Formula 1 - 2014 - Brasilia - Ennakkotunnelmat ja harjoitukset

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4293
Sijainti
Maalla
FORMULA 1 GRANDE PREMIO PETROBRAS DO BRAZIL 2014

AUTODROMO JOSE CARLOS PACE



Kilpailun aikataulu (Suomen aikaan) :

Perjantai 7.11
14:00-15:30 1. Vapaat harjoitukset
18:00-19:30 2. Vapaat harjoitukset

Lauantai 8.11
15:00-16:00 3. Vapaat harjoitukset
18:00 F1 Aika-ajot

Sunnutai 9.11
18:00 F1 Kilpailu



Katsomon lähetykset alkaa :

Perjantai
13:55 1. Vapaat
17:55 2. Vapaat

Lauantai
14:55 3. Vapaat
17:50 F1 Aika-ajot (17:00 Ennakko tunnelmat)

Sunnutai
17:50 F1 Kilpailu (16:30 Ennakko tunnelmat)





Kilpailun tiedot :
http://www.fia.com/championship/events/fia-formula-1-world-championship/2014/brazilian-grand-prix


Rata tiedot ja historiaa :
http://fi.wikipedia.org/wiki/Brasilian_Grand_Prixx


Radan viralliset nettisivut :
http://www.autodromodeinterlagos.com.br/wp1/?lang=en

Renkaat :
Ensisijaiset on Keskikova (valkoinen raita) ja valinnainen Pehmeä (keltainen raita) :
http://www.formula1.com/news/headlines/2014/10/16513.html

Viimeisin Brasilian kisa :
http://en.wikipedia.org/wiki/2013_Brazilian_Grand_Prix




Sää tiedot viikonlopulle :

Viikonlopun sää, sataa sataa ropisee piri piri pom. Sunnutaina ehkä vähemmän :

http://www.accuweather.com/fi/br/sao-paulo/45881/weekend-weather/45881

http://www.weather.com/weather/today/Sao+Paulo+Brazil+BRXX0232

Sää ennuste jossa myös säätutka ja webbi kameroita :
http://www.wunderground.com/global/stations/83780.html

Sääennuste tutkalla :
http://www.yr.no/place/Brazil/São_Paulo/São_Paulo/


Edit.
Päivitetty renkaat ja samalla linkki renkaisiin uudemalla FIAn tiedoitteella.
 
Viimeksi muokattu:

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Ainakin torstaina Kimin Ferrarissa uusi takasiipi.


 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Oliko niistä uusista jousituksen osista mitään juttua Austinin aikana/jälkeen. Lähinnä kommentoitiiko niitä mitenkään?

Kyseessä siis Kimin auto.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4293
Sijainti
Maalla
Oliko niistä uusista jousituksen osista mitään juttua Austinin aikana/jälkeen. Lähinnä kommentoitiiko niitä mitenkään?

Kyseessä siis Kimin auto.

En ole missään nähnyt asiantuntija kommentteja ...
Joten mä ehkä sitten voin heittää "jotain".

Aikaisemissa kisoissa Kimi on jäänyt Mersuille jo mutkan ulostulon kiihdytyksessä.
Mutta viime kisassa mielestäni tälläistä ei näkynyt niin kauan kuin renkaat oli edes jossain kunnossa. Joten vetopito näyttäis parantuneen. Toki siitä tuli sitten seuraava ongelma eli keula puski ihan hirveesti. Varsinkin kun Kimi alkaa jo ennen mutkan kulmapistettä syöttämään kaasulla niin silloin se puskeminen alkoi ja sen seurauksena eturenkaat meni todella järkyttävään kuntoon ja aika nopeesti.

Summana, minusta perän pito/toiminta parani selkeesti ja on jo muiden kärkitiimien tasolla.

Toki todennäköisesti loppukaudella auton toiminta tulee olemaan yhtä järkkyä koska keula toiminta on selkeesti muiden kärkitiimien takana. Nyt tuota härveliä (=autoa) on todella vaikeeta saada balansiin ja sitä kautta renkaat ei tule kestämään pitkään.

Siinä mielessä vaikuttaa hyvältä kun ens vuonna tulee se "oikeanlainen" keulan jousitus-tukivarsi rakenne Ferrarille. Kun nuo hiton vetotangot lentää mäkeen.
Mutta on sitä jo odotettukin, "kuin kuuta nousevaa". ;)
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Toki todennäköisesti loppukaudella auton toiminta tulee olemaan yhtä järkkyä koska keula toiminta on selkeesti muiden kärkitiimien takana. Nyt tuota härveliä (=autoa) on todella vaikeeta saada balansiin ja sitä kautta renkaat ei tule kestämään pitkään.

Siinä mielessä vaikuttaa hyvältä kun ens vuonna tulee se "oikeanlainen" keulan jousitus-tukivarsi rakenne Ferrarille. Kun nuo hiton vetotangot lentää mäkeen.
Mutta on sitä jo odotettukin, "kuin kuuta nousevaa". ;)
Missä vaiheessa tämä on muuttunut faktaksi, että Ferrarin jousitusratkaisu edessä on syyllinen Räikkösen etupään ongelmiin tai yleensäkin on huono ratkaisu autoon?

Syy voi olla aivan yhtä hyvin aerodynamiikassakin, siihen yhdistäen auton painojakauma.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Mites nuo rengasvalinnat nyt meni? Eikö Venäjän kisan jälkeen ollut puhetta, että noita Brasilian kisan seoksia olisi tiputettu yhden pehmeämmäksi? Vai koskiko se Austinin kisaa? Vai muistanko ihan väärin? :D
 

Ronzo

Sir
Liittynyt
3.8.2007
Viestit
247
Mites nuo rengasvalinnat nyt meni? Eikö Venäjän kisan jälkeen ollut puhetta, että noita Brasilian kisan seoksia olisi tiputettu yhden pehmeämmäksi? Vai koskiko se Austinin kisaa? Vai muistanko ihan väärin? :D
Pitää paikkansa, Brasiliassa ajetaan Medium/Soft yhdistelmällä.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4293
Sijainti
Maalla
Missä vaiheessa tämä on muuttunut faktaksi, että Ferrarin jousitusratkaisu edessä on syyllinen Räikkösen etupään ongelmiin tai yleensäkin on huono ratkaisu autoon?

Syy voi olla aivan yhtä hyvin aerodynamiikassakin, siihen yhdistäen auton painojakauma.
No mulle ainakin tuo kohta on ollut "faktaa" jo yli puol vuotta ja olen sen toiminnasta tainnut muutaman kerran jo tarinoidakin.
Toki autossa on saattanut olla painopistekkin väärin josta ne huhut lisäpainoistakin ovat lähteneet kun sitä on yritetty painoilla korjata.
Aero ongelma pelkästään keulassa kuullostais sellaiselta että se olis täytynyt tulla kuntoon jo tän kauden aikana.
Mutta mutta kyllä auto on aika järkyttävä edelleen Kimin käsissä. No muutamin ottein se on ollut suht balasissa mutta silloin se on ollut todella hidas verrattuna kärjen ja varsinkin Mersun vauhtiin.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Hamiltonillehan riittää mestaruuden varmistaseen kolmossija täältä ja kakkossija Abu Dhabista. Toistepäin ei voi mennä koska tuplapisteet. Toivotaan että mestaruustaisto menisi niin, että AD:n tuplapisteet eivät olisi ratkaisevia. Tämä kausi on edennyt juuri niin kuin alunperin pelkäsin, eli että toinen on kahminut voittoja hirveän kasan ja tuplapisteet mahdollisesti voivat romuttaa vielä Hamiltonin upean kauden. Itsellä ei varsinaisesti ole mitään ongelmaa Rosbergin suhteen, mutta kyllä mielestäni Hamilton on kruununsa ansainnut tämän vuoden jälkeen.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Vaikka Roskavuorta kannustankin, niin kyllähän Hämis on mahdollisen tittelinsä ansainnut.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Missä vaiheessa tämä on muuttunut faktaksi, että Ferrarin jousitusratkaisu edessä on syyllinen Räikkösen etupään ongelmiin tai yleensäkin on huono ratkaisu autoon?

Syy voi olla aivan yhtä hyvin aerodynamiikassakin, siihen yhdistäen auton painojakauma.
Ehkä etupään jousitus on yksi osa ongelmaa, ei koko totuus. Tuossa yksi juttu asiasta.


http://pitlanetalk.wordpress.com/2014/04/02/kimi-raikkonens-problems-at-ferrari-explained/

Tuon mukaan pull rodin ongelma on säätäminen. Jos jousitusta täytyy säätää, se on erittäin hidasta push rodiin verrattuna ja se ei vastaa säätöihin niin herkästi kuin push rod. En tiedä onko jutussa perää...

2012 jo kirjoiteltiin, että jousituksesta on enemmän ongelmaa kuin hyötyä.
http://www.f1fanatic.co.uk/2012/03/28/ferraris-front-pullrod-suspension/
 
Viimeksi muokattu:

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Ehkä etupään jousitus on yksi osa ongelmaa, ei koko totuus. Tuossa yksi juttu asiasta.


http://pitlanetalk.wordpress.com/2014/04/02/kimi-raikkonens-problems-at-ferrari-explained/

Tuon mukaan pull rodin ongelma on säätäminen. Jos jousitusta täytyy säätää, se on erittäin hidasta push rodiin verrattuna ja se ei vastaa säätöihin niin herkästi kuin push rod. En tiedä onko jutussa perää...
Oikariselta voisi saada aika tyhjentävän vastauksen, jos joku pistää harkkojen aikana kysymyksen twitteriin.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
No mulle ainakin tuo kohta on ollut "faktaa" jo yli puol vuotta ja olen sen toiminnasta tainnut muutaman kerran jo tarinoidakin.
Toki autossa on saattanut olla painopistekkin väärin josta ne huhut lisäpainoistakin ovat lähteneet kun sitä on yritetty painoilla korjata.
Aero ongelma pelkästään keulassa kuullostais sellaiselta että se olis täytynyt tulla kuntoon jo tän kauden aikana.
Mutta mutta kyllä auto on aika järkyttävä edelleen Kimin käsissä. No muutamin ottein se on ollut suht balasissa mutta silloin se on ollut todella hidas verrattuna kärjen ja varsinkin Mersun vauhtiin.
Ei sen aero-ongelman tarvitse olla keulassa vaan koko autossa. Jos runko ei tuota tarpeeksi downforea joudutaan ajamaan isomalla takasiivellä, tämä taas aiheuttaa aliohjaamista. Tähän viittaisi kun Räikkönen on sanonut että, jos keulaan saadaan tuntumaa häviää perästä pito. Eli ehkä laittavat takasiipeä pienemmäksi -> keula toimii paremmin, mutta perästä häviää pito.
 
Viimeksi muokattu:

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Oikariselta voisi saada aika tyhjentävän vastauksen, jos joku pistää harkkojen aikana kysymyksen twitteriin.
Kauden alussa oli tämä kysmys. Oikarinen vastasi, että Räikkösen ongelma ei johtuisi keulan jousitusratkaisusta.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Näyttää hienolta kun on uusi asvaltti, mutta se rajoittuu lähes joka paikassa nurmikkoon. :ahem:
 

Zervuska Haidis

Well-known member
Liittynyt
8.1.2007
Viestit
12618
Sijainti
Sivulla viisi
Näyttää hienolta kun on uusi asvaltti, mutta se rajoittuu lähes joka paikassa nurmikkoon. :ahem:
Komp. Muutenkin kiva katsella taas tuommoista "vanhanaikaisempaa" rataa. Esimerkiksi Austin, vaikka sinällään ihan komea rata onkin, näyttää aika muoviselta Interlagosiin verrattuna.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Näyttää hienolta kun on uusi asvaltti, mutta se rajoittuu lähes joka paikassa nurmikkoon. :ahem:
Hah hah. "Voi ei!" :D

Hyvä että päästään taas kunnon kilparadalle, jossa virheistä joutuu oikeasti kärsimäänkin.

Mitenkäs, onkos niitä edellisiltä vuosilta tuttuja rajuja pomppuja ja töyssyjä enää tuolla pahemmin? Nytkun on uutta asfalttiakin.
 
Ylös