Rentta
Well-known member
Todiin , eipä ole tänään ehtinyt pahemmin testejä seurata. Tuli eilisestä mersun ajasta mieleen , että webo uhosi Rb7:kan viimeisimmän kehitysversion kykenevän kiertämään radan n. 1.16:ta
Siihen mitä oon oppinu kattelemalla ja kuuntelemalla. Muistaakseni Maikkarin lähetyksissä Salo tai JJ on jotain tällaista puhunut, että se "sweet spot" kelin suhteen on sillon, kun märkä rata on just kuivunut. Esimerkkinä vaikkapa Keken pitkään voimassa ollut aika-ajoennätys Silverstonessa, mikä ajettiin tietääkseni silloin kun radalla jo melkein tihutti vettä.Mihinköhän tuo perustuu? Lämmin ilma on ohuempaa ja lämmin rata pitää paremmin. lisäisköhän se kylmä ilma sitten tehoja? En tiiä.
Kuinkahan nopeasti tuo jäähdyttää rataa?Lämmin rata ei pidä paremmin - vanhaan hyvään aikaan tavattiin aika-ajoissa kytätä hetkeä, jolloin aurinko menee pilveen.
Useita asteita nopeasti.Kuinkahan nopeasti tuo jäähdyttää rataa?
Mihinkäs tämä perustuu ? Toki tiedän , että renkaiden lämpö on se kaiken a ja oLämmin rata ei pidä paremmin - vanhaan hyvään aikaan tavattiin aika-ajoissa kytätä hetkeä, jolloin aurinko menee pilveen. Jerezissä nopeimmat kierrokset on ajettu, kun ilma on ollut vielä kymmenen asteen hujakoilla ja radan lämpötila ylittänyt 20.
Mihinkäs tämä perustuu ? Toki tiedän , että renkaiden lämpö on se kaiken a ja o
edit typo
Kimihän tiistaina sanoi että takarenkaat kuluu viellä liian nopeasti, ovat ilmeisesti saaneet korjattua asian eilen :ahem:Grosjeanin aika tuli mediumeilla eikä ilmeisesti ole renkaan lämpöjen kanssa ongelmia, siis saada lämpenemään
Lotus_F1Team: Even though it's pretty chilly, tyre temp is achieved by the rubber movement, and car downforce pushing the compound into the circuit
Toki tuon tiedän , mutta ajoin takaa lähinnä sitä että lämmin rata ei pidä paremminSiihen, että jos rata ja renkaat on liian kuumat, niin rinkulat sulaa alle ja ei pidä.
Jos rata+renkaat on taas liian kylmät, niin kurrat ei tartu rataan.
Riippuu mistä lämpötiloista puhutaan.Toki tuon tiedän , mutta ajoin takaa lähinnä sitä että lämmin rata ei pidä paremmin
En nyt meinannut että lämpimässä radassa olis itsessään parempi pito (vaikka niin sanoinkin) vaan kuvittelin että renkaat sais helpommin oikeesseen lämpötilaan mistä olis hyötyä ainakin lyhyissä vedoissa.Lämmin rata ei pidä paremmin - vanhaan hyvään aikaan tavattiin aika-ajoissa kytätä hetkeä, jolloin aurinko menee pilveen. Jerezissä nopeimmat kierrokset on ajettu, kun ilma on ollut vielä kymmenen asteen hujakoilla ja radan lämpötila ylittänyt 20.
Lämpimällä radalla renkaista tarttuu kumia nopeammin radan pintaan, jolloin pito paranee. Kun kumia sitten on jo kertynyt, niin lämpötilan merkitys vähenee.En nyt meinannut että lämpimässä radassa olis itsessään parempi pito (vaikka niin sanoinkin) vaan kuvittelin että renkaat sais helpommin oikeesseen lämpötilaan mistä olis hyötyä ainakin lyhyissä vedoissa.
Jotakin tuollaista itsekkin järkeilin. Toki ei kokemusta ole minkäänlaisista oikeista kilpa ajoneuvoista , mutta rc vekottimien kanssa joskus tesmaillut .Riippuu mistä lämpötiloista puhutaan.
Auringon paahtama rata +30°C helteessä saattaa olla renkaille liikaa ja siksi on syytä odottaa pilven varjoa.
Radan pintahan auringon paahtaessa saattaa olla yli +60°C ja renkaat sillä lipsuessaan vielä kuumemmat.
Silloin voi kumiseoksesta riippuen +10°C rata olla nopeampi.
edit.
Ylensähän vormulakisoissa radat ja olosuhteet on aika kuumia ja siten renkuloitten kumiseokset on valmistettu sitä silmälläpitäen. Siis noin yleensä voidaan kai sanoa, että lämmin rata/rengas on nopeampi.
Ei ole ollut tänään Jerezissä Kimi.Huhhuh. Aikamoisena yllärinä tuli itselle että Kimi on vielä Jerezissä paikalla. Olin aivan varma että olisi jo Sveitsissä syömässä jäätelöä.
Kyllä se ainakin tuon Autosport liven mukaan on ollutEi ole ollut tänään Jerezissä Kimi.
08:07 Now Grosjean is back in after his installation lap, Raikkonen wanders over for a chat with his team-mate.
08:07 The Finn - no stranger to cold weather - looks chilly as he shuffles from foot to foot. Is this Spain or England?
08:07 Outside the Lotus garage, Raikkonen has the headset on and is chatting to Alan Permane and Eric Boullier.
Lotuksen virallisen twitterin mukaan ei ole ja joku kertoi Kullan kertoneen, että kimi lensi eilen pois.Kyllä se ainakin tuon Autosport liven mukaan on ollut
LeeMcKenzieF1Lotuksen virallisen twitterin mukaan ei ole ja joku kertoi Kullan kertoneen, että kimi lensi eilen pois.