Formula 1 on farssi

Petri L

Well-known member
Siis miten ihmeessä tuo nyt taas vaihdettu aika-ajo järjestelmä on muka parempi kuin edellinen? Ei millään sanon mä... Siis koko ajan muutetaan sääntöjä. Ei voi olla totta. Jenkit varmaan naureskelee tälle pelleilylle. Siellä on sentäs tehty IRL sarja katsojille, ei talleille. Ja vaikka tämä ei tähän kuulu niin meidän uusi Super 2000 Race rata-sarja on tehty KATSOJILLE. Se viime kauden aika-ajo oli ihan hyvä.
Tämän kaltainen F1 sarja ei kovin kauaa eläisi jenkeissä...
Kaikesta huolimatta nauhoitan kaikki kisat edelleen, niinkuin tein Häkkisen aikoina.

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Sijainti
Kauhajoki
Vanha aika-ajojärjestelmä takaisin!!! :eek: Kyllä on meinaan ikävä tuota yhden tunnin sähäkkää sessiota. Radalla riitti toimintaa ja kaikki huipentui aina siihen viimeiseen viiteen minuuttiin. Ei enää... :jaska:

Jjusban

Newbie
Sijainti
(
Petri L sanoi:
Kaikesta huolimatta nauhoitan kaikki kisat edelleen, niinkuin tein Häkkisen aikoina.
Minä lopetin nauhoittamisen Australian kisaan, nauhoitin sen mutta vedin muuta päälle. Ei sitä tylsyyttä kestä katsoa koskaan enää.

Petri L

Well-known member
Re: Re: Formula 1 on farssi

jusban sanoi:
Minä lopetin nauhoittamisen Australian kisaan, nauhoitin sen mutta vedin muuta päälle. Ei sitä tylsyyttä kestä katsoa koskaan enää.
Äläs muuta sano. Mä ajattelin kanssa ennen kautta, että viittiikö sitä jonossaajelua nauhoittaa. No mä tein kompromissin: nauhoitan kaikki kisat puolinopeudella. Eli mä saan 3-tunnin kasetille mahtumaan 3 kisaa... Ja kun on kunnon videot niin ei se kuvanlaatu ole yhtään hassumpi. Ja äänenlaatu on hifiä jokatapauksessa.

Absolut

Private member
Noi ensimmäiset aika-ajot vois (pitäis) poistaa, täysin tarpeettomat, ainoat jotka tykkää lienee sponssit. Yhden kierroksen aika-ajot, mutta sen jälkeen saa tankata ja vaihtaa renkaat, ei mitään muuta. Vaikka normaali varikkopysähdys heti nopean kierroksen jälkeen ja tästä suoraan parc ferme:hen, ei pystyisi harrastamaan vilunkia. Tavallaan tähän saisi mielenkiintoisen lisämausteen ottamalla kierrosaikaan huomioon tämän varikkopysähdyksen, mutta ei ehkä loppujen lopuksi hyvä ajatus, saattaisi tappaa aika tehokkaasti taktikoinnin ensimmäisen stintin osalta.
Wanhaan systeemin en oikein haluisi mennä, 40min tyhjää rataa tuijottamista, ja ihan lopussa 5-10minuuttia kaikki autot radalla ja kukaan ei saa puhdasta kierrosta. Yksi nopea vuoronperään ois hyvä kunhan siihen ei tarpeetta sotkettaisi taktikointeja vielä...

pmv

Well-known member
Sijainti
Perä-Pohjola
Koska ekalla aika-ajolla ei ole suurtakaan merkitystä, niin miksei voitaisi tehdä niin, että lauantain aamun harjoituksista tehtäisiin aika-ajo siten että sen käännetyt tulokset toimisivat varsinaisten aika-ajojen ajojärjestyksenä. Ei siellä mitään kierrosrajoituksia tarvittaisi tai muuta, koska ykköspaikasta ei tarvitsisi ajaa hampaat irvessä.

Se olisi epäreilua, että edellisen kisan voittaja joutuis starttaamaan lähtöjärjestyksen määrävään aika-ajoon ensimmäisenä. Tämä järjestelmä eliminoisi tuon skenaarion.

Absolut

Private member
pmv sanoi:
Koska ekalla aika-ajolla ei ole suurtakaan merkitystä, niin miksei voitaisi tehdä niin, että lauantain aamun harjoituksista tehtäisiin aika-ajo siten että sen käännetyt tulokset toimisivat varsinaisten aika-ajojen ajojärjestyksenä. Ei siellä mitään kierrosrajoituksia tarvittaisi tai muuta, koska ykköspaikasta ei tarvitsisi ajaa hampaat irvessä.

Se olisi epäreilua, että edellisen kisan voittaja joutuis starttaamaan lähtöjärjestyksen määrävään aika-ajoon ensimmäisenä. Tämä järjestelmä eliminoisi tuon skenaarion.
Tämä olisi hyvä, samalla harjoituksiin tulisi enemmän mielenkiintoa koska kuitenkin (sääolosuhteet poislukien) viimeisenä aika-ajoon lähtevällä on pääsääntöisesti parempi rata.
Harmi ettei foorumi saa päättää tästäkään. :frown:
Periaatteessa kuitenkin siis pitäisin yhden kierroksen aika-ajoa hyvänä, ja sitä että sen jälkeen saataisiin tankata ja vaihtaa ehkä renkaat. Saataisiin kunnon vääntöä, ja jopa näkisi nopiat kierrokset!

hannu^

Well-known member
Sijainti
Joensuu
IRL on aika turha kilvanajon kannalta, NASCAR hallitsee ja siellä nähdään sekä kilvanajoa että showta :)

Niin ja tosiaan aika-ajoon voisi kehitelläsysteemin että pidetään tuo yhden kiekan ajo ainakin jossain muodossa, niin vältytään siltä selittelyltö että edssä oli ruuhkaa. Mutta nämäkin aika-ajot pitäisi ajaa kevyellä tankilla ja ilman bensataktikointeja, kaikki irti autosta.

Viimeksi muokattu:

williams

Well-known member
Re: Re: Re: Formula 1 on farssi

Petri L sanoi:
Äläs muuta sano. Mä ajattelin kanssa ennen kautta, että viittiikö sitä jonossaajelua nauhoittaa. No mä tein kompromissin: nauhoitan kaikki kisat puolinopeudella. Eli mä saan 3-tunnin kasetille mahtumaan 3 kisaa... Ja kun on kunnon videot niin ei se kuvanlaatu ole yhtään hassumpi. Ja äänenlaatu on hifiä jokatapauksessa.
Jep..kyllä toi 3 tunnin nauhalle onnistuu nauhoittaan ihan kevyesti max 3 kisaa.. kunhan ei nauhoita kaiken maailman formula studio lässytystä ennen kisaa ”vinkki”
Jos jotain tärkeetä kisassa tapahtuu voihan tuon aina jälkikäteen siirtää dvd muotoon..Itse ole tätä harrastanut 10 vuotta ja olen miettinyt et onko tässä mitään järkee..Ei! mutta ei uskalla lopettaa...:nope:

Viimeksi muokattu:

silostone

Well-known member
Sijainti
finland
kyll nyt on tylsiä kisoja , ennen katsoin mäccin virallinen t-paita päällä vosterssia hörppien kuinka häkän käy ! nyt oon jo ottanut nokka unet kisa aikana , se kertoo mihin lajin kehitys on johtanut ...!!

Apa_02

Well-known member
Vaikka aika-ajo systeemi nykyisellään on aika hanurista, antoi tuo Sepangin kisa edes lupauksia paremmasta. Vaikka Schummeli voitti aika selvästi, oli siellä takaosastossa ihan oikeata kilpa-ajoakin, erityisesti Renaultit, Jaguar ja BAR olivat sellainen mukava piristys kisassa.

Edelleen, jos haluaa todella nähdä tapahtumia ja kunnon kilpailua, kannattaa seurata NASCAR:ia. Tällä viikolla Bristol!

öö ruz

Speed for ever
Minunkin mielestä PMV:n idea aika-ajoista on loistava, toki en laittaisi hanttiin vaikka palattaisiin "vanhaan hyvään" systeemiinkin.
Minäkin olen nauhoittanut kaikki kisat vuodesta-97 ja pitkällisen pohdinnan jälkeen en ole nauhoittanut tätä kautta enää.Syyt: vituttaa katsoa Schumin ylivoimaa/kohtalaisen tylsiä kisoja, MTV 3+ lähettää paljon ohjelmaa, aika ei riitä katsomaan ikinä niitä nauhoja,Vhs formaattii kuolee ja ei kuiteskaan jaksa kopioida niitä DVD:lle, voihan niitä kausikoosteitakin ostaa, Kyllönen ei selosta.

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Sijainti
Kauhajoki
pmv sanoi:

Hyvä idea! Ja nuo ekat aika-ajot voitaisiin ajaa kaiken lisäksi vanhalla tunnin ja 12 kierroksen systeemillä. Tosin, tuskin kovin moni silti ajelisi... Sen kirotun moottorisäännön takia. :mad_old:

Viimeksi muokattu:

General FUp

Well-known member
Sijainti
tSadi
pmv sanoi:

Olisihan se silti semmoinen säästelevä ja "turha" aika-ajo.. Olisi se vaan metkaa kun alettaisiin laskea molempien aika-ajokertojen parhaiden vetojen keskiarvoa kun lätkitään äijiä lähtöruudukkoon. Silloin pitäisi painaa kaasua aina kun mahdollista eikä vain aina kun viitsii ;)

Arcanum

Jonkin kakkosnikki
Sijainti
Hämeenlinna
Re: Re: Re: Re: Formula 1 on farssi

williams sanoi:
Jep..kyllä toi 3 tunnin nauhalle onnistuu nauhoittaan ihan kevyesti max 3 kisaa.. kunhan ei nauhoita kaiken maailman formula studio lässytystä ennen kisaa ”vinkki”
Jos jotain tärkeetä kisassa tapahtuu voihan tuon aina jälkikäteen siirtää dvd muotoon..Itse ole tätä harrastanut 10 vuotta ja olen miettinyt et onko tässä mitään järkee..Ei! mutta ei uskalla lopettaa...:nope:
Joo, aina voi tulla joku härökarusellikisa, joka jää ikimuistoiseksi. Tarttis itekkin hankkia laitteet, että sais noi DVD:lle, kun rupee tuo kasettuvuori olemaan aika uskomaton.

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Olen myöskin ottanut kisoja nauhalle, mutta tylsempiä vanhoja kisoja olen sitten nauhoittanut päälle.

Tärkeimpiä ehdottomasti säilytettäviä ovat Imola -94, Adelaide -94, Montreal -95 (Alesi!), Monaco -96 ja vastaavat. Kaudet 1998 ja 1999 säilytän kokonaisuudessaan.

williams

Well-known member
Bleu sanoi:
Olen myöskin ottanut kisoja nauhalle, mutta tylsempiä vanhoja kisoja olen sitten nauhoittanut päälle.

Tärkeimpiä ehdottomasti säilytettäviä ovat Imola -94, Adelaide -94, Montreal -95 (Alesi!), Monaco -96 ja vastaavat. Kaudet 1998 ja 1999 säilytän kokonaisuudessaan.
Ehdottomasti kannattaa säilyttää erityisesti noi, Häkän kulta ajan kasetit niistä on vielä joskus huutava pula.. jossakin ”tuolla”:ahem:

312T4

Lehtori
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Bleu sanoi:

Nostan kyllä hattua, kun jaksatte nauhoittaa noita kisoja vuodesta toiseen!!!:thumbup:

General FUp

Well-known member
Sijainti
tSadi
Minulla joskus oli vahingossa nauhoittunut kisa jostain kiinnostukseni alkuajoilta.. '92 tms.. Ilmeisesti joku on kuitenkin sen päälle joskus muuta pistänyt kun sitä ei enää missään näy. Nykyään ketuttaa vielä enemmän kuin aikaisemmin että semmoisen helmen on hukkumaan päästänyt :(