyt
5.12.2004
Viestit
1173
Eipä tämä taida muuttua muuta kuin sillä, että fanit nostaa tarpeeksi kovan metelin. Tai siis lähinnä sillä, että sulkevat television, jos sataa.
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Keli näytti sille, että sielä pystyi ajamaan. Mutta, tämä on nykysuuntausta, että yhä enemmissämäärin sateen kastelemalla radalla ei ajeta. Tämä on minun silmiin pelleilyä.
Siinä mielessä olen samoilla linjoilla että sateella ajaminen kuuluu ykkösiin ja säännöillä voitaisiin ajaa lajia kohti parempaa 'sateen sietoa'
Myös radat (ainakin uudet) tulisi rakentaa sellaisiksi että näitä ajon estäviä lätäköitä ja puroja ei pääse normisateella syntymään.

Mutta mitä tulee jokunen tunti sitten melbournen aikaajoissa tehtyyn päätökseen siirtää ajot sunnuntaille, se ei ollut mielestä pelleilyä vaan mitä todennäköisemmin oikea päätös. (tätähän ei voida tietää)
Eiköhän kuitenkin paineet aika-ajon ajattamiselle sovittuna TV-aikana ole isot joten aika-ajojen siirtämistä tuskin tehtiin heppoisin perustein.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Tai siis lähinnä sillä, että sulkevat television, jos sataa.
No eipä tuo kauhean kaukana nykyään enää ole. Jos siis telkkarista kisoja katselisin. Silloin kun miehet oli vielä rautaa ja autot puuta, niin sadekisoja odotti vesi kielellä. Nykyään alkaa lähinnä vituttamaan, jos kisaviikonlopuksi luvataan sadetta. Mantelimassasta tehtyjä ovat sekä aikamme gladiaattorit että heidän moottoroidut vankkurinsa.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Mutta mitä tulee jokunen tunti sitten melbournen aikaajoissa tehtyyn päätökseen siirtää ajot sunnuntaille, se ei ollut mielestä pelleilyä vaan mitä todennäköisemmin oikea päätös. (tätähän ei voida tietää)
Eiköhän kuitenkin paineet aika-ajon ajattamiselle sovittuna TV-aikana ole isot joten aika-ajojen siirtämistä tuskin tehtiin heppoisin perustein.
Ihan kokonaisuutta tarkoitin pelleilyksi. Tottakai täytyy siirtää, jos valo loppuu. Mutta olisi siellä aiemmin pystynyt ajamaan. Ei siellä tunnuttu olevan kartalla miten sadetta alueelle on tulossa. Monta 10 min siirtoa ja viimeisenä turha 20 minuutin siirto ja lopulta siirretään koko aika-ajo sunnuntaille. Just saman tyylistä meininkiä, kun mäkihypyssä pelleillään, jos sataa lajille outoa lunta.
 
Viimeksi muokattu:

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Siinä mielessä olen samoilla linjoilla että sateella ajaminen kuuluu ykkösiin ja säännöillä voitaisiin ajaa lajia kohti parempaa 'sateen sietoa'
Myös radat (ainakin uudet) tulisi rakentaa sellaisiksi että näitä ajon estäviä lätäköitä ja puroja ei pääse normisateella syntymään.
Eikös noin ole jo ainakin viimeiset 10 vuotta tehty? Hirveitä summia käytetään nopeammin kuivuvaan asfalttiin, viemäröntiin,.. Radoille on tehty pienet kallistukset, jotta vesi valuisi pois radalta, jne..

Ja silti radasta riippumatta meno on samanlaista, kuin tänään Melbournessa, jossa oli "mahdotonta" ajaa mm. kerääntyvän veden ja loputtomien asfalttia koristavien maalattujen linjojen vuoksi. Linjojen joita kaikkia ei edes tv-kuvassa näe, sillä suuri osa niistä on maalattu kilpailun ajaksi mustaksi, jotta rata näyttäisi siistimmältä ja näin saadaan lisää liukasta maalattua pinta-alaa = WTF?!
 
Ylös